374 views
پیشینه تحقیق مفاهیم جنگ و کودک و حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه دراسنادبین المللی دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مفاهیم جنگ و کودک ۵
گفتاراول: مفهوم جنگ ۵
بنداول: جنگ ازدیدگاه قرآن واسلام ۵
بنددوم: جنگ از دیدگاه حقوق بینالملل ۸
بند سوم : آثار جنگ ۹
الف : آثار جنگ نسبت به کشورهای ثالث ۱۰
ب : آثار جنگ نسبت به کشورهای متخاصم ۱۰
ج : آثارجنگ نسبت به افراد عادی(غیرنظامی) دشمن ۱۱
گفتار دوم :مفهوم کودک ۱۲
بند اول : کودک از نظراسلام ۱۲
بند دوم : کودک از دیدگاه قوانین داخلی ایران ۱۳
بندسوم: کودک از دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک ۱۸
نتیجه ۲۱
فصل سوم:مخاصمات مسلحانه وحقوق کودکان ۲۳
گفتاراول:حقوق کودک دراسنادبین المللی ۲۳
گفتاردوم:بررسی اسناد ویژه کودکان ۲۴
بند اول: یونیسف ۲۴
بند دوم: کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل دوم ۲۰۰۰ ۲۶
بند سوم : از اجلاس سران جهان ۱۹۹۰ تا آخرین گزارش جهانی ۲۰۰۷ ۲۷
بند چهارم : اسناد منطقه ای ۲۹
گفتار سوم: حمایت های بین المللی از کودکان درمخاصمات مسلحانه ۳۰
بند اول : حمایتهای عام ۳۱
بند دوم: حمایت های خاص ۳۲
الف: تخلیه کودکان و تأسیس مناطق ویژه(پناهگاه) ۳۲
ب: حمایت از سلامت کودکان ۳۳
ج : شناسایی تعیین هویت و بازگشت به خانواده: ۳۵
د : آموزش و پرورش کودکان ۳۶
و : ممنوعیت مجازات اعدام برای کودکان و مادران باردار ۳۸
گفتارچهارم :خشونتهای انجام شده علیه کودکان درجنگ ۳۹
بند اول: سربازگیری کودکان ۳۹
بند دوم : تجاوز و خشونت جنسی علیه دختران و پسران ۴۰
بند سوم: حملات سازمان دهی شده وعمدی به کودکان ومدارس ۴۰
بندچهارم : بکارگیری کودکان درعملیات انتحاری ۴۱
نتیجه ۴۲
فهرست منابع ۴۳
۱)ضیایی بیگدلی، محمدرضا،۱۳۸۰، حقوق بینالملل عمومی، انتشارات گنج دانش، تهران
۲)ضیایی بیگدلی، محمدرضا،۱۳۸۰، حقوق جنگ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
۳)ضیایی بیگدلی، محمدرضا،۱۳۸۰، اسلام وحقوق بینالملل، انتشارات گنج دانش، تهران
۴)صفائی، سیدحسین،۱۳۷۵، مقالاتی دربارهی حقوقمدنی وحقوقتطبیقی، نشرمیزان، تهران
۵)صفائی، سیدحسین وامامی، اسدالله، ۱۳۷۶، مختصرحقوق خانواده، نشردادگستر، چاپ، اول، تهران
۶) صفائی، سیدحسین وامامی، اسدالله، ۱۳۷۶، حقوق خانواده(جلددوم)، انتشارات دانشگاه، تهران
۷)صفائی، سیدحسین وقاسمزاده، سیدمرتضی، ۱۳۷۷، حقوق مدنی، اشخاص ومحجورین، سمت، تهران
۸)عبادی، شیرین، ۱۳۸۵، حقوقکودک(نگاهیبه مسایلکودکاندرایران)، انتشارات روشنگران ومطالعات زنان، چاپ هشتم، تهران
۹)عبادی، شیرین، ۱۳۷۶، حقوقتطبیقی، انتشاراتکانون، چاپاول، تهران
۱۰)کاتوزیان، ناصر،۱۳۷۵، دورهمقدماتیحقوق خانواده، یلدا، تهران
۱۱) کاتوزیان، ناصر،۱۳۷۶، حقوقمدنی(خانواده)، جلددوم، انتشارات بهنشر، چاپدوم، تهران
۱۲) کاتوزیان، ناصر، ۱۳۷۷، حقوقمدنی(خانواده)، جلداول، انتشارات بهنشر، تهران
قبل ازاینکه وارد مبحث بررسی حقوق کودک درمخاصمات مسلحانه ازنظراسلام شویم به دیدگاه قرآن در موردجنگ میپردازیم. جنگ یکیاز پدیدههاییاست که جامعهشناسان ومتفکران اجتماعی پیرامون آن به ارائه نظراتپرداخته وجنبههای گوناگون آنرا ازدیدگاههای مختلف موردمطالعه قراردادهاند گرچه این عطفتوجه بهمانندسایر پدیدهها ومسائل اجتماعی نبوده وجامعهشناسان به این ایده نسبت به سایرجوانب زندگیکمتر توجه کردهاند. باهمه اینها مطالعاتیکه درباره جنگ انجام پذیرفته و نظریاتی که دراینخصوص ارائه گردیده شامل جوانبگوناگون اینپدیده ازجمله عامل ایجاد جنگ، اثرات اجتماعی، اقتصادیآن، عواملیکه منجر به پیروزی یا شکست درجنگ میشود ومانند اینها میباشد.
