تحقیق نظریات روان شناختی ، روان شناسی اجتماعی و جامعه شناختی مرتبط با بهزیستی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقوش هندسی و گره چینی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- نظریات روان شناختی مرتبط با بهزیستی:    ۴
۱-۲-۱- نظریه بهزیستی روانی ریف    ۴
۱-۲-۲- نظریه بهزیستی ذهنی    ۵
۱-۲-۳- نظریه ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی ذهنی    ۶
۱-۳) نظریات روان شناختی اجتماعی مرتبط با بهزیستی    ۷
۱-۳-۱- نظریه کوری کیز    ۷
۱-۳-۲- نظریه سلسله مراتب نیاز های  مزلو    ۱۰
۱-۳-۳- مدل ارتقاء بهزیستی    ۱۲
۱-۴- نظریات جامعه شناختی مرتبط با بهزیستی    ۱۲
۱-۴-۱- نظریه کنش متقابل    ۱۳
۱-۴-۲- نظریه‌های قشربندی    ۱۵
۱-۴-۳- نظریه طبقه تنآسا وبلن    ۱۷
۱-۴-۴- نظریه سرمایه فرهنگی و اجتماعی بوردیو    ۱۸
۱-۵- پیشینه تحقیق    ۲۰
۱-۵-۱- تحقیقات داخلی    ۲۱
۱-۵-۲- تحقیقات خارجی    ۲۴
منابع    ۳۱
منابع فارسی    ۳۱
منابع انگلیسی    ۳۴

منابع

شولتز، د. و شولتز،س. ا. (۱۳۸۵). نظریه‌های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، نشرویرایش.

ریتزر،ج . (۱۳۷۴). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : علمی.

کوئن، ب. (۱۳۸۷)، مبانی جامعه‌شناسی ، ترجمه و اقتباس غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.

فکوهی، ن. ( ۱۳۸۱)، تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، تهران: نشر نی.

نوردبی، و. و ک، هال. (۱۳۶۹). راهنمای نظریه‌های روانشناسان بزرگ، ترجمه احمد بهپژوه و ر. پ. دولتی، تهران: انتشارات رشد.

وبلن، ت. ( ۱۳۸۶). نظریه طبقه تن‌آسا، ترجمه فرهنگ ارشاد، ویراست و مقدمه چارلزرایت میلز، تهران: نشر نی، چاپ دوم.

گیدنز،آ. ( ۱۳۸۷). جامعه‌شناسی ، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

هادیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر، ح. (۱۳۸۴) احساس ذهنی بهزیستی و فعالیت های مذهبی در گروهی از مسلمانان، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، شماره ۴۱، صص ۲۲۴-۲۳۲٫

چالمه، ر. (۱۳۹۰). نقش واسطه ای بخشایش در رابطه ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روان شناختی نوجوانان ، فصلنامه روش‌ها و مدل های روان شناختی، سال دوم، شماره ۶، ص۱٫

ایوبی ، س. تیموری، س.  و م. نیری( ۱۳۸۹)، سرسختی، کیفیت زندگی و احساس بهزیستی ، روان شناسی تحولی ( روان شناسان ایرانی )، شماره ۶، صص: ۳۶۰-۳۵۳٫

آقایوسفی، ع. و ن. شریف ( ۱۳۸۹). بررسی همبستگی بین بهزیستی روانی و حس انسجام در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران، مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید

بهادری خسروشاهی، ج. و ت. هاشمی نصرت آباد (۱۳۹۰). رابطه امیدواری و تاب آوری با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان ، مجله اندیشه و رفتار، دوره ششم، شماره ۲۲٫

بهادری خسروشاهی، ج. و ت. هاشمی نصرت آباد ( ۱۳۹۱). رابطه اضطراب اجتماعی ، خودبینی و خودکارآمدی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان، مجله پژوهشی ارومیه ، دوره ۲۳، شماره ۲، صص ۱۲۲-۱۱۵٫

توسلی، غ. (۱۳۸۰). نظریه های جامعه شناسی، تهران: انتشارات سمت.

جوشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لو، م. رستمی، ر. و م. نصرت آبادی(۱۳۸۵). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی جامع،  نشریه: روان‌شناسی و علوم تربیتی ، روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، سال سوم، شماره ۹، صص: ۵۲-۳۵).

بیکر، ترز ال(۱۳۷۷). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات روش، چاپ اول.

۱-۱- مقدمه

نظریات مرتبط با بهزیستی را می‌توان تحت عنوان سه مجموعه کلی دسته‌بندی کرد: نظریات روان شناختی مرتبط با بهزیستی، نظریات روان شناسی اجتماعی مرتبط با بهزیستی و نظریات جامعه شناختی مرتبط با بهزیستی.

۱-۲- نظریات روان شناختی مرتبط با بهزیستی:

۱-۲-۱- نظریه بهزیستی روانی ریف[۱]

ریف با ترکیب اندیشه‌های از تئوری شخصیت مازلو، یونگ، اریکسون و باهلر سنجش بهزیستی روانی را حول شش زیر مقیاس قرار داد که عبارتند از: استقلال، غلبه برمحیط، روابط مثبت با دیگران، زندگی هدفمند، رشد فردی و پذیرش خود (کریستوفر، ۱۹۹۹: ۱۴۶).

۱-استقلال: استقلال با صفاتی نظیر قاطعیت، عدم وابستگی، خود کنترلی، فردیت و ثبات رفتاری برابر است. تحت این صفات است که اندیشه ها و اعمال از آن فرد هستند و نباید توسط دیگران و فشارهای بیرونی تعیین شوند این اعتقاد گرچه در روان شناسی غربی وجود دارد یکی از ایده های اصلی است و ارزش فرد گرایی را تعریف می‌کند. همان طور که کانت معتقد است  توانایی ما در استقلال است که شان ما را در مقام انسانی نشان می‌دهد. همچنین ریف معتقد است که معنای استقلال در ارتباط با مفاهیم بومی است و با توجه به فرهنگ و ارزش های موجود در جوامع و همچنین زمینه های محلی، متفاوت است.

۲- غلبه بر محیط: غلبه بر محیط به عنوان توانایی فرد در انتخاب یا آفرینش محیط هایی در خور شرایط فیزیکی‌اش است. این مفهوم بخش اساسی فردگرایی است. تسلط بر محیط دیدگاههای خاصی از جهان نظیر جهان محسور نشده [۲] وبر را شامل می‌شود. فرد بالغ روشنفکر وعقلانی با جهان سرخورده نشده مواجه می‌شود و مؤثرترین نتایج اهداف اختیاری را می سنجد. توانایی اداره کردن، کنترل یا تسلط بر محیط این نگرش به جهان سرخورده نشده را تثبیت می‌کند. در فرهنگ هایی که جهان به عنوان نظام بزرگ‌تر نظم طبیعی دیده می‌شود هماهنگی و تطابق با محیط افزایش می یابد.

۳- روابط مثبت با دیگران: فرد با روابط مثبت با دیگران دارای روابطی گرم، رضایت بخش و اعتماد برانگیز با دیگران است و در نگاه اول دلسوز و با محبت و سازگار با جمع به نظر می‌رسد.

۴- زندگی هدفمند: فردی که دارای زندگی هدفمند است ویژگی‌هایی نظیر: داشتن هدف و جهت در زندگی، احساس اینکه معنا و هدف در زندگی گذشته و حال وجود داشته و دارد، حفظ اعتقاداتی که به زندگی هدف می‌دهد و داشتن هدف برای زندگی را دارا می‌باشد.

۵- رشد فردی: رشد فردی تداوم توانایی برای گسترش استعداد نهانی، رشد و پیشرفت فرد است. این مفهوم از رشد فردی به وضوح ریشه در دوره روشنفکری و رمانتیک دارد. برای مثال تیلر خاطر نشان می‌کند که در دوره روشنفکری این اندیشه که مفهوم خود، می‌تواند باز تعریف شود، رواج داشته است.

۶- پذیرش خود: غربی ها پذیرش خود و اعتماد به نفس را در ارتباط با هستی شناسی فردگرایی می‌دانند. به عبارت دیگر، خود باید جدا از دیگر مباحث انسانی، جامعه، طبیعت نظام مورد توجه واقع شود. اما اگر خود در درون فرهنگ های اشتراکی ساخته شود ارزش و شایستگی در کل گروه معنا می‌گیرد و ارزیابی تنها بر روی فرد نخواهد بود. این بدان معنی است که پذیرش خود در ارتباط با جوامع اشتراکی است و جنبه‌ای از بهزیستی روانی می‌باشد ( کریستوفر، ۱۹۹۹: ۱۴۶- ۱۴۸).

