تحقیق مفهوم تقریب مذاهب اسلامی و ظرفیت و چالش های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم تقریب مذاهب اسلامی و ظرفیت و چالش های آن دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مفهوم تقریب مذاهب اسلامی؛    ۴
پیشینه تقریب؛    ۴
مفهوم تقریب مذاهب إسلامی؛    ۷
تقریب استراتژی یا تاکتیک؛    ۹
أنواع تقریب؛    ۱۰
مبانی تقریب؛    ۱۱
اهداف تقریب؛    ۱۴
چالش های تقریب    ۱۶
ظرفیت های تقریب    ۲۲
منابع و مأخذ:    ۲۸

منابع :

کتب

قرآن کریم.

حر عاملی محمد حسن، وسائل‏الشیعه، موسسۀ آل البیت قم، ۱۴۰۹ه.ق.

کلینی محمد بن یعقوب، الکافی، دارالکتاب الإسلامیۀ تهران، ۱۳۶۵٫

مجلسی محمدباقر، بحارالأنوار ، موسسۀ الوفاء بیروت لبنان، ۱۴۰۴٫

إبن أبی الحدید، شرح‏ نهج‏البلاغه، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم، ۱۴۰۴٫

آقانوری علی، امامان شیعه و وحدت اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ دوم، ۱۳۸۸٫

مفید محمد بن محمد بن نعمان، الأمالی (للمفید)، کنگره شیخ مفید قم، ۱۴۱۳٫

مفید محمد بن محمد بن نعمان، الجمل، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳٫

نوری حسین، مستدرک‏الوسائل، موسسۀ آل البیت قم، ۱۴۰۸ه.ق.

نهج البلاغۀ.

دهخدا علی اکبر، لغت نامه دهخدا، نشر دانشگاه تهران، چاپ دوم ۱۳۷۷٫

معین محمد ، فرهنگ فارسی، انتشارات امیرکبیر تهران، چاپ هشتم، ۱۳۷۱٫

جناتی، محمد ابراهیم، همبستگی ادیان و مذاهب اسلامی، انتشارات انصاریان، چاپ اول ۱۳۸۱٫

انوری حسن، فرهنگ بزرگ سخن، نشر سخن تهران، چاپ اول، ۱۳۸۱٫

خامنه ای سید علی، بیانات و سخنرانی ها.

خمینى روح الله، صحیفه نور، نرم‏افزار صحیفه نور.

بخاری محمد، صحیح البخاری، دارالفکر بیروت، ۱۴۰۱٫

مفهوم تقریب مذاهب اسلامی؛

یکی از چالش ها و بحران های پیش روی تقریب مذاهب إسلامی، إبهام در معنی و مفهوم تقریب مذاهب إسلامی است. برای شناخت تقریب و أهمیت و ضرورت آن ابتدا لازم است مفهومی روشن از تقریب ارائه شود. کسانی که به مواضع ضد تقریبی شان شهرت یافته اند، ای بسا از مفهوم و معنی تقریب غفلت نموده اند و تقریب را دست شستن از ارزشهای دینی پنداشته اند. قبل از پرداختن به مفاهیم تقریب مذاهب، ابتدا به پیشینه تقریب اشاره می نماییم و سپس به مباحث و مفاهیم تقریب مذاهب إسلامی خواهیم پرداخت.

پیشینه تقریب؛

بی شک پیشینه وحدت إسلامی به مانند یک دغدغه‌ی دینی را باید در کلام قرآن و عصر حضور پیامبر گرامی إسلام جستجو کرد. خداوند متعال می فرماید همانا مومنین، برادر یکدیگرند، بین آنها اصلاح کنید و از خدا بترسید شاید که مورد رحمت قرار گیرید.[۱]

همانا پیامبر گرامی إسلام بعد از استقرار در مدینه برای نشان دادن اهمیت وحدت و الفت میان مسلمانان، برادری میان ایشان جاری ساخت و عقد اخوت و برادری در بین مسلمانان اجرا نمود.[۲] پیامبر گرامی إسلام همان گونه که در طول عمر شریف خویش بر یکپارچگی أمت إسلام تأکید می فرمودند، در واپسین حج شان نیز، خطاب به پیروان شان برادری و یکپارچگی را متذکر شدند و فرمودند: مسلمانان با هم برادرند و خون هایشان از نظر ارزش و اعتبار مساوی هم هستند و خون هیچ شخصی از دیگری ارزشمندتر نیست.[۳]

