تحقیق هیدرولوژی و حوضه آبریز و خصوصیات ژئومتری و وضعیت ارتفاعی و شیب و زمان تمرکز حوضه و ژئومورفولوژی و پدیده های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هیدرولوژی و حوضه آبریز و خصوصیات ژئومتری و وضعیت ارتفاعی و شیب و زمان تمرکز حوضه و ژئومورفولوژی و پدیده های آن دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲ -۱ هیدرولوژی    ۵
۲ -۲ حوضه آبریز    ۷
۲-۳  شبکه رودخانه    ۷
۲ – ۳ – ۱ تراکم شبکه رودخانه    ۸
۲ – ۳ – ۲ رده    ۸
۲ – ۳– ۳ نسبت انشعاب    ۸
۲ – ۴ خصوصیات ژئومتری حوضه    ۹
۲-۴-۱  مساحت حوضه    ۹
۲ – ۴ – ۲ محیط حوضه    ۹
۲ – ۴ – ۳ طول آبراهه اصلی    ۱۰
۲ – ۴ – ۴ شکل حوضه    ۱۰
۲ – ۴ – ۴ – ۱ ضریب شکل  (روش هورتن)    ۱۰
۲– ۴– ۴ – ۲ ضریب فشردگی    ۱۰
۲ – ۴– ۴ – ۳ ضریب شیوم یا ضریب تطویل یا نسبت طولی    ۱۱
۲ – ۴ – ۴ – ۴ ضریب شکل (Shape index)    ۱۱
۲ – ۴ – ۴ – ۵ نسبت دایره ای    ۱۱
۲ – ۴ – ۴ – ۶ ضریب گردی  (میلر)    ۱۲
۲ -۵ بررسی وضعیت ارتفاعی حوضه    ۱۲
۲ – ۵– ۱ ارتفاع متوسط حوضه    ۱۲
۲ – ۵ – ۲ منحنی های ارتفاعی    ۱۳
۲– ۵– ۲ – ۱ منحنی هیپسومتری    ۱۳
۲ – ۵ – ۲ – ۲ نمودار آلتی متری حوضه    ۱۳
۲ – ۶ بررسی شیب حوضه    ۱۳
۲-۶–۱ شیب ناخالص رودخانه اصلی    ۱۴
۲-۶-۲ شیب اراضی حوضه    ۱۴
۲ – ۷ زمان تمرکز    ۱۵
۲-۷-۱ روش کرپیچ    ۱۵
۲-۷-۲ زمان تمرکز به روش کالیفرنیا    ۱۵
۲-۷-۳  روش چاو    ۱۵
۲-۷-۴ روش جیاندوتی    ۱۶
۲ -۸ پدیده های ژئومورفولوژی    ۱۶
۲ -۸ -۱ خط الراسها    ۱۶
۲ -۸- ۲ دامنه    ۱۶
۲ -۸-۲-۱ انواع دامنه ها    ۱۷
۲ -۸ -۲-۲ بریدگی شیب یا تغییر ناگهانی شیب دامنه ها    ۱۸
۲ -۸-۲-۳ پرتگاه ها    ۱۸
۲ -۸-۲-۴ فرسایش دامنه ها    ۱۸
۲ -۸-۳ مخروط افکنه    ۲۰
۲ -۸-۴ دلتا    ۲۰
۲-۹ دره های کارستی    ۲۱
۲ -۱۰ غار    ۲۲
۲-۱۱ نگرش سیستمی در ژئومورفولوژی    ۲۲
۲-۱۲ مورفومتری (ریخت سنجی)    ۲۳
۲-۱۳ سیستم فرسایش رودخانه ای    ۲۳
۲ -۱۴ ژئومورفولوژی    ۲۳
۲ -۱۴-۱ مئاندر    ۲۴
۲ -۱۴-۲ کانیون    ۲۴
۲ -۱۴-۳ دره رود    ۲۴
۲ -۱۴-۴ آبشار    ۲۶
۲ -۱۴-۴-۱ طرز تشکیل آبشار    ۲۶
۲ -۱۴-۴-۲ انواع آبشار    ۲۷
۲-۱۵ نقشه ژئو مورفولوژی    ۲۸
۲-۱۶ برنامه ریزی ژئومورفیک    ۲۸
۲-۱۷ مرفولوژی    ۲۹
۲-۱۸ هیدروژئومورفولوژی    ۲۹
۲-۱۹ رسوب    ۳۰
۲ -۲۰ سوابق تحقیق    ۳۰
منابع و مأخذ    ۳۵

منابع

۱-علیزاده، امین ،۱۳۶۷،. اصول هیدرولوژی کاربردی، انتشارات دانشگاه امام رضا.

۲-علیزاده،امین، اصول هیدرولوژی کاربردی، انتشارات آستان قدس رضوی ۱۳۸۳٫

۳-رفاهی . حسینقلی . ۱۳۷۹ . فرسایش آبی و کنترل آن، جلداول، انتشارات دانشگاه تهران، ۵۵۱ص .

۴-رفاهی، حسینقلی ،۱۳۷۵، فرسایش آبی و کنترل آن ، انتشارات دانشگاه تهران.

۵-حکیمیان . م . ۱۳۵۹ . مبانی خاکشناسی، ترجمه دانشگاه تهران.

۶-درویش زاده، علی، ۱۳۷۰، زمین شناسی ایران، انتشارات نشر امروز.

۷-مهدوی . محمد،  ۱۳۷۸،  هیدرولوژی کاربردی، جلددوم، انتشارات دانشگاه تهران، ۴۰۱ص.

۸-مهدوی، محمد ،۱۳۸۶، هیدرولوژی کاربردی، جلد ۲، انتشارات دانشگاه تهران.

۹-مهدوی، محمد،۱۳۷۴، هیدرولوژی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران

۱۰-خدارحیمی . ر . ۱۳۸۴٫ بررسی کارائی روشهای تجربی MPSIAC و EPM در برآورد فرسایش و رسوب حوزه خارستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، ۱۲۶ ص.

 مقدمه

با پیشرفت دنیای مترقی و تکنولوژی پدیده فرسایش و رسوب در حوضه  های آبخیز یکی از عوامل اصلی محدودیت در روند طبیعی اکوسیستمهای موجود می باشد. بطوریکه امروزه کمتر نقاطی از عرصه های آبخیز را می توان یافت که در معرض تخریب و فرسایش خاک قرار نگرفته باشد. با بررسی بیشتر روی علل مؤثر در وقوع این پدیده دیده می شود که عامل اصلی آن به بهره برداری از طبیعت و در واقع به انسان برمی‎گردد. انسان در زندگی اجتماعی و با افزایش جمعیت روز افزون خود دائم در پی افزایش بهره برداری جهت تأمین نیازهای غذایی و مایحتاج زندگی می باشد، در نتیجه بهره برداری بیشتر از حد توان از اراضی، مدیریت غلط منابع طبیعی باعث ایجاد فرایندهای فرسایشی بسیار شدیدی در سطوح اراضی شده است. .

بررسی جامع حوضه های آبریز از نظر هیدروموفولوژی یک راه حل اساسی برای مدیریت اکوسیستم است که منجربه حفاظت بهتر منابع طبیعی خواهد شد تغییرات کاربری اراضی و نوسانات اقلیمی از جمله عواملی هستند که بر چرخه طبیعی آب در اکوسیستم اثر می گذراند. شیب دامنه هاو طبقه بندی آنها ، شیب بستر، پوشش گیاهی، نوع و شکل زمین و نوع محصول کاشت شده در زمین، رژیم های جریانی و یا نحوه جریان رژیم قشری، رژیم عمقی، رژیم دائمی و فصلی، لیتوژی و ضخامت سازنده ها و نوع سازنده و روان آبهای موجود در یک حوضه به همراه شکل حوضه از جمله مواردی هستند که در هیدرومورفولوژی مورد مطالعه قرار می گیرند.

کشور ایران در مقیاس جهانی با توجه به شرایط موجود ازجمله نوادر سرزمین هایی است که از تواناییها و تنوع های بسیار با ارزشی برخوردار است. به منظور امکان بهره برداری مناسب از این توانایی ها، شناخت محدودیتها و حساسیت های محیط طبیعی در این سرزمین از اهمیت فراوانی برخوردار است. مطالعات ژئومورفولوژی که نتایج دخال فرایندهای زمین شناسی و هیدرولوژی و اقلیم شناسی را منعکس می سازددر این شناسایی نقشی تعیین کننده دارد.

۲ -۱ هیدرولوژی

سالیان درازی است که دانشمندان بلژیکی و فرانسوی علم مربوط به آبهای زیرزمینی را ئیدرولوژی و پژوهشگران آمریکای لاتین آن را هیدروژئولوژیا نامیده ‏اند. از طرف دیگر علمای آلمانی بر آن قسمت از علم آب که بطور اخص به آب زیر زمینی مربوط می شود نام هودرولوگی  (هیدرولوژی) نهاده اند. در سال ۱۹۳۸ ((شورای اجرائی جامعه بین المللی هیدرولوژی علمی)) بکار بردن لغت هیدرولوژی را برای شاخه‎ای از علم آب که مربوط به آبهای زیرزمینی است معمول کرد تا اینکه آن را از نهر شناسی , یا پاتومولوژی , دریا شناسی یا لیمنولوژی , برف شناسی یا کریولوژی متمایز سازد. در سال ۱۹۳۹ مایترز , دانشمند آلمانی , برای اولین بار در یکی از جلسات ( (جامعه بین المللی هیدرولوژی علمی) ) لغت ژئوهیدرولوژی را برای مطالعه آبهای زیرزمینی معرفی کرد قبل از او نیز یک دانشمند امریکائی بنام مید (mead)، لغت هایدروجی‏آلاجی  (هیدرولوژی را برای مطالعه قوانین مربوط به پیدایش و حرکت آبهای زیرزمینی بکار برده بود. مایترز اصطلاح ((هیدرولوژی)) را در مورد آبهائی بکار می برد که مدار هیدرولوژی را از هنگام نزول به زمین تا تخلیه آن به دریا و یا برگشت آن به هوا طی می کند و این علم را به هیدرولوژی آبهای سطحی و هیدرولوژی آبهای زیرزمینی یا ژئوهیدرولوژی تقسیم کرده است (کردوانی، ۱۳۷۰).

کلمه هیدرولوژی از دو واژه ((Hydro)) به معنی آب و ((Logos)) به معنای علم یا شناخت تشکیل شده است از نظر واژگانی در فارسی مترادف کلمه هیدرولوژی ((آب شناسی)) است ولی از دیدگاه کاربردی عبارت هیدرولوژی گسترده معنایی وسیعتری دارد. برای این علم تعریفهای متعددی ارائه شده که بعضی از معروفترین آنها به اختصار بیان می شود.

چاو یکی از دانشمندان بزرگ این رشته هیدرولوژی را علمی معرفی می کند که در مورد آبهای موجود در کره زمین از نظر موجودیت , جریان توزیع زمانی و مکانی , ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی و رابطه واکنش محیطی آن در وضعیتی که محیط در برگیرنده موجودات زنده نیز هست بحث می‏کند.

براساس تعریفی که انجمن دولتی علوم و فناوری آمریکا برگزیده است هیدرولوژی علم مطالعه آب در کره زمین بوده و در مورد پیدایش , چرخش و توزیع آب در طبیعت , خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب , واکنشهای آب در محیط و ارتباط آب با موجودات زنده بحث می کند.

تعریف دیگری که در خصوص هیدرولوژی ارائه شده این است که هیدرولوژی مشتمل بر مطالعه موجودیت و حرکت آب در بخشی از هیدروسفر است که در بالا بر روی سطح و در زیر سطح ظاهری لیتوسفرگردش می‏کند. خلاصه‏ترین تعریفی‏که درباره ی هیدرولوژی ارائه می‏شود چنین است :

هیدرولوژی یکی از علوم زمین است. این شامل مطالعه پیدایش و موجودیت , توزیع حرکت و ویژگیهای آبهای موجود در کره زمین آبهای موجود در روی زمین، زیرزمین و در هوا، به حالات گوناگون و روابط محیطی آنهاست. و یا هیدرولوژی علمی است که درباره  :

– آبهای موجود در روی زمین، زیر زمین و در هوا، به حالات گوناگون

–  گردش آب در طبیعت مانند پیدایش و توزیع بارندگی

– جریان آب ناشی از بارندگی  (رواناب)

– جریان رودخانه‏ای

– پدیده تراوش و جریان آب زیرزمینی و تبخیر و بارش دوباره صحبت می‏کند.

دانش آبشناسی به واکنشهای شیمیایی فیزیکی و زیستی آب در درون خاک و نیز رابطه آن با بارندگی در روی زمین بستگی دارد (کردوانی, ۱۳۷۰).

  ۲ -۲ حوضه آبریز

حوضه آبریز را به فرانسه و انگلیسی basin که به معنی حوضچه یا لگن است می‏نامند. در نوشته‏های انگلیسی به آن catchment و در متون علمی آمریکائی به آن watershed می‏گویند. و عبارتست از مساحتی از زمین که اطراف آنها را ارتفاعات در بر گرفته و لذا رواناب حاصله از بارندگی روی این سطح در پست ترین نقطه آن تمرکز پیدا کرده و از نقطه ای که پایین ترین ارتفاع را دارا می باشد از منطقه خارج می‏گردد. بعبارت دیگر حوضه آبریز مساحتی است که رواناب سطحی در آن بطور طبیعی به نقطه واحدی به نام نقطه تمرکز هدایت می شود. هر حوضه آبریز از مجموعه زیادی زیرحوضه تشکیل شده و زیرحوضه ها نیز به نوبه خود به واحدهای کوچک تقسیم می شود. کوچکترین جزء یک حوضه آبریز که عملیات آبخیز داری روی آن پیاده می شود قطعه یا پارسل (Parcel) نام دارد (علیزاده, ۱۳۷۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدلسازی سیستمهای منابع آب در سطح حوضه آبریز و مدیریت منابع آب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.