تحقیق مفهوم شناسی جهانی شدن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم شناسی جهانی شدن  دارای ۲۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ تعریف جهانی شدن    ۴
۲ نظریه های جهانی شدن    ۷
۳ ابعاد جهانی شدن    ۱۹
خلاصه و جمع بندی    ۲۲
منابع و مآخذ    ۲۴

منابع

علی بابایی، غلامرضا (۱۳۹۱)، فرهنگ سیاسی آرش، تهران: انتشارات آشیان.

رهبری، مهدی (۱۳۸۸)، «تأثیر جهانی شدن بر امنیت ملی کشورها»، نشریه ی اطلاعات سیاسی _اقتصادی، شماره ی ۲۶۷ و ۲۶۸٫

. Clark, I (1997), Globalization and Fragmentation, Oxford: Oxford University press.

McGrew, A (1992), Conceptualizing Global Politics, In A. McGrew (ed) Global Politics, Cambridge: Polity.

والتز، کنت (۱۳۷۹)، جهانی شدن: راه بی بازگشت، ترجمه ی محمد اسماعیل امینی، تهران: حیات نو.

. Toal, G (199), De- Territorialised Threats and Global Dangers, In D. Newman (ed) Boundaries, Territory And Postmodernity, London: Frank Cass.

Lyon, D (1999), Postmodernity, Open University Press.

گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸)، راه سوم بازسازی سوسیال دموکراسی، ترجمه ی منوچهر صبوری کاشانی، تهران: شیرازه.

گیدنز، آنتونی (۱۳۸۴)، چشم اندازهای جهانی، ترجمه ی محمدرضا جلائی پور، تهران: طرح نو.

گیدنز، آنتونی (۱۳۸۲)، سیاست، جامعه شناسی و نظریه ی اجتماعی، ترجمه ی منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نشر نی.

 ۱ تعریف جهانی شدن

در اغلب تعاریف عرضه شده، جهانی شدن چونان فرایندی تدریجی و پایدار توصیف می شود که از گذشته ای دور یا نزدیک آغاز و هنوز هم ادامه دارد، با این تفاوت که هر چه بر عمر آن افزوده می شود، شتاب و گستره ی آن هم بسیار افزایش می یابد. به بیان دیگر، گرچه اکثر نظریه پردازان، جدید بودن فرایند جهانی شدن را نمی پذیرند و تاریخی دست کم چندین ده ساله برای آن در نظر می گیرند، ولی بر سر تشدید بسیار چشم گیر آن در دهه های اخیر اتفاق نظر دارند و حتی عقیده دارند که نسل های آینده این فرایند را به صورتی گسترده تر و پر شتاب تر تجربه خواهند کرد. تأکید بر افزایش بی سابقه ی ارتباطات و برخوردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ویژگی دیگر اکثر تعریف های جهانی شدن است. تقریباً در همه ی آثار مربوط به جهانی شدن، حجم بسیار زیاد ارتباطات در سطوح و عرصه های مختلف جامعه ی جهانی ویژگی بخش فرایند موردنظر عنوان شده است. این ارتباطات در برخی موارد آگاهانه و ارادی هستند و در مواردی دیگر ناآگاهانه ، غیر ارادی و گریز ناپذیر. برقرارکنندگان چنین ارتباط های پرشمار و گسترده هم شاید افراد، گروه ها، نهادها و دولت ها باشند. همچنین ناگفته نماند که میزان دخالت و شرکت در شبکه ی ارتباطات جهانی بر حسب افراد، گروه ها، قومیت ها، کشورها و مناطق و قاره ها متفاوت است. چنین ارتباطات و بده بستان های پر حجمی بر افزایش وابستگی متقابل در عرصه ی جهانی دلالت دارند که تأکید بر آن یکی دیگر از وجوه مشترک تعریف های جهانی شدن است. از این دیدگاه، جهانی شدن معطوف به افزایش پیوندها و همبستگی های میان دولت ها و جوامع تشکیل دهنده ی نظام جهانی مدرن است. نیرومندتر شدن عوامل مؤثر در شبکه های جهانی و وابستگی متقابل و تشدید در هم تنیدگی جهانی، گستره و میزان تأثیرپذیری افراد و جوامع گوناگون مستقر در کره ی زمین را افزایش و امکان و احتمال انزوا و برکنار ماندن از تأثیرات محیط جهانی را کاهش می دهد (McGrew, 1997: 23). افزون بر اینها، در اغلب تعریف ها، جهانی شدن را نوعی فرایند همگونی و همسانی فزاینده به شمار می آورند. افزایش و گسترش امکان های ارتباطی و به تبع آن تشدید ارتباطات، برخوردها، وابستگی ها و تأثیر پذیری ها در سطح جهانی، نوعی همگنی و همسانی جهانی پدید می آورد. برخی نظریه پردازان این فرایند همگونی را گسترش تجدد به اقصی نقاط جهان و جهانگیر شدن ویژگی های محوری فرهنگ و تمدن غربی می داند (Clark, 1997: 23). نظریه پردازان هم از این حد فراتر رفته، جهانی شدن را نوعی یکدست سازی اقتصادی زیر نظر ایالات متحده آمریکا توصیف می کنند (والتز، ۱۳۷۹: ۷). با توجه به آنچه بیان شد می توان گفت، جهانی شدن عبارت است از فرایند فشردگی فزاینده ی زمان و فضا که به واسطه ی آن مردم دنیا کم و بیش و به صورتی نسبتاً آگاهانه در جامعه ی جهانی واحد ادغام می شوند. به بیان دیگر جهانی شدن معطوف به فرایندی است که در جریان آن فرد و جامعه در گستره ای جهانی با یکدیگر پیوند می خورند (علی بابایی، ۱۳۹۱: ۲۸۳). در نهایت می توان گفت که جهانی شدن؛ به خودی خود، فرایندی فراگیر و همگرا است. اگر چه این پدیده، بیش از هر چیز چیستی اقتصادی و مادی دارد، اما از آنجا که گونه ای پیشرفت تمدنی به شمار می رود، در برابر همه پیشرفت های مهم تمدنی دیگر، از اهمیت فرهنگی و غیر مادی بسزایی برخوردار است (رهبری، ۱۳۸۸: ۹۸).

