تحقیق مفهوم احساس تنهایی و ابراز وجود و تعهد هویت و دیدگاه هایی پیرامون احساس تنهایی و شکل‌گیری هویت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم احساس تنهایی و ابراز وجود و تعهد هویت و دیدگاه هایی پیرامون احساس تنهایی و شکل‌گیری هویت دارای ۷۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۲-۱- احساس تنهایی    ۱۰
۲-۱-۱- دیدگاه هایی پیرامون احساس تنهایی    ۱۴
۲-۱-۱-۱- دیدگاه ویس    ۱۵
۲-۱-۱-۲- دیدگاه دیگر محققان    ۱۵
۲-۲- تعهد هویت    ۱۸
۲-۲-۱- ماهیت و مفهوم هویت    ۲۱
۲-۲-۲- شکل‌گیری هویت    ۲۴
۲-۲-۲-۱- عوامل موثر بر شکل‌گیری هویت    ۲۷
۲-۲-۳- نظریه‌های مربوط به هویت    ۲۸
۲-۲-۳-۱- نظریه اریکسون    ۲۸
۲-۲-۳-۲- دیدگاه مارسیا    ۳۲
۲-۲-۳-۳- دیدگاه بروزنسکی    ۳۴
۲-۲-۳-۳-۱- سبک هویت  هنجاری    ۳۵
۲-۲-۳-۳-۲- سبک هویت  سردرگم / اجتنابی    ۳۶
۲-۲-۳-۳-۳- سبک هویت  اطلاعاتی    ۳۶
۲-۲-۴- ارتباط سبک های هویت و تعهد هویت    ۳۸
۲-۲-۵- چهار پایگاه اساسی هویت    ۴۳
۲-۳- ابراز وجود    ۴۵
۲-۳-۱- هدف های جرأت ورزی و ابراز وجود    ۵۰
۲-۳-۲- مزایای رفتار جرأتمندانه    ۵۰
۲-۳-۳- پیامدهای منفی نداشتن جرأت یا قدرت ابراز وجود    ۵۱
۲-۳-۴-عوامل دوری از رفتار جرأتمندانه    ۵۲
۲-۳-۵- ابراز وجود در روانشناسی بالینی    ۵۳
۲-۴- پیشینه تحقیق    ۵۵
الف- تعهد هویت و احساس تنهایی و عوامل روان شناختی مرتبط    ۵۵
ب) ابراز وجود و احساس تنهایی    ۵۹
ج) تعهد هویت و جنسیت    ۶۰
د) هویت و متغیر های روانشناختی    ۶۱
جمع بندی    ۶۴
منابع    ۶۶

منابع

لعلی فاز, احمد؛ عسکری، عباس‌علی(۱۳۸۷)، توان پیش‌بینی سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت‌شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش‌آموز. فصلنامه اصول بهداشت روانی، دوره ۱۰ ،بهار، شماره ۳۷: صفحات ۷۱-۷۸٫

هاشمی، لادن ( ۱۳۸۳ ). بررسی تحولی ابعادوضعیت هویت نوجوانان و جوانان ۱۲-۲۴ سال ایرانی از دیدگاه مارسیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

حسینی طباطبائی، فوزیه ( ۱۳۷۷ )، بررسی ارتباط بین پایگاههای هویت و سبکهای مقابله با بحران در نوجوانان شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

خویی نژاد، غلامرضا، رجایی، علیرضا؛ محب راد، تکتم(۱۳۸۶)،رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی; ۹(۳۴):۷۵-۹۲٫

هرمزی نژاد، معصومه؛ شهنی ییلاق، منیجه و نجاریان، بهمن(۱۳۷۹). بررسی رابطه ی ساده و چندگانه ی متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله ی علوم تربیتی و روا نشناسی. شماره ( ۳ و ۴)

یعقوبی بگلر ـ کلثوم، نرگس؛ زحمتکش ـ فاطمه؛ شریف طالبیان،  رابطه بین پایگاه‌های هویت و علائم روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر. مجله علوم تربیتی دانشگاه مشهد. ش ۸۷-صص ۲۳۲-۲۴۳

ذوقی پایدار، محمدرضا، عبدالله زاده، حسن، حیدری، طاهر(۱۳۸۵) رابطه هوش هیجانی با احساس تنهایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر همدان، سومین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شهید بهشتی.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. In R. Dienstbier (Ed.), Nebraska, symposium on motivation (pp. 237-288). Lincoln: University of Nebraska

Duriez, B, Smits, I & Goossens, L, (2008). The relation between identity styles and religiosity in adolescence: Evidence from a longitudinal perspective, Personality and Individual Differences, 44 , 1022–۱۰۳۱٫

Poyrazli S.(2002) Relation between assertiveness, academic self-efficacy and psychosocial adjustment among international graduate students. J College Student Development;6(42):.42-32.

