تحقیق معرفی گیاه آلوئه ورا و کشت بافت گیاهی و ریزازدیادی گیاهان از طریق کشت بافت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی گیاه آلوئه ورا و کشت بافت گیاهی و ریزازدیادی گیاهان از طریق کشت بافت دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- معرفی گیاه آلوئه ورا    ۸
۲-۱-۱ تاریخچه گیاه آلوئه ورا    ۸
۲-۱-۲ گیاهشناسی    ۹
۲-۱-۳ تکثیر    ۱۱
۲-۱-۴ گونه ها    ۱۱
۲-۱-۵ نیازهای اکولوژیکی    ۱۱
۲-۱-۶ خواستگاه و دامنه انتشار    ۱۲
۲-۱-۷ خواص دارویی و موارد استفاده    ۱۲
۲-۱-۸ مواد موثره و ترکیبات    ۱۳
۲-۲ کشت بافت گیاهی    ۱۶
۲-۲-۱ تاریخچه کشت بافت گیاهی    ۱۶
۲-۲-۲ اهداف کشت بافت    ۱۷
۲-۲-۳ تعریف کشت بافت گیاهی    ۱۷
۲-۲-۴ انواع کشت بافت گیاهی    ۱۸
۲-۲-۵  بررسی اثرات فاکتورهای مختلف در محیط کشت    ۱۹
۲-۲-۶ نمک‌های غیرآلی    ۲۰
۲-۲-۷ ویتامین‌ها    ۲۰
۲-۲-۸  منبع انرژی    ۲۰
۲-۲-۹ عوامل فیزیکی    ۲۱
۲-۲-۱۰ ریزنمونه    ۲۱
۲-۲-۱۱ pH محیط    ۲۱
۲-۲-۱۲  چگونگی انتخاب محیط کشت    ۲۲
۲-۲-۱۳ ریشه‌زائی    ۲۲
۲-۳ هورمون‌ها    ۲۲
۲-۳-۱ اکسین‌ها    ۲۳
۲-۳-۲ سایتوکینین‌ها    ۲۳
۲-۴ کالوسزایی    ۲۴
۲-۴-۱ انواع کالوس    ۲۵
۲-۴-۲ مراحل رشد کالوس    ۲۵
۲-۴-۳ اندازهگیری رشد کالوس    ۲۵
۲-۴-۴ آلودگی در کشت کالوس    ۲۶
۲-۴-۵ تاثیر هورمون‌ها در القای کالوس    ۲۶
۲-۵ کنترل قهوهای شدن    ۳۱
۲-۶ تولید متابولیت‌های ثانویه    ۳۴
۲-۷ ریزازدیادی    ۳۵
۲-۷-۱ ریزازدیادی گیاهان از طریق کشت بافت    ۳۵
۲-۷-۲ انتخاب ریزنمونه    ۳۶
۲-۷-۳ تاثیر هورمون‌ها در ریزازدیادی    ۳۷
۲-۷-۴ تاثیر هورمون‌ها در باززایی    ۴۲
فهرست منابع    ۴۴

 منابع

فیروزابادی ز. ۱۳۹۱ . راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش آلوئه ورا همراه با کاربردها و خواص درمانی . انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی.۱۰۵ صفحه

میرزایی ندوشن ح ، شریعت آ ، رضایی م ، سرطاوی ک . ۱۳۸۳٫ بررسی رفتارهای کروموزومی در جمعیت هایی از دو گروه صبر زرد. فصلنامه تحقیقات ژنتیک واصلاح گیاهان مرتعی وجنگلی ایران ، ۱۲(۱)، ۵۱-۶۵.

 یزدانی د ، رضایی م ، کیانبخت  س و سجادی خ . ۱۳۸۴ . مروری بر جنبه های مختلف گیاه صبر زرد داروییAloe vera(L) Burm. F. . فصلنامه گیاهان دارویی، ۵(۱۹) ، ۵۴-۸۷.

اثنی عشری م، زکایی خسروشاهی م .۱۳۸۸ . راهنمای جامع کشت بافت گیاهی . ۳۱۴٫ همدان : انتشارات دانشگاه بوعلی سینا ، ۴۸۵ .

رجب بیگی الف، قناتی ف، سفیدکن ف، عبدالمالکی پ. ۱۳۸۵٫ بررسی تغییرات اسانس گیاه ریحان تحت تاثیر میدان الکترومغناطیسی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ۲۲: ۳۵۰-۳۴۱.

رضایی م، جایمند ک ، مظفریان و ا۱۳۷۵ . شناخت گیاه صبر زرد و ترکیب های دارویی و شیمیایی آن . موسسه تحقیقات جنگل ها.

افشاری پور س. ۱۳۷۲٫ مبانی کشت بافت گیاهی. انتشارات معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۲۴۷ صفحه.

امیدی م ، فرزین ن . ۱۳۸۸ . راهکارهای بیوتکنولوژی در افزایش کارآیی گیاهان دارویی. همایش منطقه ای غذا و بیوتکنولوژی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. ۱۳-۱۴ اسفند.

ایرانبخش ع ر ، عبادی م . ۱۳۸۸٫ کشت بافت و سلول گیاهی . علی آباد کتول . دانشگاه آزاد اسلامی ، ۲۲۹ صفحه.

قهرمان ۱ .۱۳۷۳٫ کورموفیت های ایران. جلد چهارم. مرکز نشر دانشگاهی تهران.۶۱۸ صفحه.

کرمی ،امید . ۱۳۸۳٫ جنین زایی سوماتیکی در میخک  Dianthus caryophyllus L پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده کشاورزی . دانشگاه بوعلی سینا همدان.

Mulabagal  V, Tsay  HS. 2004. Plant cell cultures-an alternative and efficient source for the production of biologically important secondary metabolites. International Journal of Applied Science and Engineering,  ۲:۲۹-۴۸٫

Sujatha , M., and Reddy , T .R.  ۱۹۹۸٫ Differential cytokinin effects on the stimulation of in vitro shoot proliferation from meristematic of caster (Ricinus communis L.), Plant Cell Report. 17: 561- 566.

Rout GR, Reddy  GM ,  Das P . 2001.  Studies on in vitro clonal propagation of Paulownia tomentosa Steud. and evaluation of genetic fidelity through RAPD marker. Silvae Genet. 50: 208–۲۱۲٫

مقدمه

کشت سلول، بافت و اندام‌های گیاهی امکان تکثیر انبوه و سریع گیاهان و تولید متابولیت‌های ثانویه را در شرایط In Vitro فراهم می‌سازد. با استفاده از کشت In Vitro گیاه، علاوه بر دسترسی به منبع اولیه دارو در شرایط کنترل‌شده و مستقل از محیط، افزایش تولید ترکیبات نسبت به گیاه و تولید ترکیبات جدید نیز امکان‌پذیر می‌گردد (بورگاد و همکاران[۱]، ۲۰۰۲).

گیاهان دارویی از هزاران سال پیش به عنوان یکی از مهمترین منابع دارویی کاربرد داشته‌اند. فناوری زیستی با استفاده از راهکارهایی نظیر کشت سلول، اندام‌ها و بافت‌ها، مهندسی ژنتیک و کاربرد نشانگرهای مولکولی قادر است کارایی و بهره‌وری گیاهان دارویی را به عنوان منابع تجدیدپذیر جهت تولید دارو افزایش دهد. کشت سلول، بافت‌ها و اندام‌های گیاهی امکان تکثیر سریع وانبوه بسیاری از گیاهان دارویی مهم را فراهم نموده است. گیاهان تکثیرشده از طریق کشت‌هایIn Vitro  عاری از بیماری و از لحاظ ژنتیکی وکیفی یکنواخت می‌باشند (امیدی و فرزین، ۱۳۸۸).

کشت‌بافت گیاهی در زمینه گیاهان دارویی کاربردهای متعددی دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از: تکثیر انبوه و سریع گیاهان دارویی یکنواخت از لحاظ محتوای ژنتیکی وکیفی، حفظ گونه‌های گیاهی درحال انقراض از طریق نگهداری در شرایط انجماد و تولید متابولیت‌های ثانویه در شرایطIn Vitro  از طریق کشت سوسپانسیون سلولی و کشت اندام (مولاباگال وتسای[۲]، ۲۰۰۴؛ تریپاتی و تریپاتی[۳]، ۲۰۰۳).

روش‌های سنتی تکثیر گیاهان دارویی همانند سایر گیاهان شامل روش‌های جنسی (تکثیر با بذر) و غیرجنسی نظیر : قلمه، خوابانیدن، پاجوش و … می‌باشد. گیاهان تکثیر شده با بذر عمدتا از لحاظ ژنتیکی یکنواخت نیستند و گیاه حاصله دارای تمام خواص گیاه مادری نیست. به همین جهت تکثیر غیرجنسی به جنسی ترجیح داده می‌شود. روش‌های سنتی تکثیرغیرجنسی عمدتا با مشکلات متعددی از جمله محدودیت گیاه مادری و بازدهی پایین مواجه است. کشت‌بافت، نوعی تکثیر غیرجنسی است. مزیت تکثیر از طریق کشت‌بافت نسبت به سایر روش‌های مرسوم، تولید تعداد زیادی گیاه درمحیط in Vitro با محتوای ژنتیکی یکسان و کیفیت یکنواخت، در زمان کوتاه‌تر و فضای نسبتا محدود می‌باشد (تریپاتی و تریپاتی، ۲۰۰۳).

فناوری زیستی قادر است کارآیی گیاهان دارویی را جهت تولید دارو افزایش دهد. کشت سلول، بافت‌ها و اندام‌های گیاهی امکان تولید سریع و انبوه ژنوتیپ‌های مطلوب با محتوای ژنتیکی یکسان و کیفیت یکنواخت، در زمان کوتاه‌تر و فضای محدود فراهم می‌سازد. امروزه تعداد زیادی از گیاهان دارویی از طریق ریزازدیادی قابل تکثیر می‌باشند (امیدی و فرزین، ۱۳۹۱).

تشکیل کالوس مرحله‌ای اساسی در کشت درون‌شیشه‌ای بسیاری از سلول‌ها و بافت‌های گیاهی و نیز برخی از روش‌های مهندسی ژنتیک است. برای مثال، کالوس‌های کشت‌شده در شرایط درون‌شیشه‌ای تکثیر شده و تعداد زیادی سلول ایجاد می‌کنند که از طریق اندام‌زایی یا جنین‌زایی رویشی قابلیت باززایی و تبدیل شدن به گیاه کامل را دارند. علاوه بر این، بافت کالوس عمدتا به عنوان بافت هدف برای دستکاری ژنتیکی استفاده می‌شود و تشکیل کالوس برای باززایی بافت‌های تراریخت لازم است. از کالوس‌های سست و نرم عموما برای ایجاد کشت سوسپانسون سلولی نیز استفاده می‌شود (اثنی‌عشری، ۱۳۸۸).

این گیاه در ایران با نام صبرزرد و یا شاخ بزی نیز معروف است. تنها گونه بومی موجود در ایران آلوئه ورا[۴] می‌باشد که در نواحی جنوب ایران و گونه آلوئه لیتورالیس[۵] در ارتفاعات بشاگرد می‌روید. از میان گونه‌های شناخته شده آلوئه، تنها ۴ گونه آن برای انسان و دام خوراکی هستند که گونه آلوئه‌ورا در صدر آن قرار دارد (میرزایی ندوشن و همکاران، ۱۳۸۳ و آگاروال[۶]، ۲۰۰۸).

