تحقیق مفهوم و ماهیت و مبانی فقهی و و شرایط و نحوه ی اجرای قرعه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و  ماهیت و مبانی فقهی و و شرایط و نحوه ی اجرای قرعه دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول : واژه شناسی، تعریف ، ماهیت و مبانی فقهی قرعه    ۴
مبحث اول : واژه شناسی :    ۵
گفتار اول : واژگان اصلی:    ۵
الف: قرعه    ۵
ب: قاعده فقهی    ۶
گفتار دوم : واژگان مرتبط    ۷
مبحث دوم: تعریف قرعه:    ۱۴
گفتار اول: تعریف فقهی :    ۱۵
گفتار دوم: قرعه در ادبیات حقوق:    ۱۶
مبحث سوم: ماهیت قرعه:    ۱۹
گفتار اول: قاعده فقهی بودن قرعه :    ۲۰
گفتار دوم: أماره یا اصل عملی بودن قرعه :    ۲۱
مبحث چهارم: مبانی فقهی قرعه :    ۲۵
گفتار اول : آیات :    ۲۵
گفتار دوم : روایات:    ۳۰
گفتار سوم: اجماع    ۳۲
گفتار چهارم : بنای عقلاء :    ۳۴
فصل دوم : اقسام ، شرایط و نحوه ی اجرای قرعه :    ۳۵
مبحث اول : اقسام قرعه :    ۳۶
مبحث دوم : شرایط اجرای قرعه :    ۳۷
گفتار اول : عدم امکان انتخاب اصلح :    ۳۸
گفتار دوم : معلوم بودن واقعی موضوع قرعه:    ۳۸
گفتار سوم : اجرا در شبهات موضوعیه و حکمیه :    ۳۹
گفتار چهارم : اجرا توسط مقام رسمی :    ۴۰
فهرست منابع و مآخذ :    ۴۱

منابع :

قرآن کریم

ابن منظور، محمد بن مکرم ، لسان العرب ، چاپ اول ، بیروت ،دار احیاء التراث العربی ،۱۴۰۸ ه . ق .، ۱۹۸۸ م .

بندریگی ، محمد ، منجد الطلاب ، چاپ چهارم ، تهران ، نشر انتشارات اسلامی ، ۱۳۶۲ .

صدر ، شهید سید محمد ، ماوراء الفقه ، چاپ اول ، ج ۸ ، نثر دار الأضواء للطباعه و النشر و التوزیع ، بیروت ، ۱۴۱۷ ه . ق .

موسوی خمینی ، روح الله ، الرسائل ، چاپ سوم ، تهران ، نشر مؤسسهء مطبوعاتی اسماعیلیان ، ۱۳۶۸ .

طباطبایی ، سید محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۷ ، چاپ چهاردهم ، تهران ، نشر دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۶۲ .

انصاری ، مرتضی ، المکاسب ، چاپ دوم ، نشر مطبعه الإطلاعات ، تبریز ،

ایروانی ، باقر ، دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه ، ج ۲ ، چاپ سوم ، قم ، نشر دار الفقه للطباعه و النشر ، ۱۴۲۶ ه . ق .

هاشمی ، سید محمود ، بحوث فی علم الاصول ، چاپ اول ، قم ، نشر المجمع العلمی للشهید الصدر ، ۱۴۰۵ ه . ق .

مشکینی ، میرزاعلی ، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاثها ، چاپ ششم ، نشر الهادی ، قم ، ۱۴۱۶ ه . ق .

مصطفوی ، سید محمد کاظم ، مأه قاعده الفقهیه ، چاپ چهارم ، قم ، نشر دفتر تبلیغات اسلامی ، ۱۴۲۱ ه . ق .

مکارم شیرازی ، ناصر ، القواعد الفقهیه ، دورهء ۲ جلدی ، چاپ دوم ، قم ، نشر انتشارات مدرسهء الامام امیرالمؤمنین (ع) ، ۱۴۱۱ ه . ق .

مقدمه

این تحقیق متشکل از دو فصل است. فصل اول تحت عنوان واژه شناسی ، تعریف ماهیت ، و مبانی فقهی قرعه تشکیل شده که خود دارای چهار مبحث است که در مبحث اول واژه شناسی ، در مبحث دوم تعریف قرعه ، در مبحث سوم ماهیت قرعه ، و در مبحث چهارم مبانی فقهی قرعه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم با عنوان اقسام ، شرایط اجرا و نحوه اجرای قرعه مطرح شده است که دارای دو مبحث است که مبحث اول آن را اقسام قرعه و مبحث دوم آن را شرایط اجرای قرعه تشکیل داده است.

فصل اول : واژه شناسی، تعریف ، ماهیت و مبانی فقهی قرعه

این فصل از چهار مبحث تشکیل شده است. ابتداء در مبحث اول به بررسی واژه شناسی ، در مبحث دوم به تعریف قرعه ، در مبحث سوم به ماهیت قرعه ، و در مبحث چهارم به مبنای فقهی قرعه در این رساله پرداخته شده است.

مبحث اول : واژه شناسی :

با دقت در موضوع مبحث اول مشاهده می شود که این مبحث دارای دو گفتار است که در گفتار اول به توضیح واژگان اصلی و در گفتار دوم با توضیح واژگان مرتبط پایان خواهد یافت.

گفتار اول : واژگان اصلی:

اصطلاحات قرعه ، قاعده فقهی ، و استقراع هر چند در عبارات فقها و حقوقدانان به یک معنا به کار رفته است اما ، در این گفتار سعی بر آن شده است که به توضیح این واژگان اصلی  پرداخته شود؛ که در قسمت (الف) به توضیح قرعه ، و در قسمت (ب) به توضیح قاعده فقهی ، و در قسمت (ج) به توضیح استقراع پرداخته شده است. و اینک به توضیح هر یک به طور مستقل می پردازیم:

الف: قرعه

اهل لغت تعاریف بسیار زیادی از قرعه به دست داده اند . که برای تعاریفی که در باب قرعه وجود دارد تفصیلا در مبحث دوم همین فصل یعنی در تعریف قرعه خواهد آمد.

ب: قاعده فقهی

واژه قاعده دارای دو معنای لغوی و اصطلاحی است. که قاعده در معنای لغوی آن ، به معنای پایه و اساس است اما در اصطلاح مترادف “اصل” و “قانون” و “ضابطه” می باشد ، وبه معنای حکمی کلی است که بر

 

جزییاتش منطبق باشد۱. فقه نیز همانند قاعده دارای دو معنای لغوی و اصطلاحی است که در لغت به معانی ، دانش ، و فهم۲ فهمیدن و خوب فهمیدن۳  و دانستن هر چیزی است۴ .

هرچند با ظهور وگسترش دین مبین اسلام، این واژه کم کم معنای شناخت دین ،فهم،بصریت در آن اعم از اصول و فروعش به خود گرفته است ، اما در اصطلاح دانشی است  که ادله احکام شرعی را مورد بردسی وکند و کاو قرار می دهد.واما قاعده فقهی :با ضمیمه کردن معنای اصطلاحی فقه به معنای اصطلاحی قاعده ،مفهوم قاعده فقهی به این صورت می شودکه حکم کلی شرعی است که دربر دارنده موارد و مصادیقی است که بر آنها منطبق می باشد.

از تعریف قاعده فقهی متوجه ویژگی این قاعده می شویم: یکی،این که قاعده است یعنی حکمی کلی است، عمومیت دارد و مختص به یک مورد نیست.دوم ، این که شرعی است یعنی آن را شارع مقدس امضاء یا بیان کرده است.پس آنچه را که شارع مقدس آن را امضاء ننموده و وضع نکرده است یا آنچه را امضاء وبیان کرده،ولی جزئی است، قاعده فقهی نامیده نمی شود ، هر چند میان دانشمندان تعریف صحیح قاعد فقهی وجود ندارد و بین آنها اختلاف عقیده است.و شاید تعریفی را نتوان پیدا کرد که از نقد و ایراد مصون مانده باشد.

ج: استقراع:قرعه کشی را گویند.تمایز حقوق از طریق به کار بردن قرعه را گویند .

استقراع : در لغت فارسی به معنی قرعه کشیدن است و در لغت عرب دارای دو معناست :

قرعه کشیدن

به عاریت خواستن گشن از کسی گشن خواه شدن ماده شتر و ماده گاو .

در اصطلاح حقوق نیز به معنی قرعه کشیدن آمده و از آن در موارد انتخاب کارشناس یا هیئت کارشناسان از بین کارشناس موجود و نیز تعیین مسئول پرداخت دیه در قتلهای وارد در شبهه محصوره استعمال می شود۵.

________________________________________________________________

۱- ابن منظور ، محمد بن مکرم ، لسان العرب ، چاپ اول ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی ، ۱۴۰۸ ه . ق . ۱۹۸۸ م ، ص ۲۳۹

۲- جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق ، چاپ سیزدهم ، تهران ، انتشارات کتابخانهء گنج دانش ، ۱۳۸۲ ، ص ۵۰۴

۳- فیض ، علیرضا ، مبادی فقه و اصول ، چاپ چهاردهم ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۸۲، ص۱۲۳

۴-  حاجی ده آبادی ، احمد ، قواعد فقه جزایی، چاپ دوم ، تهران ، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، ۱۳۸۹ ، ص ۴

۵- شاملو احمدی ، محمد حسین ، فرهنگ اصطلاحات و عناوین جزایی ، چاپ اول ، تهران ، نشر دادیار ، ۱۳۸۰ ، ص ۵۷۱

قرعه کشیدن برای تعیین مسئول پرداخت دیه ، این عمل زمانی انجام می شود که قتل وارد در شبههء محصوره شده باشد . به عبارت دیگر در فرض مسئله علم اجمالی بر ارتکاب قتل توسط دو یا چند نفر معین می باشد لکن دلیل و حجت شرعی بر تعیین قاتل اصلی اقامه نشود ، در این صورت نوبت به دیه می رسد و برای تعیین مسئول پرداخت دیه از بین آن جمع ، قرعه کشی صورت می گیرد .۱

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.