تحقیق نظریه ها و مدل های گوناگونی در زمینه فرزندآوری و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه ها و مدل های گوناگونی در زمینه فرزندآوری و عوامل موثر بر آن دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مروری بر تحقیقات پیشین    ۶
تحقیقات داخلی    ۶
تحقیقات خارجی    ۱۰
مبانی نظری    ۱۲
گرایش به باروری:    ۱۲
تئوریهای اقتصادی – اجتماعی  فرزند آوری :    ۱۳
مدل جامعه شناختی باروری:    ۱۳
نظریه انتقال جمعیت:    ۱۴
نظریه اقتصادی باروری:    ۱۶
نظریه تغییر واکنش جمعیتی:    ۱۷
مذهب و باروری:    ۲۳
جامعه پذیری جنسیتی    ۳۱
مد گرایی    ۳۵
تقدیرگرایی    ۳۹
مشارکت اجتماعی    ۴۱
رضایت زناشویی    ۴۶
تعاریف رضایت زناشویی    ۴۸
چارچوب تئوری    ۴۹
منابع    ۵۵

منابع

ـ حسینی، حاتم،( ۱۳۸۱) درآمدی بر جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و تنظیم خانواده، همدان، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.

ـ حسینی، حاتم(۱۳۸۹) سرمایه انسانی و همگرایی باروری در کشورهای آسیایی (زن در توسعه و سیاست)، دوره۸، شماره۲، صفحه۱۶۴٫

ـ حسینی، حاتم؛حسینی، قربان،( ۱۳۹۲) مقایسه تعیین کننده های رفتار باروری در میان زنان کُرد ساکن در منطقه روستایی، ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سال هفدهم، شماره پنجم، صفحه ۶۷ تا ۷۵٫

ـ سرایی، حسن(۱۳۸۵) دریچه جمعیتی ایران، فصلنامه برنامه ریزی رفاه توسعه اجتماعی، سال اول، شماره یک، صفحه۳۸٫

ـ سرایی، حسین،( ۱۳۸۸ )دریچه جمعیتی ایران، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، سال اول، شماره یک، زمستان ۱۳۸۸، صفحه ۳۳ـ۴۵٫

ـ عباس شوازی، محمدجلال؛ خواجه صالحی، زهره،( ۱۳۹۲ ) سنجش تأثیر استقلال، مشارکت اجتماعی و تحصیلات زنان بر تمایل به فرزند آوری (مطالعه موردی شهر سیرجان)، نشریه زن در توسعه و سیاست، دوره ۱۱، شماره۱، ۴۵ـ۶۴٫

-عبدالمهدی، کبری.(۱۳۸۵). بررسی و مقایسه رابطه باورهای ارتباطی و تعارضات زناشویی در زنان و مردان مراجعه کننده به دادگاه . پایان نامه کارشناسی ارشد و روان شناسی،‌ دانشگاه شهید بهشتی تهران.

ـ عنایت، حلیمه ؛ پرنیان، لیلا،( ۱۳۹۲) مطالعه رابطه جهانی شدن فرهنگی و گرایش به فرزندآوری، فصلنامه علمی ـ پژوهشی زن و جامعه، سال چهارم، شماره۲ـ تابستان ۱۲۹۲، صفحات ۱۰۹ـ۱۳۶٫

ـ غفاری، غلام رضا ؛ نیازی، محسن،( ۱۳۸۶)، جامعه شناسی مشارکت، تهران، نشر نزدیک، چاپ اول.

– غفاری، غلام رضا و نیازی ، محسن(۱۳۸۶). جامعه شناسی مشارکت. تهران.

ـ اسلاملو، حمیدرضا؛ وهاب زاده، زینب؛ معینی، سیدرضا؛ مقدم تبریزی، فاطمه، (۱۳۹۲) ،نگرش زوج های در شرف ازدواج به باروری متعاقب سیاست های تشویقی فرزند آوری در کشور، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره پانزدهم، شماره دهم، ص ۸۴۶ـ۸۳۶٫

– البرز، فریبا. (۱۳۸۶). اثر بخشی آموزش مهارت­های زندگی بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهانی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره بهزیستی نشر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی

ـ آذر مهر، محبوبه، (۱۳۹۰) .بررسی نقش دینداری بر سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی دانش آموزان دختر وپسر مقطع متوسطه شهر گراش)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی جهرم.

– آرون،ریمون(۱۳۷۷).مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی ، ترجمه باقر پرهام،تهران:انتشارات علمی و فرهنگی

ـ آقا، هما، (۱۳۶۵) ،بررسی باروری در ایران و رابطه آن با شاخصهای وضعیت اقتصادی و اجتماعی، شیراز: مرکز جمعیت شناسی دانشگاه شیراز.

– آقامیری، زهره .(۱۳۸۴) . رابطه هوش هیجانی، رضایت زناشویی و سلامت عمومی خانم های متأهل آموزگار شهر اهواز ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

مقدمه

در علم جمعیت شناسی بررسی سیر تحولات و تغییرات یک جمعیت در طول زمان را با توجه به پدیده های باروری، مرگ و میر و مهاجرت تعیین می کنند . میزان باروری متاثر از عوامل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، جمعیت شناختی ، بیولوژیک و حتی جغرافیایی است. با وجود کاهش باروری در کل کشور و تلاش برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن شناخت دقیق عوامل موثر بر باروری ضرورت دارد. با وجود پژوهش های گوناگون که در گوشه و کنار جهان در جهت نیل به هدف فوق صورت گرفته هنوز بسیاری از این عوامل و یا میزان اثر گذاری آن ها به طور کامل مشخص نیست و این نشان دهنده ضرورت انجام مطالعات و بررسی های بیشتر در این زمینه است(حسینی،۱۳۹۲) .

بحث در خصوص رابطه جمعیت و توسعه مبحثی قدیمی و دامنه دار است . موضع مسط در این باره پس از مالتوس این بوده است که افزایش جمعیت به خصوص اگر سریع باشد تاثیر منفی بر توسعه به خصوص توسعه اقتصادی دارد . پس از جنگ جهانی دوم با کاهش سطح مرگ و میر و ثبات نسبی باروری و در نتیجه افزایش سریع و بی سابقه جمعیت کشورهای کمتر توسعه یافته موضوع مزبور تقویت شد . و با توجه به سیاست های جمعیتی مقابله با افزایش جمعیت در سطح جهانی و ملی اتخاذ شد . در چند دهه اخیر باروری در بیشتر کشورهای در حال توسعه سیر نزولی داشته و در تعدادی از این کشورها به سطح جانشینی نزدیک شده است و در بعضی به زیر سطح جانشینی افتاده است ( سرایی ،۱۳۸۳ ). گرچه به دلیل بالا بودن نرخ باروری در اکثر کشورهای در حال توسعه کوشش در تقلیل باروری معمولاً مطلوب و مفید به نظر می رسد . کاهش بسیار سریع باروری ممکن است ساختار سنی جمعیت را در جهت سالخوردگی تغییر دهد و به این ترتیب علاوه بر کاستن از نسبت جمعیت فعال و مولد ، جامعه را با هزینه های مالی و بهداشتی برای یک جمعیت سریعا رو به سالخوردگی مواجه سازد . بنابراین مطلوب است که هر کشور با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در مقطعی خاص از زمان به این موضوع توجه کند( زنجانی و همکاران ،۱۳۸۴) . بنابراین در سالهای اخیر ، تحولات جمعیت شناختی چشمگیری در دنیا رخ داده است می توان گفت یکی از مهمترین این تغییرات کاهش بی سابقه باروری در تمام مناطق دنیا بوده است (برید[۱]، ۲۰۰۱۱) که به موازات این تحولات جمهوری اسلامی ایران نیز تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است . بطوریکه طی سه دهه گذشته میزان باروری در ایران به طرز حیرت انگیزی کاهش یافته است . باروری کل یا تعداد فرزندان زنده ای که انتظار می رود هر زن در طول دوران باروری خود به دنیا آورد از حدود ۳/۶ در سال ۱۳۶۵ به ۶/۲ در سال ۱۳۷۵ رسیده است که نشان دهنده بیش از ۵۰ درصد کاهش است . کاهش رشد جمعیت کشور طی سالهای اخیر همچنان ادامه خواهد یافت به طوری که نرخ رشد جمعیت از ۶۲/۱ در سال ۱۳۸۵ به ۲۹/۱ در سال ۱۳۹۰ رسید. در واقع از سال ۱۳۸۵ به بعد میزان باروری کل به زیر سطح جایگزینی نسل نزول یافت ( مرکز آمار ایران، ۲۰۱۲).

