تحقیق نظریه های روانشناسی اجتماعی و نظریات جامعه شناسی و نظریه های رضایت شغلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های روانشناسی اجتماعی و نظریات جامعه شناسی و نظریه های رضایت شغلی  دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱:مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور :    ۶
۲-۲: مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور :    ۱۸
۲-۳:نتیجه گیری از تحقیقات پیشین    ۲۵
(۲-۳-۱)عوامل سازمانی:    ۲۶
(۲-۳-۲)عوامل محیطی:    ۲۶
(۲-۳-۳) ماهیت کار :    ۲۷
(۲-۳-۴)عوامل فردی:    ۲۷
(۲-۳-۵)عوامل اجتماعی:    ۲۸
۲-۴: مبانی نظری    ۳۰
۲-۴-۱-نظریه های روانشناسی اجتماعی    ۳۱
(۲-۴-۱-۱) نظریه گروه مرجع    ۳۱
(۲-۴-۱-۲) نظریه نفوذ اجتماعی     ۳۲
۲-۴-۲- نظریات جامعه شناسی    ۳۳
(۲-۴-۲-۱) نظریه بیگانگی نسبت به کار    ۳۳
(۲-۴-۲-۲)دید گاه هومنز    ۳۶
(۲-۴-۲-۳) قفس آهنین ماکس وبر    ۳۹
(۲-۴-۲-۴) تقسیم کار اجتماعی دورکیم    ۴۳
(۲-۴-۲-۵)دیدگاه  گئورگ زیمل    ۴۹
(۲-۴-۲-۶) نظریه قشر بندی کارکردی    ۵۲
(۲-۴-۲-۷) تالکوت پارسونز    ۵۴
۲-۵- جمع بندی  نظریه های رضایت شغلی    ۵۷
۱- تبیین های موقعیتی     ۵۷
۲- تبیین های گرایشی ۲    ۵۷
۱- رضایت شغلی ،    ۵۸
۲- رضایت شغلی ،    ۵۸
الف: نظریه های خود انگیزشی    ۵۹
ب: نظریه های انگیزشی کلان    ۵۹
منابع    ۶۱

منابع

نراقی ،احسان .۱۳۷۰٫”جامعه شناسی “.تهران :نشر افکار .

بوریل ،گیبسون و گارت ،مورگان .۱۳۸۳٫”نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان “.ترجمه محمد تقی نوروزی .تهران :انتشارات سمت .

بودون ،ریمون.۱۳۶۹٫”روش های جامعه شناسی “.ترجمه عبدالحسین نیک گهر .تهران :سازمان انتشارات انقلاب اسلامی .

نیک گهر ،عبدالحسین .۱۳۷۳٫”مبانی جامعه شناسی “.تهران :نشر رایزن .

یعقوبی ، حمید . ۱۳۸۲٫”بررسی رضایتمندی شغلی در رابطه با عوامل اقتصادی – اجتماعی و جمعیتی : مطالعه موردی یکی از سازمانهای استان فارس”.نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنرکرمان، شماره ۳، بهار .

هرسی، پاول و بلانچارد،کنت ایچ. ۱۳۷۱٫ ” مدیریت رفتار سازمانی” .ترجمه قاسم کبیری.انتشارات جهاد دانشگاهی،چاپ سوم،تهران.

جمشیدیان، مهدی ؛ تخت طاقدیس، محمدرضا.  “کاربرد مدل هاکمن – الدهایم در پالایشگاه اصفهان” . فصلنامه پژوهش های تربیتی و روانشناختی، شماره ۴٫

ملک زاده، فریده . ۱۳۸۴ . “تأثیر تنش شغلی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون اهواز” .فصلنامه پایش، شماره ۱۶   .

سفیرى ،خدیجه . ۱۳۷۷٫” جامعه‏شناسى اشتغال زنان”.مشهد :نشر تبیان.

شرتزر،بروس ای.۱۳۶۹٫ “بررسی و برنامه ریزی زندگی تحصیلی ـ شغلی”.ترجمه طیبه زندی پور .تهران :نشر فردوس.

