تحقیق مفهوم و ارکان وشرایط اقدامات تأمینی و تربیتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و ارکان وشرایط اقدامات تأمینی و تربیتی دارای ۱۰۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اوّل (مفاهیم اصطلاحی و لغوی وپیشینه)    ۵
مبحث اوّل :مفاهیم    ۵
گفتار اوّل مفاهیم لغوی    ۵
الف. تأمین    ۵
ب.تربیت :    ۶
گفتار دوّم    ۹
الف . مفهوم اصطلاحی تربیت    ۹
ب.بررسی تعاریف اقدامات تأمینی و تربیتی    ۱۳
ج. اهداف اقدامات تأمینی و تربیتی    ۱۶
مبحث دوّم:    ۲۲
گفتاراوّل بررسی اقدامات تأمینی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی    ۲۲
گفتاردوم اقدامات تأمینی وتربیتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی    ۲۷
گفتار سوم پیشینه اقدامات تأمینی و تربیتی ازدیدگاه اسلام    ۳۱
فصل دوّم ارکان وشرایط اقدامات تأمینی و تربیتی    ۳۵
مبحث اوّل ارکان اقدامات تأمینی وتربیتی    ۳۵
گفتار اول : ارکان عام حقوقی اقدامات تأمینی وتربیتی قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ وقانون مجازات  اسلامی ۱۳۷۰    ۳۵
الف.لزوم ارتکاب جرم    ۳۵
ب.لزوم مسئولیت کیفری    ۴۱
۱٫صغار ومجانین    ۴۲
۱-۱)صغار  :    ۴۲
۲-۱- مجانین    ۴۹
۱-۲-۱-جنون در قانون مجازات اسلامی    ۵۰
۲-۲-۱-بررسی جنون ومسئولیت کیفری در ق.م.ا ۱۳۹۲    ۵۲
۲٫اشخاص حقوقی    ۵۵
۱-۲نظرات مختلف در مورد مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی    ۵۵
۲-۲-رویکرد قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰ در قبال مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی    ۵۶
۳-۲- پذیرش  مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی  ۱۳۹۲    ۵۸
گفتاردوم ارکان خاص وقانونی اقدامات تأمینی وتربیتی    ۶۱
الف.قانونی بودن اقدامات تأمینی و تربیتی    ۶۱
ب.رکن مادّی اقدامات تأمینی و تربیتی    ۶۶
۱٫جرایمی که در آنها می توان از ابتدا اقدامات تأمینی و تربیتی مورد استفاده قرار می گیرد.    ۶۶
۲٫جرایمی که با شرایط ویژه مشمول اقدامات تأمینی وتربیتی می شود.    ۷۱
۳٫ جرائمی که امکان اجرای اقدامات تأمینی درباره آنها وجود ندارد.    ۷۵
مبحث دوم شرایط اعطای اقدامات تأمینی و تربیتی    ۷۷
گفتار اول  شرایط ماهوی اعطاء اقدامات تأمینی و تربیتی    ۷۷
الف)شرط وجود حالت خطرناک    ۷۷
ب)شرط سابقه ارتکاب جرم و خطرارتکاب جرم در آینده    ۷۹
ج)بررسی جرائمی که درمورد آنها اقدامات تأمینی وتربیتی اجرا می شود وشرایط اعطای اقدامات تأمینی و تربیتی    ۸۱
د) تناسب میان  جرم واقدامات تأمینی و تربیتی    ۸۷
گفتار دوم شرایط قضایی اعطای اقدامات تأمینی وتربیتی    ۸۹
الف- اختیاری یا اجباری بودن اعمال اقدامات تأمینی و تربیتی در ق.م.ا ۱۳۹۲ وقانون مجازات اسلامی    ۹۰
۱-اختیاری بودن اعمال اقدامات تأمینی و تربیتی    ۹۰
۲-اجباری بودن اقدامات تأمینی    ۹۲
ب- دادگاه صالح به اعطای اقدامات تأمینی وتربیتی    ۹۶
منابع    ۱۰۵

