تحقیق مفهوم شناسی دانش فنی و ارزشگذاری آن و عوامل موثر بر ارزشگذاری دانش فنی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم شناسی دانش فنی و ارزشگذاری آن و عوامل موثر بر ارزشگذاری دانش فنی دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫مقدمه۴
۲-۲٫تبارشناسی ناملموسها و جایگاه دانش فنی در آن۴
۲-۲-۱٫جایگاه دانش فنی در بافت حسابداری۸
۲-۲-۲٫جایگاه دانش فنی در بافت قیمتگذاری انتقال۱۰
۲-۲-۳٫جایگاه دانش فنی در بافت مدیریت۱۲
۲-۳٫مفهوم شناسی دانش فنی۲۲
۲-۳-۱٫ارتباط دانش فنی با فناوری۲۴
۲-۳-۲٫تفاوت دانش فنی و حق اختراع۲۵
۲-۳-۳٫تفاوت دانش فنی و کمک فنی۲۶
۲-۳-۴٫تعریف دانش فنی۲۷
۲-۳-۵٫ابعاد دانش فنی۲۸
۲-۴٫ارزشگذاری دانش فنی۳۲
۲-۴-۱٫مزایای ارزشگذاری دانش فنی۳۲
۲-۴-۲٫رویکردهای ارزشگذاری۳۳
۲-۴-۳٫تفاوت مفاهیم ارزشگذاری و سنجش۳۶
۲-۴-۴٫عوامل موثر بر ارزشگذاری دانش فنی در ادبیات موضوع۳۷
۲-۴-۵٫عوامل موثر ارزشگذاری دانشفنی۴۰

منابع

حسنوی, رضا،, و رمضان, مجید،. (۱۳۹۱). سرمایه فکری سازمان. تهران: آتی نگر.

عالم تبریز, اکبر. حاجی باباعلی, علی،, و رجبی, ایمان،. (۱۳۸۸). سرمایه فکری؛ اندازه گیری، افشا، مدیریت (ویرایش اول). تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

تندهوش, هومن،, حیدری, نسترن، حاجی, و نجمائی, منصو،. (۱۳۸۳). شیوه های ارزش گذاری دارایی های معنوی در فرآیند سرمایه گذاری. تدبیر, ۱۵۱, ۱۷-۱۳٫

اعرابی, محمد،, و ایزدی, داود،. (۱۳۹۱). مدیریت تکنولوژی: رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

بندریان, رضا،, و موسایی, احمد،. (۱۳۸۷). ارزشیابی و قیمت گذاری دانش فنی محصولات شیمیایی و پتروشیمایی بر اساس روش گزینه واقعی مدرس علوم انسانی, ۵۶, ۱۰۴-۱۷۹٫

دره‌‌شیری, محمدرضا،, و شاکری, آرنوش،. (۱۳۹۲). قیمت‌گذاری فناوری؛ از اصول تا راهبرد. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

ملکی­فر, عقیل،. (۱۳۸۷). مبانی تکنولوژی و انتقال تکنولوژی. تهران: انتشارات سازمان صنایع هوایی.

ملکی‌فر, عقیل،. (۱۳۸۲). فن‌بازار دفاعی. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

مهدوی, محمدنقی،. (۱۳۸۰). فرهنگ توصیفی تکنولوژی. تهران: نشر چاپار.

شعبانی, ابوالقاسم،, و چگینی, مجید،. (۱۳۹۰). نگاشت دانش (چاپ اول). تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

عزتی, مرتضی،. (۱۳۸۹). روش تحقیق در علوم اجتماعی: کاربرد در زمینه مسایل اقتصادی (ویرایش سوم). تهران: مرکز پژوهش های اقتصاد و انتشارات نور علم.

قدسی پور, سیدحسن،. (۱۳۸۷). فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (چاپ ششم). تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

شفیعا, محمدعلی،, شاکری, آرنوش،, و کاظمی, صدیقه،. (۱۳۸۹, ۱۷ و ۱۸ آبان). ارایه مدل کاربردی قیمت گذاری دانش فنی بر مبنای فناوری های مشابه در بازار. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی, تهران.