بعد از رحلت پیامبر گرامی إسلام و بروز اختلافات در مسأله خلافت و جانشینی پیامبر و فراهم شدن بستر مناسب برای سوء استفاده دشمنان، امام علی بود که برای حفظ همبستگی و وحدت أمت إسلامی تلاش کرد و حتی برای تحقق این آرمان بزرگ، از خلافت سیاسی جامعه إسلامی چشم پوشید. آنگاه که فرمود: به خدا سوگند، اگر بیم وقوع تفرقه میان مسلمین و بازگشت کفر و تباهی دین نبود، رفتار ما با آنان به گونه دیگر بود.[۴]

پیشینه وحدت إسلامی به زمان حیات رسول گرامی إسلام و امام علی بر می گردد، این بزرگواران در تمام لحظه های حیات با برکت خویش از هیچ فرصتی برای تبیین أهمیت یکپارچگی أمت إسلام دریغ نکرده و همواره پیروان مکتب إسلام را به إتحاد و یکدلی دعوت نموده اند.

امامان شیعه نیز همواره بر تقریب مذاهب و وحدت إسلامی تأکید داشتند. ایشان برای برقراری أخوت إسلامی و ایجاد همدلی و تقریب مذهبی در بین مسلمانان، همیشه در مراسم و مناسک عبادی – اجتماعی که نوعاً از سوی مخالفان برگزار می شد، شرکت می کردند و بار ها شیعیان را به حضور و شرکت در آن و همگامی با دیگر مسلمانان سفارش می کردند.[۵]

در روایتی از امام صادق آمده است: هر کس با آنها (مخالفین) در صف اول جماعت، نماز بخواند مثل کسی است که با رسول خدا در صف اول جماعت، نماز خوانده است.[۶]

روایتی از امام کاظم که می فرماید امام حسن و امام حسین پشت سر مروان بن حکم نماز می خوانده اند،[۷] سیره و إهتمام اهل بیت در تحقق وحدت أمت إسلام را آشکار می سازد.

این قبیل دستورات را اگر هم «حکم اولی» ندانیم و «تقیه» به شمار آوریم باز هم می توان گفت که از باب تقیه مداراتی بوده است.[۸]

بعد از عصر ائمه وحدت إسلامی در بُعد علمى و فرهنگى و عقایدى از قرن سوم و بعد از آن توسط عالمان و اندیشمندان شیعه و سنی دنبال شده است.

اندیشمندان و عالمان مسلمان در اواخر قون سوم و بعد از آن، أهمیت این مسأله را درک کرده و بر آن تأکید زیاد داشته‏اند و در پدیدار شدن این امر با موانع زیادى که در بین بود، از هیچ کوششى دریغ نکرده‏اند. شیخ مفید، سید مرتضى، شیخ طوسى، علامه حلى، شهید اول، شهید دوم، سید جمال الدین اسدآبادى، سید محسن امین، سید عبد الحسین شرف الدین،سید حسین بروجردى، امام خمینى و مقام معظم رهبری و شیخ محمد علی تسخیری و عالمان و فقیهان اهل سنت چون مصطفى عبد الرزاق، مصطفى مراغى، محمد على علوبه، حاج امین حسینى، شیخ حسن البنا، محى الدین قلیبى، شیخ عبد الفتاح مرغینانى، على بن اسماعیل، علامه کواکبى، علامه محمد مدنى، عبد المجید سلیم، عبد الحلیم محمود و شیخ محمود شلتوت و نیز غیر ایشان که بیان آن از حوصله این نوشتار خارج است.[۹]

اولین کسی که اندیشه وحدت إسلامی را با عنوان تقریب مذاهب إسلامی مطرح کرد، شیخ محمد تقی قمی بود که در سال ۱۳۶۴ه.ش با همکاری و هم فکری برخی اندیشمندان مصری، دارالتقریب بین المذاهب الإسلامیه را در قاهره به عنوان مرکز و موسسه مباحث تقریبی خود برگزیدند و از همان مرکز به انتشار مجله «رساله الإسلام» پرداختند.[۱۰]

تأسیس دارالتقریب بین المذاهب الإسلامیه مهمترین اقدام در راه تقریب علمی بود. دارالتقریب محل اجتماع اندیشمندان و علمای شیعه و سنی بود. کسانی که در دارالتقریب گردهم می آمدند عبارت بودند از: محمدعلی علوبه پاشا (دانشمندی که بعدها به ریاست جمعیت بر گزیده شد)، شیخ عبدالمجید سلیم (رئیس هیئت فتوای دانشگاه الازهر)، حاج امین حسینی (مفتی اعظم فلسطین)، شیخ محمدعبداللطیف (مفتی وزارت اوقاف)، شیخ محمدعبدالفتاح عنانی (رئیس مذهب مالکی)، شیخ محمود شلتوت (عضو هیئت کبارالعلماء حنفی )، حسن البَنّا (رهبر جمعیت اخوان المسلمین)، قاضی محمدبن عبداللّه امری (نماینده شیعه زیدیه یمن) و شیخ محمد حسین کاشف الغطاء و سید هبه الدین شهرستانی و سید عبدالحسین شرف الدین (از علمای نامدار شیعه).[۱۱]

