تحقیق ویروسهای بیماریزای سیب زمینی و ویروس ایکس سیب زمینی (Potato virus X) و روشهای ردیابی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویروسهای بیماریزای سیب زمینی و ویروس ایکس سیب زمینی (Potato virus X) و روشهای ردیابی آن دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱- گیاهشناسی سیب زمینی    ۵
۱-۱) برگ    ۶
۱-۲) ساقه    ۶
۱-۳) غده    ۶
۱-۴) جوانه    ۷
۱-۵) ریشه    ۷
۱-۶) گل    ۷
۲- ارقام سیب زمینی    ۷
۳- تاریخچه    ۹
۴- مواد موجود در سیب زمینی    ۱۰
۵- مراحل کشت سیب زمینی    ۱۰
۵-۱) آماده کردن زمین برای کاشت سیبزمینی    ۱۰
۵-۲) آماده‌کردن غده‌ها براى کاشت سیبزمینى    ۱۱
۵-۳) کاشتن غده‌ها    ۱۲
۵-۴) آبیاری سیب زمینی    ۱۳
۵-۵) کوددهی سیبزمینی    ۱۴
۵-۶) وجین کردن و خاک دادن سیبزمینی    ۱۴
۵-۷) برداشت    ۱۵
۶- مراحل پس از برداشت و فرآوری سیب زمینی    ۱۶
۷- اهمیت اقتصادی سیب زمینی    ۱۷
۸-ویروسهای بیماریزای سیبزمینی    ۱۹
۹-ویروس ایکس سیبزمینی (Potato virus X)    ۲۳
۹-۱)آرایهبندی    ۲۳
۹-۲)علائم    ۲۴
۹-۳)دامنه میزبانی طبیعی ویروس ایکس سیبزمینی    ۲۵
۹-۴)گونه های میزبانی بکار رفته جهت تشخیص PVX    ۲۶
۹-۵)انتقال و انتشار ویروس    ۲۶
۹-۶)پراکنش جغرافیایی    ۲۷
۹-۷)خصوصیات ژنوم    ۲۷
۹-۸)خصوصیات پیکره ویروس    ۲۹
۹-۹)تکثیر ویروس ایکس سیبزمینی در گیاه    ۳۰
۹-۱۰) تنوع ژنتیکی ویروس ایکس سیبزمینی:    ۳۱
۱۰- روشهای ردیابی ویروس ایکس سیبزمینی    ۳۳
۱۰-۱) سرولوژی    ۳۳
۱۰-۲) بررسیهای مولکولی واکنش زنجیرهای پلیمراز Polymerase Chain Reaction (PCR)    ۳۵
۱۱- مطالعات انجام شده در ایران    ۴۱
منابع    ۴۴

منابع

خشتی، معصومه. ۱۳۸۹ .سمینار کشت سیب زمینی و بررسی مشکلات مربوط به آن در منطقه بالاده-ترویج و توسعه فعالیت های کشاورزی.

آمارنامه جهاد کشاورزی-جلد اول: محصولات زراعی ۸۸-۱۳۸۷٫

جعفرپور، بهروز.۱۳۷۰٫ بیماری های سیب زمینی.انتشارات دانشگاه مشهد.

حسن پناه، داوود و حسن آبادی، حسن، ۱۳۸۹٫ بررسی صفات کمی ارقام سیب زمینی در کشت بهاره و کشت بعد از برداشت جو در استان اردبیل. سازمان جهاد کشاورزی اردبیل. صفحه ۲۵٫

سرداری، مقصود و اطمینان. پری. ۱۳۶۹٫نکات فنی کاشت، داشت،برداشت و نگهداری سیب زمینی. اداره ترویج کشاورزی آذربایجان غربی.

کاظمی.م، حسن آبادی. ح، خدادادی.م، توکلی. ح و معصومی. ع، ۱۳۸۷٫ مدیریت تولید سیب زمینی در تنشهای محیطی. همایش سیب زمینی غذای آینده. دانشگاه پیام نور.

بیک زاده، ناصر.۱۳۷۵٫ بررسی ویروس X  سیب زمینی(PVX) در شمال خراسان. دانشگاه فردوسی مشهد

Hijmans, R. J. 2001. Geographic distribution of wild potato  species. American journal of botany (Botanical Society of America). 88, 2101–۱۲٫

Sinkovec, A. and Magdalena, H. G. 2004. Bryndzové Halušky / Potato Dumplings with ‘Bryndza’ Sheep Cheese and Bacon. Culinary Cosmic Top Secrets A Nato Cookbook. Lulu. pp 115–۱۱۶٫

George, R. 1978. Vegetable Production in Iran. World Crops, 208-209.

Englyst, H. N., Kingman, S. M. and Cummings, J. H. 1992. Classification and measurement of nutritionally.

Laufer, B., 1938. The American Plant Migration. Part 1: The Potato Anthropology Series. Field Museum of Natural History. Publication Chicago. 28, 14-18.

مقدمه:

در بین گیاهان دو لپه، سیب­ زمینی مهمترین محصول زراعی است که، پس از گندم، برنج و ذرت در رتبه چهارم جهانی قرار دارد (FAO, 2009). تولید سیب­زمینی در جهان طبق گزارشات سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۰۹، معادل ۳۱۴ میلیون تن بوده است (FAO, 2009).

طبق گزارشات فائو چین بالاترین رکورد تولید سیب­زمینی را در سال ۲۰۰۹ در جهان داشته است و بعد از آن به ترتیب روسیه و هند در مقام­های دوم و سوم و آمریکا در مقام چهارم قرار گرفته اند و ایران از نظر تولید سیب زمینی در مقام چهاردهم جهان و دوم خاورمیانه قرار می گیرد (FAO, 2009). تولید سیب زمینی در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است و فائو تولید سیب زمینی ایران را در سال ۲۰۰۹ میلادی چهار میلیون و ۱۰۷ هزار و ۶۲۶ تن اعلام کرده است. استان همدان با ۶۳/۱۶در­صد اراضی تحت کشت سیب­زمینی کشور، در مقام نخست قرار دارد. میزان تولید سیب زمینی در این استان حدود نیم میلیون تن برآورد شده است (آمارنامه جهاد کشاورزی، ۱۳۸۸).

بر اساس اعلام فائو سطح زیر کشت سیب­زمینی در ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۸ با کاهش ۲/۱۳ درصدی به ۱۵۳ هزار و ۹۹۵ هکتار رسید (FAO ,2009).

بیماری­های ویروسی نقش مهمی در کاهش عملکرد سیب­زمینی دارند. در این بین ویروس ایکس سیب­زمینی (Potato virus X– PVX) موجب کاهش محصول سیب­زمینی از ۱۰ تا ۲۰ درصد میگردد، این موضوع نشان دهنده گسترش بیماریهای ویروسی در مزارع سیب­زمینی کشور و لزوم تدوین برنامه­هایی برای مدیریت آنها می­باشد. اولین گام در تدوین چنین برنامه­هایی، داشتن اطلاعات کافی از وضعیت (فراوانی و پراکنش) آلودگی ویروسی و شناخت خصوصیات جدایه­های غالب ویروسی در هر منطقه می­باشد.

 ۱- گیاهشناسی سیب زمینی

سیب‌زمینی با نام علمی Solanum tuberosum  گیاهی از تیره سیب‌زمینیان (Solanaceae) می­باشد که با بیش از ۹۰ جنس و ۲۰۰۰ گونه وحشی و زراعی در سراسر جهان به ‌ویژه در نواحى گرمسیر و نیمه‌گرمسیر پراکنده است و حدود ۱۵۰ گونه آن غده تولید می­‌کند (Hijmans, 2001). سیب زمینی دارای برگهای مرکب و بریده و گلهای سفید یا بنفش است و ارتفاع آن کم می­باشد. ساقه هوایی سیب زمینی دارای بریدگی­هایی مرکب از ۷ تا ۱۲ برگچه اصلی است و در فواصل این برگچه نیز برگچه­هایی کوچکتر وجود دارد. انواع مختلف سیب­زمینی بر حسب رنگ گل و پوست­های زیر زمینی آن تقسیم بندی می­شود. در روی پوست سیب زمینی سوراخهای کوچکی وجود دارد که دارای جوانه است و این جوانه ها منشاء گیاه تازه می­باشند. میوهای سیب زمینی کوچک، کروی، قرمز، سته و سمی است. این گیاه یکی از مهمترین سبزیجات در سراسر جهان، مخصوصاً در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی می باشد (Hijmans, 2001).

۱-۱) برگ

برگ­های سیب زمینی کمی کرکدار بوده و به صورت متناوب و مرکب و هر برگ دارای ٩برگچه یا بیشتر می­باشد. کرک هایی که در سطح برگ ها وجود دارند حاوی مقداری سم سولانین بوده که این سم می­تواند یک سیستم دفاعی به خصوص در مقابل شته باشد .

۱-۲) ساقه

دو نوع ساقه در سیب زمینی وجود دارد یکی ساقه هوایی و دیگری ساقه زیر زمینی یا استولن. ساقه هوایی خود ممکن است به سیستم روزت که در آن برگها در سطح خاک گسترش می­نمایند و یا به صورت خوابیده روی زمین و یا به صورت کاملاً ایستاده باشد ولی ساقه زیرزمینی به صورت رونده و افقی در سطح زیرین خاک رشد می­نماید که می­تواند به صورت جانبی از ساقه عمودی نیز منشأ بگیرد و در صورت سبک بودن بافت ممکن است استولن مجدداً از غده ای به غده دیگر یا از غده اولیه منشأ گیرد .

۱-۳) غده

غده ساقه تغییر شکل یافته ای است که با ذخیره نمودن مقدار زیادی نشاسته به صورت غده در آمده و اشکال مختلفی دارد.

۱-۴) جوانه

از هر چشم غده جوانه بیرون می­آید که دارای ساقه­های جانبی بوده و ریشه تولید می­نمایند. بر آمدگی­های روی سیب زمینی با جوانه هایی پوشیده شده که به آن چشم سیب زمینی می­گویند.

۱-۵) ریشه

ریشه از ساقه­های جانبی جوانه به وجود می­آید .بوته ای که از کاشت غده به وجود می­آید دارای ریشه افشان بوده و در صورت مساعد بودن خاک ممکن است تا یک متر در زمین نفوذ کند.

۱-۶) گل

گلهای سیب زمینی منظم و دارای رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که به صورت گل آذین ۵ تائی می­باشند. هر گل دارای ۵ کاسبرگ، ۵ گلبرگ پیوسته، ۵ پرچم و با دمگل­های بلند در انتهای ساقه قرار دارند. لقاح به صورت خودگشن انجام و میوه­ای غیر خوراکی و دارای سولانین به قطر دو سانتیمتر تولید می­نماید و هر میوه دارای تعدادی دانه است (خشتی، ۱۳۸۹).

۲- ارقام سیب زمینی

در ایران نیز این محصول از جایگاه ویژه­ایی در تغذیه مردم برخوردار است، مخصوصاً با رشد جمعیت کشور روز به روز بر اهمیت آن افزوده می­شود (جعفرپور، ۱۳۷۰). این گیاه دارای ارقام مختلفی است که آنها را به زودرس، دیررس و میانه‌رس تقسیم می‌­کند:

۲-۱) رقم‌هاى خیلى ‌زودرس و زودرس: دوره کامل براى رشد و تولید غده در رقم­‌هاى خیلى ‌زودرس ۷۰ تا ۸۰ روز و در رقم­‌هاى زودرس ۸۰ تا ۹۰ روز است. عملکرد این ارقام در مقایسه با رقم­‌هاى دیررس کم­‌تر است که به ‌علت بالا بودن درصد آب در غده، کم بودن ماده خشک و نازکى پوست غده، قابل ذخیره به‌صورت انبارى نیست و باید تازه مصرف شود. این رقم­‌ها به سیب‌زمینى بهاره معروف هستند. مارفونا، سینورا، فونتانه، اوشینا و ناتاشا از ارقام بهاره رایج در ایران است (حسن پناه و حسن آبادی، ۱۳۸۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.