تحقیق موسیقی در اقوام و ملل گوناگون (ایران، اعراب، یونان) و نظریه حرمت موسیقی و غنا و بررسی دلایل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق موسیقی در اقوام و ملل گوناگون (ایران، اعراب، یونان) و نظریه حرمت موسیقی و غنا و بررسی دلایل آن دارای ۶۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: آشنایی با موسیقی    ۵
مبحث اول: شناخت موسیقی و تاریخ پیدایش آن    ۵
گفتار اول: تعریف موسیقی از نظر لغوی و اصطلاحی    ۶
موسیقی چیست؟ و تعریف آن از نظر موسیقی دانان به معنای عام    ۶
گفتار دوم: پیدایش موسیقی    ۱۰
گفتارسوم: پیشینه تاریخی موسیقی در اقوام و ملل گوناگون (ایران، اعراب، یونان)    ۱۴
بند اول: موسیقی در ایران    ۱۴
بند دوم: موسیقی در میان اعراب پیش از اسلام    ۱۵
بند سوم: موسیقی در یونان    ۱۸
مبحث دوم:شناخت واژگان مرتبط    ۲۱
گفتار اول: غناء    ۲۲
غنا جزء کدامین مقوله است کلام است یا صوت؟    ۲۳
گفتار دوم: غناء از منظر فقهای شیعه    ۲۶
گفتار سوم: طرب و مطرب    ۲۸
گفتار چهارم: لهو و لعب    ۳۱
گفتار پنجم: لغو    ۳۲
گفتار ششم: سماع    ۳۳
گفتار هفتم: ترجیع    ۳۴
گفتار هشتم: حداء    ۳۵
گفتار نهم: قول زور    ۳۵
فصل دوم:نظریه حرمت موسیقی و غنا و بررسی دلایل آن    ۳۷
مبحث اول: دلایل حرمت غناء و موسیقی    ۳۸
اجماعگفتاراول: شناخت غناء از راه عرف    ۳۸
گفتار دوم: فرق بین غناء و موسیقی آوازی    ۴۰
گفتار سوم: آیات شریفه قرآن مجید    ۴۱
روایات معصومین (ع)    ۴۵
گفتار چهارم: دلایل حرمت لهو و لعب    ۴۹
آیات شریفه قرآن    ۴۹
روایات معصومین (ع)    ۵۱
تلازم    ۵۲
گفتار پنجم: دلایل حرمت لغو از روایات معصومین(ع)    ۵۳
گفتار ششم: دلایل حرمت باطل از روایات معصومین(ع)    ۵۴
گفتار هفتم: دلایل حرمت آلات موسیقی آوازی    ۵۵
بند اول: روایات مناهی از آلات موسیقی آوازی    ۵۵
بند دوم: روایاتی که از عذاب شخص نوازنده دلالت دارند    ۵۶
بند سوم: اجماع    ۵۷
فهرست منابع و ماخذ    ۶۰

 منابع

– قرآن کریم

۱-مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین، مروج الذهب، نشر علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۷۰

۲- جوهری، اسمعیل بن حماد، صحاح اللغه، بی‌تا

۳- خمینی، روح الله، مکاسب محرمه، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، ۱۳۷۳ هـ.

۴- خمینی، روح الله، توضیح المسائل، انتشارات وزارت ارشاد، اسلامی، تهران، ۱۳۶۶٫

۵- انصاری، مرتضی، المکاسب المحرمه، قم، الموتمر العالمی ….، ۱۴۱۵ ق.

۶- فیض کاشانی، ملامحسن، الوافی، اصفهان، مکتبه الاسلام امیرالمومنین، ۱۳۷۱ ش.

۷- فیروز آبادی، محمد القاموس المحیط، محمدبقاعی، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵ ق.

۸-فیومی، احمد، مصباح المنیر، چاپ لنبان، موسسه ناشرون، ۲۰۰۱

۹- ابن مکی، محمد(شهید اول)، القواعد و الفوائد فی الفقه والاصول، انتشارات مفید، قم، بی‌تا.

۱۰- ابن علی، زین الدین(شهیدثانی)، مسالک الافهام، موسسه المعارف الاسلامیه، قم، بی‌تا.