مفهوم تقریب مذاهب إسلامی؛

تقریب إسم مصدر[۱۲] به معنای نزدیک کردن و نزدیک گردانیدن آمده است.[۱۳]

مقصود از عنوان تقریب مذاهب إسلامی، تقریب پیروان مذاهب إسلامی چرا که تقریب دو مذهب بدون در نظر گرفتن أتباع مذهب معقول نخواهد بود. تقریب مذاهب إسلامى، تقریب بین اتباع مذاهب، از راه بحثهاى علمى، کلامى، تفسیرى، حدیثى، اصولى و فقهى است و تقریب حقیقی با اجتماع عالمان و اندیشمندان مذاهب إسلامی برای طرح مسایل نظرى اجتهادى در فضای سالم و به دور از تعصبات، امکان پذیر است. اجتماع علما و اندیشمندان براى دستیابى به حقایق و واقعیت هاى إسلام و هم چنین درک و فهم رسالت أمت إسلام در جهان معاصر، جهت بهره مندی پیروان مذاهب می باشد.

شایان ذکر است که تقریب به معنای دست شستن از ارزشهای مذهبی نبوده و نیست و هیچ یک از علمای إسلام چنین برداشتی از تقریب ارائه نکرده اند بلکه همواره بر اصول ثابت ارزشهای دینی و مذهبی تأکید داشته اند.

محمدی عراقی می گوید: تقریب همان نزدیک شدن به مشترکات مذاهب است و منظور از تقریب مذاهب إسلامی این نیست که شیعه، سنی شود و یا سنی، شیعه، بلکه مراد این است که چون مشترکات ما بسیارند، می توان در مهم ترین مسائل، حتی در مسائل فقهی، هم فکری و همیاری نمود.[۱۴]

از آنچه گفته شد بدست می آید، تقریب مذاهب إسلامی یعنی هر مسلمان با هر مذهب إسلامی که دارد، نظر به اشتراکات دینی و نیز دشمن مشترک، لازم است با سایر پیروان مذاهب إسلامی، در راستای آرمان قرآن که همانا وحدت مسلمانان است و در مقابل دشمنان إسلام در صف واحد بایستند و از هر عملی که به سوء استفاده دشمنان إسلام منجر می شود دوری کند.

تقریب استراتژی یا تاکتیک؛

آیا بحث از تقریب و و وحدت مسلمانان، مسأله‌ استراتژیکی است یا مسأله ای تاکتیکی و مصلحتی است؟ اگر تقریب را تاکتیک بدانیم و مطلوبیت ذاتی برای آن در نظر نگیریم، چه بسا اهدافی که از تقریب مورد انتظار است دست نیافتنی باشد. با مراجعه به قرآن و سنت رسول خدا و سیره امامان معصوم در می یابیم که تقریب مذاهب إسلامی و وحدت إسلامی مطلوبیت ذاتی دارد و فقط یک شعار و مصلحت نیست.

خداوند می فرماید: و این امّت شما امّت واحدى است و من پروردگار شما هستم پس، از مخالفت فرمان من بپرهیزید.[۱۵] و می فرماید: این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدى بودند و من پروردگار شما هستم پس مرا پرستش کنید.[۱۶] و می فرماید: دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید.[۱۷]

[۱] إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (حجرات ۱۰).

[۲] حر عاملی محمد حسن، وسائل‏الشیعه، ج ۲۴، ص۲۸۳، (إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه واله و سلم آخَى بَیْنَ أَصْحَابِه‏، موسسۀ آل البیت قم، ۱۴۰۹ه.ق – نوری حسین، مستدرک‏الوسائل، ج ۱۷، ص ۱۵۲، (أَنَّ النَّبِیَّ ص آخَى بَیْنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ لَمَّا قَدِمَ الْمَدِینَه) ، موسسۀ آل البیت قم، ۱۴۰۸ه.ق.

[۳] کلینی محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۱ ، ص ۴۰۳ ، (الْمُسْلِمُونَ إِخْوَهٌ) ، دارالکتاب الإسلامیۀ تهران، ۱۳۶۵ – مجلسی محمدباقر ، بحارالأنوار، ج ۲۷ ، ص ۶۷ ، (الْمُسْلِمُونَ إِخْوَهٌ تَتَکَافَأُ دِمَاؤُهُمْ یَسْعَى بِذِمَّتِهِمْ أَدْنَاهُمْ هُمْ یَدٌ عَلَى مَنْ سِوَاهُمْ) ، موسسۀ الوفاء بیروت لبنان، ۱۴۰۴٫

[۴] مفید محمد بن محمد بن نعمان، الأمالی (للمفید)، ص ۱۵۴، کنگره شیخ مفید قم، ۱۴۱۳- مفید محمد بن محمد بن نعمان، الجمل، ص۴۳۷ ، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ – إبن أبی الحدید، شرح‏نهج‏البلاغه، ج ۱ ، ص ۳۰۷ ، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم، ۱۴۰۴ – مجلسی محمدباقر، بحارالأنوار، ج ۲۹ ، ص ۵۶۸ ، (وَ ایْمُ اللَّهِ لَوْ لَا مَخَافَهُ الْفُرْقَهِ مِنَ الْمُسْلِمِینَ أَنْ یَعُودُوا إِلَى الْکُفْرِ، وَ یَعُودَ الدِّینُ، لَکِنَّا قَدْ غَیَّرْنَا ذَلِکَ مَا اسْتَطَعْنَا).

[۵] آقانوری علی، امامان شیعه و وحدت اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ دوم، ۱۳۸۸، ص۱۷۹٫

[۶] کلینی محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۳ ، ص ۳۸۰ – صدوق محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج ۱ ، ص ۳۷۵ ، جامعه مدرسین قم، ۱۴۱۳- حر عاملی محمد حسن ، وسائل‏الشیعه، ج ۸ ، ص ۲۹۹ (عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَانَ کَمَنْ صَلَّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ)

[۷] حر عاملی محمد حسن، وسائل الشیعه، ج ۸ ، ص ۳۰۱ ، عَلِیُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِی کِتَابِهِ عَنْ أَخِیهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ صَلَّى حَسَنٌ وَ حُسَیْنٌ خَلْفَ مَرْوَانَ وَ نَحْنُ نُصَلِّی مَعَهُمْ. نوری حسین، مستدرک الوسائل ، ج ۶ ، ص ۴۵۶ – مجلسی محمدباقر ، بحارالأنوار ، ج ۸۵ ، ص ۹۲٫

[۸] آقا نوری علی، کتاب امامان شیعه و وحدت اسلامی، ص ۱۸۲٫

[۹] جناتی محمد ابراهیم، مختصات تقریب بین مذاهب اسلامی، نشریه فلسفه، کلام و عرفان، کیهان اندیشه، خرداد و تیر ۱۳۷۴ ، شماره ۶۰ ، از ۱۱۴ تا ۱۲۷، ص۱۱۶ .

[۱۰] این مجله از سال ۱۳۹۲ه.ق منتشر نمی شود و مجموع ۶۰ شماره آن از ماه ربیع‌الاول سال ۱۳۶۸ه.ق تا ۱۷ رمضان سال ۱۳۹۲ه.ق آن در ۱۶ جلد به چاپ رسیده است.

[۱۱] مقاله (راه‌های پیشگیری و حفاظت مسلمانان در برابر چالش‌های ضد تقریب)

[۱۲] انوری حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ج ۳ ، ص ۱۸۳۱ ، نشر سخن تهران، چاپ اول، ۱۳۸۱٫

[۱۳] دهخدا علی اکبر، لغت نامه دهخدا، ج ۵ ، ص ۶۸۷۶ ، نشر دانشگاه تهران، چاپ دوم ۱۳۷۷ – معین محمد ، فرهنگ فارسی، ج ۱، ص ۱۱۱۹، انتشارات امیرکبیر تهران، چاپ هشتم، ۱۳۷۱ – وجدی محمدفرید، دایره المعارف القرن العشرین، ج ۷ ، ص ۷۳۴، داالفکر بیروت، بی تا.

[۱۴] محمدی عراقی محمود، بازخوانی اندیشه مذاهب اسلامی، دوماهنامه پژوهه ، مهر و آبان ۱۳۸۷، شماره۳۲، از۶۵ تا ۷۳ ، ص۱۰۷٫

[۱۵] إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ. مؤمنون ۵۲٫

[۱۶] إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ- أنبیاء ۹۲٫

[۱۷] إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ- حجرات ۱۰٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.