پیشینه تحقیق وضعیت اسیر جنگی و بررسی حقوق اسیر جنگی در اسلام دارای ۸۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فصل اول:مفاهیم اسیر جنگی ۶
۱-۲- مفاهیم ۶
۱-۲-۱- معنای اسیر جنگی ۶
۱-۲-۲- منظور از اسیر، در عرف حقوق بین الملل ۷
۱-۲-۳- اسیر جنگی در اسلام ۸
۱-۳- تاریخچه وضعیت اسیر جنگی ۱۰
۱-۳-۱- سیر تاریخی اسیر جنگی در قرون وسطی ۱۰
۱-۳-۲- حقوق اسیران جنگی در دوران معاصر ۱۳
۱-۳-۳- انگیزههای گرفتن اسیر ۱۶
۱-۴- اصول مرتبط با حقوق اسیر جنگی از منظر فقه اسلام ۱۷
۱-۴-۱- اصل رعایت عدالت ۱۷
۱-۴-۲- اصل وفای به عهد ۱۷
۱-۴-۳- اصل دعوت به اسلام ۲۰
۱-۴-۴- اصل مجاهده (جهاد) با کفار ۲۱
فصل دوم: حقوق اسیر جنگی در اسلام ۳۱
۲-۱- دستورات اخلاقی و انسانی اسلام درباره اسیران ۳۱
۲-۲- اسیر از منظر قرآن کریم ۳۳
۲-۳- انواع اسیر ۳۹
۲-۴- تاریخ بردگی اسیران ۴۱
۲-۵- حقوق اسیران جنگی در اسلام ۴۲
۲-۵-۱- رفتار محبتآمیز با اسیر ۴۴
۲-۵-۲- هزینه زندگی و غذا دادن به اسیر ۴۶
۲-۵-۳- رفتار خوب و انسانی و متناسب با شخصیت اسیر ۴۸
۲-۵-۴- تهیه وسایل رفت و آمد برای اسیر ۵۰
۲-۵-۵- مداوای اسیران مجروح ۵۱
۲-۵-۶- عدم جدایی مادر و فرزند اسیر ۵۱
۲-۵-۷- اصلاح و تربیت اسیران ۵۲
۲-۵-۸- منع اسارت زنان، کودکان و افراد ناتوان ۵۳
۲-۵-۹- کارکردن اسیر ۵۶
۲-۵-۱۰- افشای اسرار نظامی ۵۶
۲-۵-۱۱- استفاده از اسیران به عنوان سپر ۵۷
۲-۵-۱۲- شکنجه و مثله کردن اسیران ۵۸
۲-۵-۱۳- آزادی اسیران ۵۸
۲-۵-۱۴- حقوق اسیر، قبل و بعد از پایان جنگ ۵۹
۲-۵-۱۴-۱- بررسی نظریه برخی از فقهای مشهور امامیه در خصوص راههای پایان اسارت ۶۴
۲-۶- مبادله اسیران جنگی در اسلام ۶۶
۲-۷- امتیازهاى اسلام در مورد اسیران ۶۹
۲-۸- اسارت بغات، راهزنان و مرتدین ۷۰
۲-۹- اسیر مسلمان در دارالحرب ۷۱
۲-۱۰- موجبات انتهای اسارت ۷۴
۲-۱۰-۱- امانخواهی( پناهندگی) ۷۴
۲-۱۰-۲- قتل اسیران جنگی براساس مصالح مسلمین ۷۵
۲-۱۰-۳- بردگی اسیران جنگی ۷۶
۲-۱۰-۴- آزادی مشروط (با پرداخت فدیه) ۷۷
۲-۱۰-۵- آزادی غیرمشروط (منت نهادن بر اسیر و آزادی وی) ۷۸
۲-۱۱- روش های برخورد با اسیر جنگی ۷۹
۲-۱۲- نتیجه فصل ۸۵
فهرست منابع ۸۷
قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.
نهج البلاغه، ترجمه وتحقیق محمددشتی.
ابن قدامه، ع (۱۴۱۰ق)، المغنی، القاهره.
ابن منظور، م (۱۴۰۵ق)، لسان العرب، چاپ اول: قم، نشر ادب الحوزه.
ابن هشام (بیتا)، السیره النبویه، داراحیاء التراث العربی،بیروت.
ابن هشام، م (۱۴۱۵ق)، السیره النبویه، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
ابواتله، خ (۱۹۸۳م)، الاسلام و العلاقات الدولیه فی السلم والحرب، القاهره، دارالمعارف.
احمد رشید، ر (۱۳۵۳)، اسلام و حقوق بین الملل عمومی، ترجمه دکتر حسین سیدی، تهران، دانشگاه تهران.
احمدی میانجی، ع (۱۴۱۹ق)، مکاتیب الرسول، چاپ اول: قم، دارالحدیث.
