تحقیق پروار بندی گوسفند و مزایا و صفات اقتصادی و عوامل موثر در پرواربندی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پروار بندی گوسفند و مزایا و صفات اقتصادی و عوامل موثر در پرواربندی  دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-پروار بندی  گوسفند    ۶
۱-۱-۱-تعریف پرواربندی    ۶
۱-۱-۲-مزایای پرواربندی:    ۷
۱-۱-۳-ظرفیت گوسفندان ایران از نظر پروار‌‌بندی    ۱۱
۱-۱-۴-صفات اقتصادی مهم در پرواربندی    ۱۴
۱-۱-۴-۱-سرعت رشد    ۱۵
۱-۱-۴-۲-راندمان استفاده از غذا    ۱۶
۱-۱-۴-۳- صفات لاشه    ۱۹
۱-۱-۵-عوامل موثر در پروار‌بندی    ۲۱
۱-۱-۵-۱-عوامل ژنتیکی    ۲۱
۱-۱-۵-۲-اثر جنس و سن    ۲۳
۱-۱-۵-۳-سن از شیرگیری و سن شروع پروار    ۲۶
۱-۱-۵-۴-تغذیه    ۳۰
۱-۱-۵-۵-اثر طول دوره پروار‌بندی    ۳۵
۱-۱-۵-۶-اثر عوامل اقلیمی    ۳۹
۱-۱-۶-خصوصیات لاشه    ۴۰
۱-۱-۶-۱-اثر جیره غذایی روی ترکیبات لاشه    ۴۰
۱-۱-۶-۲-اثر جنس ، سن و طول دوره پروار در ترکیبات لاشه    ۴۲
۱-۱-۶-۳-اثر سرعت رشد بر ترکیبات لاشه    ۴۳
۱-۱-۶-۴-وزن کشتار    ۴۴
منابع    ۴۸

 منابع

اسدی مقدم ، ر. و ع. نیکخواه. ۱۳۵۳ . اثر اخته روی افزایش وزن وصفات لاشه بره های پرواری ۸ تا ۱۲ ماهه. نشریه دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران. شماره چهارم، سال ششم:۶۷-۵۳٫

امام جمعه کاشان, ناصر. انتخاب برای وزن از شیرگیری در گوسفند.

امانلو، ج ، موسوی ، س . ، منعم ، م . ، عباسی ، م . ع ، محمدی نژاد ، ح ، نعمتی ، م . ح . ۱۳۸۴ . اثر طول دوره پروار بر خصوصیات لاشه بره های نر افشاری . موسسه تحقیقات علوم دامی کشور

اوحدی حائری ، ابوالقاسم ، جعفری صیادی ، ع. ر.۱۳۷۵٫ بررسی تاثیر استفاده از تفاله زیتون کم چربی در جیره های بره های در حال رشد . پ‍ژوهش و سازندگی . سال ۹ ، شماره ۳۰ ، ص ۱۷۹- ۱۷۶

ایلامی, بهمن و همکاران.۱۳۸۴٫ اثرات جنس و سن در صفات پرواری و خصوصیات لاشه بره های ترکی قشفایی. دومین سمینار پژوهشی گوسفند و بز. موسسه علوم دامی کشور. کرج.

بنداری ، خ . ۱۳۵۴ . اصلاح دام یک . دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تهران

پاک بین.ح. ۱۳۷۵، شناسایی گوسفندان بومی استان مرکزی . مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان مرکزی.

توکلیان ، ج . ۱۳۷۸ . ذخائر ژنتیکی دام وطیور ایران . موسسه تحقیقات علوم دامی کشور

جامعه متخصصین علوم دامی کشور. ۱۳۷۴٫ سیمای دامپروری ایران. نخستین همایش متخصصین علوم دامی ایران

خالداری ، مجید ، ۱۳۸۲ . اصول پرورش گوسفند و بز ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، دانشگاه تهران

خیاط ، احمد . رضا یزدی . کامران ، مشایخی ، م . ر. ۱۳۸۴ . استفاده از سطح مختلف اوره و ملاس در تغذیه بره های پروار عربی . دومین سمینار پژوهشی گوسفند و بز کشور ، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور

داورنیا ، ص . ۱۳۷۵ . بررسی اثر سطوح مختلف پروتئین جیره غذایی بر روی میزان رشد و خصوصیات لاشه بره های پرواری ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران

دبیری، ن. ۳۶۶ . بررسی استعداد بره های بومی پروار شده. سمینارکارشناسی ارشددامپروری ، دانشگاه تربیت مدرس

ستاری ، م . ۱۳۵۴ . گوسفند داری درایران . انتشارات دانشگاه تهران

ستاری، م. ۱۳۵۴٫ گوسفندداری در ایران، نژادها، تغذیه، پرورش. دانشگاه تهران چاپ سوم.

 مقدمه

امروزه در دنیا مسئله کمبود و توزیع نامناسب مواد غذایی قابل توجه و حائز اهمیت   می باشد. سازمان خواربار جهانی اعلام داشته که امروزه بیش از یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه در وضعیت شدید سوء‌ تغذیه به سر می برند و هر سال حدود ۶/۱ درصد به جمعیت جهان افزوده می شود. در راستای افزایش روز افزون  جمعیت تامین غذایی بویژه پروتئین موردنیاز انسان بسیار ضروری و حیاتی می باشد. گوشت یکی از مهمترین و      اساسی ترین منابع پروتئینی موردنیاز انسان می باشد. میزان پروتئین ضروری روزانه بدن یک گرم برای هر کیلوگرم برای افراد بالغ و ۳ گرم در سنین رشد است (۴۶).

در کشورهای جهان مقدار مصرف سرانه پروتئین بسیار متفاوت است . به طوری که کشورهای توسعه یافته با متوسط مصرف سرانه پروتئین در حدود  ۵/۹۹ گرم در روز بیشترین مقدار مصرف پروتئین حیوانی را به خود اختصاص داده اند . در کشورهای در حال توسعه‌، از جمله ایران منابع گیاهی ،‌درصد بسیار بالایی (حدود ۷۰ درصد ) از پروتئین مورد نیاز را تامین می کند. در ایران مصرف سرانه روزانه  ۱/۱۶ گرم پروتئین حیوانی و مصرف سرانه سالانه ای معادل ۵/۳۲ کیلوگرم از انواع گوشت و فرآورده های حیوانی و محصولات دریایی را نشان     می دهد (۴۶).

گوشت گوسفند در ایران مهمترین منبع تامین کننده گوشت قرمز و درایران در مقایسه با سایر انواع گوشت قرمز گوشت  گوسفند و بز مصرف بسیار بالایی را دارد و از این لحاظ در رتبه چهارم دنیا تا سال ۱۹۸۹ بوده است.نزدیک به ۷۰ درصد گوشت قرمز مصرفی در ایران از گوشت گوسفند و بز تامین می گردد. این امر به دلیل فرهنگ مصرف و اهمیت مذهبی خاصی است که به این دام داده می شود (۱۷).

باتوجه به رشد جمعیت کشور تامین گوشت موردنیاز حیاتی به نظر می رسد تولید گوشت قرمز در سال  ۱۳۷۸ برابر۷۲۱ هزار تن و در پایان برنامه سوم ( ۱۳۸۳) چنانچه این رقم به  ۸۴۵ هزار تن می رسید حداقل نیاز پروتئینی از طریق گوشت قرمز تامین می شد .اما میزان تولید گوشت قرمز در سال ۱۳۸۳ برابر ۹/۷۸۴ هزار تن بوده است. از طرفی پرورش گوسفندو بز به شکل کنونی با توجه به افزایش سریع تعداد دام درکشور و همچنین تخریب مراتع آینده نامطمئنی دارد و افزایش تولید گوشت قرمز به بهای تخریب مراتع منطقی به نظر نمی رسد (۱۲).

