402 views
پیشینه تحقیق مفهوم و دیدگاههاى جامعه شناختى درباره مساله کارگزار و ساختار دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱مقدمه ۴
۲-۲پیشینه ی مفهوم ساختار و کارگزار ۵
۲-۲-۱معنای ساختار ۷
۲-۲-۲معنای کارگزار(کنش) ۱۰
۲-۳دیدگاههاى مختلف جامعه شناختى درباره مساله کارگزار و ساختار ۱۰
۲-۳-۱ اراده گرایى ۱۱
۲-۳-۲ ساختارگرایى ۱۲
۲-۳-۳ نظریه ساختیابى (ساختار بندى ) ۱۶
۲-۳-۴ واقع گرایى انتقادى ۲۰
۲-۴آنتونی گیدنز ۲۲
۲-۴-۱دوگانگی ساختار ۲۷
۲-۴-۲کنش و تأثیر آن بر وقوع رخدادها ۲۸
۲-۴-۳عاملیت وپیوستگی آن با قدرت ۲۹
۲-۴-۴پیامد های غیر عمدی کنش ۳۲
۲-۴-۵نظارت تأملی بر کنش ۳۴
منابع و مآخذ ۳۶
ریتزر، جورج، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر،۱۳۷۴، مترجم محسن ثلاثی،تهران، انتشارات علمی.
جی. لارسن، کالوین، نظریههای جامعهشناسی محضو کاربردی،۱۳۷۷، مترجم غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران،سمت.
لازارسفلد، پل، بینش ها و گرایش های عمده در جامعه شناسی معاصر،۱۳۷۶،ترجمه غلام عباس توسلی، چاپ دوم، تهران ، امیر کبیر.
های، کالین، درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی،۱۳۸۵، مترجم احمد گلمحمدی،تهران،نشر نی.
گلدمن، لوسین، کانت و فلسفه معاصر،۱۳۸۱، مترجم پرویز بابایی،تهران،نگاه.
بشیریه، حسین، اندیشه های مارکسیستی، ۱۳۸۴،چاپ ششم تهران، نی.
توسلی، غلام عباس، نظریات جامعه شناسی،۱۳۸۰، چاپ هشتم، تهران، سمت.
آزاد ارمکی، تقی، نظریه های جامعه شناسی،۱۳۷۶، تهران، سروش.
مارش، دیوید؛ استوکر، جری،روش و نظریه در علوم سیاسی،۱۳۷۸، مترجم امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
کرایب، این، نظریه های مدرن در جامعه شناسی،۱۳۸۱، ترجمه عباس مخبر،چاپ دوم تهران،آگاه.
آرون، ریمون، مراحل اساسى سیر اندیشه در جامعهشناسى،۱۳۷۷،چاپ چهارم، ترجمه باقر پرهام تهران، انتشارات علمى و فرهنگى.
پارکر، جان، ساختاربندی،۱۳۸۳، مترجم امیرعباس سعیدی پور، تهران، آشیان.
گیدنز، آنتونی، چکیده آثار آنتونی گیدنز،۱۳۸۳،مترجم: حسن چاوشیان، تهران، ققنوس.
گیدنز،آنتونی،تجدد و تشخص،۱۳۸۲،مترجم ناصر موفقیان،تهران،نشر نی.
درمیان طیف گسترده نظریات جامعه شناسی مدرن که یک سر آن به جامعه شناسی فردگرا و تفسیری ختم میشود و از طرف دیگر به جامعه شناسی کارکردی وساختارگرا، نظریۀ ساختاری شدن را باید یک نظریه بینابینی دانست؛ بدین معنا که نه قایل به حاکمیت مطلق ساختارها ونه معتقد به فرمانروایی عاملان و کارگزاران اجتماعی، بلکه نظریهای است که با نگاهی نو به ساختار و کنش، ضمن ارائۀ تعاریف جدیدی از این دو، آنها را در روند زندگی اجتماعی وپدیدههای طبیعی مؤثر میداند. “آنتونی گیدنز” با به کارگیری اصطلاح “ساختاری شدن ” که به گفته خود، آن را از زبان فرانسه به عاریت گرفته است، قصد تأکید بر جریان فعال زندگی اجتماعی دارد. او همچنین به دنبال پرهیز از مفهوم ساختار به معنای آنگلوساکسونی آن است که در آن ساختار یک نوع شکل از پیش معلوم و مرئی است و نیز پرهیز از آن نوع تلقی از عاملیت که ساختار را منحصر به کنش فرد میبیند (ریتزر،۱۳۲-۱۳۰). منظور از ساختاری شدن در نظریه گیدنز، ارتباط دوسویه ساختار و کارگزار است. بدان معنا که ساختار اجتماعی به وسیله کنشگران فعال مورد استفاده قرار میگیرد وخود همین ساختارها به واسطه مشخصههای ساختار وکنشگران متحول میشود(مقدسی و قدرتی، ۳). بنابراین با عنایت به تأکید توأمان گیدنز بر فاعلیت و ساختار میتوان نظریه وی را بینابینی تلقی کرد.
گیدنز بر آن است که جانب داری از هر کدام از نظریات غالب جامعهشناسی، امکان تبیین صحیح پدیدههای اجتماعی را از میان میبرد. عدم توجه ساختارگرایان به نقش فرد در تغییر و تحولات اجتماعی از یک سو و اتکاء بیش از حد تفسیرگرایان به آزادی و اراده فردی و نادیده گرفتن ساختارها، قدرت تحلیلی هر دو دسته را کاهش داده و درست به همین خاطر است که وی از نظریهای بینابینی دفاع کرده که هم بر نقش مؤثر ساختار و هم بر اهمیت کارگزاران تأکید دارد. هر چند نظریه او کمی پیچیده و غامض و گاهی سرگردان است، اما گیدنز پایهگذار سنت جدیدی در جامعهشناسی مدرن بود که ظرفیت تحلیل پدیدههای اجتماعی را بالا برد.
توافق برسر پیوند خرُد و کلان قضیۀ تازه ای نیست بلکه کشف دوباره یک مسئله اساسی است که در کانون توجه بیشتر اندیشمندان تاریخ جامعه شناسی همچون (مارکس(در توجه به انسان و شخصیت آن و نیز ساخت جامعه سرمایه داری،(وِبر)در اثباتگرا بودن در علوم اجتماعی عینی و نیز اعتقاد به ماهیت تفسیری علوم اجتماعی)دورکیم(، متأثر از انگاره واقعیتهای اجتماعی و نهادهای اجتماعی گسترده و تأکید بر کنش فردی قرار داشته است؛ بنابراین تلفیق و تعاملگرایی در نظریۀ اجتماعی را میتوان روندی تکمیلی در نظریه پردازی اجتماعی در مورد دو مفهوم اساسی فرد و جامعه، کنش و ساختار، شخص و نظام، سوژه و ابژه و… به ویژه در ربع قرن آخر بیستم دانست که تلاشی آگاهانه و هماهنگ در فراتر رفتن از محدودیتهای افراطی و دوقطبی در تبیین ساختاری کارگزارانه است.
سابقۀ تفکر در مورد این دو مفهوم را باید حتی به متفکران یونان باستان همچون افلاطون و ارسطو که انسان را جدا از جامعه تصور نمی کردند و آنان را نیازمند یکدیگر می دانستند، نسبت داد. فیلسوفان سده میانه نیز که فرد جدا از جامعه را موجودی ناکامل و متعلق به یک کل بزرگتر میانگاشتند،(گلدمن،۱۳۸۱: ۲۸۱) همچنین است در مورد عصر روشنگری که مقارن با تنش میان الگوی متداول شناخت علمی (عینی) از یک سو و تشخیص تنوع تاریخی و فرهنگی الگوهای باور و ذهنگرایی از سوی دیگر، به مکاتب متعددی از تجربه گرایی، اثباتگرایی (متأثر از آگوست کنت) بامطالعه علمی و تجربی رفتار فردی و اجتماعی انسان( رفتارگرایی، اگزیستانسیالیسم، مکتب کنش متقابل نمادین از سویی (به عنوان کنشگرایان) و مکتب کارکردگرای ساختاری، مارکسیستها، مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی (به عنوان ساختارباوران) از سوی دیگر، منجر شد؛ چراکه اوضاع اجتماعی سده ۱۹انقلابهای سیاسی همچون انقلاب کبیر فرانسه و جنبشهای اعتراضی و بحرانهای سده ۲۰ ، بیشترین تأثیر را در تحول جامعه شناسی و نظریه پردازی داشته اند و طرفداران آن از هر مکتب (اختیارگرایان یا لیبرالیستها) تحت عنوان کنشگرایان و رویکرد اثباتگرایی و جبرگرایان یا مارکسیستها تحت عنوان ساختارگرایان یا رویکرد تفسیری، خواهان بازگرداندن نظم به جامعه بودند.