منابع

۱٫قرآن کریم

۲٫معین، محمّد،فرهنگ فارسی معین ،جلداوّل، تهران، انتشارات امیرکبیر،چاپ هشتم، ۱۳۷۱

۳ .دهخدا، علی اکبر،لغت نامه دهخدا ، جلد ۴،تهران،انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اوّل از دوره جدید ، ۱۳۷۲

۴٫آنسل ،مارک، دفاع اجتماعی، ترجمه محمّد آشوری و علی حسین نجفی ابرندآبادی ، تهران ،انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ ۳، ۱۳۷۵

۵٫آشوری ، محمّد، جایگزین های مجازات یا مجازات های بینابین، تهران ، گرایش، چاپ ۱، ۱۳۸۲

۶٫دورکیم ، امیل ، تربیت و جامعه شناسی، ترجمه محمد علی کاردان، تهران ، انتشارات  دانشگاه تهران ،چاپ ۱، ۱۳۷۶

۷٫رهامی ، محسن ،اقدامات تأمینی و تربیتی ، تهران ،نشر میزان ، چ ۲ ، ۱۳۹۲

۸٫مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه ، جلد ۱، تهران ،انتشارات  دارالکتب الاسلامیه، چاپ ۷، ۱۳۸۷ ش

۹٫مطهّری ، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران ،انتشارات  صدرا، چ ۴۱ ، ۱۳۸۳

۱۰٫جعفری لنگرودی، محمّد جعفر، ترمینولوژی حقوق ، تهران،  انتشارات گنج دانش، چاپ ۱۶، ۱۳۸۵

۱۱٫دلشاد تهرانی، مصطفی ، سیری در تربیت اسلامی ، تهران، مؤسسه نشروتحقیقات ذکر، چاپ ۳، ۱۳۸۸

۱۲٫Jeremy bentam. Theory of legislation.london.kegan paul.1891

۱۳٫Beccaria.oncrimes and punishment .translated into english by henry paolucci in 1963. New york .

۱۴٫Duff . penal cummunications :recent work in the philosophy of punishment .in:michael tonry (ed) crime and justic:a review  research chicago :university of chicago press. 1996

۱۵٫Choen .the punitive city : notes on the dispersal of social control contemporary crises .3:339-63 .1997

مقدمه

این نوشتار در دو فصل گردآوری شده است . در بررسی موضوع مورد تحقیق ابتدا توجه به تعاریف و پیشینه اقدامات تأمینی و تربیتی (فصل اول) ،سپس تبین  ارکان و شرایط اقدامات تأمینی و تربیتی(فصل دوم) ضرورت دارد . با توجه به فصول اول و دوم ، آثارکیفری، اجتماعی ، فرهنگی این اقدامات نیز باید مورد بررسی قرار گیردتا بتوان تحقیق جامعی در مورد این موضوع انجام داد.

فصل اوّل (مفاهیم اصطلاحی و لغوی وپیشینه)

   مبحث اوّل :مفاهیم

  گفتار اوّل مفاهیم لغوی

   الف.تأمین  

تأمین در فرهنگ فارسی عمید[۱] به معنای امنیت دادن و ایمن ساختن آمده است.در فرهنگ فارسی معین[۲] اینگونه آمده است (ت){ع.}(مص م.) ،ایمن کردن آرام دادن ،حفظ کردن.در لغت نامه دهخدا[۳] توضیح تأمین به این نحو آمده است که : امین کردن (تاج المصادر بیهقی )(دهار) حفظ کردن و امن نمودن ،امین پنداشتن ،اعتماد کردن ،راستی کردن ،آمین گفتن دعای کسی را .    تأمین باب تفعیل و ریشه آن «أُمَنَ» است . در لسان العرب آمده است :أَمن  : اَلأمان و الامانه بمعنی . و الأمن : ضدُّ الخوف .[۴]  یعنی در برابر به وحشت انداختن وترساندن .در فرهنگ المنجد در توضیح «امن» اینگونه آمده است : أُلأُمان : اُلطمأنینه .( آرامش) اُلأمَنَه : اَلاِطمینان وَ سُکون ُ اَلقَلب . (اطمینان دادن وآرامش قلب) أَمناً : وثق به .أَمَنَهً : اطمَأَّنَ  فهو أمن .[۵]  در فرهنگ لغت «المعجم» نیز أَمِنَ  اینگونه معنی شده است : زالَ خوفِه وسَکَنَ قَلبِه ( از بین رفتن ترس وآرامش قلب ) . أَمَنَه : دَفَع عندَ الخوف واعطاه أماناً.( دور کردن و راندن کسی در هنگام ترس وآرامش دادن به او) اَلأمن : ضد خوف .[۶]  با دقت در معانی ذکر شده در فرهنگ لغات ، می توان گفت «تأمین» به معنی امنیّت ،حفظ کردن ، ایجاد آرامش وازبین بردن ترس است . اقدامات تأمینی اقداماتی هستند که از جامعه در مقابل مجرمین واشیاء خطرناک حفاظت می کنند و بدنبال این هستند که با خنثی کردن حالت خطرناک مجرمین امنیّت افراد جامعه را تأمین کنند.

ب.تربیت :

تربیت در فرهنگ فارسی عمید[۷] به این شکل آمده  است : مص {ع} «تربیه» (ت  رب ی) ، پروردن ، پرورش دادن ، ادب و اخلاق را به یکی یاددادن .در فرهنگ معین نیز همین معانی را برای تربیت ذکر کرده اند .[۸] در لغت نامه دهخدا تربیت به این شکل معنا شده است : تربیت : {ت} (ع مص) ، پروردن و پرورانیدن .[۹] از گفته‌های زبان‌شناسان و فرهنگ واژه‌ها چنین برمی‌آید که «تربیت» مصدر باب «تفعیل» و دارای سه ریشه است:۱- ربأ، یربؤ (= فعل مهموز) ۲- ربی، یربی (= فعل ناقص) ۳- رب، یرب (= فعل مضاعف) [۱۰]تربیت چون از «ربا، یربو» باشد، رشد کردن و برآمدن و قد کشیدن و بالیدن را می‌رساند. ابن منظور[۱۱] در لسان العرب می‌گوید: «رَبا الشی‏ءُ یَرْبُو رُبُوّاً و رِباءً: زاد و نما.» یعنی چیزی رشد کرد و افزوده شد.تربیت از ریشه «رَب، یَرب» در معانی زیر آمده است: پروردن، سرپرستی و رهبری کردن، نیکو کردن، به تعالی و کمال رساندن، ارزنده ساختن، از افراط وتفریط  درآوردن، به اعتدال بردن، استوار و متین کردن. از میان سه معنای پیش گفته، بیشتر زبان‌شناسان تربیت را با عنایت به ریشه «رب، یرب» تعریف کرده‌اند. از باب نمونه راغب اصفهانی[۱۲] بر آن است که: «تربیت، دگرگون کردن گام به گام و پیوسته هر چیز است تا آن‌گاه که به انجامی که آن را سزد برسد.».هرگاه به کاربرد این واژه در دانش تربیت و اندیشمندان علوم تربیتی بنگریم، به این نتیجه  خواهیم رسید که تربیت با در نظر گرفتن ریشه (مضاعف) معنا شده است.علامه طبرسی[۱۳] در تفسیر مجمع البیان، پس از آنکه برای واژه «رب» معانی مختلفی چون مالک، صاحب، سید، مطاع، مصلح و تربیت کننده را برمی‌شمرد می‌گوید: «و اشتقاقه من التربیه، یقال: ربیته و رببته بمعنی و فلان یرب صنیعته، اذا کان ینمها.»