احمدی، ع (۱۴۱۱ق)، الاسیر فیالاسلام، قم، مؤسسه النشر الاسلامی.
اردبیلی (بیتا)، مجمع الفائده و البرهان، چاپ اول، قم، جامعه مدرسین.
ارسطو (۱۳۵۴)، سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران، شرکت سهامی کتاب های جیبی.
اسکندری، م.ح (۱۳۷۹)، قاعده مقابله به مثل در حقوق بین الملل از دید اسلام، چاپ اول: قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
ابراهیمی، م (۱۳۷۵)، جزوه حقوق بینالملل اسلامی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
ابراهیمى، م (۱۳۷۷)، اسلام و حقوق بینالملل عمومى، تهران، سمت.
ابراهیمى، محمد (۱۳۷۷)، اسلام و حقوق بینالملل عمومى، تهران، سمت.
اسیر جنگی کسی است که در حین یک مخاصمه مسلحانه از سوی دشمن دستگیر میشود یا خود را تسلیم آنان میکند. در واقع اسیر جنگی ، مشمول وضعیت حقوقی ویژه ای است که بر اساس آن در یک سلسله امتیازاتی نسبت به افراد عادی که مرتکب جرایمی مانند قتل، جرح یا اقدام علیه نظم و امنیت می شوند، برخوردار باشند (ابراهیمی، ۱۳۷۳، ص۸۵).
در فقه اسلامی به دشمنان جنگجویی که علیه اسلام حمله مسلحانه کرده و قادر بر جنگ بوده و به دست مجاهدان دستگیر میشوند اطلاق میشود، خواه آن افراد نیروی اصلی باشند یا داوطلبانه یا با پول اجیر شده یا جاسوس باشند و کسانی که توان حمل اسلحه نداشته باشند مانند راهبان، کشاورزان، زنان و…. از این تعریف خارجاند (ابن قدامه، ۱۴۱۰ق، ج۸، ص۳۷۳).
برخی از مهمترین حقوق اسیر جنگی در اسلام عبارت اند از:
احترام به اسیر و رفتار محبت آمیز با او میباشد.
مداوای مجروحان است؛ زیرا این عمل مقتضای احسان و نیکی است و مسلمانان نیز به آن امر شدهاند، بویژه اگر اسیر، خود، مسلمان باشد.
رفتار خوب و متناسب با شخصیت آنان است.
عدم تحمیل فشار بر او و تهیه کردن وسائط نقلیه لازم برای انتقال وی به پشت جبهه میباشد و در صورتی که مرکبی برای انتقال او در دسترس نبوده و اسیر نیز از راه رفتن ناتوان باشد، باید او را آزاد کرد؛ زیرا حکم امام در مورد وی معلوم نیست و ممکن است حکم به آزادی او صادر شود (همان، ص۸۷).
گروهی از فقهای شیعه بین دو حالت اسارت قبل از پایان جنگ و بعد از پایان آن فرق قائل شده و معتقدند که حکم اسیر قبل از پایان جنگ، یا گردن زدن است و یا قطع دست و پا تا اینکه آنقدر خون از بدن اسیر بیاید تا بمیرد. اینان مستند خود را آیه ۳۳ از سوره مائده ذکر کردهاند: « إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الأرْضِ؛ کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی خیزند، و اقدام به فساد در روی زمین می کنند ، ( و با تهدید اسلحه ، به جان و مال و ناموس مردم حمله می برند ، ) فقط این است که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا ( چهار انگشت از ) دست ( راست ) و پای ( چپ ) آنها ، بعکس یکدیگر ، بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند (حر عاملی، ۱۴۱۶ق، ص ۱۳۷).
البته گروهی دیگر علاوه بر دو مورد پیشین مورد سومی راکه عبارت از فداء است، مورد توجه قرار دادهاند. ابی الصلاح حلبی در این مورد در کتاب الکافی فیالفقه مینویسد: «زمانی که مسلمانان کافری را اسیر گرفتند، اسلام را بر او عرضه می کنند و ترغیب به اسلام میشود، اگر اسلام آورد او را آزاد میکنند و اگر جلوگیری نمود اسیر است و جنگ هم برپا است. اما بین قتل او و به صلیب کشیدنش تا اینکه بمیرد و قطع دست و پایش مخیر است و ترک او تا اینکه در خونش غلطان شده و بمیرد و یا فدیه میگیرد» (حلبی، ۱۳۸۲، ص۳۵۰).