درباره ی تعریف مورد نظر نکاتی را باید بیان کرد. تعریف عرضه شده در واقع مبتنی بر تعاریف و دیدگاه های چند نظریه پرداز برجسته ی جهانی شدن است. محور بحث دیوید هاروی از جهان معاصر، مفهوم فشردگی زمانی /فضایی است؛ گیدنز پیامدهای اجتماعی ای فشردگی را بررسی می کند؛ رابرتسن عنصر آگاهی را نقطه ی عطفی در فرایند طولانی مدت جهانی شدن می داند و مارتین آلبرو هم جهانی شدن را شکل گیری یک جامعه ی جهانی در «عصر جهانی» به شمار می آورد.

نکته ی بعدی تأکید بر فشردگی فضا و زمان یا به عبارتی نابودی فضا توسط زمان است که بر جنبه های مادی و عوامل زمینه ساز و تسهیل کننده ی فرایند جهانی شدن دلالت دارد. فن آوری ها و امکانات ارتباطی و پیشرفت های شگفتی آور در این زمینه، از این لحاظ جایگاهی بس رفیع دارند و در اکثر نظریه ها و آثار مربوط به جهانی شدن مورد بررسی و تأکید قرار می گیرند. این عوامل تسهیل کننده و شتاب بخش از آن رو اهمیتی مضاعف دارند که فرایند جهانی شدن در دهه های اخیر را از تاریخ نسبتاً طولانی جهانی شدن متمایز می کنند.

در این تعریف، تدریجی، زمان مند و رو به گسترش بودن فرایند جهانی شدن نیز مدنظر قرار گرفته است. چنانکه پیش تر بیان شد، جهانی شدن قدمتی چندین ده ساله و به روایاتی چند صد ساله دارد، ولی در دهه های اخیر شتاب و گسترش چشمگیری یافته و پیش بینی می شود در سال ها و دهه های آینده حتی پر شتاب تر و گسترده تر شود. البته این افزایش تدریجی صرفاً به سرعت و گستره ی جهانی شدن محدود نمی شود و به تشدید یا تعمیق این فرایند در حوزه های مختلف هم معطوف است (Mc Grew, 1992: 23).

افزون بر گسترش و تأثیر ناهمگون و نابرابر فرایند جهانی شدن، میزان آگاهی از چنین فرایندی نیز نسبی و نابرابر است. آگاهی از عضو یک «دهکده ی جهانی» بودن، وقوف بر سرنوشت مشترک جهانی و حساسیت نسبت به خطرات و تهدیدهای جهان گستر، ویژگی بخش زندگی در جهان معاصر است و حتی برخی نظریه پردازان، عنصر آگاهی را وجه تمایز مراحل متأخر فرایند طولانی جهانی شدن به شمار می آورند. این آگاهی از تعلق به جامعه ی جهانی و دغدغه ی چنین تعلقی، هم از لحاظ زمانی و تاریخی و هم از لحاظ مکانی، نسبی و نابرابر است: به طور کلی، آگاهی نسل کنونی از همبستگی و درهم تنیدگی جهانی بسیار بیشتر از آگاهی نسل گذشته است و احساس سرنوشت مشترک جهانی، از جامعه ای به جامعه ی دیگر تفاوت می کند.

۲ نظریه های جهانی شدن

چنانکه پیش تر بیان شد، فرایند پر شتاب و گسترده ی جهانی شدن در دهه های اخیر زمینه ای مناسب و انگیزه ای نیرومند برای بررسی و تحلیل این فرایند پدید آورده و امروزه اقتصادانان، جامعه شناسان و عالمان سیاسی پر شماری درباره ی جنبه های گوناگون جهان شدن می اندیشند که حاصل کار آنها نظریه هایی در رابطه با پیدایش، گسترش و تشید فرایند جهانی شدن و تأثیرها و پیامدهای آن در زندگی اجتماعی در جهان معاصر است. چشم انداز جهانی شدن نیز از موضوع های مورد بحث در این دسته نظریه هاست.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جهانی شدن، ابعاد مهم آن و جهانی شدن حقوق بشر
  • تحقیق جهانی شدن و نظریه های آن
  • تحقیق آثار جهانی شدن بر اقتصاد ایران، اثرات رفاهی یکپارچگی اقتصادی، مفهوم پتانسیل تجاری و برآورد پتانسیل تجاری از مدل جاذبه
  • تحقیق جهانی شدن و ابعاد و شاخص های آن، تورم و علل و ریشه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.