بر اساس اظهارات متعدد از سوی مسئولین طی ۲۰ سال آینده از سال ۲۰۲۵ رشد جمعیت ایران به زیر یک درصد کاهش خواهد یافت . بر این اساس رشد جمعیت طی سالهای اخیر با کاهش محسوسی همراه بوده است و انتظار می رود این رقم در دو دهه آینده نیز همچنان ادامه یابد . طبق اعلام بانک جهانی نرخ رشد جمعیت ایران از سال ۲۰۲۵ به زیر یک درصد خواهد رسید و جمعیت ایران در سال ۲۰۲۵ به ۹۹/ درصد کاهش خواهد یافت . این گزارش حاکی است رشد اقتصادی ایران طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ بطور متوسط ۶۷/۱ درصد خواهد بود که طی دو سال اخیر این رقم ۵۸/۱ درصد بود . بانک جهانی تخمین می زند رشد جمعیت ایران طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به ۵۹/۱ درصد کاهش یابد . افزون بر این رشد جمعیت طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیز به ۳۲/۱ درصد طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ به ۱۳/۱ درصد کاهش خواهد یافت ( کلانتری و همکاران ،۱۳۸۹: ۱۰۴-۸۳) .

آمارها نشان می دهد که در سال ۱۳۹۰ در بیشتر استانهای کشور میزان باروری کل در حد زیر سطح جانشینی بوده است . حال آنکه سیاست های جمعیتی در صدد ثابت نگه داشتن جمعیت بود ، به طور متوسط بایستی هر زن ۱/۲ فرزند می داشت تا پس از مرگ پدر و مادر حداقل دو فرزند جانشین آنها گردد . با توجه به کاهش نرخ باروری کنونی در چهار دهه آینده ایران به کشوری سالخورده تبدیل شده و از درون دچار فروپاشی جمعیت می گردد . بی شک تداوم نرخ باروری با سیر کنونی باعث کاهش جمعیت فعال و بالا رفتن هزینه های سالمندی می شود . لازم به ذکر است در مقایسه با سایر کشورها نرخ باروری در ایران در سال ۲۰۱۰ از بیشتر کشورهای اسیایی، اروپایی و آمریکای لاتین کمتر بوده است ( آیت اللهی،۱۳۹۱؛به نقل از مباشری و همکاران،۱۳۹۲  ).

مروری بر تحقیقات پیشین

بررسی پیشینه تحقیق به تعریف و تحدید مسئله کمک می کند و یافته های تحقیق را به پژوهش های قبلی متصل می سازد . در هر تحقیق با بررسی تحقیقات انجام شده توسط دیگران از اهمیت خاصی برخوردار است . زیرا راه گشای کار پژوهشگر در امور پژوهشی هستند و می توان از نقاط قوت یافته های تازه مطالعاتشان استفاده کرد و از نقاط ضعف و معایب آنها پرهیز کرد . هم چنین می توان در ساختن فرضیات و متغیر ها از آنها استفاده نمود . هرچند در زمینه گرایش به باروری تحقیات کمی خصوصاً در کشورهای خارجی صورت گرفته است اما با توجه به سیاست های جدید دولت مبنی بر افزایش فرزند آوری لزوم تحقیق  بررسی در این زمینه احساس می گردد . در ایران تحقیقاتی محدودی مبنی بر گرایش به فرزند آوری و باروری و عوامل دخیل در آن انجام گرفته است که در پژوهش حاضر به طور جامع تر به این مهم پرداخته می شود .

تحقیقات داخلی

از آنجا که در سالهای اخیر افزایش موالید به عنوان برنامه سیاستمداران شناخته شده بعضا تحقیقاتی در کشور صورت گرفته که به برخی از آنها در اینجا اشاره می شود .

پژوهشی توسط کلانتری و همکاران (۱۳۸۹) ، با عنوان بررسی جامعه شناختی گرایش به فرزندآوری و برخی عوامل مرتبط با آن در شهر تبریز انجام شده است . نتایج حاکی از آن بود که بین گرایش به فرزندآوری و متغیر مشارکت اجتماعی رابطه معنادار مثبت وجود داشت و بین گرایش به فرزندآوری و پذیرش اجتماعی رابطه خطی معناداری احتساب نشد . طبق نتایج این تحقیق بین گرایش به فرزند آوری و گرایش دینی همبستگی معناداری مشاهده گردید. یعنی افرادی که دارای گرایش دینی بالایی بودند علاقه مندی بیشتری به فرزندآوری داشتند و با توجه یافته ها بین گرایش به فرزندآوری و منافع اقتصادی رابطه معکوس وجود دارد . یعنی هرچقدر والدین بیشتر به دنبال منافع اقتصادی خود بودند به همان میزان از گرایش آنها به فرزندآوری کاسته می شد(کلانتری و همکاران ،۱۳۸۹) .

پژوهش دیگری توسط عنایت و پرنیان ( ۱۳۹۲) ، تحت عنوان مطالعه رابطه جهانی شدن فرهنگی و گرایش به فرزندآوری انجام گرفته است . نتایج این پژوهش بیانگر این بوده است که تقریباٌ ۲۹ درصد زنان دارای گرایش به فرزندآوری می باشند . بر اساس نتایج آزمون همبستگی نیز بین تمامی مؤلفه های جهانی شدن فرهنگی شامل: فناوری نوین داده ای و ارتباطاتی ، نگرش نقش جنسیتی ، آگاهی از وسایل پیشگیری از بارداری ، استفاده از موبایل و مشتقات آن و فرد گرایی ، ارتباط معنی دار و منفی با متغیر گرایش به فرزندآوری وجود دارد . یافته های مستخرج از رگرسیون چند متغیره نیز نشان داده است که چهر متغیر فناوری نوین داده ای و ارتباطاتی ، فرد گرایی ، نگرش نقش جنسیتی و استفاده از موبایل و مشتقات آن در مجموع توانسته اند ۳/۲۶ درصد از تغییرات متغیر گرایش به فرزندآوری را تبیین کنند( عنایت و پرنیان،۱۳۹۲) .

تحقیقی توسط شوازی و خواجه صالحی (۱۳۹۲)، تحت عنوان سنجش تأثیر استقلال ، مشارکت اجتماعی و تحصیلات زنان بر تمایل به فرزندآوری در شهر سیرجان انجام گرفته است . نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین متغیر های استقلال و تمایل به فرزندآوری با کنترل متغیر های اقتصادی و اجتماعی (تحصیلات ، مشارکت اجتماعی و وضعیت اشتغال ) معنا دار نیست. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون لجستیک بیانگر این بود که از میان متغیر های مختلف، متغیر تحصیلات زنان و مشارکت اجتماعی زنان نقش تعیین کننده ای در تبیین تغییرات متغیر وابسته دارد به گونه ای که با افزایش این دو عامل تمایل به فرزندآوری کاهش می یابد . علاوه بر این دو متغیر سن زنان و تعداد فرزندان در رابطه با متغیر تمایل به فرزندآوری از قدرت تبیین بالایی برخوردارند( شوازی و خواجه صالحی ، ۱۳۹۲) .

[۱] : – Barid.V.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.