مقدمه

مهمترین عنصر تشکیل دهنده هر سازمان، انسان‌هایی هستند که بعنوان نیروهای فعال، موتور محرکه برای دستیابی به اهداف سازمان می‌باشند، بی گمان رضایت شغلی این نیروها نیز مهمترین عامل در چرخه سازوکار سازمان است، چرا که در صورت رضایت افراد از کار خود در جهت تامین نیازها و سلامت روحی و جسمی آن ها، سازمان نیز قادر خواهد بود با پویایی، حرکتی مداوم را به سوی رشد کمال و رسیدن به سطوح بالاتر از بهره‌وری بهینه در جهت اهداف اساسی و وجودی سازمان است. زمانی مدیران می‌توانند به رضایت شغلی افراد توجه کنند، و برنامه‌ریزی درست و دقیق نمایند که اولا: بدانند وضعیت فعلی افراد از حیث رضایت از کار( در ابعاد مختلف) در کجا قرار دارد؟ ثانیا: عوامل تاثیرگذاری بر شکل دهی این وضعیت کدامند؟ ثالثا: در صورت برقراری رضایت کاری افراد تاثیر آن بر روند فعالیت‌های اساسی سازمان چیست؟ دستیابی به شناخت واقعیت موجود ممکن نیست مگر با انجام پژوهشی علمی، دقیق، بی‌طرفانه و متکی بر نظرات و دیدگاههای کارکنان و واقعیات موجود درون سازمانی و برون‌ سازمانی.

شناخت رضایت شغلی کارکنان می تواند نقش مستقیمی در تحقق آرمان ها و اهداف بلند مدت و وظایف روزمره داشته باشد .پژوهش علمی در این زمینه نقش بسیار مهمی در شناسایی و تشخیص مشکلات دارد.هم چنین می تواند عوامل زیادی راکه ممکن است بعنوان عوامل مؤثر بر رضایت شغلی در ذهن تصمیم سازان نقش  بسته را  مورد ارزیابی قراردهد وعوامل واقعی را معین سازد .

فلسفه وجودی بهبود سازمان، ایجاد تغییر با میل ورغبت وبدون اعمال زور در جهت بهبود بازسازی سازمان است. به تجربه دیده شده هرگاه افرادی به زور به کار وادار شده اند که با عقـــایدشان ناســــازگاری دارد با نتـــایجی عکس موقعی که خــــلاف این شرایط است مواجـــه می شویم.فلسفه وجودی سازمان،سامان بخشیدن به کارمندان بیمار وسالم ترکردن کارمندان سالم است. بنا براین بهبود سازمانی درواقع درجستجوی تغییر موفقیت آمیزی است که اعضای سازمان دربرداشتن گامهایی درآینده برای طولانی تر کردن اثر بخشی سازمان فعال تر ومطمئن تر شوند. بنابراین بهبود سازمان درتلاش برای یاری رساندن به سازمان ها واعضایشان از طریق موارد زیر است:

۱-ایجاد جوی آزاد درسراسر سازمان برای حل مشکلات کارمندان وایجاد رضایت شغلی آنان

۲-افزودن دانش وشایستگی برای ایجاد اقتدار رسمی در کارکنان در راستای ایجاد بهبود شغلی.

۳-حرکت دادن تصمیم گیری در جهت نقاطی که اطلاعات مربوط دردسترس است.

۴-ایجاد جو اعتماد به حداکثررساندن رضایت شغلی وهمکاری در میان کارمندان.

۵-افزایش حس مالکیت سازمانی درمیان افراد بری حس مسئولیت بیشتر در کار.

۶-اجازه دادن به افراد برای تمرین خود کنترلی وخود گردانی در کار.”(شروهون ودیگران، ۶۵:۱۹۸۹).