اسلام درمورد جنگ دیدگاه خاص خود را دارد، در بیان دیدگاه کلی اسلام نسبت به جنگ، مرحوم علامه طباطبایی درتفسیرگرانقدر«المیزان» میفرمایند: مسئله جنگ وجدال واختلافاتی کهمنجر بهجنگهای خسارتزا میشود امری است که در مجتمعات بشریگریزی ازآن نیست وخواه ناخواه پیش میآید و اگراین امرقهری نبود، انساندرخلقتش به قواییکه جزدرمواقع دفاع بکارنمیرود از قبیلغضب و شدت ونیروی فکری مجهز نمیشد پس اینکه می بینیم انسان به چنین قوایی دربدن و درفکرش مجهز است خود دلیل بر ایناست که وقوع جنگ اجتنابناپذیر نیست و چون چنیناست به حکم فطرت، برجامعهاسلامی واجب استکه همیشه ودر هرحال تا آنجا که میتواند و به همان اندازهای که احتمال میدهد دشمن مجتمعصالحش مجهز باشد خود را مجهز کند.۱
درمتون اسلامی نسبت به امرپیکار ومبارزه که با تعابیری همچون «جهاد» و« قتال» مشخصشده، توجه فراوانیمبذولگردیده وازآنجا که این مهم بهعنوان یکی از واجبات دینی به شمار میرود ودراسلام دارای جایگاه ویژه واهمیت قابل توجهی است، مباحث بسیاری درباره آن از دیدگاههای مختلف بهعملآمده است. قرآن وکتب حدیث اعم ازعامه وخاصه مکرراًٌ درمناسبات مختلف به بیان جنبههای گوناگون جهاد از قبیل: اهمیت، شرایط جنگ و صلح و مسائلی از این قبیل پرداختهاند.
قرآن دربرخی ازآیات مسلمانان را امر به جنگ و جهاد کرده وآن را یکی از وظائف آنان برشمرده و حتی گروههایی را که مسلمین با آنها مبارزه میکنند مشخص مینماید. خداوند درسوره بقره آیه ۲۱۶ میفرماید: «حکم جهاد برای شما مقررگردید وحال آنکه برشما ناگوار و مکروه است ولیکن چه بسیار شود که چیزی را شما ناگوار شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح در آن بوده و چه بسیار شود که چیزی را دوست دارید و درواقع شر وفساد شما درآن است و خداوند برمصالح امور داناست و شما نادانید.»۱ونیز خداوند میفرماید:« یا ایهاالنبیحرضالمؤمنینعلیالقتال»۲ ای پیامبر مؤمنان را به جنگ وکارزار تشویق کن. «وقاتلو حتیالاتکون فتنه ویکون الدین الله»۳ و با کافران جهاد کنید تافتنه و فساد از روی زمین بر طرف شود و همه را آئین، دین خدا باشد.
دستهای ازآیات هستند که هدف کلی مبارزه و جهاداسلامی را مشخص می نمایند یعنی«سبیل الله »، بنابر اینآیات مسلمانان بایدبرای رسیدن به این هدف و به منظور جلوگیری از ایجاد موانعی که دراین راه وجود دارد به مبارزه برخیزند. «وقاتلو هم فی سبیل الله و اعلموا انالله سمیع علیم»۴ وجهاد کنید در راه خدا و بدانید که خدا به گفتار و کردار خلق شنوا و داناست. همچنین درسوره نساء آیه ۷۶ میفرمایند: «الذینامنوایقاتلون فیسبیلالله والذین کفروا یقاتلون فیسبیلالطاغوت.» اهل ایمان در راه خدا و کافران در راه شیطان جهاد می کنند.
قرآن درحالیکه مسلمانان را امر وتشویق به جنگ و کارزار در راه خدا مینماید درپارهای از آیات به بیان خصائص و ویژگیهای دشمنان اسلام و کسانی که باید با آنها به مبارزه نموده میپردازد برخی از این گروهها که در قرآن ازآنها یاد شده عبارتند از: گروههای محارب و مفسد که خداوند درمورد این گروه درآیه ۳۳ از سوره مائده میفرماید:«همانا کیفرآنان که با خدا و رسولش به جنگ برخیزند و در زمین به فساد بکوشند جز این نباشد که آنها را به قتل رسانیده یا به دارکشند و یا دست و پایشان به خلاف ببرند یا به نفی بلد وتبعید از سرزمین صالحان دور کنند، این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنها است اما درآخرت به عذابی بزرگ معذب خواهند بود.» گروه دیگر گروههای بیایمان که به محرمات اسلام وقعی نمینهند. دراینخصوص در قرآن آمده است: «قاتلواالذین لایؤمنون باللهولابالیوم الاخر ولایحرمون ما حرم الله و رسوله و لایدینون دینالحق من الذیناوتوالکتاب حتی بعطول الجزیه عن ید و هم صاغرون»۱ ای اهل ایمان به هرکسکه بهخدا وروز قیامت ایمان نیاورده وآنچه خدا ورسولشحرام کرده حرام نمیدانند و به دین وآئیناسلام نمیگروند، قتال و کارزار نمائید تا آن گاه که با ذلت و تواضع به اسلام جزیه دهند.
علاوه برموارد فوق بامطالعهدرآیات قرآن ویژگیهای گروههای دیگریرا مییابیم که خداونددستورجنگ باآنها راجایزدانستهاست ازجمله اینگروهها میتوان به گروه دوستان وهواداران شیطان، گروه مادیگرایان، گروهکافران، مشرکین ومنافقین، گروه ظالمین وستمگران و … اشاره نمود.
بدیهی است اسلام دینی نیست که بر پایه و اساس جنگ و خونریزی پایه گذاری شده باشد، بلکه درحقیقت باید گفتکه پایه و اساس دیناسلام برصلح و دوستی استوار است. طبق نصصریح قرآن، دراسلام صلح و دوستی بهتر ازجنگ و خونریزی میباشد.۲ اما با توجه به رفتاری که افراد و گروههای مختلف غیرمسلمان با مسلمین درمقابله بااسلام اتخاذ میکنند مسلمین نیز ناچار باید با اینگونه رفتارها مقابله نموده و به جهاد برخیزند، همچنیندراسلام و قرآن جنگ و کارزار با برخی از افراد منع شده است ازجمله کسانی که در حنگ شرکت ندارند، زنان، کودکان، پیران وسالخوردگان و….
جنگ اعمال قدرت مسلحانه کشورها علیه یکدیگر میباشد که مشروط به اعلام صریح قبلی آنان است و هدف ازآن معمولاً تحمیل اراده مهاجم درجهت منافع و مصالح ملی است. در مقابل صلح که یک وضعیت عادی میباشد، جنگ یک حالت استثناییاست، درنتیجه حقوق جنگ نیز در برابر حقوق پیشگیریکننده جنگ، یک حقوق استثناییاست. حقوق جنگ شامل قواعدی است که حاکم بردوران جنگ میباشد و کشورهای متخاصم ودرگیری در روابط خصمانه خود با یکدیگر و باکشورهای بیطرف، بایستیآن قواعدرا مدنظر قرار دهند وآنرا رعایت نمایند.۱
۱. طباطبایی ، سید محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، ج۱۷، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ،تهران ،کانون انتشارات محمدی ، چاپ سوم، ۱۳۶۳ ، ص ۱۷۹
۱٫کتب علیکم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهواشیئاٌ و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئاً وهو شر لکم و الله یعلم و انتم لاتعلمون.
سوره انفال آیه ۶۵ ونیز سوره نساء آِیه ۸۴
سوره بقره آیه ۱۹۳ وسوره انفال آیه ۳۹
۲. والصلح خیر ، سوره نسا، آیه ۱۲۸
۱. ضیایی بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین الملل عمومی، انتشارات گنج دانش،۱۳۸۰، ص ۵۵۴
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر