تحقیق نظریات مربوط به رفتارهای بازیافت و تحقیقات انجام شده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات مربوط به رفتارهای بازیافت و تحقیقات انجام شده  دارای ۶۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۴
۲- تحقیقات انجام شده خارجی    ۶
۳- تحقیقات انجام شده داخلی    ۳۰
۴- نظریات مربوط به رفتارهای بازیافت    ۳۹
۴-۱- مدل خطی US اولیه    ۳۹
۴-۲- مدل رفتار محیط‌زیستی مسئولانه    ۴۱
۴-۳- مدل چندگانه: مدل انگیزه، توانایی، فرصت و رفتار    ۴۳
۴-۴- مدل جامعه‌شناختی رفتار محیط‌زیستی    ۴۴
۴-۵- مدل یکپارچه نگرش و انتخاب رفتار    ۴۶
۴-۶- پارادایم جدید زیست محیطی    ۴۸
منابع    ۵۵
الف) منابع فارسی    ۵۵
ب) منابع انگلیسی    ۵۹

 منابع

صالحی، صادق، خوش فر، غلامرضا، همتی گویمی، (۱۳۹۲)، «بررسی نگرش زنان نسبت به بازیافت زباله های خانگی در مازندران»

صالحی، صادق، زهرا همتی گویمی، (۱۳۹۱)، «بررسی آگاهی نسبت به ضایعات الکترونیکی و الکتریکی در آموزش عالی ایران»، دومین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت محیط‌زیست، ۲۶- ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱٫

اردبیلیان، مریم، نبئی، امیر، اسلامی، اکبر، (۱۳۸۶) «بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در زمینه جداسازی و بازیافت مواد زاید جامد در سال۸۶-۱۳۸۵»، دهمین همایش ملی بهداشت محیط همدان، ۸ الی ۱۰ آبان ماه۱۳۸۶٫

امامقلی، لقمان، (۱۳۹۰)، «بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیست محیطی (مطالعه موردی: استان کردستان)»، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، رشته پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران.

عابدین‌زاده، فریماه، سید مسعود منوری، (۱۳۸۶)، «بررسی مدیریت پسماندها در شهر صنعتی رشت»، علوم محیطی، سال چهارم، شماره چهارم، صص ۱۰۱-۱۱۸٫

علوی‌مقدم، سید محمدرضا، اعظم‌السادات دلبری، (۱۳۸۸)، «ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی از موضوع مدیریت مواد زاید جامد در محیط‌زیست»، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال سوم، جلد ۳، شماره ۴، صص ۳۰۹- ۳۱۳٫

عمادزاده، محمدکاظم، سعید علامی و وحید پیرعلی، (۱۳۹۱)، «بررسی عوامل مؤثر بر رفتار بازیافتی و مشارکت شهروندان در برنامه‌های بازیافتی (مطالعه موردی: روستای یاسه چای)» دومین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت محیط‌زیست، ۲۶- ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱٫

ابراهیمی، اصغر، محمدرضا سمائی، بهروز کریمی، سجاد رحیمی بیستونی، طیبه بخشی، (۱۳۸۸)، «بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مردم شهر طبس در زمینه مدیریت مواد زاید جامد در سال ۱۳۸۶»، دوازدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده بهداشت، ۱۹۵۱- ۱۹۶۰٫

کریم‌زاده، سارا، (۱۳۸۹)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای محیط‌زیستی (مصرف انرژی)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور واحد تهران.

۱- مقدمه

تولید زباله که خود ناشی از فعالیت انسان شهرنشین و مصرف کننده است و هر روز نیز او را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کند، جزء لاینفک زندگی است. امروزه تولید زباله به یکی از معضلات اساسی محیط‌زیستی تبدیل شده است. چنانچه دفع این حجم فزاینده زباله به صورت مناسب انجام نشود معضلات جبران ناپذیر محیط‌زیستی را بدنبال خواهد داشت. اجرای طرح بازیافت زباله و تفکیک از مبداء یکی از راهکارهای موثر در بهبود وضعیت بازیافت زباله در کشورهایی است که معمولا کمبود امکانات ذخیره زباله در آنها وجود دارد [چانگ و پون[۱]، ۲۰۰۱: به نقل از صالحی، ۱۳۹۱)].

مواد زاید جامد شامل تمام مواد زاید حاصل از فعالیتهایی است که انسان انجام می دهد. این مواد هم از نظر منبع تولید و هم از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی با هم متفاوتند. بخشهای خانگی، تجاری، حمل و نقل، صنعتی، درمانی بهداشتی و خدمات، هر کدام مواد زیادی با خصوصیات ویژه ای تولید می کنند: (عبدلی،۱۳۷۲، به نقل از؛ احرامپوش و همکاران، ۱۳۹۰). افزایش نرخ رشد شهر نشینی، رشد جمعیت و تغییر در شیوه زندگی در کشورهای در حال توسعه موجب افزایش سرانه تولید مواد زاند جامد می شود (ابراهیمی و همکاران، ۱۳۸۸)

فرآیند بازیافت، علاوه بر رفع مشکلات مذکور می تواند موجب کاهش میزان زباله تولیدی، کاهش مصرف منابع طبیعی و در نهایت موجب کاهش فضای مورد نیاز جهت دفن زباله شود. عملیات بازیافت به علت دارا بودن فواید بهداشتی و اقتصادی به عنوان یک استراتژی خاص در مدیریت مواد زاید جامد به حساب می آید که در تنظیم برنامه های زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخورداراست (اردبیلیان و همکاران،۱۳۸۶: ص۳). از آنجایی که کاغذ، فلزات، پلاستیک و شیشه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار می باشند، لذا اصول و موازین بهداشتی و اقتصادی ایجاب می کند که این مواد با ارزش بدون مدیریت صحیح وارد مراکز دفن نشده و قبل از دفن، سوزاندن و حتی کمپوست کردن مورد بازیافت قرار گیرند. یکی از مهمترین عوامل موثر در مدیریت مواد زائد، میزان مشارکت مردمی است از طرفی مشارکت مردم لازمه توفیق هر برنامه بهداشتی است و بدون این مشارکت برنامه ریزیهای بهداشتی از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نخواهد بود (محسنی،۱۳۸۲: ص۲۳). راه اصلی بررسی علاقه مندی عمومی و مشارکت مردم در برنامه های بازیافت بررسی نگرش و عقاید عمومی به موضوع مدیریت مواد زائد و بازیافت می باشد (پیرصاحب و همکاران،۱۳۸۶: ص۲) موفقیت کامل در امر بازیافت غیر از موارد فنی نیاز به همکاری مردم و مسئولین داشته و به شرایط فرهنگی جامعه بستگی دارد، چرا که اولین و مهمترین قدم در امر بازیافت، جداسازی مواد زاید قابل بازیافت در محل تولید می باشد. بنابراین، افزایش آگاهی مردم و تشویق آنان در زمینه جداسازی مواد زاید جامد، هم هزینه بازیافت مواد را کاهش می دهد و هم باعث افزایش کیفیت برخی از مواد قابل بازیافت از جمله کاغذ می گردد(همان: ص۲۵).

۲- تحقیقات انجام شده خارجی

بست[۲] و مایرل[۳] (۲۰۱۳) در تحقیق خود تحت عنوان « ارزش ها، باورها نگرش ها : مطالعه تجربی در ساختار نگرانی های زیست محیطی و مشارکت در بازیافت» در آلمان به بررسی رابطه بین ارزش ها، باورها و نگرش ها با رفتار بازیافت پرداخته اند. ایشان در این مقاله، به صورت تجربی، ابعاد چهار مقیاسی زیست محیطی متفاوتی را مورد بررسی قرار داده اند، همچنین روابط متقابل آنها، ویژگی متفاوتشان، و ارتباط نسبی آنها را با توضیح رفتار بازیافت، مورد مطالعه قرار داده اند. با استفاده از تجزیه و تحلیل مسیر سنتی و مدل سازی معادله ساختاری نهفته، ما ساختار سلسله مراتی ساختاری ارزش ها زیست محیطی، باورها و نگرش ها و مشارکت شان با توضیح رفتار بازیافت را امتحان کرده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ارزش ها و باورهای اولیه بر نگرش های عمومی تاثیر داشته است.

مالمو[۴] (۲۰۱۳) در مطالعه خود تحت عنوان « منزل تا راه پله به عنوان یک استراتژی برای بهبود رفتار بازیافت زباله های مواد غذایی – ارزیابی یک آزمایش تمام عیار» در سوئد به بررسی راههای بهبود رفتار بازیافت زباله پرداخته است. در این مطالعه، مقایسه بین دو گروه از خانواده ها در یک منطقه مسکونی چند خانواری برای بررسی اینکه چگونه اطلاعات شفاهی از طریق یک کمپین(دور ستپ) می تواند رفتار بازیافت زباله های مواد غذایی خانوار ها را از یک نقطه نظر کیفی و کمی، تحت تاثیر قرار دهد. رفتار منبع جدایی از طریق وزن کردن تمام زباله های مواد غذایی و مواد خشک قابل بازیافت بطور هفتگی و همچنین مواد اضافی باقی مانده که در طول دوره زمانی ۱۰۴ هفته به وجود آمده اند و همچنین تحلیل ترکیب مواد بازمانده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. معرفی کردن منبع و جدایی هر دوی آنها از زباله های مواد غذایی، برای تولید بیو گاز(گاز زیستی) بطور قابل توجهی، تولید مواد غذایی باقیمانده در کل منطقه را کاهش داد. یک تولید میانگینی از ۷۲% و ۷۰۰گرم، خانوارها، هفته موادغذایی باقی مانده جمع آوری شده خانوارها بطور جداگانه ای در میان خانوارها ترتیب یافت شد. تفاوت آماری میان دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود. چهار تحلیل ترکیب زباله ها نشان می دهد که میزان میانگینی منبع جدا از زباله های مواد غذایی بالاتر بوده و میزان مواد هم جور در بخشی زباله های مواد غذایی در میان خانوارهایی که اطلاعات شفاهی وجود داشته است پایین تر بوده است. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که یک کاهش در نسبت منبع جدایی زباله های مواد غذایی در میان خانوارها که اطلاعات شفاهی را دریافت می کند وجود داشت که نشان مید هد، کمپینی از منزل تا راه پله، دوام کمتری دارد. هیچ نشانه ای از افزایش میزان منبع جدا و یا کاهش میزان مواد ناجور در میان مواد خشک بازیافت وجود نداشت. محقق در نهایت در خصوص نتایج تحقیق نکات برجسته ای را عنوان می دارد که عبارتند از:

۱-در زدن خانه ها برای افزایش منبع جداسازی زباله های موادغذایی مورد استفاده قرار گرفت.

۲- در طول دوره ارزیابی، در زدن دیگر اثرات قابل توجهی به همراه نداشت.

۳- سهولت برای جدایی منبع زباله های موادغذایی در داخل خانوارها بایستی مورد رسیدگی قرار گیرد.

هوسادا[۵] (۲۰۱۳) در مطالعه خود تحت عنوان « تجزیه و تحلیل مرتب سازی نوع و بازیافت زباله های خانگی» با یک رویکرد نئو دیکاردویی در شهر توکیو به بررسی بازیافت زباله های خانگی پرداخته است. به نظر محقق، یکی از جالب ترین ویژگی ها، اما مشکل ساز در بازیافت روزانه زباله های خانگی، مخلوطی از انواع مختلف  زباله ها و تخریب مواد بازیافت شده، ناشی از ترکیب انواع مختلف زباله های خانگی می باشد.این مورد اغلب در بازیافت موادی همچون کاغذهای استفاده شده پلاستیکها و غیره دیده می شود. این مقاله به تجزیه این جنبه می پردازد و نشان می دهد که چگونه شکل گیری قیمتها و سطوح فعالیت در یک اقتصاد رو به رشد بلند مدت با استفاده از یک نوع مدل نئوریکاردویی تولید صورت می گیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تایید شده است که یک تعادل بلند مدت تحت مفروضات معقول وجود دارد. این نیز نشان داده شده است که چگونه میزان مرتب سازی انواع زباله ها متفاوت، درجه منابع قابل بازیافت و همچنین قیمتها را تحت تاثیر قرار می دهد.

هال[۶] و کینز[۷] (۲۰۱۲) در مقاله خود با عنوان «فهم عادی سازی رفتار بازیافت و پیامدهای آن بر رفتار وابسته و طرفدار محیط زیست: مروری بر هنجارهای اجتماعی و بازیافت» به بررسی رابطه بین هنجارهای اجتماعی و رفتار بازیافت پرداخته اند. این مقاله به بررسی درک ما از رفتار بازیافت در زمینه عادی سازی رو به افزایش آن در انگلستان می پردازد. همچنین ایشان به بررسی تاریخچه اخیر بازیافت مواد خشک (بازیافت مواد خشک از جمله، کاغذ، شیشه، پلاستیک و قوطی) می پردازد و همچنین به طرح سوال هایی ماننند اینکه تا چه اندازه با نیان سیاست محیط زیست و فراهم کردن تسهیلات به مقدار زیاد برای بازیافت ، رفتار مردم را تحت تاثیر قرار داده است، پرداخته است. در این بررسی، مدارک برای بازیافت، هنجاری را مد نظر قرار داده و به بررسی اینکه هنجارها، عادات و هویتها چه تاثیراتی بر رفتار بازیافت دارند، پرداخته اند. سپس به بررسی آموزه هایی که از این شواهد و مدارک برای استفاده از عادی سازی رفتار بازیافت در تحت تاثیر قرار دادن افراد بیشتر برای بازیافت و اتخاذ دیگر رفتارهای پایدار بدست می آید پرداخته شده است. نتایج بدست آمده مقاله از این قرار است که برخی شواهد و مدارک حاکی از حضور شواهدی در رویکرد های مذاخله برای تاثیر قرار دادن رفتارهای حامی محیط زیست وجود دارد. در واقع ایشان به این نتیجه رسیده اند که هنجارهای اجتماعی، رفتارهای زیست محیطی و رفتار بازیافتی را تحت تأثیر قرار می دهند.

یاو[۸] (۲۰۱۲) در مطالعه خود با عنوان «مشارکت ذینفعها در بازیافت زباله در محیط های مرتفع» معتقد است که تاثیر بازیافت زباله ها به طور تنگاتنگی با پایداری محیط زیستی یک شهر ارتباط دارد. همچنین باور دارد که بازیافت زباله ها، نیاز تعامل ذینفعان برای موفقیت آن دارد. بررسی عوامل تعیین کننده رفتار بازیافت زباله ها به سیاست گذاران برای فرمول بندی طرح های ارتقای بازیافت بطور موثری کمک می کند. در حالیکه بسیاری از پیشینه تحقیق ها  عوامل موثر بر بازیافت زباله ها را در مسکن سازی کم متراکم روبه رشد، را مورد مطالعه قرار داده است، در این مقاله تعیین مقدار بازیافتی جمع آوری شده، در ۱۲۲ املاک مسکونی در شهر هنگ کنگ با استفاده از مجموعه ای از داده ها جمع آوری شده ، مورد بررسی واقع شده است. درآمد خانوارها، سن ونهاد طرح های پاداشی منظم، برای داشتن ارتباط مثبت با مقدار و حجم مواد بازیافتی جمع آوری شده، تاسیس شده اند. نتایج تجزیه و تحلیل این مطالعه تجربی نشان می دهد که یک سیستم مبتنی بر کف، تسهیلات تفکیک زباله به خودی خود برای ترویج موثر بازیافت زباله های خانگی نمی تواند افزایش یابد. ایشان با توجه به نتایج تحقیقشان در نهایت پیشنهاد می کند که برای مقابله با مشکل زباله برای توسعه پایدار شهر، مکان هایی باید به آموزش های زیست محیطی بیشتر و مشوق های اقتصادی بیشتری ایجاد شود.

[۱] Chung and Poon

[۲].  Best

[۳] . Mayerl

[۴] Malmö

[۵] Hosoda

[۶] hall

[۷] Keynes

[۸] yau

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.