تحقیق معرفی اسطوخودوس و تکنولوژی‌های گیاه پالایی و بررسی اثرات فلزات جذب شده توسط گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی اسطوخودوس و تکنولوژی‌های گیاه پالایی و بررسی اثرات فلزات جذب شده توسط گیاهان  دارای ۷۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول    ۵
گیاه اسطوخودوس و انواع آن    ۵
۲-۱-۱٫ اسطوخودوس    ۵
۲-۱-۲٫ تاریخچه اسطوخودوس    ۵
۲-١-٣. استفاده دارویی از انواع اسطوخودوس    ۷
٢-١-۴. اسطوخودوس Lavendula angustifolia    ۷
٢-١-۴-١. خصوصیات مورفولوژی اسطوخودوس    ۸
٢-١-۴-٢. شرایط آب و هوایی    ۸
٢-١-۴-٣. شرایط خاک و مرحله کاشت    ۹
٢-١-۴-۴٫ کشت و تکثیر    ۱۰
۲-١-۴-۵. ترکیب شیمیایی    ۱۱
٢-١-۴-۶. مشخصات اسانس    ۱۲
٢-١-۴-٧. اجزای تشکیل دهنده اسانس    ۱۲
۲-١-۴-٨. خواص درمانی    ۱۳
٢-١-۴-٩. آثار فارماکولوژیکی    ۱۶
بخش دوم    ۱۷
گیاه پالایی و انواع آن    ۱۷
۲-۲-۱٫ آلودگی محیط زیست    ۱۷
۲-۲-۲٫ تکنیکهای برطرف کننده آلودگیهای فلزات سنگین    ۲۰
۲-۲-۳٫ گیاه پالایی    ۲۱
۲-۲-۴٫ تاریخچه گیاه پالایی    ۲۲
۲-۲-۵٫ گیاه پالاینده‌ها    ۲۳
۲-۲-۶٫ تکنولوژی‌های گیاه پالایی    ۲۳
۲-۲-۶-۱٫- Rhyzofiltiration    ۲۳
۲-۲-۶-۲٫Phytostabilization    ۲۵
۲-۲-۶-۳٫Phytovolatilization    ۲۶
۲-۲-۶-۴٫ Phytoextraction    ۲۷
۲-۲-۶-۵٫ Phytodegration    ۲۹
۲-۲-۷٫ گیاه پالاینده‌های زینتی    ۳۰
بخش سوم    ۳۲
فلزات    ۳۲
۲-۳-۱٫ فلزات سنگین    ۳۲
۲-۳-۲٫ جذب    ۳۲
۲-۳-۳٫ توزیع و تجمع    ۳۴
۲-۳-۴٫ دفع    ۳۴
۲-۳-۵٫ مکانیسم اثر    ۳۶
۲-۳-۶٫ فاکتورهای مؤثر بر سمیت    ۳۹
بخش چهارم    ۴۳
سرب    ۴۳
۲-۴-۱٫ معرفی    ۴۳
۲-۴-۲٫ اثرات    ۴۶
۲-۴-۳٫ پایش بیولوژیک    ۵۸
بخش پنجم    ۶۱
کادمیوم    ۶۱
۲-۵-۱٫ معرفی و اثرات    ۶۱
۲-۵-۲٫ پایش بیولوژیک    ۶۴
بخش ششم    ۶۵
مطالعات دیگران    ۶۵
۲-۶-۱٫ بررسی مطالعات انجام شده در زمینه جذب فلزات سنگین توسط گیاهان    ۶۵
منابع    ۶۸

منابع

آل احمد، آ.، ۱۳۷۸، تجزیه و شناسایی اسانس برگ‌های گیاه سدروس دئورارا به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری عمومی ((‌داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. ۶۹٫

اربابی، س.، ۹۲-۱۳۹۱، اندازه‌گیری غلظت کادمیوم و سرب نمونه‌های کشت شده در شمال ایران و تأثیر شست و شو و پخت و پز بر مقدار آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ((شیمی‌کاربردی))، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی، دانشکده علوم و فناوری‌های نوین، ص. ۲۵ تا ۵۶٫

امید بیگی، ر.، ۱۳۷۴، رهیافت‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تهران: انتشارات قدس رضوی، جلد ۳، ص. ۲۸۳٫

بدیعی، م.، ۱۳۷۸، بررسی فارماکوگنوزی و تجزیه و شناسایی اسانس گیاه شاهسنوم به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری عمومی ((داروسازی))، دانشگاه آزاداسلامی،‌ واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص.۴۰ تا ۴۶٫

تقی‌زاده، م.، ۱۳۸۷، معرفی تکنولوژی گیاه پالایی و گیاه پالاینده‌های فضای سبز، مجموع مقالات سومین همایش ملی فضای سبز و منظر شهری، ویژه‌نامه شماره ۲۷، ماهنامه ۸۸، ص. ۲۷٫

حاجی قاسم خان، ع.، ۱۳۸۶، سم‌شناسی صنعتی، برای فردا، ص. ۲۳۵ تا ۲۶۲٫

زرگری، ع.، ۱۳۶۸، گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران، جلد ۱، ص.۲۰ تا ۳۰٫

زمان، س.، ۱۳۶۷، گیاهان دارویی، چاپ سوم. ققنوس، ص. ۱۵۶٫

شاه طاهری، ج.، افشاری، د.، ۱۳۸۶، سم‌شناسی شغلی، برای فردا، ص. ۲۳۵ تا ۲۴۶٫

شریعتی، ش.، آقا نبی، س. ع.، موسوی حرمی، س. ر.، مدبری، س.، آدابی، م. ح، ۱۳۹۰، بررسی میزان آلایندگی ناشی از صنایع معدنی و فرآوری سرب و روی بر آب و خاک منطقه انگوران- دندی، نشریه علوم زمین؛ سال ۲۱، شماره ۸۱، ص. ۴۵ تا ۵۴ .

بخش اول

گیاه اسطوخودوس و انواع آن

 ۲-۱-۱٫ اسطوخودوس

اسطوخودوس با نام علمی ‌Lavandula angustifolia که در عربی به لونده اصلیه و خزامی ‌معروف است، گیاهی است دائمی ‌با بوته‌ای به ارتفاع تا حدود یک متر و ساقه‌هایی چهارگوش که در قسمت‌های پایین، چوبی می‌شوند. برگ‌های این گیاه باریک، نوک تیز و به طور متقابل بر روی ساقه قرار می‌گیرند. گل‌های اسطوخودوس آبی مایل به بنفش هستند که به صورت مجتمع در انتهای ساقه قرار می‌گیرند. (۱۱،۱۲) قسمت هوایی گیاه دارای بوی نافذی است که با له کردن برگ‌ها، لای انگشتان بیش‌تر استشمام می‌شود. قسمت مورد استفاده‌ی گیاه، اندام‌های هوایی، به خصوص گل و برگ آن است. با وجودی که این گیاه در بسیاری از نقاط جهان به حالت خودرو می‌روید، ولی چون اسانس آن از مصرف بالایی در صنایع داروسازی و آرایشی- بهداشتی برخوردار است، در سطوح وسیعی کشت می‌شود. در ایران نیز، همین گونه کشت می‌شود و در بسیاری از پارک‌ها و مناطق سبز تهران، در سال‌های اخیر توسعه داده شده است. این محصول شامل قطعات خرد شده از ساقه‌های چهارگوش کمی ‌سفید رنگ، برگ‌های منشعب دندانه‌دار، کاسبرگ و گلبرگ آبی متمایل به قرمز گیاه می‌باشد. (۱۱،۱۲)

۲-۱-۲٫ تاریخچه اسطوخودوس

اسطوخودوس در طب عامیانه، از دیرباز به عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ، مدر و تقویت کننده‌ی عمومی ‌به کار می‌رفته است. از عصاره‌ی گیاه برای درمان مشکلات متفاوتی نظیر: جوش (آکنه) و میگرن استفاده می‌شود. گرچه اسطوخودوس، تولید صفرا و جریان آن را درون روده افزایش می‌دهد، ولی مهم‌ترین استفاده آن درمان بیماری‌های صفراوی نیست. این گیاه در برخی از قسمت‌های اسپانیا، به طور گسترده‌ای به عنوان ضددیابت مصرف می‌شود، هم چنین در برخی از فراورده‌های گیاهی ضددیابت به کار می‌رود. برگ و گل تازه‌ی گیاه را برای درمان سردرد، روی پیشانی و به منظور مداوای دردهای روماتیسمی‌ بر روی مفاصل می‌گذارند. برای معالجه سرماخوردگی گل‌های گیاه را بخور می‌دهند. زنان کشور شیلی، برای به جریان انداختن قاعدگی یا افزایش خون‌ریزی، چای آن را می‌نوشند. هم چنین این گیاه دارای خاصیت ضداضطراب و صفراآور نیز می‌باشد. در منابع جدید، اثر ضد دیابت برای آن نیز قائل شده‌اند. (۱۱،۱۲،۱۵)

اسطوخودوس معمولاً به شکل دم کرده، جوشانده، و یا روغن آن برای درمان درد عصب، به طور خوراکی و یا موضعی استفاده می‌شود. امروزه روغن و عصاره‌ی گیاه، در رایحه‌های دارویی و لوازم آرایشی به کار می‌رود. از آن جا که روغن سنبله‌ی اسطوخودوس ارزان است، در تولید صابون مصرف می‌شود؛ هر چند نسبت به روغن اصل اسطوخودوس از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. اسانس اسطوخودوس و اسانس تقطیر و تصحیح شده (خالص) و اسانس سنبله اسطوخودوس در عطریات، تا غلظت ۲/۱ درصد به کار می‌رود. مقدار کمی‌از روغن گیاه (۰۰۴/۰-۰۰۲/۰ درصد) برای طمع غذا مصرف می‌شود. چند منظورگی اسطوخودوس در فرآورده‌های متنوع آن از جمله رایحه‌ی عطرها، محصولات حمام، فرآورده مراقبت از مو، صابون‌های بهداشتی، پاک کننده‌ها، فرمولاسیون‌های موضعی، مشتقات سنتزی و اشکال تولیدی دیده می‌شود. (۱۱،۱۲،۱۵)

۲-١-٣. استفاده دارویی از انواع اسطوخودوس

در نقاط مختلف دنیا از گونه‌های مختلف اسطوخودوس، استفاده‌ی دارویی به عمل می‌آید که مهم‌ترین آن‌ها شامل: Lavandula latifolia، Lavandula stoeches، Lavandula dentate، Lavandula pubescens  می‌باشند.

این گونه‌ها دارای اثرات مشابهی هستند. طبق شرح کتاب جناب آقای دکتر امین، گیاهی که در بازار سنتی ایران به نام اسطوخودوس معروف است، سر شاخه‌های گلدار گیاه Nepeta menthoides می‌باشد. این گیاه از خانواده‌ی نعناع بوده و دارای اسانس معطری است که به عنوان آرام‌بخش، برطرف کننده‌ی دردهای معده و تب‌بر، استفاده می‌شود. اسطوخودوس، التیام بخش سوختگی، وقتی قسمتی از بدن دچار سوختگی می‌شود، به اسطوخودوس فکر کنید. دکتر کریستین سی یور ترانکا، دکتر داروساز می‌گوید: “روغن گیاه اسطوخودوس عملکرد قابل ملاحظه‌ای در روند احیای پوستی دارد. از نظر ترکیب شیمیایی دارای اسانس روغنی فرار (بیش از ۳۰%) که حاوی بیش از ۴۰ ترکیب شامل استات لینالیل (۳۰%-۶۰%)، سینوئل (۱۰%)، لینالول، برنئول، فلانوئید‌ها، تانن‌ها و کومارین‌ها می‌باشد. (۱۱،۱۲،۱۵)

٢-١-۴. اسطوخودوس Lavendula angustifolia

اسطوخودوس یا اسطوقدوس (معرب واژه لاتین استوخاس)‏، گیاهی است از سرده لاواندولا که برگش شبیه برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر و گلش مایل به بنفش و ساقش واحد و باریک و بی‌شاخ و در قد کمتر از شبری و قبه او متراکم از اجزاء شبیه به جو و بی‌تخم و مایل به سرخی و تند طعم و با اندک تلخی نام‌های دیگر آن: خرام، خیر دشتی، شاهسپرم رومی، آنس الارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله تلخ، گل‌لاوند، شاه اسپرم روی می‌باشد. (۱۱و۱۲)

٢-١-۴-١. خصوصیات مورفولوژی اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله، به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک، دراز، سـبزرنگ و پوشیده از کرک‌های سفید پنبه‌ای- گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله می‌باشد. اسطوخودوس گیاهی است از خاندان لوندر، طعم تلخ، تخم‌هایش شبیه ارزن، کوچک و زرد می‌باشد. قسمت مورد استفاده‌ی این گیاه، گل‌ها و سرشاخه‌های گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد و به همین دلیل در عطرسازی مصرف می‌شود، ولی طعم آن تلخ است. اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه‌های گلدار این گیاه به دست می‌آید مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی نامطبوعی است. اگر از قسمت‌های مختلف آن گرفته توسط دست مالش داده شود، بوی مخصوص کافور به مشام می‌رسد، تقریباً از هر (۱۶۰) کیلوگرم آن یک کیلوگرم اسانس بدست می‌آید، اسانس آن برنگ زرد بوده بوی کافور می‌دهد. از قدیم تا امروزاستعمال عطر و محلول زیبائی اسطوخودوس رواج دارد. (۱۱و۱۲)

٢-١-۴-٢. شرایط آب و هوایی

پراکندگی آن به صورتی است که در سرتاسر قاره اروپا مانند منطقه مدیترانه، جنوب غربی آسیا، شمال آفریقا و جزایر قناری می‌روید. اسطوخودوس گیاه بومی حوزه مدیترانه به خصوص شرق مدیترانه می‌باشد. البته در جنوب آمریکا کشت آن را متداول کرده‌اند. اسطوخودوس در خاک‌های مخلوط با شن و ماسه که به خوبی آبیاری بشوند و محل نیز آفتابگیر باشد، رشد می‌نماید علاوه بر آن در برابر باد و سرما، بهترین محل رویش را برای گیاه فراهم می‌آورد. در جنوب فرانسه و بریتانیا این گیاه را به صورت انبوه کشت می‌کنند. همچنین در باغچه منزل هم می‌توان اسطوخودوس را به عنوان یک گیاه تزئینی کاشت و از محاسن آن بهره برد. (۱۱،۱۲،۱۵)

اقلیم مورد نیاز: به هوای آفتابی و نور نیاز دارد. گیاه بومی مناطق معتدله است بنابراین مناطقی که زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک دارند را ترجیح می‌دهد. به دلیل داشتن سیستم ریشه‌ای عمیق، به راحتی در شیب‌ها رشد می‌کند. نسبت به سرما و خشکی مقاوم است و مناطق با ارتفاع زیاد را ترجیح می‌دهد. (۵،۱۱،۱۲،۱۵)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی رزماری و اسطوخودوس و بذر و جوانه‌زنی و عوامل مؤثر در جوانه زدن بذر و مواد شیمیایی تحریک‌کننده جوانه‌زنی
  • تحقیق تمرین هوازی و سازگاریها و عوامل تاثیرگذار بر آن و کورتیزول، لاکتات و اسطوخودوس و ارتباط آنها با ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.