ملاحظه میشود که عبارت «اوالفداء به» مشخص کننده منظور فقیه گرانقدر میباشد. اما اگر اسیر پس از پایان جنگ، دستگیر شود، علاوه بر منّ و فداء، حکم سومی نیز قابل اجراست و آن بردگی شخص اسیر است. البته این حکم فقط در صورت صلاحدید حاکم شرعی قابلیت اجرا دارد و علت تشریع آن نیز مربوط به وضعیت موجود در صدر اسلام و از باب مقابله به مثل بودهاست (زحیلی، ۱۴۱۲، ص ۳۹) و به این ترتیب تا آنجا که ظاهرا در تاریخ اسلام آمده، حتی یک مورد نیز نقل نشده است که پیامبر (ص) جنگجویی را پس از اسارت، به بردگی گرفته باشد (ابراهیمی، ۱۳۷۲، ص۶۰). البته اهل تسنن فرقی میان اسارت در حین جنگ و پس از آن قائل نیستند و بر این عقیده هستند که حتی در زمان جنگ نیز اگر فردی اسیر شود، همچنان حق منّ و فداء و بردگی علاوه بر قتل، برای امام محفوظ است (همان، ص۸۵).
در این نوشتار قصد داریم بررسی نماییم در فقه اسلام چه زمانی کشتن اسیر جایز است و چه شرایطی دارد؟ و اینکه اگر اسیر قصد فرار داشت چه حکمی بر او جاری است؟ و همچنین وضعیت زنان و کودکان و سالخوردگانی که اسیر شده اند چیست؟
در نگاه نخست در رابطه با اسیران جنگی چنین بنظر میرسد که هر فردی که به هر نحوی از انحاء در جنگ و برخوردهای نظامی دو قوا اسیر شود، جزء اسیران جنگی بحساب میآید. و این معنا بیارتباط با معنای اسیر از نظر لغت نیست که باید بررسی شود.
اسیر در لغت یعنی گرفتار، مقید، محبوس، دستگیر شده (دهخدا، ۱۳۴۷، ذیل واژه اسیر).
راغب اصفهانی نیز در کتاب معروفش مینویسد:”الاسر الشّد و القید. و سمی الاسیر بذلک لانه ماخوذ و مقید و ان لم یکن مشدودا”؛ “اسارت یعنی گرفتن و مقید کردن و بهمین جهت اسیر را اسیر میگویند که گرفتار و مقید است هرچند هم دست و پایش بسته نباشد” (راغب اصفهانی، ۱۳۶۲، ذیل واژه اسیر).
بنابراین لازم نیست حتما اسیر را به بسته شده با طناب یا چیز دیگری اطلاق کنیم چنانکه از کلمه شدّ یعنی بسته شدن بدست میآید و برخی نیز چنان گفتهاند.
در دائره المعارف قرن بیستم آمده است: «اسیر به دستگیر شده در جنگ گفته میشود با این حساب هرکسی، به هر نحوی در جنگ دستگیر شود، اسیر جنگی محسوب میشود» (وجدی، ۱۹۱۸م، ماده اسر).
اسیران جنگی، در فرهنگ اسلامی، عبارتند از مردان در پهنه نبرد که به طور زنده با پیروزی مسلمانان در دست ایشان اسیر شدهاند (حجازی، ۱۳۸۷، ص۱۰۷).
در کتاب لسان العرب آمده است: «الاسار یعنی ریسمان و ریسمان شانه بند نیز میباشد و از آنست که اسیر نام گرفته است و مردم قصیدهای را با ریسمان میبستند، پس هر گرفته شده را اسیر گفتند، هرچند آن را با ریسمان نبسته باشند، گفته میشود. جنگ اسیر «اسری و اساری» میباشد» (ابن منظور، ۱۴۰۵ق، ص۱۹).
اسیر در عرف حقوقی و قوانین بین الملل با معنای لغوی آن و اصطلاح عام فرق میکند.
حقوق دانان بین الملل افراد خاصی را جزء اسیران جنگی بحساب میآورند، و در این باره میگویند که قرار داد ژنو که در ۱۲ اوت سال ۱۹۴۹ در ژنو منعقد شده توضیح داده است و اشخاص زیر را، اسیران جنگی میداند:
اعضاء و افراد نیروهای مصلح، افراد چریک و دستههای داوطلب که در زمره نیروهای مزبور میباشند.
پیکها و قاصدها و رسولانیکه علنا و آشکارا ماموریت خود را انجام میدهند.
خلبانانی که مامور اکتشاف و ارتباط میباشند و کارکنان نیروی دریائی (و تجاری) از قبیل ناخدا و ملوان.
روسای دولتها، وزراء و مستخدمین عالیرتبه کشور که بدون اجازه و جواز عبور در مناطق عبور کنند و دستگیر شوند.
کسانیکه در معیت نیروهای مسلحاند (خبرنگاران،عکاسهای جراید یا کسانیکه آذوقه و مایحتاج اردو را تامین میکنند).
اهالی اراضی اشغال نشدهایکه در موقع نزدیک شدن دشمن اسلحه بدست گرفتهاند و برای مبارزه با خصم آماده شده و یا داخل در محاربه گردند (صدیق، ۱۳۴۲، ص۲۶).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر