تحقیق مفاهیم جنگ و کودک و حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه دراسنادبین المللی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم جنگ و کودک و حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه دراسنادبین المللی دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم جنگ و کودک    ۵
گفتاراول: مفهوم جنگ    ۵
بنداول: جنگ ازدیدگاه قرآن واسلام    ۵
بنددوم: جنگ از دیدگاه حقوق بینالملل    ۸
بند سوم : آثار جنگ    ۹
الف : آثار جنگ نسبت به کشورهای ثالث    ۱۰
ب : آثار جنگ نسبت به کشورهای متخاصم    ۱۰
ج : آثارجنگ نسبت به افراد عادی(غیرنظامی) دشمن    ۱۱
گفتار دوم :مفهوم کودک    ۱۲
بند اول : کودک از نظراسلام    ۱۲
بند دوم : کودک از دیدگاه قوانین داخلی ایران    ۱۳
بندسوم: کودک از دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک    ۱۸
نتیجه    ۲۱
فصل سوم:مخاصمات مسلحانه وحقوق کودکان    ۲۳
گفتاراول:حقوق کودک دراسنادبین المللی    ۲۳
گفتاردوم:بررسی اسناد ویژه کودکان    ۲۴
بند اول: یونیسف    ۲۴
بند دوم: کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل دوم ۲۰۰۰    ۲۶
بند سوم : از اجلاس سران جهان ۱۹۹۰ تا آخرین گزارش جهانی ۲۰۰۷    ۲۷
بند چهارم : اسناد منطقه ای    ۲۹
گفتار سوم: حمایت های  بین المللی از کودکان درمخاصمات مسلحانه    ۳۰
بند اول : حمایتهای عام    ۳۱
بند دوم: حمایت های خاص    ۳۲
الف: تخلیه کودکان و تأسیس مناطق ویژه(پناهگاه)    ۳۲
ب: حمایت از سلامت کودکان    ۳۳
ج : شناسایی تعیین هویت و بازگشت به خانواده:    ۳۵
د : آموزش و پرورش کودکان    ۳۶
و : ممنوعیت مجازات اعدام برای کودکان و مادران باردار    ۳۸
گفتارچهارم :خشونتهای انجام شده علیه کودکان درجنگ    ۳۹
بند اول: سربازگیری کودکان    ۳۹
بند دوم : تجاوز و خشونت جنسی علیه دختران و پسران    ۴۰
بند سوم: حملات سازمان دهی شده وعمدی به کودکان ومدارس    ۴۰
بندچهارم : بکارگیری کودکان درعملیات انتحاری    ۴۱
نتیجه    ۴۲
فهرست منابع    ۴۳

منابع

۱)ضیایی بیگدلی، محمدرضا،۱۳۸۰، حقوق بین­الملل عمومی، انتشارات گنج دانش، تهران

۲)ضیایی بیگدلی، محمدرضا،۱۳۸۰، حقوق جنگ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

۳)ضیایی بیگدلی، محمدرضا،۱۳۸۰، اسلام وحقوق بین­الملل، انتشارات گنج دانش، تهران

۴)صفائی، سیدحسین،۱۳۷۵، مقالاتی­ درباره­ی ­حقوق­مدنی ­وحقوق­تطبیقی، نشرمیزان، تهران

۵)صفائی، سیدحسین ­وامامی، اسدالله، ۱۳۷۶، مختصرحقوق ­خانواده، نشردادگستر، چاپ، اول، تهران

۶) صفائی، سیدحسین ­وامامی، اسدالله، ۱۳۷۶، حقوق­ خانواده(جلددوم)، انتشارات­ دانشگاه، تهران

۷)صفائی، سیدحسین ­وقاسم­زاده، سیدمرتضی، ۱۳۷۷، حقوق­ مدنی، اشخاص ­ومحجورین، سمت، تهران

۸)عبادی، شیرین، ۱۳۸۵، حقوق­کودک(نگاهی­به ­مسایل­کودکان­درایران)، انتشارات­ روشنگران­ ومطالعات ­زنان، چاپ­ هشتم، تهران

۹)عبادی، شیرین، ۱۳۷۶، حقوق­تطبیقی، انتشارات­کانون، چاپ­اول، تهران

۱۰)کاتوزیان، ناصر،۱۳۷۵، دوره­مقدماتی­حقوق ­خانواده، یلدا، تهران

۱۱) کاتوزیان، ناصر،۱۳۷۶، حقوق­مدنی(خانواده)، جلددوم، انتشارات­ به­نشر، چاپ­دوم، تهران

۱۲) کاتوزیان، ناصر، ۱۳۷۷، حقوق­مدنی(خانواده)، جلداول، انتشارات­ به­نشر، تهران

فصل اول: مفاهیم جنگ و کودک

 گفتاراول: مفهوم جنگ

بنداول: جنگ ازدیدگاه قرآن واسلام

 قبل­ ازاینکه وارد مبحث بررسی حقوق کودک درمخاصمات ­مسلحانه ازنظراسلام شویم به دیدگاه قرآن در موردجنگ می­پردازیم. جنگ یکی­از پدیده­هایی­است که جامعه­شناسان ومتفکران اجتماعی پیرامون آن به ارائه نظرات­پرداخته وجنبه­های گوناگون آن­را ازدیدگاه­های مختلف موردمطالعه قرارداده­اند گرچه ­این عطف­توجه  به­مانندسایر پدیده­ها ومسائل اجتماعی نبوده وجامعه­شناسان به این ­ایده نسبت به سایر­جوانب زندگی­کمتر توجه کرده­اند. باهمه­ اینها مطالعاتی­که­ درباره جنگ انجام پذیرفته و نظریاتی که دراین­خصوص ارائه گردیده شامل جوانب­گوناگون این­پدیده ازجمله عامل ایجاد جنگ، اثرات اجتماعی، اقتصادی­آن، عواملی­که منجر به پیروزی یا شکست درجنگ می­شود ومانند اینها می­باشد.

 اسلام درمورد جنگ دیدگاه خاص­ خود را دارد، در بیان دیدگاه کلی اسلام نسبت به جنگ، مرحوم علامه طباطبایی درتفسیرگرانقدر«المیزان»  می­فرمایند: مسئله جنگ وجدال واختلافاتی که­منجر به­جنگ­های خسارت­زا می­شود امری است که در مجتمعات بشری­گریزی از­آن نیست وخواه ناخواه پیش می­آید و اگراین امرقهری نبود، انسان­درخلقتش به قوایی­که جزدرمواقع دفاع  بکارنمی­رود از قبیل­غضب و شدت ونیروی فکری مجهز نمی­شد پس این­که می بینیم انسان به چنین قوایی دربدن و درفکرش مجهز است ­خود دلیل بر این­است که وقوع جنگ اجتناب­ناپذیر نیست و چون چنین­است به حکم فطرت،  برجامعه­اسلامی واجب است­که همیشه ودر هرحال تا آنجا که می­تواند و به همان اندازه­ای که احتمال می­دهد­ دشمن مجتمع­صالحش مجهز باشد خود را مجهز کند.۱

درمتون­ اسلامی نسبت به­ امرپیکار ومبارزه که با تعابیری همچون «جهاد» و« قتال» مشخص­شده، توجه فراوانی­مبذول­گردیده وازآنجا که این مهم به­عنوان یکی از واجبات دینی به شمار می­رود ودراسلام دارای جایگاه ویژه واهمیت قابل توجهی است، مباحث بسیاری درباره آن از دیدگاه­های مختلف به­عمل­آمده است. قرآن وکتب حدیث اعم ازعامه وخاصه مکرراًٌ درمناسبات مختلف به بیان جنبه­های گوناگون جهاد از قبیل: اهمیت، شرایط جنگ و صلح و مسائلی از این قبیل پرداخته­اند.

قرآن­ دربرخی ازآیات مسلمانان را امر به جنگ و جهاد کرده وآن را یکی از وظائف آنان برشمرده و حتی گروه­هایی را که مسلمین با آنها مبارزه می­کنند مشخص می­نماید. خداوند درسوره بقره آیه ۲۱۶ می­فرماید: «حکم جهاد برای شما مقررگردید وحال آنکه برشما ناگوار و مکروه است ولیکن چه بسیار شود که چیزی را شما ناگوار شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح در آن بوده و چه بسیار شود که چیزی را دوست دارید و درواقع شر وفساد شما درآن است و خداوند برمصالح امور داناست و شما نادانید.»۱ونیز خداوند می­فرماید:« یا ایها­النبی­حرض­المؤمنین­علی­القتال»۲ ای پیامبر مؤمنان را به جنگ وکارزار تشویق کن. «وقاتلو حتی­الاتکون فتنه ویکون الدین الله»۳ و با کافران جهاد کنید تافتنه و فساد از روی زمین بر طرف شود و همه را آئین، دین خدا باشد.

دسته­ای ازآیات هستند که هدف­ کلی مبارزه و جهاداسلامی را مشخص­ می­ نمایند یعنی«سبیل الله »، بنابر این­آیات مسلمانان بایدبرای رسیدن به این هدف و به منظور جلوگیری از ایجاد موانعی که دراین راه وجود دارد به مبارزه برخیزند. «وقاتلو هم فی سبیل الله و اعلموا ان­الله سمیع علیم»۴ وجهاد کنید در راه خدا و بدانید که خدا به گفتار و کردار خلق شنوا و داناست. همچنین درسوره نساء آیه ۷۶  می­فرمایند: «الذین­امنوایقاتلون فی­سبیل­الله والذین کفروا یقاتلون فی­سبیل­الطاغوت.» اهل ایمان در راه خدا و کافران در راه شیطان جهاد می کنند.

قرآن درحالی­که مسلمانان را امر وتشویق به جنگ و کارزار در راه خدا می­نماید درپاره­ای از آیات به بیان خصائص و ویژگی­های دشمنان اسلام و کسانی که باید با آنها به مبارزه نموده می­پردازد برخی از این گروه­ها که در قرآن ازآنها یاد شده عبارتند از: گروه­های محارب و مفسد که خداوند درمورد این گروه درآیه ۳۳ از سوره مائده می­فرماید:«همانا کیفرآنان که با خدا و رسولش به جنگ ­برخیزند و در زمین به فساد بکوشند جز این نباشد که آنها را به قتل رسانیده یا به دارکشند و یا دست و پایشان به خلاف ببرند یا به نفی بلد وتبعید از سرزمین صالحان دور کنند، این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنها است اما درآخرت به عذابی بزرگ معذب خواهند بود.» گروه دیگر گروه­های بی­ایمان که به محرمات اسلام وقعی نمی­نهند. دراین­خصوص در قرآن آمده است: «قاتلواالذین لایؤمنون بالله­ولابالیوم الاخر ولایحرمون ما حرم الله و رسوله و لایدینون دین­الحق من الذین­اوتوالکتاب حتی بعطول الجزیه عن ید و هم صاغرون»۱ ای اهل ایمان به هرکس­که به­خدا وروز قیامت ایمان نیاورده وآن­چه خدا ورسولش­حرام کرده حرام نمی­دانند و به دین وآئین­اسلام نمی­گروند، قتال و کارزار نمائید تا آن گاه که با ذلت و تواضع به اسلام جزیه دهند.

علاوه برموارد فوق بامطالعه­درآیات قرآن ویژگی­های گروه­های دیگری­را می­یابیم که خداونددستورجنگ باآنها راجایزدانسته­است ازجمله این­گروه­ها می­توان به گروه دوستان وهواداران شیطان، گروه مادی­گرایان، گروه­کافران، مشرکین ومنافقین، گروه ظالمین وستمگران و … اشاره نمود.

بدیهی ­است­ اسلام دینی نیست که بر پایه و اساس ­جنگ و خونریزی پایه ­گذاری ­شده باشد، بلکه درحقیقت باید گفت­که پایه و اساس دین­اسلام برصلح و دوستی استوار است. طبق نص­صریح قرآن، دراسلام صلح و دوستی بهتر ازجنگ و خونریزی می­باشد.۲ اما با توجه به رفتاری که افراد و گروههای مختلف غیرمسلمان با مسلمین درمقابله بااسلام اتخاذ می­کنند مسلمین نیز ناچار باید با اینگونه رفتارها مقابله نموده و به جهاد برخیزند، همچنین­دراسلام و قرآن جنگ و کارزار با برخی از افراد منع شده است ازجمله کسانی که در حنگ شرکت ندارند، زنان، کودکان، پیران وسالخوردگان و….

بنددوم: جنگ از دیدگاه حقوق بین­الملل

جنگ اعمال قدرت مسلحانه کشورها علیه یکدیگر می­باشد که مشروط به اعلام صریح قبلی آنان است و هدف ازآن معمولاً تحمیل اراده مهاجم درجهت منافع و مصالح ملی است. در مقابل صلح که یک وضعیت عادی میباشد، جنگ یک حالت استثنایی­است، درنتیجه حقوق جنگ نیز در برابر حقوق پیشگیری­کننده جنگ، یک حقوق استثنایی­است. حقوق جنگ شامل قواعدی است که حاکم بردوران جنگ می­باشد و کشورهای متخاصم ودرگیری در روابط خصمانه خود با یکدیگر و باکشورهای بی­طرف، بایستی­آن قواعدرا مدنظر قرار دهند وآن­را رعایت نمایند.۱

۱. طباطبایی ، سید محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، ج۱۷، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ،تهران ،کانون انتشارات محمدی ، چاپ سوم، ۱۳۶۳ ، ص ۱۷۹

۱٫کتب علیکم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهواشیئاٌ و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئاً وهو شر لکم و الله یعلم و انتم لاتعلمون.

سوره انفال آیه ۶۵ ونیز سوره نساء آِیه ۸۴

سوره بقره آیه ۱۹۳ وسوره انفال آیه ۳۹

سوره بقره آیه ۲۴۴

سوره توبه آیه ۲۹

۲. والصلح خیر ، سوره نسا، آیه ۱۲۸

۱. ضیایی­ بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین­ الملل­ عمومی، انتشارات­ گنج­ دانش،۱۳۸۰، ص ۵۵۴

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.