تحقیق مفهوم و آثار و احکام خاص حضانت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و آثار و احکام خاص حضانت دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-تعریف حضانت    ۵
١-١تعریف لغوی حضانت    ۵
١-٢تعریف اصطلاحی حضانت    ۷
۲- آثار و احکام خاص  حضانت    ۵
۲-۱    صاحبان حضانت    ۵
٢-٢ شرایط صاحبان حضانت    ۷
٢-٣حضانت دیوانگان    ۱۳
٢-۴حضانت سفیهان    ۱۴
٢-۵حضانت افراد بالغ رشید    ۱۴
٢-۶حکم فقهی حضانت    ۱۵
٢-٧  وظایف حضانت کننده:    ۱۶
٢-٧-١معنی نگاهداری    ۱۶
٢-٧-٢آیا شیر دادن از لوازم نگاهداری است    ۱۷
٢-٧-٣تربیت طفل    ۱۹
۲-۷-۴تنبیه طفل    ۲۰
٢-٨:ضمانت اجرای حق و تکلیف نگاهداری    ۲۱
٢-٩حق ملاقات    ۲۲
٢-١٠حق یا تکلیف (حکم) بودن حضانت    ۲۴
٢-١١:مدت حضانت    ۲۸
٢-١٢سقو ط حضانت:    ۳۳
٢-١٢-١جنون:    ۳۳
٢-١٢-٢ازدواج مادر :    ۳۴
٢-١٢-٣عدم مواظبت از طفل    ۳۴
٢-١٢-۴کفر    ۳۵
٢-١٣پایان حضانت    ۳۶
منابع    ۳۷

منابع

نظری توکلی،  سعید،  حضانت کودکان در فقه اسلامی  ،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی-تهران ١٣٩١

امام خمینی، تحریر الوسیله ، جلد سوم، علی اسلامی ، انتشارات اسلامی

جعفری لنگرودی، محمدجعفر ، مبسوط در ترمینولوژی حقوق (کتاب خانه گنج دانش، ١٣٧٢

امام خمینی ره،   تحریرالوسیله: (١٣٨۵)تهران تنظیم،نشر آثار امام خمینی

کاتوزیان،    :ناصر، حقوق مدنی خانواده ، (جلد دوم –اولاد)-اانتشار بهمن برنا:١٣٧٨

کاتوزیان،  دکتر ناصر،حقوق مدنی خانواده ، دوره مقدماتی، انتشارات یلدا ،تهران ١٣٧۴

.محمد حسن نجفی ،جواهر الکلام (دوره پانزده جلدی )موسسه المرتضی العالمیه ،بیروت ١۴١٢ق

لطفی، دکتر اسدالله،  شهید ثانی، ترجمه مباحث حقوقی شرح لمعه، انتشارات مجد ، تهران ١٣٨۵

استفتاءات امام خمینی ،جلد اول و دوم، انتشارات اسلامی جامعه ، تهران١٣٧۶

امامی،    دکتر سید حسن،  حقوق مدنی، جلد چهارم ، ناشر انتشارات اسلامیه، تهران ١٣٨٣

امامی،  دکتر سید حسن،  حقوق مدنی، جلد پنجم ، انتشارات اسلامیه ، تهران ١٣٨٣

شایگان – سیدعلی: حقوق مدنی، انتشارات طه، ١٣٧۵، قزوین، ص پ ششم،

مجلسی ، محمد باقر،   بحار الانوار،دوم،موسسه الوفا ،بیروت ١۴٠٣ق-١٩٨٣م)