Sahebalzamani M, Norozian R, Alilo L, Rashidi Effect of assertiveness training on self-steem and decisivness in secandary school girlsstudents.Journal of Oroommia Medical Siences. 2010; 21(1):48-53

Shulthes, D, P., & Blustein, I. (1994). Contributions family relationship factors to the identity formation process. Journal of counseling and Development. 73,2, 159-166.

۱-مقدمه

دوره نوجوانی، زیباترین مرحله عمر است و نشاط، تلاش، اراده، در این سالها جلوه می کند، و جرقه های هویت جویی که به نوعی همراه با بازیابی و باز سنجی گذشته خود و جامعه است. دانشجویان به عنوان قشری از نوجوانان در ورود به این مرحله از زندگی تحت تاثیر متغیر های متعددی قرار دارند.

یکی از مراحل ایجاد تحول در شخصیت فراگیران، گذر از مرحله دانش آموزی و ورود به دانشگاه است. در این تحول، فراگیر وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود و در محیطی جدید با ویژگی های خاص خود قرار می گیرد. اگر در دبیرستان، با همنوعان خود در ارتباط بوده است، در این مرحله باید پذیرنده جنس مخالف، شرایط جدید تحصیل، آزادی های و خود اتکایی بیشتر،  نیز باشد. این مساله برای دانشجویان می تواند تنیدگی های خاص خود را به همراه داشته باشد. بنابراین، در چنین فضایی دانشجویان با چالشهای فرهنگی، روانی و تحصیلی بسیاری به ویژه در خوابگاه ها روبرو هستند. از جمله عواملی که دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد می توان به پذیرفتن نقشهای جدید، تقاضاهای تحصیلی، مشکلات مالی، کاهش اعتماد به نفس، احساس غربت، نقص در مهارتهای مطالعه، کم جرات بودن در هنگام تعاملات اجتماعی، اختلال در کسب هویت، اضطراب و تنش زیاد اشاره کرد (پرلمن و پپلو ،۱۹۸۲).

یکی از عواملی که تحت تاثیر جو دانشگاه، فرد ممکن است با آن روبرو شود، احساس تنهایی است. احساس تنهایی وضعیت پیچیده شناختی و انگیزشی و هیجانی خاصی است که با اشتغالات فراوان ذهنی در مورد محیط و شرایط همراهی دارد و معمولا با خلق افسرده و نشانه های مختلف روان تنی تجربه می شود. احساس تنهایی  تجربه ناخوشایندی است که در پاسخ به نارساییهای کمی یا کیفی در روابط اجتماعی ظاهر می شود(همان، ۱۹۸۱).  این احساس در روانشناسی سابقه ای کوتاه دارد. اما در فلسفه، ادبیات و مذهب آثار بسیاری را می توان یافت که به آن پرداخته اند (کرواس- پالو[۱]، ۲۰۰۸).

در تعریف احساس تنهایی، سه مولفه اصلی را می توان بازشناسی نمود: نخست مولفه اجتماعی احساس تنهایی که احتمالا بارزترین و مهمترین بعد احساس تنهایی است، چرا که این احساس به روشنی منعکس کننده نارسایی روابط اجتماعی ارضا کننده است. با این حال نمی توان احساس تنهایی را معادل انزوای اجتماعی درنظر گرفت یا به عبارت دیگر باید بین انزوا طلبی و احساس تنهایی تمایز قائل شد. تلاش برای تفکیک احساس تنهایی از انزوا طلبی به دومین مولفه احساس تنهایی منتهی می شود. احساس تنهایی احساسی فاعلی است که لزوما با واقعیت بیرونی همسان نیست. به عبارتی، در حالی که برخی از افراد روابط اجتماعی محدودی دارند، احساس تنهایی را تجربه نمی کنند. اما برخی دیگر با وجود برخورداری از شبکه روابط اجتماعی نسبتا گسترده، از احساسهای ناخوشایند تنهایی رنج می برند(همان منبع).

بنابراین احساس تنهایی مستلزم ادراک یا ارزیابی فرد ازروابط اجتماعی خویشتن ومقایسه وضعیت کنونی با وضعیت مطلوب وآرمانی مورد نظر اوست. از دیدگاه برخی از صاحبنظران این مقایسه و نحوه ادراک روابط اجتماعی علت بروز احساس تنهایی است (هینریچ وگالون[۲]، ۲۰۰۶).

سومین مولفه دربرگیرنده ویژگیهای عاطفی و هیجانی احساس تنهایی است. در اکثر تعریف های ارائه شده درباره احساس تنهایی ،از احساس ناخوشایند و هیجانهای منفی سخن به میان امده است که اغلب افراد از آن می گریزند. با این حال برخی از پژوهشگران به جای آنکه احساس تنهایی را صرفا یک هیجان منفی تلقی کنند آن را تداعی کننده پاره ای هیجانهای منفی مانند اضطراب، افسردگی، دوست داشتنی نبودن و… می دانند(رایت، ۲۰۰۵).

براین اساس احساس تنهایی گذرگاهی برای هجوم آوردن احساس های منفی دیگری است که اغلب افراد می کوشند به صورت هشیار و ناهشیار از آنها اجتناب کنند. براساس گزارش انجمن سلامتی دانشجویان درآمریکا، دو هفته اول ورود به دانشگاه زمان بسیار بحرانی برای فرآیند سازگاری    دانشجویان است. دانشجویانی که دچار احساس تنهایی می شوند نارضایتی بیشتری از تحصیل در دانشگاه دارند و مشکلات تحصیلی واحتمال ترک تحصیل درآنها ۳ برابر جمعیت عادی می باشد  (آدلف  و همکاران[۳]،۲۰۰۱).

-۱- احساس تنهایی

از جمله بحران های مهم دوران نوجوانی که سازگاری فرد با محیط را دچار مشکل می کند، احساس تنهایی است. الهاگین[۱](۲۰۰۴) احساس تنهایی را این گونه تعریف می کند: تنهایی، تجربه فردی ناخوشایندی مانند تفکر فرد مبنی بر متمایز بودن از دیگران است که با مشکلات رفتاری قابل مشاهده مانند غمگینی، عصبانیت، و افسردگی همراه بوده و ناهمخوانی بین توقعات و آرزوهای فرد با امکان دستیابی او به این آرزوها را در روابط اجتماعی نشان می دهد و به صورت رفتارهایی نظیر اجتناب از تماس با دیگران مشخص می گردد(الهاگین، ۲۰۰۴).

الهاگین، احساس تنهایی را احساس ناخوشانیدی می داند که در نتیجه ی کاستی در شبکه ی روابط اجتماعی فرد به صورت کمی و کیفی و عدم دسترسی به روابط نزدیک و مطلوب با دیگران به وجود  می آید. احساس تنهایی ویژگی های عاطفی و هیجانی است. در قریب به اکثر تعریفهای ارائه شده درباره احساس تنهایی از احساس ناخوشایند و هیجانهای منفی سخن به میان آمده است که اغلب افراد از آنها می گریزند. با این حال برخی از پژوهشگران به جای آنکه احساس تنهایی را صرفا یک هیجان منفی تلقی کنند آن را تداعی کننده پاره ای از هیجانهای منفی مانند اضطراب، افسردگی دوست داشتنی نبودن و … می دانند (رایت، ۲۰۰۵).

احساس تنهایی یک احساس غمگینی و ناراحتی توام با گوشه گیری، تعریف شده است: احساس تنهایی، تنها شدن، بریدن یا جدا شدن از دیگران است که با احساس عدم اشتیاق برای برقرار ی ارتباط، تماس یا نزدیکی با دیگران همراه است. بر این اساس احساس تنهایی گذرگاهی برای هجوم آوردن احساسهای منفی دیگری است که اغلب افراد می کوشند به صورت هشیار و ناهشیار از آنها اجتناب کنند (همان منبع).

[۱] Elhagin

[۱] .Kerlvus & Pulo

[۲] Hinrich & Gulton

[۳] Adulph

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.