تحقیق معرفی انگلهای آبزیان و بیماریهای مشترک با انسان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی انگلهای آبزیان و بیماریهای مشترک با انسان دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه:    ۴
۱-۲-توسعه آبزی پروری    ۵
۱-۳-انگلهای آبزیان و بیماریهای مشترک با انسان    ۶
۱-۳-۱- مشکلات آبزیپروری    ۶
۱-۳-۲-  بیماریهای انگلی    ۷
۱-۳-۳-  بیماریهای مشترک بین انسان و آبزیان    ۸
۱-۴-معرفی ماهیان رودخانه های استان سمنان    ۱۰
۱-۴-۱-  خانواده کپورماهیان Cyprinidae    ۱۰
۱-۴-۱-۱- کپور معمولی و وحشی Cyprinus carpio    ۱۱
۱-۴-۱-۲-  ماهیکولی  Albumus charusini    ۱۲
۱-۴-۱-۳-  سیاهماهی  Capoeta capoeta gracilis    ۱۳
۱-۴-۱-۴-  ماهی خیاطه  Alburnoides bipunctatus    ۱۴
۱-۵-  بررسی چرخه زندگی و تغذیه انگلهای آبزیان    ۱۶
۱-۵-۱-پر یاختگان (Subkingdom: Metazoa)    ۱۶
۱-۵-۱-۱-  رده مونوژنهآ  انگلهای خارجی (Class: Monogenea)    ۱۷
۱-۵-۱-۱-۱-  خانواده داکتیلوژیریده (Family: Dactylogyridae)    ۱۸
۱-۵-۱-۱-۱-۱-  جنس داکتیلوژیروس (Genus: Dactylogyrus)    ۱۹
۱-۵-۱-۱-۲-  خانواده ژیروداکتیلیده (Family: Gyrodactylidae)    ۱۹
۱-۵-۱-۱-۲-۱-  جنس ژیروداکتیلوس (Genus: Gyrodactylus)    ۲۰
۱-۵-۱-۱-۳-  خانواده دیپلوزئیده (Family: Diplozoidae)    ۲۰
۱-۵-۱-۱-۳-۱-  جنس پارادیپلوزئون (Paradiplozoon :Genus)    ۲۱
۱-۵-۱-۲-  رده سستودآ انگلهای پریاخته داخلی (Class: Cestoda)    ۲۱
۱-۵-۱-۲-۱- راسته سودوفیلیدهآ (Order: Pseudophyllidea)    ۲۲
۱-۵-۱-۲-۱-۲-  جنس لیگولا اینتستینالیس (Ligula intestinalis :Genus)    ۲۲
۱-۶-  سابقه تحقیق انگل شناسی ماهی در ایران و جهان:    ۲۴
منابع    ۳۰

 

منابع

 جلالی، ب.، برزگر، م.، سهرابی، الف.، ۱۳۸۱٫ بررسی مقدماتی انگل­های برخی ماهیان دریاچه زریوار، مجله علوم دریایی ایران، شماره ۲، صفحات ۴۸-۳۶٫

جلالی، ب.، خسروی ، م.، حائری­روحانی، ع.، قربان­زاده، الف.، پارسا، ع.، ۱۳۸۷٫ بررسی شدت و شیوع لیگولوزیس به علت لیگولا اینتستینالیس در ماهیان­کولی دریاچه زریوار کردستان و تغییرات هورمون­های جنسی در ماهیان آلوده. مجله علوم دامپزشکی ایران، سال۴، شماره۳، صفحات ۲۷-۲۵٫

جلالی، ب.، صوفیانی، ن.، اسداله، س.، برزگر، م.، ۱۳۹۱٫ بررسی انگل­های ماهیان تالاب حنا و سمیرم اصفهان، مجله علمی شیلات ایران، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۳۸-۲۵٫

عباسی، س.، ۱۳۷۳٫  بررسی ضایعات آبشش­ها و ارتباط آنها با فاکتورهای فیزیکوشیمیایی باکتریایی انگلی تغذیه­ای کپور ماهیان پرورشی حوضه کارون. انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش شیلات ایران، استان خوزستان، صفحات۳۷-۳۴٫

پیغان، ر.، ۱۳۸۰٫ انگل­ها و بیماری­های انگلی ماهی. انتشارات نوربخش، چا­پ  اول، صفحات ۷۸-۵۹٫

مخیر، ب. ۱۳۵۹٫ برررسی انگل‌های ماهیان حوضه سفید‌رود. مجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران. دوره ۳۸، صفحات ۷۵-۶۱٫

مخیر، ب.، ۱۳۷۴٫ بررسی انگل­های ماهیان حوزه سفیدرود. مجله دامپزشکی دانشگاه تهران، انتشارات دانشگاه تهران.دوره ۳۶، شماره ۴، صفحات ۴۷-۳۶٫

پازوکی، ج.، معصومیان، م.، ۱۳۸۱٫ انگل­های نماتد جدا شده از چند گونه ماهیان آب­شیرین استان گیلان و مازندران. مجله پژوهشئ سازندگی، شماره ۱۵، صفحات ۴۷-۴۱٫

کیوانی، ی.، ۱۳۸۴٫ زیست­شناسی ماهی­ها. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، صفحات ۱۰-۶٫

Jobaer, M., Alam, M.R., Mahmudul, M., 2010. Comparative study of endo-parasitic infestation in channa punctatus (Bloch, 1793) collected from Hatchery and Seawage lagoon, Nature and Science.

Berg, L. S., 1964. Fresh water fishes of the IRAN and adjacent countries, Vol.13 (English version), Nauka, Mos, pp: 926-1382.

Bykhovskii, P., 1962. Key to Parasites of Freshwater Fishes of the USSR, Israel Program for Scientific Translations, Jerusalam, Israel. 456 pp.

Coad, B.W., 1992. Freshwater fishes of Iran .A checklist and bibliography. Ichthyology Section. Canadian Museum of Nature. Ottawa, Ontario.Canada. 66 pp.

Arme, C. 1968. Effects of the plerocercoid larva of Ligula intestinalis on the pituitary gland and gonads of its host. Biological Bulletin, Vol.134, NO.1, pp: 15-25.

Albelda, A.R., Kostadinova, A., Raga, J.A., Montero, F., 2013. Seasonal population dynamics of Zeuxapta seriolae parasitising Seriola dumerili (Carangidae) in the Western Mediterranean. Veterinary Parasitology, Vol.193, No.1–۳, pp: 163-171.

 ۱-۱-مقدمه:

توسعه آبزی­ پروری در تأمین نیازهای تغذیه­ای بشر و اقتصاد ملل مختلف نقش بسیار مهمی دارد لذا کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و برخورداری از منابع­آبی مختلف در برگیرنده گونه­های مختلف و متنوعی از ماهیان می­باشد که هر یک پذیرای انگل­های متفاوتی بوده و این موضوع اهمیت بررسی انگلی ماهیان را بسیار پر رنگ­تر می­نماید (عباسی، ۱۳۷۳). یکی از عوامل تامین نیازهای پروتئینی کشور ما بهره­برداری مناسب از آب­های داخلی و پرورشی انواع آبزیان می­باشد بنابراین شناخت عوامل مضر در توسعه پرورش ماهیان برای کاهش ضایعات و پیشگیری از بیماری­ها ضرورت دارد بدین صورت که انگل­ها موجب کاهش رشد، تاخیر در بلوغ جنسی و یا عقیمی و مرگ و میر ماهیان می­شوند و اغلب زمینه را برای بیماری­های میکروبی، ویروسی و خارجی فراهم می­سازند. یکی از شرایط تولید آبزیان، حفظ بهداشت و جلوگیری از بروز بیماری­ها آن­ها می­باشد لذا برای مقابله با شیوع بیماری­های انگلی و خسارات ناشی از آن در یک منطقه فقط شناسایی انگل­ها کافی نمی­باشد بلکه شناخت انگل­های ماهیان در مناطق اکولوژیکی مختلف، مطالعه بوم شناختی، همه گیرشناسی آن­ها، شناخت دقیق روابط متقابل بین انگل و میزبان و رابطه آن دو با محیطی که در آن زندگی می­کنند ضرورت دارد (جلالی، ۱۳۷۷).

امروزه بسیاری از کشورهای پرورش­دهنده آبزیان از بروز بیماری­های آبزیان رنج می­برند. این در حالی است که فقدان قوانین و مقررات جامع در مورد بیماری­های آبزیان سبب شده که بسیاری از بیماری­های خطرناک از ناحیه­ای به ناحیه دیگر و از کشوری به کشور دیگر انتشار یافته و در پاره­ای از موارد موجب ورشکستگی و برچیده شدن آبزی­پروری در این مناطق شود. از جمله عوامل بیماری­زا میتوان به حضور انگل­ها اشاره نمود که این عوامل به خصوص در ماهیان هرز غیربومی گستردگی بیشتر داراست همچنین سدهای ذخیره آب که نقش اساسی در ذخیرۀ آب جهت مصارف کشاورزی و آشامیدنی برخوردارند از نظر سلامتی، بهداشت جامعه و آلودگی ماهیان موجود در این منابع آبی به دلیل احتمال انتقال آن­ها به انسان و یا سایر جانوران مورد بررسی قرار می­گیرد. امروزه با توجه به گسترش فضاها یا شبکه­های آبی همانند کانال­ها، شبکه­های آبیاری و دریاچه­های پشت سدها توجه فزاینده­ای به استفاده بهینه از این منابع از جنبه آبزی­پروری در سطح جهان بوجود آمده است (عباسی، ۱۳۷۳). با توجه به توسعه پرورش ماهی در استان سمنان و امکان انتقال آلودگی­های انگلی از ماهیان بومی به ماهیان پرورشی، انجام مطالعات انگل­شناسی ضرورت دارد.

انگل­شناسی از رشته­ های مهم علم زیست­ شناسی بوده که از اواخر قرن ۱۹ میلادی به عنوان یک علم مستقل پیرامون گروه عظیمی از جانوران به بحث پرداخته است به طوریکه این جانوران برای ادامه حیات زندگی خود نیازمند به موجود زنده دیگری می­باشند تا محل زندگی و غذا خود را تامین نمایند. اولین دانشمندی که این موجودات را به عنوان انگل مورد بررسی قرار داد رودولوف لئوکارت آلمانی (۱۸۹۷-۱۸۲۲) بود که در کتابی تحت عنوان: تاریخ عمومی طبیعی انگل­ها این موجودات را معرفی نمود. در این راستا از جمله عوامل موثر در پراکنش انگل­ها می­توان به پراکنش میزبان، شرایط محیطی نظیر درجه حرارت،pH ، اکسیژن و عوامل مستقیم انگل­های خونی به سن، فصل، رژیم غذایی، فراوانی ­ماهی، وابستگی اعضای فون انگلی درون ماهیان اشاره نمود. تفاوت­ در عادات غذایی ماهیان تاثیرقابل ملاحظه­ای بر روی انگل­های روده­ای آنان دارد به طوریکه زندگی گونه­های مرتبط با یکدیگر علی­رغم تفاوت­های ظاهری آرایش مشابهی از اکتوپارازیت­ها را نشان می­دهد (et al ,2010 Jobaer) همچنین عادات تغذیه­ای در تکمیل چرخه حیات انگل­ها بسیار موثر می­باشند به عنوان مثال ماهیان همه چیز خوار نسبت به سایر ماهیان دیگر امکان آلودگی بیشتری دارند و از سویی دیگر ماهیان کفزی نسبت به ماهیان سطح­زی یا میان­زی برای تکمیل چرخه حیات انگل­ها به میزبان­های واسطه بیشتری نیاز دارند. در این بین فون ماهیان آب­های داخلی و پرورشی ایران نظیر کپور ماهیان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و ماهیان سفید رودخانه­ای و سیاه­ماهی از جمله ماهیان غالب رودخانه­های ایران بوده که انگل­ها وابسته به این ماهیان دارای بیشترین تعداد و پراکنش انگلی هستند ( پازوکی و همکاران، ۱۳۸۵).

در کشور ایران علم انگل­شناسی به خصوص انگل ­شناسی آبزیان از قدمت زیادی برخوردار نبوده و به دو یا سه دهه قبل باز می­گردد به طوریکه بررسی انگلی آب­های داخلی ایران برای اولین­بار توسط Bykhovskii و همکاران (۱۹۶۲) با شناسایی ۴ جنس انگل Dactylogyrus .sp از آبشش ماهیان رودخانه کرخه و مخیر (۱۳۵۹) با شناسایی ۲۹ جنس انگلی از نواحی پوست و آبشش ماهیان ­سفیدرود دریای­خزر انجام پذیرفت همچنین فون غالب ماهیان آ­ب­شیرین ایران متعلق به کپور ماهیان بوده که دارای ۳۱ جنس و ۷۴ گونه می­باشد.

۱-۲-توسعه آبزی­پروری

متوسط تولید آبزیان استان در ۳ سال اخیر دارای رشد ۲۰- ۱۵% بوده که از ۵۲۲ تن تولید در سال ۱۳۸۹ به ۸۵۰ تن تولید در سال ۱۳۹۲رسیده است. تولید انواع گونه ­های مناسب آبزی­ پروری در استان سمنان شامل انواع ماهیان سرد­آبی، گرم­آبی و ماهیان خاویاری بوده است. ماهیان سردآبی به عنوان گونه اصلی ماهیان پرورشی استان در دمای آب متوسط بینC18- 8 رشد، تکثیر و نمو می­یابند که این گونه پرورشی امروزه بیشترین درصد تولید استان را به خود اختصاص داده و به عنوان محور توسعه بخش شیلات استان به شمار می­روند، ماهیان گرم­آبی در دمای آب بینC35-12 شامل ۴ گونه کپور معمولی، کپور علف­خوار (آمور)، کپور نقره­ای (فتیوفاگ) و کپور بیگ­هد در استان پرورش می­یابند همچنین ظرفیت استحصال خاویار در سطح وسیعی از استان به دو دلیل تولید گوشت سفید و استحصال خاویار  با رشد مناسبی افزایش یافته است. سرانه مصرف ماهی در استان سمنان ۳/۱ (یک­سوم) سرانه کشور است که با توجه به ارزش غذایی ماهی در سبد خانوار به عنوان غذای سلامتی به kg 3.3 مصرف سرانه در استان رسیده است. استخرهای پرورش ماهی در استان سمنان در حال حاضر حدود۶۰ استخر پرورش ماهیان سردآبی،۱۷۰ استخر ماهیان گرم­آبی،۴ استخر ویژه تکثیر بچه­ماهی قزل­آلای رنگین­کمان و ۱ استخر هم ویژه پرورش ماهیان خاویاری در استان فعال هستند (مهدوی، ۱۳۹۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.