ازطرفی با توجه به اینکه سازمان ها بدون درنظر گرفتن منابع انسانی فاقد روح هستند ومنابع انسانی وکارکنان یک سازمان انرژی وروح را به سازمان هدیه می کنند. وجود انگیزه قوی رضایت شغلی مناسب شرط اول موفقیت سیستمهای مدیریت است. برای این باید فعالیتهای زیر در دستور کار یک سازمان قرار گیرد:

جمع آوری دیدگاهها، نظرات ونیازهای کارکنان در راستای مسئله رضایت شغلی.

تحلیل وبررسی نظرات کارکنان

اندازه گیری رضایت شغلی

بررسی وجستجوی راهکارهای بهبود (افزایش رضایت شغلی)

با توجه به مقدمه مذکور ، در می یابیم که شناخت عوامل روانی ، اجتماعی که بر نگرش ها و باورداشت های شخص شاغل تأثیر تعیین کننده ای دارند و وی را نسبت به شغلش خوش بین و یا بدبین و متنفر می کند ، بسیار حائز اهمیت بنظر می رسد . چراکه کلیه نگرش های یک شاغل نسبت به شغــلش در کارش انعکاس مـــی یابد و بر کیفیت عمـــلکرد وی تأثیر می گذارد . اکثر صــاحب نظران اعتقاد دارند که اگر فـرد به شغــلش علاقــمند باشد و از آن راضــی باشد ، بـــازده کاری و کارایی وی افزایش می یابد  براین اساس و نیز با توجه به نقش تعیین کننده ای که شاغلین بخش های مرتبط با نشر و مطبوعات در ساختن فرهنگ و شخصیت امروز و شاید آینده جامعه دارد و هم چنین به علت کمبود شدید تحقیقات در این زمینه ، اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق آشکار  می شود .

 ۲-۱:مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور :

مطالعه رضایت شغلی یا واکنش عاطفی افراد نسبت به شغل از سال ۱۹۳۵ که نخستین بار توسط هاپاک [۱]مورد توجه واقع شد ، تاکنون موضوع بحث جامعه شناسان وپژوهشگران بسیاری بوده است ( بوریل و مورگان  ،۱۳۸۳: ۱۹۹).

از جمله جامعه شناسانی که در مورد رضایت شغلی تحقیقاتی انجام داده کلارک[۲] است .وی اعتقاد داشت ارضای خواست ها در انسان ایجاد انگیزه می کند و عدم ارضای نیازها او را دچار یأس و ناامیدی می نماید و مواجهه مستمر با ناکامی انسان را دچار فرسودگی می کند وقتی نیازها ارضاء شود دیگر انگیزه رفتار به حساب نمی آید ارضای یک نیاز ممکن است با مانـع روبرو شود گاهـی بر اثر مانع نیروی نیاز تخفیف می یابد ولی این تخفیف همیشه ابتدا به ساکن پیش نمی آید بلکه شخص که با مانع روبروست ممکن است ضمن در افتادن با آن به رفتار انطباقی دست بزند. شخص ممکن است انواع رفتارها را بیازماید تا رفتاری بیابد که هم نیاز او را مسیر سازد و هم تنش و فشار ناشی از مانع را کم کند و اگر در جهتی کوشش کند که موقعیتی حاصل نشود در اینجاست که عدم رضایت شغلی را ابراز می کند .”کلارک بیــان می دارد  عوامل مختـلفی روی رضـایت شغلـی اثر می گـذارند و یـکی از ایـن عوامـل نـوع جـنسیت است. او رضایت شغلی زنـان را بیشتـر از مـردان می داند.”( ملک زاده  ،۱۳۸۴: ۱۱۲)

[۱] R.Happock

[۲] A.Clark

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم خود کارآمدی و مبانی روانشناختی و جامعه شناختی خودکارآمدی و ماهیت و نظریه های رضایت شغلی
  • تحقیق نظریه های رضایت شغلی و تاریخچه و الگوهای هوش هیجانی و هویت و پایه های نظریه هویت و انواع سبک های پردازش هویت
  • تحقیق دیدگاههای مختلف درباره بهره‌وری و سازگاری، انواع و پیامدها و نظریه های رضایت شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.