بکارگیری روش‌های نوین زیستی در تولید، تکثیر و دست‌ورزی ژنتیکی این گیاه می‌تواند نقطه عطفی را در صنایع غذایی و دارویی ایجاد نماید. این گیاه به دلیل توانایی بالا در تحمل شرایط سخت خشکی و کم‌آبی، در سرتاسر دنیا گسترش یافته است. بهینه‌سازی فرآیند کشت‌بافت و باززایی آلوئه با تثبیت و واسطه‌گری کشت کالوس، راه‌گشای انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه‌های مختلفی نظیر القای جنین‌های سوماتیکی و تولید بذرمصنوعی، تثبیت کشت‌های سوسپانسیون سلولی و اصلاح گیاه از طریق تنوع سوماکلونال خواهد بود (محمدی و ذوالعلی، ۱۳۸۸).

به طور کلی در آلوئه‌ها، افزایش رویشی از راه جداسازی پاجوش‌ها و با تقسیم بوته متداول است ولی تکثیر این گیاه از راه جداسازی پاجوش‌ها کند بوده و وقت‌گیر است. بنابراین گیاهان محدودی از یک گیاه مادری به دست می آید. این موضوع عامل بازدارنده‌ای برای گسترش تولیدات صنعتی محسوب می‌گردد. با توجه به اهمیت گیاه صبرزرد و نبود مواد گیاهی کافی، کشت و کار این گیاه در سطح زیاد ایجاد محدودیت می‌کند که با روش ریزافزایی می‌توان بر این مشکل چیره شد (کواست[۷]، ۱۹۷۹؛ ناتالی و همکاران[۸]، ۱۹۹۰).

۲-۱- معرفی گیاه آلوئه ورا

۲-۱-۱ تاریخچه گیاه آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا سابقه بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه‌ورا اشاره شده است متعلق به چهارهزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غار نوشته‌ها و کنده‌کاری‌های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه‌های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه ورا گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه‌ای از برگ‌های آن را تقدیم می‌کردند. براساس منابع قدیمی ارسطو رایزن الکساندرکبیر در سال ۳۳۳ قبل از میلاد مسیح جزیره سوکوترا در اقیانوس هند را که به دلیل رویش آلوئه‌ورا در آن شهرت داشت، تصرف کرده است (فیروزآبادی، ۱۳۹۱).

گیاه آلوئه با دارا بودن سابقه مصرفی بیش از ۴۰۰۰ سال یکی از مهمترین گیاهانی است که در چند سال اخیر جایگاه ویژه‌ای در تحقیقات غذایی و دارویی داشته است. براساس اظهارنظر ( LASC)[1] ارزش تجارت جهانی محصول خام این گونه گیاهی حدود ۱۲۵ میلیون دلار و ارزش محصولات نهایی تولید شده آن بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار است (یزدانی وهمکاران، ۱۳۸۴).

اولین گزارش مبنی بر مصرف آلوئه به عنوان یک داروی مسهل در ایران، مربوط به الکیندی، فیلسوف و طبیب عرب ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال پس از میلاد است (کمپرک و چیو[۲]، ۱۹۹۹).

آلوئه‌ورا یک سابقه طولانی به عنوان لوسیون پوست دارد. مطالعات بیان می‌کند که زیبایی کلئوپاترا را به این گیاه نسبت داده‌اند (لی و کیم[۳]، ۲۰۰۰).

[۱] International Aloe Science Council

[۲] Kemper K . J , Chio V

[۳] Lee  K.H ,  Kim  J.H

[۱] Bourgaud F et al

[۲] Mulabagal V , Tsay H S

[۳]Tripathl L , Tripathl J .N

[۴] Aloe vera

[۵] A. littoralis

[۶] Aggarwal  D

[۷]Coast  B.C

[۸] Natali I et al

[۹] Ahmad  S et al

[۱۰] Roy  S.C ,   Sarkar A

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.