۱-۲-۲- نظریه بهزیستی ذهنی

بهزیستی ذهنی به ارزیابی افراد نسبت به زندگی شان برمی‌گردد. افراد هنگامی‌که احساس بسیار خوشایند و ناراحتی کمی‌دارند، هنگامی‌که در فعالیت‌های مورد علاقه‌شان غرق هستند و هنگامی‌که رنج کم و لذت زیادی را احساس می‌کنند و هنگامی‌که از زندگی‌شان لذت می‌برند، بهزیستی ذهنی بالایی را تجربه می‌کنند. شاخص های زیادی برای ارزیابی سلامت روان وجود دارد اما بهزیستی ذهنی ارزیابی خود افراد نسبت به زندگی شان است. اگرچه بهزیستی ذهنی به تنهایی برای زندگی خوب کافی نیست اما از ضروریات آن است (دینر، ۲۰۰۰: ۳۴).

به باور معتقدان به این نظریه، بهزیستی ذهنی شامل دو بُعد می‌شود: الف) سنجش رضایت از زندگی، ب) گسترش آنچه که اثر مثبت فرد زندگی فرد را نسبت به سطح منفی با اهمیت می‌کند. رضایت از زندگی بر اساس ارزیابی‌های شناختی ذهنی فرد می‌باشد. این فرایند تکیه بر استانداردهایی دارد که مطابق با تعیین زندگی مناسب است. دینر معتقد است که ماهیت این فرایند در واقع ارزیابی کیفیت زندگی فرد بر اساس معیارهایی که خود فرد تعیین می‌کند می‌باشد. بین مفهوم بهزیستی و شادی رابطه وجود دارد. شادی بهزیستی را جهت می‌بخشد که برتری اثر مثبت بر منفی را به همراه خواهد داشت (همان،  ۳۴).

نظریه‌ی بهزیستی ذهنی، مسئولیت بهزیستی را بر عهده فرد قرار می‌دهد. فرد به تنهایی معیارهایی را تعیین می‌کند که او را ارزیابی می‌کنند. شادی، ارزیابی بهزیستی است که برتری اثر مثبت بر اثر منفی می‌باشد. از این دیدگاه این گونه بر می‌آید که زمانی که احساسات مثبت را بیش از احساسات منفی تجربه می‌کنیم، شاد هستیم (کریستوفر،۱۹۹۹: ۱۴۳).

در تعریف شادی، شدت و تکرار احساسات لذت بخش اهمیت دارد. بنابراین افرادی شاد محسوب می‌شوند که تا حد زیادی در زمان‌های متعدد شاد باشند. افراد شاد احساسات مثبت متعادلی را چه در زمان تنهایی و چه در مواقع در کنار دیگران بودن، و چه هنگام کار و چه هنگام فراغت تجربه می‌کنند.

ذائقه و سلیقه‌های افراد در واکنش‌هایشان نسبت به وقوع حوادث منعکس می‌شود. هر فردی قضاوت‌هایی نسبت به کل زندگی و دیگر حوزه‌های زندگی‌اش نظیر ازدواج و کار دارد. بنابراین ابعاد تفکیک‌پذیر زیادی در بهزیستی ذهنی وجود دارد: رضایت از زندگی( ارزیابی‌های کلی از زندگی فرد)، رضایت از حوزه‌های مهم (مانند رضایت از کار)، اثر مثبت (تجربه زیادی از احساسات خوشایند) و سطح پایینی از اثر منفی( تجربه کمی از احساسات ناخوشایند) ( دینر، ۲۰۰۰: ۳۴).

۱-۲-۳- نظریه ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی ذهنی

بعضی از مردم به طور ژنتیکی شاد یا غمگین می‌باشند که این امر به وسیله تفاوت های فردی در سیستم عصبی افراد قابل تبیین می‌باشد. نظریه ویژگی‌های شخصیتی بیان می‌کند که ویژگی‌هایی از رفتار وجود دارند که با بهزیستی ذهنی افراد مرتبط هستند که این ویژگی‌ها به طور طبیعی بین مردم تقسیم شده‌اند. افراد شاد و یا غمگین دارای ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی می‌باشند. افراد برون­گرا، خوشبین و کسانی که عزت نفس بالایی دارند افراد شادی می‌باشند و میزان بالاتری از بهزیستی ذهنی را دارا می‌باشند. کسانی که مشارکت اجتمایی بالایی در در جامعه دارند نیز افرادی برون­گرا هستند و شادتر می‌باشند. دینر و همکارانش بیان می‌کنند که شاخص­هایی مانند سن، منطقه زندگی، طبقه شغلی، میزان درآمد و نوع کالاهای مصرفی افراد بر روی میزان بهزیستی آنها اثر می‌گذارد. افرادی که مشارکت بیشتری در سازمان‌ها و فعالیت‌های اجتماعی دارند، شادترند، کمتر طلاق می‌گیرند، نقش ها و وظایف خود را بهتر به انجام می‌رسانند و عموماً از درآمد خوبی نیز برخوردار می‌باشند. به طور کلی این افراد اجتماعی‌ترند و خلاقیت و آمادگی بیشتری برای تولید دارند (دینر، ۲۰۰۰).