سایت اینترنتی تبیان

حبیبی تبار ،جواد،گام به گام با حقوق خانواده ،قم،نشر گام به گام ،چاپ دوم ،

ترجمه آیت الله مکارم شیرازی

علامه حلی؛ تذکره الفقهاء، نشر مکتبه الرضویه، ج٢

. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج‏۴

۱-تعریف حضانت

١-١تعریف لغوی حضانت

واژه حضانت در زبان تازی از ماده حضن یحضن است ،حضن در زبان عربی عبارت است در حد فاصل زیر بغل تا تهیگاه و به عبارتی دیگر((سینه و دو بازو و آنچه مابین سینه و بازوست)) این معنا را می توان در واژه ((آغوش)) خلاصه کرد براین اساس حضانت که از نظر ساختاری می توان مصدر یا اسم مصدر باشد عبارت است از ((زیر بال گرفتن مرغ،تخم و جوجه ))،اگر بخواهیم این معنا را در مورد انسان نیز بکار ببریم ،در اینصورت می توان ((حضانت)) راچنین معنا کرد((در کنار گرفتن کودک )) ((پرورش دادن کودک)) و ((در بغل گرفتن کودک)) حاضن و حاضنه، پدر و مادر را گویند که نگهداری و پرورش کودک را بر عهده دارند[۱]

بنابراین:

١-محور اصلی در معنای لغوی حضانت حفظ و حراست است،پس نمی توان نتیجه حضانت را محافظت از کسی دانست که مستقل در کارهایش نیست چرا که در این صورت نتیجه حضانت در معنای آن اخذ شده است

٢- حضانت به معنای لغوی خود، مفهومی است عام که شامل کودک و غیر کودک می شود گرچه بارزترین نمونه آن صیانت و حفاظت از کودکان است؛پس تعریف آن به کفالت و سرپرستی کودک از آن جهت که جامع نیست،درست به نظر نمی رسد

٣-در مفهوم حضانت ، تربیت دخالتی ندارد،گرچه ممکن است لازمه یا نتیجه حضانت از یک فرد به تربیت او نیز باشد؛ به همین جهت تربیت ((حضانت))به ((تربیت)) درست نیست، حتی اگر مستند چنین ادعایی سخن برخی از اهل لغت باشد

حضانت در مفهوم لغوی و اصطلاحی خود تنها به کودک اختصاص نداشته در برگیرنده هر کسی است که نیازمند به سرپرستی و پرستاری است نظیر دیوانه و سفیه

حضانت در مفهوم لغوی و فقهی خود عبارت از نگهداری کودک است،اما اینکه انجام چه کارهایی جزءنگهداری کودک به حساب می اید، موکول به فهم عرفی است، بنابراین قراردادن عنوان تربیت در مفهوم حضانت و جاهت فقهی ندارد مگر اینکه مدعی شویم از نظر عرف، کسی که حضانت انسانی را بر عهده می گیرد، وظیفه تربیت او را نیز برعهده دارد؛ ولی این ادعا در مورد حضانت از مجنون بحث تربیت به مفهوم اخلاقی آن درباره او منتفی است صادق نخواهد بود

در جایی دیگر فقها در تعریف حضانت از کلمه تربیت استفاده کرده اند که ناظر به دو جنبه روحی و جسمی ، مادی و معنوی است؛ یعنی حضانت اختصاص به پرورش جسمی ندارد؛ از این رو در حقوق اسلام شخصی که حضانت طفل به او سپرده می شود باید آزاد ، مسلمان ((در صورتی که خود طفل مسلمان باشد )) و امین باشد .از همین رو برخی فقها امامیه گفته اند ((مادری که عهده دار حضانت است، نمی تواند طفل را از شهر به روستا ببرد، زیرا تعلیم و تربیت کودک در شهر بهتر از روستا تامین می گردد.))

پس می توان گفت که حضانت در معنای لغوی خود شامل تربیت طفل و حفظ نگهداری آن است و معنای اصطلاحی آن نیز از معنای لغوی جدا نگشته است برخی از فقهای امامیه در تعریف آن چنین گفته اند((حضانت عبارت است ولایت و سلطنت بر تربیت طفل و متعلقات آن از قبیل نگهداری کودک، گذاشتن آن در بستر ، سرمه کشیدن ، پاکیزه نگه داشتن، شستن جامه های او و مانند آن))

انیس در کتاب خود حضانت را اینگونه تعریف می کند: الحضن به معنی جانب و پهلو است و حضانت به کسر و فتح ((ح)) به معنی ولایت بر کودک برای تربیت و تدبیر امورش می باشد گفته اند حضانت به معنی حفظ و صیانت است چنانچه وقتی پرنده تخم  خود را زیر بدن قرار می دهد می گویند ((حضن الطائر بیضه))

حضانت واژه‌ای عربی است که در لغت به معنای حفظ کردن، در کنار قرار گرفتن و پرورش دادن آمده و در اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی از طفل و پرورش و سرپرستی کودک توسط پدر یا مادر و کسانی که قانون مقرر کرده است. به عبارت ساده‌تر حضانت به معنای نگهداری و تربیت طفل به طور کلی است و شامل هر اقدامی که لازمه ادامه حیات انسان و پرورش جسم و روح اوست می‌شود بنابراین غذا دادن به طفل، مراجعه به پزشک برای درمان بیماری او، پرداخت هزینه‌های تحصیل و… از جمله اقدام‌های متعارف برای نگهداری کودک محسوب می‌شود

١-٢تعریف اصطلاحی حضانت

شهید ثانی در تعریف حضانت گفته است : « الحضانه ولایه علی الطفل و المجنون لفائده تربیته و ما یتعلق بها من مصلحهته من حفظه وجعله فیسریره و رفعه و کحله و دهنه و تنظیفه و غسل خرقه و ثوبه و نحو ذلک

حضانت، ولایتی است بر کودک و دیوانه که فایده آن، تربیت و پرورش دادن کودک است و انجام دادن آنچه به مصلحت او است .از نگهداری کردن،در گهواره خواباندن ، روغن مالیدن ، شست و شوی او و لباسهای او و مانند آن[۲]

از نگاه دکتر نا صر کاتوزیان ((حضانت)) عبارت است: [۳]

که قانون به منظور نگاهداری و تربیت اطفال به پدر و مادر آنان اعطاکرده است .در این اقتدار، چنانکه گفته شد،حق و تکلیف بهم آمیخته است.حقوق پدر و مادر وسیله اجرای تکالیف آنان است و می توان آن را به دو عنصر نگاهداری و تربیت طفل تجزیه کرد

این دو عنصر به دشواری در عمل جدای از هم تصور می شود. زیرا شیوه نگاهداری کودک در پرورش استعدادهای او موثر است و زمینه آموزش به او را نیز فراهم می سازد . با وجود این،آنچه بطور مسقیم ناظر به پذیرفتن کودک و پرستاری و تامین نیاز های مادی و معنوی اوست، مانند تهیه غذا و مسکن و لباس و پرستار، در زمره کارهای مربوط به نگاهداری است .ولی،هدایت او در شناسایی محیط و آموختن تجزیه زندگی و عادات و رسوم او در شناسایی محیط و آموختن تجزبه زندگی و عادات و رسوم آن و تامین وسیله تحصیل و مانند اینها در شمار تکالیف مربوط به تربیت کودک است.

محمدرضا انصافداران در کتاب خود می نویسد:[۴]

حضانت در لغت به معنی پروردن است و در اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی طفل بتوسط کسانیکه قانون مقرر داشته است

در قانون مدنی تعریف خاصی از حضانت ارائه نشده است اما نظر به اینکه حضانت در کتاب هشتم بابت دوم قانون مدنی تحت عنوان ((نگهداری و تربیت اطفال ))آورده شده است ،می توان حضانت را شامل دو عنصر ١ـنگهداری ٢ـ تربیت اطفال دانست

نگهداری اطفال شامل تامین کلیه نیاز های متعارف مادی و معنوی کودک از جمله: مسکن، غذا، پوشاک، درمان و ….است تامین نیازهای فوق در تربیت اطفال می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.زیرا تهیه مسکن و محیط زندگی طفل می تواند تاثیرات فراوانی را بر روی تربیت و آموخته های او از عادات و رسوم زندگی داشته باشد بنابراین باید توجه داشت که دو عنصر نگهداری و تربیت طفل بطور کامل قابل تفکیک از یکدیگر نبوده و متاثر از یکدیگر می باشند

حضانت شامل نگهداری و تربیت اطفال باید به گونه ای باشد که سلامت و تربیت طفل را تامین کرده و صحت جسمانی و روانی طفل را در معرض مخاطره قرار ندهد چنانچه ماده ١١٧٣ قانون مدنی اشعار می دارد((هر گاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر که طفل تحت حضانت اوست بعلت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای مدعی العموم هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند

محمد جعفر جعفری لنگروردی در کتاب مبسوط در ترمینو لوژی حقوق می نویسد:[۵]

حضانت در لغت پروردن است در اصطلاحات مدنی پرورش اطفال است به وسیله ابوین و اقارب او هم حق است وهم تکلیف برای ممتع از حضانت پرورش هم از لحاظ مادی است و هم معنوی و اخلاقی

حضانت در  اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی از طفل و پرورش و سرپرستی کودک توسط پدر یا مادر و کسانی که قانون مقرر کرده است. به عبارت ساده‌تر حضانت به معنای نگهداری و تربیت طفل به طور کلی است و شامل هر اقدامی که لازمه ادامه حیات انسان و پرورش جسم و روح اوست می‌شود بنابراین غذا دادن به طفل، مراجعه به پزشک برای درمان بیماری او، پرداخت هزینه‌های تحصیل و… از جمله اقدام‌های متعارف برای نگهداری کودک محسوب می‌شودمفهوم مصطلح حضانت که در میان عرف و جامعه رواج دارد، نگهداری و سرپرستی طفل توسط پدر و مادر است اما مفهوم این موضوع از لحاظ حقوقی باید به گونه‌ای دقیق‌تر مشخص شود. به اعتقاد بنده از نظر عرفی حضانت یک نوع حق تلقی می‌شود مبنی بر تعهد والدین درباره نگهداری از فرزندان؛ ولی از منظر حقوقی حضانت بیشتر از اینکه ماهیت حق داشته باشد، دارای ماهیت تکلیفی است؛ زیرا سرپرستی طفل باید به نحوی صحیح اجرا شود. همچنین مواردی مانند تربیت، امور مالی و غیر مالی طفل وظیفه والدین است و طبق تکلیفی که در قانون پیش‌بینی شده است، والدین مکلف به اجرای آن هستند.

بنابر ماده ١٠٠۶ که مقرر می دارد((اقامتگاه صغیر و محجور همان اقامتگاه ولی یا قیم آنهاست ))و مستفاد از ماده ١١٧٧قانون مدنی اقامتگاه صغیر همان اقامتگاه ولی یا قیم اوست و طفل نمی تواند در خصوص محل اقامت و سکونت خود تصمیم بگیرد.

[۱] نظری توکلی،سعید،حضانت کودکان در فقه اسلامی، سازمان مطالعه و تدوین کتب اسلامی ،تهران ۱۳۹۱ ص ١٣١

[۲] شهید ثانی، زین الدین بن علی عاملی، شرح المعه الدمشقیه، انتشارات داوری قم

[۳] کاتوزیان،دکتر ناصر، حقوق مدنی خانواده ،دوره مقد ماتی،انتشارات یلدا، تهران ۱۳۷۲ ص ١۶٩

[۴] انصافداران ،محمد رضا،آشنایی با حقوق خانواده ، انتشارات جنگل ، جاودانه ١٣٨٨،ص٢٧٨

[۵] جعفری لنگرودی ،محمد جعفر ،مبسوط در ترمینو لوزی حقوق،نشر گنج دانش،تهران ۱۳۷۲، ص ٢٣٨

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.