«واژه رب از مصدر تربیت اشتقاق یافته است، (چه به صورت مجرد به کار برود و یا مضاعف،) معنای یگانه دارد. [= سوق دادن چیزی به سمت کمال] و فلانی کار و ساخته خود را تربیت کرد، یعنی آن را رشد داد.»[۱۴].در تفسیر نمونه[۱۵] آمده است :«رب در اصل به معنای مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن می‌پردازد» در المنجد[۱۶] نیز تربیت به معنای از حد اعتدال سوق دان است .

انسان ها براساس فطرت خود دارای استعدادهای زیادی هستند امّا بدون توجّه به این استعدادها وقرار دادن آنها درمسیر صحیح شکوفا نمی شوند . تربیت تاحدّ زیادی به معنای قرار دادن این استعدادها در مسیر صحیح وبرداشتن موانع از سرراه این استعدادها برای رسیدن به کمال است .  در اینجا باید بین استعدادهای درجهت کمال واستعدادهای غیر کمال طلبانه تفاوت گذاشت که با توجّه به نظام های ارزشی متفاوت مختلف است . در فرهنگ اسلامی این استعدادها تا حّد زیادی تحت تأثیر اندیشه های مذهبی است ؛به این معنی که تربیت را شیوه ای می دانند که بایددرجهت کمال ذاتی انسان قرار گیرد .ازخودگذشتگی،ایثار ، عشق ، کمک به همنوع همه در فرهنگ اسلامی امتیازاتی محسوب می شوند که می تواند دررسیدن فرد به کمال مطلوب کمک کند.زیرا هررشدی کمال طلبانه نیست. مثلاًدر فرهنگ های کاپیتالیستی اینگونه به این مقوله نمی نگرند وبرای کسب ثروت برای خود از هرراهی را، نوعی استعداد (ضدکمال) وکمال می دانند وبرای آنها هدف وسیله را توجیه می کنند.

  ۱٫فرهنگ عمید، ص ۳۷

۲٫فرهنگ فارسی معین،ج ۱، ص ۱۰۱۷

۵۵۳۸،ج ۴، ص۵۵۳۸ ۳٫لغت نامه دهخدا

۴٫ابن منظور ، لسان العرب ،دارالجیل بیروت ،دارالسان العرب، ج ۱، ۱۴۰۸ ه.ص ۱۰۷

۵٫لویس ،معلوف ، المنجدفی اللغه ،چ ۲، تهران ،فرحان ، ۱۳۷۹،ص۱۸

۶٫شیخ احمد رضا ، معجم متن اللغه، دارالمکتبه الحیاه، بیروت ، ۱۳۷۷ ه ، ج ۱،ص ۲۰۷-۲۰۸

۱٫فرهنگ عمید، ص ۳۸۶

 ۲٫فرهنگ معین ، ص ۱۰۶۳

۳٫لغت نامه دهخدا  ، ص ۵۵۷۷۶

۴٫خطیب،محمد شحات، اصول التربیه الاسلامیه ،ریاض ،دارالخریجی ،۱۴۱۵،ص۲۳

۵٫ابن منظور، محمدبن مکرم،لسان العرب،بیروت ،دارصادر،۱۴۱۴ق.ج ۱۴، ص۳۰۵

۶٫راغب اصفهانی ،حسین بن محمد ؛المفردات فی غریب القرآن ،بیروت،دارالعلم،۱۴۰۴ ق  .ص۱۸۴

۷٫طبرسی ،فضل بن حسن ؛مجمع البیان ،بیروت، موسسه الاعمی للمطبوعات ،۱۴۱۵ ق.جلداول ، ص۲۲

۱٫حسین ، هاشمی،چیستی واهداف تربیت،نشریه پژوهش های قرآنی ،شماره ۵۹و۶۰،پاییزوزمستان ۱۳۸۸،ص ۳۱-۳۸

۲٫ناصر،.مکارم شیرازی ،تفسیر نمونه ،تهران ،دارالکتب الاسلامیه،۱۳۸۷ش.جلد اول، ص۵۴

۳٫لویس ،معلوف،المنجد فی اللغه،چ۲،تهران ، فرحان،۱۳۸۳،ص۲۴

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.