شهنیایی, احمد،. (۱۳۹۰). حمایت های حقوقی از دانش فنی و آثار آن. فصلنامه حقوق, ۴۱, ۲۱۹-۲۳۷٫

۲-۱٫  مقدمه

به گفته کمت[۱]، اگر بپذیریم که هر تئوری باید مبتنی بر واقعیت­های[۲] مشاهده شده باشد، پس این موضوع که واقعیت­ها را بدون رهنمودهای برخی از تئوری­ها نمی­توان مشاهده کرد نیز صحیح است. چرا که بدون چنین راهنمایی، واقعیت­ها بی­ربط و بی­ثمر خواهند بود (Cohen, 2009). بر این اساس، پژوهش در زمینۀ دانش فنی، به عنوان واقعیت­های مشاهده شده، و ارزش­گذاری آن باید مبتنی بر برخی تئوری­ها و چارچوب­های مرتبط با آن باشد. بر این اساس، به منظور مفهوم­ شناسی دانش فنی و همچنین شناسایی عوامل موثر در تعیین ارزش آن، این فصل با بررسی ادبیات موضوع در زمینۀ دیدگاه­ها، تعاریف و دسته­بندی­های مرتبط با دارایی­های ناملموس آغاز می­گردد. در ادامه با بهره­گیری از مطالب بررسی شده، جایگاه دانش فنی در میان نامشهودها تعیین می­گردد. سپس با مروری بر تعاریف رایج از دانش فنی، ضمن ارایۀ تعریفی منسجم از آن به بررسی ابعاد این دانش می­پردازیم. در نهایت ضمن بررسی مفاهیم مرتبط با ارزش­گذاری دانش فنی و مرور برخی از پژوهش­های انجام شده در این زمینه، متغیرهای مستقل پژوهش ارایه می­گردند.

۲-۲٫ تبارشناسی ناملموس­ها و جایگاه دانش فنی در آن

در دهۀ اخیر، ادبیات مدیریت توجه ویژه­ای به نقش دارایی­هایی با ماهیت غیر فیزیکی برای رقابت جهانی در قرن ۲۱ نشان داده است (Marr et al., 2004). در این دوران، تحولات ایجاد شده در اقتصاد نشان از وجود عاملی ارزش­­آفرین در فرآیند تولید و خلق ثروت دارد. عاملی با ماهیتی ناملموس که همانند عوامل فیزیکی سازمان­ها در امر تولید و توسعه اقتصادی نقش­آفرین است. بطوریکه در اقتصاد کنونی، عمدۀ ارزش خلق شده از طریق دارایی­های ناملموس است (Eckstein, 2004). بر اساس نظر دیفن باخ[۳] این دارایی­ها موجودیتی هستند غیرمادی که در صورت استفاده تجدیدپذیر بوده، کاهش نمی­یابند، کیفیت و کمیت آن­ها ضمن استفاده ثابت مانده یا حتی ممکن است افزایش یابد (حسنوی و رمضان، ۱۳۹۱).

در حال حاظر، دارایی­های ناملموس[۴] شرکت­های آمریکایی در حدود یک سوم از ارزش کل دارایی­های آن­ها برآورد می­شود (Cohen, 2009). بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت این ناملموس­ها برای ایجاد ارزش را به دلیل وجود برخی ویژگی­های منحصر به فرد در آن­ها دانسته­اند. این ویژگی­ها آن گونه که در ادامه می­آیند عبارتند از: (عالم­تبریز و همکاران، ۱۳۸۸)

مقیاس پذیری[۵]

دارایی­های ناملموس بر خلاف دارایی­های مشهود قابلیت استفاده همزمان توسط چند نفر را دارد از این رو استفاده از آن توسط یک نفر مانعی برای استفاده دیگران از آن نمی­شود.

بازده­­های فزاینده[۶]

هرچقدر این دارایی افزایش و انباشته شود سود آن نیز بیشتر افزایش می­یابد. این امر نقش زیادی در بالا بردن مقیاس بازده دارد. هر گونه گسترشی در زمینه منابع ناملموس باعث گسترش در منابع ناملموس دیگر می­گردد و این امر کاملا خلاف آن چیزی است که در منابع مشهود دیده می­شود.

دشواری در تقلید[۷]

تقلید در ایجاد و توسعه دارایی­های ناملموس به سه دلیل مشکل است:

ابهام در تکرار اتفاقی مجدد[۸]: تکرار در ایجاد شرایط محیطی مناسب و برقراری ارتباط علت و معلولی که منجر به خلق دوباره دارایی ناملموس شود بسیار مشکل است.

مسیر وابستگی[۹]: توسعه و بهبود از جمله مواردی هستند که اثرات زیادی بر روی ناملموسی که قبلا ایجاد شده است، دارد. پس طی همان مسیری که نامشهود در بطن آن ایجاد شده است امری دشوار است.

تراکم زمانی[۱۰]: توسعه دارایی ناملموس بسیار زمان­بر بوده که این موضوع منجر به کاهش انگیزه­های تقلید می­شود.

با بررسی ادبیات موضوع، عناوین متفاوتی مانند سرمایه­های فکری[۱۱] و دارایی­های دانشی[۱۲] مترادف دارایی­های ناملموس[۱۳] و بعضا به جای آن استفاده شده است. از نظر استوارت[۱۴]  اصطلاح سرمایه فکری مترادف دارایی دانشی و دارایی ناملموس است (Martı´n-de-Castro et al., 2011). ادوینسون[۱۵] نیز عقیده دارد که دارایی­های دانشی و سرمایه فکری تقریبا ویژگی­ها و کارکرد مشابهی دارند. از نظر وی دارایی ناملموس و سرمایه فکری در دیدگاهی کل­گرا یکی هستند (Lee et al., 2005) و به دلیل کاربردهای زیاد این دو واژه، در حال حاظر آن­ها را هم معنی می­دانند (عالم­تبریز و همکاران، ۱۳۸۸). در مجموع، ریشۀ تفاوت لغوی در این سه اصطلاح، به دلیل بررسی آن از منظر و رهیافت­های مختلف است. چرا که این مفاهیم به زمینه­ای که در آن مورد استفاده قرار می­گیرد وابسته بوده و در آن معنی می­یابد و توسط محققانی با زمینه­های متفاوت ارایه شده است (Bratianu, 2011) که در ادامه به بررسی این زمینه­ها و خواستگاه­ها می­پردازیم.

پیدایش اصلاح دارایی دانشی به نقش و اهمیت ­یافتن دانش در ادبیات مدیریت مربوط می­گردد. در ادبیات مدیریت دو جریان اصلی را در رابطه با دانش وجود دارد. نخستین جریان­ رویکردی شناخت­شناسانه[۱۶] به دانش دارد. این جریان، دانش را به عنوان موجودیتی مستقل تفسیر می­کند. در این جریان عموماً در خصوص تفاوت اطلاعات و دانش و همچنین در رابطه با نقش دانش در مدیریت دانش بحث می­شود. تأکید بر روی تبیین تفاوت ویژگی­های دانش در این جریان، به منظور ایجاد راهنمایی معنی­دار برای مدیران به منظور پیاده­سازی فرآیندهای مدیریت دانش است. یکی از مهمترین نتایج معنی­دار این جریان، تبیین تمایز میان دانش ضمنی و صریح است.

جریان دوم، دانش را به عنوان دارایی سازمانی معرفی می­کند. تأکید این جریان بر مدیریت کردن این دانش به منظور بهبود عملکرد سازمانی است (Marr et al., 2004) که ظهور اصطلاح منابع و دارایی دانشی به این جریان برمی­گردد. این جریان، دارایی دانشی را به عنوان جزء اصلی ارزش­ سازمان تعریف می­کند و به دنبال کمک به مدیران در مدیریت و ارزشیابی عملکرد سازمان است. در مجموع توجه به این نکته ضروری است که این دو جریان متفاوت مکمل یکدیگر هستند که سنگ بنایی را برای تعریف چارچوبی مدیریتی برای شناسایی، ارزیابی، بهره­برداری از دانش سازمانی فراهم می­آورد (Marr et al., 2004).

اصلاح رایج دیگر در ادبیات مرتبط با نامشهودها، سرمایه فکری است. به گفته اولیوراس[۱۷] این اصطلاح بیشتر به مباحث مدیریت مربوط می­شود (عالم­تبریز و همکاران، ۱۳۸۸). اما دارای ریشه­های اقتصادی است (Dean and Kretschmer, 2007). در ادبیات اقتصادی، اصطلاح “سرمایه”[۱۸] از عبارت “دارایی”[۱۹] رایج­تر است (Cohen, 2009). شکل­گیری واژۀ سرمایه فکری به اقتصاددانی به نام گالبرایث در سال ۱۹۶۹ بر می­گردد که آن را به عنوان فرآیند خلق ارزش و بسته­ای از دارایی­ها معرفی کرده است. (Dean and Kretschmer, 2007). اما این اصطلاح توسط تام استوارت[۲۰] در سال ۱۹۹۱ و با انتشار مقاله “قدرت ذهن: چگونه سرمایه فکری در حال تبدیل به با ارزش ترین دارایی آمریکا است” به شهرت رسیده است (Hormiga et al., 2011). سرمایه های فکری نمایانگر مجموعه دارایی­های ناملموس و دارایی­های دانشی است. این دارایی­ها به عنوان منبع کلیدی تحقق راهبردهای شرکت­ها اهمیت فزاینده­ای یافته است (Sudarsanam et al., 2003). سرمایه فکری موجب درک بهتر دارایی دانشی شده و نخستین گام به سوی کاهش انتزاعی بودن دانش و مفهوم­سازی عملیاتی آن است (Marr et al., 2004). مار و چیوما[۲۱] سرمایه فکری را به عنوان گروهی از دارایی دانشی مرتبط با سازمان و مهمترین وسیله برای ایجاد موقعیت رقابتی سازمان از طریق ارزش خلق شده برای سهام دارانش تعریف می­کند (Sudarsanam et al., 2003). از نظر چیس[۲۲] دست­اندرکاران مدیریت دانش اغلب سرمایه فکری را به عنوان پرتفولیوی دانش سازمانی که می­تواند در فعالیت­ها و فرآیندهای خلق ارزش مورد استفاده قرار گیرد، در نظر می­گیرند (Marr et al., 2004).

با توجه به مطالب پیش­گفته منشاء تعاریف و برداشت­های متفاوت از نامشهودها ریشه در تمایز در خاستگاه شکل­گیری این مفاهیم است. بر این اساس، در راستای ایجاد زمینه­ای برای بررسی جایگاه و ماهیت دانشی فنی به عنوان یکی از مصادیق نامشهودها، در ادامه جایگاه دانش­فنی از منظر و زاویۀ زمینه­های مختلفی مانند حسابداری، قیمت­گذاری انتقال و مدیریتی در بافت و ادبیات نامشهودها بررسی می­گردند.

۲-۲-۱٫  جایگاه دانش­فنی در بافت حسابداری

ارزش­گذاری نامشهودها می­تواند اهداف دوگانه داشته باشد. هدف نخست به دنبال بررسی ارزش واقعی و ارزش بازاری سازمان بوده (دیدگاه بیرونی) و دومین هدف به دنبال شناسایی و ارزش­گذاری مولفه­های دانشی سازمان در جهت مدیریت آن­ها است. (دیدگاه درونی). دیدگاه بیرونی اساسا برای اهداف مالی مفید است و به سازمان اجازه تعیین ارزش دارایی­های ناملموسش را می­دهد. هدف اصلی در دیدگاه بیرونی، ارایه تصویری منسجم­تر از ارزش پولی شرکت برای سهام­داران از طریق ایجاد استانداردهای حسابداری سازمانی است (Marr et al., 2004). با توجه به دیدگاه بیرونی، گزارش­های مالی به منظور تحلیل عملکرد یک شرکت و مقایسه شرکت­ها با یکدیگر از یک قوارۀ استاندارد پیروی می­کنند. یکی از این استانداردها، استاندارد  [۲۳]IAS38در زمینه دارایی­های ناملموس است (Cohen, 2009).

این استاندارد در سال ۲۰۰۴ به منظور گزارش این دارایی­ها در رکوردهای مالی شرکت منتشر شده است. در این استاندارد اصطلاح دارایی ناملموس به عنوان “دارایی غیرنقدی قابل شناساییِ بدون موجودیت فیزیکی” تعریف شده است. موجودیت دارایی ناملموس علاوه بر ماهیت غیر پولی و غیر عینی بودن آن، مستلزم دارا بودن شرایطی برای شناسایی و کنترل آن و همچنین انتظار مزایای اقتصادی آتی است. بر این اساس، معیارهای شناسایی دارایی­های ناملموس عبارتند از: (Moser, 2010).

قابل شناسایی بودن

ماهیت غیر پولی

فقدان موجودیت فیزیکی و عینی

قابل کنترل

مزایای اقتصادی آتی

احتمال انتظاری جریان اقتصادی در آینده

ارزشمند بودن

در ایالات متحده، هیئت استانداردهای حسابداری مالی[۱] استانداردهایی را برای حسابداری حرفه­ای تدوین می­کند. بیانیه استانداردهای حسابداری مالی[۲]  شماره ۱۴۱ و ۱۴۲ به شناسایی و تشخیص دارایی­های ناملموس مربوط است. این بیانیه­ها پنج گروه از این دارایی­ها را در قالب زیر تعیین می­کند. (Cohen, 2009).

[۱] . Financial Accounting Standards Board (FASB)

[۲] .Statement of Financial Accounting Standards(SFAS)

[۱] .Comte

[۲] .Facts

[۳] . Diefenbach

[۴] .Intangible asset

[۵] .Scalability

[۶] .Growing returns

[۷] .Difficulty to imitate

[۸] .Casual ambiguity

[۹] .The dependency path

[۱۰] .Time compression

[۱۱] .Intelrctual Capital

[۱۲] .Knowledge Asset

[۱۳] .Intangible Asset

[۱۴] .Stewart

[۱۵] .Edvinsson

[۱۶] .Epistemological

[۱۷] .Oliveras

[۱۸] .Capital asset

[۱۹] .Asset

[۲۰] .Tom Stewart

[۲۱] .Marr and Schiuma

[۲۲] . Chase

[۲۳] . International Accounting Standards 38:Intangible Assets

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.