تحقیق مفهوم جداگر لرزه‌ای و اصول طراحی آن و آیین‌نامه‌ها و روش‌های طراحی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم جداگر لرزه‌ای و اصول طراحی آن و آیین‌نامه‌ها و روش‌های طراحی دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفهوم جداگر لرزه‌ای  و اصول طراحی آن    ۵
۱ -۱ مفهوم جداگر لرزه‌ای    ۵
۱-۲ ملاحظات مربوط به جداسازی لرزه‌ای    ۷
۱-۳ راه‌حل‌هایی برای آسیب غیر سازه‌ای    ۸
۱-۴ اجزای اصلی سیستم‌های جداساز لرزه‌ای    ۹
۱-۵ مشخصه های نیرو-تغییر مکان    ۱۴
۱-۶ اصول طراحی جداسازی لرزه‌ای    ۱۶
۱-۷ امکان جداسازی لرزه‌ای    ۱۷
۱-۸ سازه‌های مجاور    ۱۹
۱-۹ تاریخچه و تحقیقات]۶۰[    ۱۹
۱-۱۰ رویدادهای برخورد سازه‌ها در طی زلزله‌های قبل]۶۰[    ۲۱
۱-۱۱ مطالعات در مورد کله گی(برخورد سازه‌های مجاور) در گذشته    ۲۲
فصل دوم:آیین‌نامههاو روش‌های طراحی    ۲۶
۲-۱ مقایسه آیین‌نامه هاو روش‌های طراحی    ۲۶
۲-۲ تغییر مکان طرحDD    ۲۷
۲-۲-۱تصحیح فرمول تغییر مکان طرح در دستورالعمل طراحی ایران    ۲۹
۲-۲-۱-۱محاسبه تغییر مکان طرح براساس آیین‌نامه ASCE7-05]38[:    ۲۹
۲-۲-۱-۲ محاسبه تغییر مکان طرح    ۲۹
۲-۲-۱-۳محاسبه تغییر مکان طرح براساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ ایران]۲۹[:    ۳۰
۲-۳بیشترین تغییر مکان DM    ۳۱
۲-۴بیشترین تغییر مکان کلDTM و بیشترین تغییر مکان کل طرح DTD    ۳۲
۲-۵تغییر مکان طرح حاصل از طیف لرزه‌ای DD’و تغییر مکان طرح حاصل ازطیف زلزله حداکثر سطح خطرDM’    ۳۳
۲-۶ محدودیت های تغییر مکان نسبی در دستور العمل طراحی    ۳۴
۲-۷ نتیجه مقایسه    ۳۵
ضمیمه۱:آیین‌نامه و روش‌های طراحی    ۳۷
مراجع    ۵۰

مراجع

۱-دستورالعمل طراحی ساختمان‌های دارای جداساز لرزه‌ای، زیر نظر کمیته تخصصی، وزارت مسکن و شهرسازی، انتشارات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، ۱۳۸۹٫

۲- راهنمای طراحی و اجرای سیستم‌های جداساز لرزه‌ای در ساختمان‌ها (نشریه ۵۲۳)، معاونت نظام راهبردی-دفتر نظام فنی اجرایی، ۱۳۸۹

۳- نشریه ۵۲۴ ایران، راهنمای روش ها و شیوه های بهسازیلرزه ای ساختمان‌های موجود، ۱۳۸۹

۴- آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای(تاسیسات و سازه‌های صنعتی نفتی) ویرایش دوم، ۱۳۸۹

۵- نشریه ۳۶۰ ایران، دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود، زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت امور اداری، مرکز مدارک علمی، چاپ اول، ۱۳۸۵

۶-Bertero VV, Observations on structural pounding, In: Proceedings international conference on Mexico City earthquake, ASCE 1986, P. 264-87,

۷-Earthquke Engineering Research Institute(EERI), In: Benuska L. editor , Loma Prieta earthquake reconnaissance report. Rep. No. 90-01, Oakland(CA), EERI,1990

۸-LRFD , Load and Resistance Factor Design,1999

۹-NEHRP,National Earthquake Hazards Reduction Program , 2003

۱۰-ASTM,American Society for Testing and Materials ,2005

۱۱-AASHTO,American Association of State Highway and Transportation Officials,2000

۱۲- ATC 55,Applied Technology Council,2005

 فصل اول: مفهوم جداگر لرزه‌ای  و اصول طراحی آن

 ۱ -۱ مفهوم جداگر لرزه‌ای

در ابتدا به مفهوم جداگر لرزه‌ای که بنظر می رسد یک مفهوم اصلی برای این تحقیق باشد می پردازیم تا کمی از اصول پایه مشخص شده و بعضی از پیشرفتها و مفاهیم که در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد معرفی گردد. لذا در این مورد از کتاب “طراحی سازه‌های ضد زلزله” ]۱[ کمک گرفته شد.

پیشرفت در مورد ایمنی در برابر زلزله، حدودا از زلزله ۱۹۰۶ سانفرانسیکو، عمدتا به سبب قبول ترازهای نیروی رو به افزایش که ساختمان‌ها را می‌بایست برای تحمل آنها طراحی کرد، آغاز شد. اگرچه آیین‌نامه ها تاکنون دستور به افزایش مداوم ترازهای نیرو داده‌اند، اما یک ساختمان در مواجهه با زلزله‌های شدید حتی اگر کشسان باقی بماند، با نیروهایی مواجه می‌شود که چند برابر ظرفیت طراحی شده آن می‌باشد.

ساختمان‌های جدید حاوی تجهیزات بسیار حساس و گرانی هستند که در تجارت، بازرگانی، آموزش و پرورش و مراقبت بهداشتی اهمیت حیاتی دارند. بیمارستان‌ها، مراکز ارتباط جمعی، مراکز اضطراری، اداره‌های پلیس و ایستگاه‌های آتش نشانی می‌بایست در زمانی که به آنها نیاز است، یعنی پس از وقوع زلزله، امکان خدمت‌رسانی داشته باشند. ساخت معمولی می‌تواند سبب ایجاد شتاب‌های بسیار زیاد در طبقات ساختمان‌های سخت و تغییر مکان‌های جانبی میان طبقه بزرگ در سازه‌های انعطاف‌پذیر شود. این دو عامل در تضمین ایمنی اجزای ساختمان و محتویات آن ایجاد اشکال کنند.

در چند سال اخیر، راه‌های دیگری به غیر از پاسخ غیر معقول به نیروی طبیعت به وجود آمده است که به مرحله ای رسیده است، اگر چه دارای نتیجه نباشد، دست کم کاربردی ترمی‌باشد. این مفهوم جدید راامروزه جداسازی لرزه‌ای می نامند، این مفهوم معیارهای ابداع تکنولوژیکی کلاسیک را جوابگوست. برپایی ساختمان‌ها بر روی یک سیستم جداساز باعث کم شدن انتقال حرکت افقی زمین به ساختمان می‌شود. این عمل منجر به کاهش شدید شتاب‌های طبقات و تغییر مکان‌های جانبی بین طبقه‌ای می‌شود، و بدین وسیله از محتویات و اجزای ساختمان محافظت به عمل می‌آید.

اصل جداسازی لرزه‌ای بر ایجاد انعطاف‌پذیری در پایه ساختمان در صفحه افقی مبتنی است و در عین حال از اجزای مستهلک‌شونده برای محدود کردن دامنه حرکت ناشی از زلزله استفاده می‌کند. مزایای جداسازی لرزه‌ای توانایی در حذف یا کاهش بسیار شدید آسیب سازه‌ای و غیر سازه‌ای، بالا بردن ایمنی محتویات ساختمان و نماهای معماری و کاهش نیروهای طرح زلزله است. کاهش پنج تا ده برابر نیروی کشسان، در نتیجه جداسازی لرزه‌ای را می‌توان به منزله کاهش بزرگی زلزله از هشت ریشتر به گستره پنج تا شش ریشتر بیان کرد]۱[.