بنابراین در کنار صنعتی کردن دامپروری و مکانیزه نمودن کشاورزی و پرداخت به علم ژنتیک گامی است در جهت رفع احتیاجات جوامع بشری . در کشورهایی نظیر کشور ما بهتر است در قدم اول شناسایی کاملی بر روی نژادهای دام و بویژه گوسفند موجود در کشور صورت گیرد و نیز مقایسه ای در خصوص توان تولید پربازده ترین و اقتصادی ترین نژادهای موجود جهت پروار بندی انجام پذیرد و با اجرای برنامه های مناسب میتوان در جهت تعمیم گسترش و اعمال روشهای صحیح و نوین پروار بندی و با استفاده از دامهای بومی موجود و جلوگیری از پروار بندی دامهای غیرمستعد که صرفه اقتصادی ندارند میزان تولید را افزایش داد (۱۹).

از طرفی بدلیل عدم مدیریت صحیح مراتع، حفظ، احیاء و تعادل دام در مرتع به هم خورده و چرای بیش از حد و خارج از فصل موجب تخریب هرچه بیشتر مراتع گردیده است(۹،۱۵،۱۶،۲۰،۲۹). فشار دام بر روی مراتع به خصوص در فصل بهار که میش و بره با هم وارد مرتع می شوند، ترکم دام را در مراتع بیشتر می کند و از طرف دیگر با چریده شدن علوفه های نورس امکان رشد و نمو این علوفه ها جهت رسیدن به مرحله زاد آوری و تولید دانه داده نمی شود، بنابر این گونه های خشبی و غیر خوشخوراک در مراتع افزایش می یابد. یکی از روش های کاهش تراکم دام در مراتع زودتر از شیر گرفتن بره های نر و ماده مازاد گله و پروار نمودن آنها می باشد. این عمل علاوه بر کاهش تعداد دام در مرتع در فصل بهار می تواند موجب بهبود رشد و حتی ضریب تبدیل و بازده غذایی دامهای پرواری گردد.

۱-۱-پروار بندی  گوسفند

۱-۱-۱-تعریف پرواربندی

منظور از پروار بندی یعنی چاق کردن و کسب حداکثر اضافه وزن یا تولید لاشه جهت تامین گوشت است. پروار بندی یکی از بهترین و مهمترین روش های تولید گوشت در تمام دنیا و از جمله کشور ماست پروار بندی عبارت است از مدیریت و تغذیه مناسب دام ها جهت بدست آوردن اضافه وزن در یک مدت یعنی با حد اقل هزینه. به عبارت دیگرپرواربندی عبارت از تغذیه متعادل دام‌های نر دارای سن کمتر از یک سال به منظور تامین سرعت رشد کافی در جهت تولید گوشت است که برای مدت زمان و وزن مشخص انجام می‌شود (۲۳).

۱-۱-۲-مزایای پرواربندی:

افزایش تولید گوشت بدون افزوده شدن تعداد دام ﴿افزایش تولید در واحد سطح﴾:

طبق محاسباتی که بعمل آمده ثابت گردیده است که تراکم دام و بخصوص گوسفند نسبت به مراتع قابل استفاده کشور بسیار زیاد است و در اثر همین کثرت دام مراتع موجود روز بروز فقیرتر می شود.به این ترتیب برای اینکه تعادلی بین مراتع موجود و واحد دامی در کشور بوجود آید باید حتی الامکان از تکثیر بدون حساب گوسفندان و دامهای دیگر جلوگیری بعمل آید و سعی شود حتی با کم کردن دامهای موجود و با پرورش صحیح حیوانات باقیمانده میزان تولید همچنان ثابت باقی بماند، بطوریکه یک بره ۶٠ کیلویی با تغذیه متعادل و ارزان قیمت جانشین دو بره ٣٠ کیلویی با تغذیه ناقص گردد. رسیدن به این هدف از نظر تولید گوشت، تنها از راه پرواربندی میسر می شود، بطوریکه در این میان گذشته از ثابت ماندن محصول، از نظر تامین جایگاه و همچنین پاره ای از مخارج زاید دیگر، صرفه جوئیهایی شده طی آن بتدریج به تعداد نژادهای پیش رس نیز افزوده می گردد (۲۳).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.