۱-۳) نظریات روان شناختی اجتماعی مرتبط با بهزیستی

۱-۳-۱- نظریه کوری کیز

سلامت اجتماعی یا دست کم عدم وجود آن یک دغدغه ابتدایی در تئوری‌های وابسته به جامعه شناسی کلاسیک است. که با وجود نا هنجاری‌ها و بیگانگی مورد مطالعه قرار گرفته است که دورکیم و مارکس از چندین بُعد به بحث در مورد سلامت اجتماعی پرداخته‌اند. از مزایای بالقوه زندگی عمومی ادغام و پیوستگی اجتماعی، حس تعلق و وابستگی احساس سهیم شدن در آگاهی و هوشیاری و همچنین سرنوشت جمعی است.

مزایای زندگی اجتماعی، بنیادی را برای یک تعریف جهانی از یک نسخه بهزیستی اجتماعی فراهم می‌آورد. به طور کلی بهزیستی اجتماعی ارزیابی از چگونگی و عملکرد در جوامع است. که دارای پنج بعد می‌باشد:

۱- یکپارچگی اجتماعی: ارزیابی کیفیت رابطه‌ی فرد با جامعه و اجتماعات است. افراد سالم احساس می‌کنند که بخشی از جامعه هستند. بنابراین یکپارچگی تا حدی است که افراد احساس می‌کنند که چیزهای مشترک با کسانی (برای مثال همسایگان) دارند که واقعیت اجتماعی شان را می‌سازند و تا درجه‌ای که احساس می‌کنند که به آن اجتماعات و جامعه تعلق دارند. یکپارچگی اجتماعی مفاهیمی چون چسبندگی اجتماعی[۳]، غریبگی فرهنگی[۴] و انزوای اجتماعی[۵] و آگاهی طبقه‌ای[۶] را به یکدیگر متصل می‌سازد. در دیدگاه دورکیم هماهنگی اجتماعی و سلامت و وابستگی اجتماعی به هریک از آنها از طریق هنجارها و نشان دادن علاقه‌شان به جامعه منعکس می‌شود (کیز، ۱۹۹۸).

بنا به گفته سیمن[۷] و همچنین مرتن[۸] بیگانگی فرهنگی گسستگی خود از جامعه است . بیگانگی طرد شدن از جامعه یا درک آن است که جامعه بازتاب کننده ارزش‌های شخصی و یا سبک زندگی افراد است . انزوای اجتماعی نوعی تفکیک رابطه افراد است که مقصود و حمایت را فراهم می‌کند. همانند ایده ی مارکس از از آگاهی طبقه­ای ، یکپارچگی اجتماعی مستلزم عضویت در سرنوشت است (همان ص،۱۲۲).

۲- پذیرش اجتماعی: بیانگر درک فرد از خصیصه‌ها و ویژگی‌های افراد جامعه به عنوان یک کلیت است. افرادی که دارای سطوح مطلوبی از این بعد بهزیستی اجتماعی هستند دید مثبتی به ذات بشر دارند به افراد دیگر اعتماد می‌کنند و به خوب بودن مردم باور دارند و فکر می‌کنند که دیگران توانا و با محبت هستند و طوری رفتار می‌کنند که مردم هم می‌توانند ماهر و زیر دست باشند (هارنی ، ۱۹۵۴).

[۱]– Ryff

[۲]– disenchanted world

[۳] – Social Cohesion.

[۴]– Cultural Estrangement.

[۵] – Social Isolation.

[۶] – Class Consciousness.

[۷]-Seeman

[۸]-Merton

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم خود کارآمدی و مبانی روانشناختی و جامعه شناختی خودکارآمدی و ماهیت و نظریه های رضایت شغلی
  • تحقیق نظریه های روانشناسی، روان شناسی اجتماعی وجامعه شناسی درباره رضایت از زندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.