۱۱- اندلسی، احمد بن محمدبن عبدر، العقد الفرید، بی‌تا

۱۲-عمید، حسن، فرهنگ عمید، انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۳

۱۳- جنیدی، فریدون، زمینه شناخت موسیقی ایران، بی‌تا

۱۴-حاکمی، اسماعیل، سماع در تصرف، دانشگاه تهران، خرداد ۱۳۲۱

 فصل اول: آشنایی با موسیقی

 مبحث اول: شناخت موسیقی و تاریخ پیدایش آن

گفتار اول: تعریف موسیقی از نظر لغوی و اصطلاحی

موسیقی چیست؟ و تعریف آن از نظر موسیقی دانان به معنای عام

گفتار دوم: پیدایش موسیقی

گفتار سوم: پیشینه تاریخی موسیقی در اقوام و ملل گوناگون (ایران، اعراب، یونان)

گفتار اول: تعریف موسیقی از نظر لغوی و اصطلاحی

لفظ موسیقی در مبانی اسلامی و کلمات فقهای پیشین وارد نشده است، لفظ «موسیقی» معرب از لفظ یونانی است. در فرهنگ فارس عمید آمده که‌: موسیقی (م. س: ق) ماخوذ از یونانی فن آواز خواندن و نواختن ساز، آهنگی که موجود حزن یا نشاط و محرک احساسات باشد، به عربی موسیقی «م . س: قا» تلفظ می‌کنند.

و موسیقار(م س) موسیقال: ماخوذ از یونانی نوعی از ساز، سازدهنی و موزیک موسیقی، فن موسیقی، نغمه سرایی، دسته نوازندگان نظامی، را مشکران[۱]

ولی در بعضی احادیث اسلامی لفظ «معازف» وارد شده است که مقصود از آن آلات و ابزار طرب است. موسیقی غنایی در بدو پیدایش به ابزار و آلات مقرون نبود، ولی چون پدید آورندگان دیدند که آنها در پرداختن و جا انداختن آوازها و تاثیر نیکوتر شدن نقش مهمی دارند، لذا کلام و ابزار را ضمیمه نمودند. تاثیر و دخالت ابزار و آلات به حدی است که بدون اقتران به آنها غنا از فنون محسوب نمی‌گردد.

موسیقی یک هنر است و از وقتی که انسان در جهان هستی پیدا شد هنر هم پا به عرصه وجود نهاد.

هیچگاه هنر از انسان و انسان از هنر جدا نبوده است . شاید نخستین باری که انسان می خواست روی حرفش تاکید کند، صدایش را بالا برد و چون دید بالا بردن صدا و اوج دادن به آن، تاثیر بیشتری در شنونده دارد به اهمیت آن پی برد، اینجا بود که به هنر پناه برده‌اند. شعر سرودند، نقاشی می‌کشیدند و خط می‌نوشتند. پس موسیقی پیش از اسلام بوده است و در این راستای زمان توسط هنرمندان مطابق شرایط زمان کیفیتهای گوناگونی پیدا کرده است.

موسیقی چیست؟ و تعریف آن از نظر موسیقی دانان به معنای عام

تا به حال تعریف‌های زیادی در مقام موسیقی شده است که چیست یا چگونه است یا چرا آنقدر بر روح ما مسلط و دارای جذبه است جوابهای مختلفی به این سئوال داده شد، عده‌ای از منظر علم نگاهی به آن می‌اندازند و سعی می‌کنند بسیار دقیق و علمی پاسخی ارائه دهند. جوابی مثل موسیقی چیزی نیست به جز توالی یک سری امواج صوتی و اغلب مردم با آن جواب علمی در رابطه با موسیقی موافق نیستند اکثریت می‌دانند که دنیای موسیقی فقط محدود به دنیای انسان‌ها نیست.

بسیاری از حیوانات مثل پرندگان در روابط خود برای برقراری ارتباط با یکدیگر اصواتی موسیقیایی تولید می کنند اما در دنیای انسانها موسیقی به این منظور خاص تولید نمی‌شود اساساً چیزی است که از درون انسان‌ها بر می خیزد و چون چهره درون هر انسانی با دیگری متفاوت است و از آنجایی که فکر انسان بازتابی از درونش است پس همیشه جواب‌های موافق و مخالف و متفاوت درباره موسیقی وجود دارد. موسیقی جدا از زندگی و نیازهای روزمره انسان نیست.

واقعیت این است که بگوییم چه چیزی موسیقی نیست همه موسیقی‌ها قدرت ایجاد تاثیر و اعمال نفوذ براحساسات افراد را دارند هر چند به گونه‌ای متفاوت و این خاصیت موسیقی است.

می‌گویند، همه هنرها می‌خواهند به موسیقی برسند موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست که در قالب حنجره انسان یا آلتی خاص از انسان بروز و ظهور پیدا می‌کند.

در اینجا نمونه‌هایی مختصر از تعاریف ارزشمند به لسان بزرگان را از موسیقی بیان می‌کنیم.

الف) لاوینیاک موسیقیدان فرانسوی معتقد است:

موسیقی برای موسیقیدان هنر برای شاعر زبان و برای دانشمند و ریاضی دان علم است پس هر کس از دیدگاهی خاص به موسیقی نگاه می‌کند حال آنکه منتقد و محقق باید همه وجوه را در نظر بگیرد.[۲]

ب) بتهون، موسیقیدان نامی و شهیراروپا چنین می‌گوید

موسیقی مظهری است عالی تر از عمل و هر فلسفه‌ای، احساس و درک لذت از موسیقی بستگی تام با میزان ادراک و استنباط شنونده دارد.[۳]

ج) افلاطون: افلاطون فیلسوف و دانشمند بی‌بدیل در این خصوص تعریفی بیان داشته که منصفانه باید اذعان کرد که از هر تعریفی عمیق تر و لطیف تر است.

او معتقد است: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان و بال به تفکر و جهش به تصور و زیباش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد، جوهر نظمی است که خود برقرار می‌کند و تعالی آن بسوی هر چیزی است که نیک و درست و زیباست بنابراین با اینکه نامرئی است شکلی است خیره کننده، هوس انگیز و جاودان[۴]

د) ارسطو: موسیقی را یکی از شعب ریاضی دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این قول را پذیرفته اند ولی از آنجا که همه قواعد موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیر قابل تغییر نیست بلکه ذوق و قریحه سازنده و نوازنده هم در آن دخالت دارد آنرا هنر نیز محسوب داشته‌اند.

ذ) شیخ محمدرضا آل الشیخ:

علامه در تفسیر غناء و موسیقی کتاب مستقلی نوشته و می‌گوید: غناء عبارت است از صوت انسانی که کار آن ایجاد طرب و رامشگری به تناسب آن برای مردم معمولی است و «طرب» حالت رخوتی است که به انسان دست می‌دهد و تقریباً عقل را کنار می‌زند و همان کاری را می‌کند که نوشیدنی‌های مست کننده روی مردم عادی انجام می‌دهد آنگاه در توضیح موسیقی می‌نوسید هرگاه صدا بم و زیر ، و کشش و بالا و پایین و اتصال و انفصالش متناسب باشد، غناء و موسیقی نامیده می‌شود و برای این تناسبها «عبدالرحمن بن خلدون» می‌گوید:

انسان به مقتضای فطرت شیفته دیدنی یا شنیدنی زیبا است زیبایی در شنیدن این است که آوازها متناسب باشد، نه متنافر، چرا که آوازها دارای کیفیات گوناگون هستند مانند آهستگی، بلندی، نرمی، سختی، جنبش و فشار و جز اینها و هرگاه آوازها برحسب قواعد دانندگان این فن در کیفیات گوناگون بروفق تناسب معین باشد، آن وقت سازگار و لذت بخش خواهد بود و اقسام آن فن موسیقی وضع شده که آن یکی از اقسام علوم ریاضی است.[۵]

ر) فخر رازی راجع به علم موسیقی می‌نویسد: سبب پیدایش آواز، امواج هوا است که از برخورد دو جسم سخت، یا کنده شدن جسمی از جسم دیگر پدیده می‌آید و آوازها گاه بلند و گاه آهسته گاه تیز و گاه نرم باشد و سبب اختلاف نغمه‌ها متناسب بود و اگر متناسب نباشد نغمه‌ها ناموزون است.[۶]

[۱] . عمید، حسن، فرهنگ عمید، انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۷۳، ص ۱۱۳۳

[۲] . لاوینیاک، آلبر، دائره المعارف موسیقی، (آلبرلاوینیاک Albert-laviynac به سال ۱۸۳۶-۱۹۱۶ موسیقی نویس فرانسوی در کنسرواتور پاریس تحصیل کرده و در سال ۱۹۰۲ اقدام به انتشار نمود)

[۳] . همان

[۴] . بهروزی، شاپور، چهره‌های موسیقی ایران، ناشر، کتاب سرا، ج ۱، ص ۶۳ و ۶۱

[۵] . خلدون، عبدالرحمن بن خلدون، مقدمه ابن خلدون ج۲، ص ۸۴۸

[۶] . امام فخررازی، جامع العلوم ، ص ۱۷۶

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه حرمت موسیقی و غنا و بررسی دلایل آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.