رویهم رفته پنج پیشرفت در ارتقای روش جداسازی لرزه‌ای نقش بسیار مهمی داشته‌اند]۱[:

-طراحی و ساخت زیر سریهای ارتجاعی الاستومتری (لاستیکی)، که اغلب بالشتک نامیده می‌شوند، برای تحمل وزن سازه و در عین حال محافظت آن از نیروهای القا شده بر اثر زلزله.

-طراحی و ساخت مستهلک‌کننده های انرژی مکانیکی (جذب‌کننده ها)و الاستومرهای با میرایی بالا که برای کاهش حرکت در عرض بالشتک، به ترازهای عملی و قابل قبول، و مقاومت در برابر بارهای باد به کار برده می‌شوند.

-ابداع و پذیرش نرم‌افزارهای کامپیوتری برای تحلیل سازه‌های جداشده لرزه‌ای که ویژگی‌های غیر خطی مصالح وماهیت متغییر با زمان بارهای زلزله را در نظر می‌گیرد.

-توانایی در انجام آزمون‌های میز لرزان با استفاده از حرکات ثبت شده واقعی زمین ناشی از زلزله، به منظور بررسی عملکرد سازه‌ها و فراهم کردن نتایجی برای معتبر ساختن فنون مدلسازی کامپیوتری.

-ابداع و پذیرش روش‌هایی برای تخمین حرکات زمین خاص منطقه، ناشی از زلزله، برای دوره های مختلف بازگشت.

۱-۲ ملاحظات مربوط به جداسازی لرزه‌ای

اگر هریک از موارد زیر مطرح باشد آن گاه به جداسازی لرزه‌ای سازه نیاز است:

-افزایش ایمنی ساختمان و قابلیت بهره برداری آن پس از زلزله مطلوب باشد.

-نیروهای جانبی کاهش یافته ای برای طرح مورد نیاز باشد.

-استفاده از سازه‌های با ظرفیت شکل‌پذیری محدود (از قبیل بتن پیش ساخته )در نواحی زلزله خیزبا تغییر مکان نسبی کم مطلوب باشد.

-سازه فعلی در برابر بارهای زلزله ایمن نباشد.

برای سازه‌های جدید آیین‌نامه های فعلی ساختمان در تمامی مناطق زلزله تغییر مکان بکار برده می‌شود و بنابراین ممکن است بسیاری از طراحان احساس کنند که چون الزامات آیین‌نامه با طرح‌های فعلی برآورد شود لذا به جداسازی لرزه‌ای نیاز نیست اما الزامات توصیه شده درباره نیروی جانبی که انجمن مهندسان سازه کالیفرنیا (SEAOC)]39[تهیه کرده است، بیان می‌داردکه ساختمان‌هایی که مطابق با ضوابط این آیین‌نامه طراحی می‌شوند باید:

-بدون آسیب دیدگی در مقابل زلزله‌های خفیف مقاومت کنند.

-بدون آسیب دیدگی سازه‌ای، اما با مقداری آسیب غیر سازه‌ای، در مقابل زلزله‌های متوسط مقاومت کنند.

-بدون خرابی اما با آسیب دیدگی سازه‌ای و غیر سازه‌ای در مقابل زلزله‌های بزرگ مقاومت کنند.

این اصول عملکردی در مورد ساختمان‌هایی که با نیروهای طرح تراز آیین‌نامه بازسازی می‌شوند، نیز صادق است.

جداسازی لرزه‌ای توانایی در ساختن ساختمانی با مشخصه های عملکردی بهتر از آنچه آیین‌نامه فعلی می گوید را نوید می‌دهد و لذا گام بزرگی به جلو در طراحی لرزه‌ای سازه‌های مهندسی به شمار می رود. در هنگام تقویت ساختمان، نیاز به جداسازی الزامی است، و ممکن است سازه در وضعیت فعلی خود، در صورتی که زلزله رخ دهد، ایمن نباشد. در چنین حالاتی، اگر جداسازی لرزه‌ای مناسب باشد، می‌بایست میزان موثر بودن آن، در مقایسه با راه‌حل‌های دیگر از قبیل تقویت کردن ساختمان، ارزیابی شود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.