بنیانگذاران مارکسیسم به عنوان یکی از مهمترین مکاتب و رویکرد اندیشهای و فلسفی به جهانی هستی، جامعه و تاریخ انسانی، در پی انگیزه های نظری برای نوسازی زندگی مادی و معنوی انسانها از راه کنش یا عمل(پراکسیس) بوده اند که به ویژه توسط مارکس که سرشت و منزلت انسان را با موقعیت اجتماعی آنان در تاریخ و جامعه سرمایه داری می سنجید و انگلس، در ماتریالیسم دیالکتیک و ماتریالیسم تاریخی انجام پذیرفت.
بهرهمندی از دو مفهوم کنش و ساختار به معنای کنش یا رفتار سیاسی و یا توانایی و قابلیت یک کنشگر برای کنش آگاهانه و دستیابی به اهداف و نیات شامل اراده آزاد، انتخاب یا اختیار، مترادف با مفاهیمی چون بازاندیشی پایدار، عقلانیت و انگیزش و نیز ساختار به معنای بستر و زمینۀ شکل گیری رویدادهای اجتماعی و به عبارتی ماهیت منظم روابط اجتماعی و سیاسی طی زمان،(های،۱۳۸۵: ۱۵۹) در قرن بیستم متأثر از نظریه پردازانی چون مارکس(منطق کار)،هگل(دیالکتیک)، وِبِر (عقلانیت ذاتی و صوری و نظریه کنش)، دورکیم(همبستگی اجتماعی)،پارسونز(کارکردگرایی ساختاری)، شوتز(جهان زیست)، مید(تعاملگرایی فرد و جامعه)، هوسرل(نظریه پدیدارشناختی)… می باشد که اندیشمندان مورد پژوهشِ حاضر را بسیار تحت تأثیر خود قرار داده اند.
تاریخ اندیشۀ اجتماعی تا دهه ۱۹۷۰ تنها با دو نوع نظریه در سطوح خُرد (کنش متقابل نمادین و مبادله)و کلان(کارکردگرایی ساختی و ساختگرایی) رو به رو بوده، اما از اوایل دهه ۱۹۷۰ نظریه های ترکیبی جدیدی مطرح شد که عمدتاً حاصل ترکیب دو سطح یاد شده می باشند و از این پس و از دهه ۱۹۸۰ به
بعد، نشانه های بسیاری مبنی بر انسجام بیش از پیش پیرامون ترکیب و تلفیق عامل و ساختار، خرُد و کلان، کارگزار و ساختار، ذهنیت و عینیت، فرد و جامعه… صورت پذیرفته است.(ریترز، ۱۳۷۴: ۵۹۶) طی سالهای اخیر، جامعه شناسی تحت تأثیر چشم اندازهای فلسفی گوناگونی همچون هرمنوتیک تأویل، نشانه شناسی دوسوسور، ساختگرایی پیاژه و اشتراوس، فراساختگرایی گیدنز و نظریه ساختمندی بوده که بر نقش میانجی و مسائل نمادین بیان، ادراک و ارتباطات تأکید دارند. (لارسن، ۱۳۷۷: ۶۳)
ژان پیاژه، روان شناس سوئیسی، اصالت ساختار را کوششی برای شناخت مجموعه قواعد خود سامان دانسته است. به گفته او، عناصر یک ساخت، تابع قواعد است و بر حسب این قواعد است که ساخت مشخص میشود (بشیریه،۱۳۸۴، ۲۸۰).
بر اساس مکتب اصالت ساخت، به طور کلی افراد اغلب بر خلاف خواست خود در درون تنگناها و شیوههای کنش محدود شدهای قرار دارند. به عنوان مثال مارکس از نظام سرمایهداری بدین شیوه سخن میگفت:”در نظام سرمایهداری، حتی خود سرمایهداران قطع نظر از خواستههایشان، میبایست طبق منطق ساختار اقتصادی و تنگناهای آن، به استثمار نیروی کار و افزایش ارزش مازاد بپردازند.”به گفته وی، سرمایهداری، هر فرد سرمایهدار را مطیع قوانین تولید سرمایهدارانه میسازد که همچون قوانین الزامآور خارجی عمل میکنند (همان، ۲۸۲).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر