تحقیق پناهندگی و جایگاه پناهندگان در حقوق بین الملل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پناهندگی و جایگاه پناهندگان در حقوق بین الملل دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول: پیشینه پناهندگی    ۵
فصل اول: تاریخچه پناهندگی    ۵
مبحث اول: سنت پناهندگی و حمایت از پناهنده در اسلام    ۵
گفتار اول: سنت پناهندگی در جزیره العرب    ۶
گفتار دوم: سنت پناهندگی در دوران پیامبر(ص)    ۷
گفتار سوم: سیره مسلمین بعد از رحلت پیامبر(ص)    ۸
مبحث دوم: سنت پناهندگی و حمایت از پناهنده در حقوق بین الملل    ۹
گفتار اول: پناهندگی و حمایت از پناهنده در دوران قبل از جامعه ملل    ۹
گفتار دوم: نهادهای حمایتی پناهندگان در دوران جامعه ملل    ۱۳
گفتار سوم: نهادهای حمایتی پناهندگان در دوران سازمان ملل متحد    ۱۷
بخش دوم:جایگاه پناهندگان در حقوق بین الملل    ۲۱
فصل اول: وضعیت حقوقی پناهندگان در مجموعه مقررات بین المللی    ۲۱
مبحث اول: وضعیت حقوقی پناهندگان در اسناد جهانی    ۲۲
گفتار اول: کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در مورد وضعیت پناهندگان و پروتکل ۱۹۶۷    ۲۲
گفتار دوم: «اساسنامه اداره کمیسریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان»    ۲۳
گفتار سوم: «اعلامیه پناهندگی سرزمینی ۱۹۶۷»    ۲۴
گفتار چهارم: قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد    ۲۴
گفتار پنجم: مصوبات کمیته اجرایی کمیسریای عالی مل متحد برای پناهندگان    ۲۵
گفتار ششم: سایر اسناد جهانی مرتبط با پناهندگان    ۲۶
مبحث دوم: وضعیت حقوقی پناهندگان در اسناد منطقه ای    ۲۷
گفتار اول: آفریقا    ۲۷
گفتار دوم: اتحادیه اروپا    ۲۸
گفتار سوم: آمریکای لاتین    ۳۴
فصل دوم: حقوق و قواعد حمایتی پناهندگان    ۳۴
مبحث اول: مقررات بین المللی خاص پناهندگان    ۳۵
گفتار اول: قواعد حمایتی پناهندگان در کنوانسیون ۱۹۵۱    ۳۵
گفتار دوم: حمایتهای امدادی (UNHCR)    ۴۵
گفتار سوم: نارسایی های کنوانسیون ۱۹۵۱در حمایت از پناهندگان و راهکارهای اجرای موثر آن    ۵۱
مبحث دوم: سایر اسناد حقوق بشری    ۵۴
گفتار اول: اعلامیه جهانی حقوق بشر    ۵۵
گفتار دوم: میثاقین (میثاق حقوق مدنی و سیاسی). (میثاق حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی)    ۵۵
گفتار سوم: اعلامیه حقوق بشر اسلامی    ۵۶
منابع ومآخذ    ۵۸

 منابع

۱- نظری تاج آبادی، حمید، بررسی جنبه های مختلف حقوقی مساله پناهندگی، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، ۱۳۶۹٫

۲- ابراهیمی، محمد اسلام و حقوق بین الملل عمومی، جلد۲، چاپ اول، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران، ۱۳۷۷

۳- صفایی، جواد، توسعه و تحول حقوق پناهندگان، چاپ اول، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، تهران، ۱۳۷۴

۴- آقایی، بهمن، فرهنگ حقوق بشر، چاپ اول، کتابخانه گنج دانش، تهران، ۱۳۷۶

۵- طباطبایی موتمنی، منوچهر، آزادی های عمومی و حقوق بشر،موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۷۵٫

۶- تقی زاده، احمد، کتاب اروپا، گردآوری: موسسه مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر ایران، ج۱، چاپ اول، شریعت، تهران، ۱۳۸۲

۷- طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القران، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، ج۹

۸- آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، دانشگاه تهران

۹- بوازر، مارسل، انسان دوستی دراسلام، ترجمه محمد حسن اردبیلی و غلامحسین یوسفی، طوس، تهران، ۱۳۶۲

۱۰- صحیفه نور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج۷، تهران، ۱۳۷۹

۱۱-نجفی، محمد حسن، جواهرالکلام، ج۲۱، چاپ دوم، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۳٫

۱۲- متقی هندی، علی الدین، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال؛ ج۴، بیروت، ۱۳۹۹ق.

 ۱۳- Philipson the intermational law and customs of anicentGreece and Rome 1911.

۱۴- Green.L.C,Refugee and refugee status,causes and treatment in historical- legal perspective, the refugee problem on universal, regiona and national level. Institute of international relations of tissaloniki,1987.

۱۵- grahl-Madsen,A. the status of refugees in international law, sijthoff Leydon,1966.

 بخش اول: پیشینه پناهندگی

 فصل اول: تاریخچه پناهندگی

تاسیس حقوقی پناهندگی و حمایت بین المللی از پناهندگان از آغاز پیدایش تاکنون تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. ازاین رو برای ارائه تصویر جامع و روشنی از مسایل مربوط به حقوق پناهندگان و حمایت بین المللی از آنها ضرورت دارد تا به طور خلاصه و گذرا نگرشی بر تاریخچه و چگونگی پیدایش این وضعیت داشته باشیم.

از آنجا که پایه این کار تحقیقی بررسی تطبیقی دو نظام حقوقی اسلام و بین الملل است، بنابراین در این فصل طی دو مبحث به سنت پناهندگی و حمایت از پناهنده در حقوق بین الملل و اسلام می پردازیم.

مبحث اول: سنت پناهندگی و حمایت از پناهنده در اسلام

دین اسلام نیز مساله پناهندگی را پذیرفته است البته این مفهوم در میان اعراب قبل از اسلام وجود داشته و حتی از شکل مذهبی نیز برخوردار بود. در میان اعراب قبلاز ظهور اسلام مکان های خاصی که مهمترین آنها کعبه بود، برای این منظور یعنی پناه گرفتن از تعقیب دشمنان، در نظر گرفته شده بود. برخی معتقدند که کعبه در اصل به عنوان مامن پناهندگان و به دستور حضرت حق برپا گردید؛ چرا که حضرت ابراهیم خود از جور نمرود و به امر پروردگار کعبه را برپاساخت تا مردمان با پناه جستن در آن از هرگونه تعقیب و خطری که جسم و جان آنها را به خطر اندازد در امان بوده و شکستن این حرمت گناه به شمار می رفت[۱].

پس از ظهور اسلام نیز مفهوم پناهندگی همچنان حفظ گردید. در فقه اسلامی از پناهندگی به صورت «استجاره و امان» یا «استجاره و تامین» تعبیر می شود. «استجاره و امان یا تامین» همان «پناهندگی خواستن» و «پناهندگی» و «امان دادن» است.

گفتار اول: سنت پناهندگی در جزیره العرب

پناهندگی در جزیره العرب پیش از اسلام و بعد از آن متداول بوده و قبایل عرب در عین آلودگی به شرک و بسیاری از احرافات اجتماعی و اخلاقی، واجد امتیازات مهمی نیز بوده اند که از آن جمله دفاع از پناهندگان بوده است[۲]. تا آنجا که تاریخ نشان می دهد عرب پیش از اسلام، هرچند دارای دولتی مهم و فراگیر نبوده اند که بر سراسر جزیره العرب یا حتی بر نقاط مختلف آن تسلط داشته باشد و بیشتر به صورت بیابانگرد و صحرانشین می زیسته اند، ولی کمتر به صورت جدی تحت سلطه دیگران قرار گرفته اند و تا حدود زیادی آزادی خود را حفظ نموده و به داشته های اندک خویش قناعت ورزیده اند. عدم وجود منابع طبیعی و ثروت سرشار و نیز هوای گرم و سوزان در بیشتر نواحی جزیره العرب، در این آزادی موثر بوده است. این آزادی آنان را به سوی فضایلی مانند احترام به مهمان و پناهنده دو فضیلتی است که از دیرباز در میان مردم عرب رواج داشته و اسلام نیز آن را تقویت نموده است.

در جزیره العرب گذشته از اینکه افراد و بویژه روستای قبایل، خود را موظف به دفاع از پناهندگان می دانستند، مناطق امنی نیز برای پناه گرفتن افرادی که به هر دلیلی، مورد تعقیب بوده و قدرت دفاع از خود را نداشتند، به رسمیت شناخته شده بود و مهمترین آنها سرزمین حرم بود که نه تنها مسجد الحرام، بلکه منطقه ای وسیع به مساحت چندصد کیلومتر مربع را در برمی گرفت. بنابراین سرزمین حرم از نظر وسعت شاید از بعضی کشورهای جدید التاسیس بزرگتر باشد و این چیزی است که ظاهرا در هیچ جای جهان و در میان هیچ ملتی نظیر نداشته است[۳].

وجود حرم امن الهی در سرزمین حجاز، شاید از عواملی بوده که اعراب را به اهمیت و حسن احترام به پناهندگان مقیدتر می ساخته است. گذشته از حرم مکه، مراکز دیگری نیز به صورت صومعه و یا کلیسا و … وجود داشته که کم و بیش احترام آنها مراعات می شده است، ولی تردیدی نیست که نه از نظر زمان و نه میزان اهمیت و ضمانت اجرا، قابل مقایسه با کعبه که از همان آغاز به عنوان حرم امن الهی اشتهار داشته نبوده اند؛ زیرا کعبه نه تنها برای همه اعراب اهمیت داشته، بلکه از نظر همه پیروان ادیان توحیدی دارای اهمیت زیادی بوده است.

گفتار دوم: سنت پناهندگی در دوران پیامبر(ص)

سنت پناهندگی همان گونه که در دوران قبل از ظهور اسلام وجود داشت، در دوران پس از ظهور اسلام و حیات پیامبر اکرم(ص) نیز ادامه داشت. جامعه اسلامی به حکم این که در مهد شرک و بت پرستی پدید آمد و اصول و معیارهای اجتماعی این مکتب در تضاد مستقیم با عقاید بت پرستانه مردم عرب بود، از همان آغاز بزرگان عرب و بویژه تجار و ثروتمندان قریش با آن به ستیز برخواستند و مسلمانان نخستین به علت عدم قدرت کافی مجبور بودند از اصل پناهندگی به طور جدی استفاده کنند.

متاسفانه ظهور اسلام در شهر مکه و حضور مسلمانان در این شهر نیز، با همه احترام ویژه ای که اعراب برای حرم امن الهی قائل بودند نتوانست مصونیت کافی برای مسلمانان فراهم آورد و لذا شخص پیامبر(ص) و دیگر مسلمانان و بویژه افرادی که از حمایت و پشتیبانی قبیله و طایفه نیرومندی برخوردار نبودند، سخت تحت شکنجه و آزار مخالفان قرار داشتند و در منطقه ای که مجرمان با آرامش می زیستند، پرچمداران آزادی و ارزش های انسانی در فشار و اضطراب به سر می بردند.

پیامبر(ص) شخصا به خاطر حمایت بنی هاشم، دست کم از نظر جانی مصونیت داشت، ولی دیگر مسلمانان در معرض آزار و اذیت بیشتری بودند و گاهی جان آنان نیز در معرض خطر قرار می گفت. بدین جهت، پیامبر (ص) تصمیم گرفت از اصل پناهندگی استفاده کند و لذا به مسلمانان فرمان داد که به حبشه پناهنده شوند؛ زیرا می دانست نجاشی پادشاه حبشه، مردی است عدالت پیشه و انتظار می رفت که از مسلمانان حمایت نماید تا دشمنان نتوانند نسبت به آنان سختگیری نمایند و عملا نیز آنچه انتظار می رفت رخ داد و هنگامی که نجاشی از پناهنده شدن مسلمانان به کشورش مطلع گردید و با منطق آنان آشنا شد، پیشنهاد مردم مکه را نسبت به استرداد پناهندگان مسلمان رد کرد و اعلام کرد تا هنگامی که مسلمانان در سرزمین حبشه زندگی کنند در پناه او خواهند بود. جالب اینکه پیامبر اسلام(ص) خود از پیشگامان حمایت از پناهندگان و مظلومان بوده و در جنگ های فجار همراه عموهایش از پناهندگان به حرم دفاع می نموده است.

پیامبر(ص) نه تنها پس از بعثت احترام حرم را حفظ کرد و بر این امر که پناهندگان به این سرزمین مقدس برای همیشه در امان خواهند بود تاکید نمود بلکه با هجرت به مدینه حرم دومی تاسیس کرد که تقریبا مشابه حرم امن مکه بود[۴] و در اولین پیمان خود با قبایل و ملت هایی که در مدینه می زیستند، این شهر را سرزمینی امن برای تمامی کسانی که در آن حضور دارند، معرفی نمود. در ماه دوم منشور مدینه آمده است: داخل یثرب برای امضاکنندگان این پیمان، منطقه حرم اعلام می گردد. جان همه کسانی که پناه داده شده اند، بسان جان ساکنان مدینه است و نباید به ایشان ضرری برسد.

[۱] – نظری، تاج آبادی، حمید. بررسی جنبه های مختلف حقوقی مساله پناهندگی، چاپ اول، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه، تهران، ۱۳۶۹، ص۱۳٫

۱-ابراهیمی، محمد، اسلام و حقوق بین الملل عمومی، جلد دوم، چاپ اول، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران، ۱۳۷۷

[۳] – همان، ص۳۲۹

[۴] – ان مکه حرم الله حرمها ابراهیم. وان المدینه ما بین لابتیها حرمی، لا یعضد شجرها و هو ما بین ظل عامر الی ظل عیر، لیس صیدها کصید مکه، یوکل هذا و لا یوکل ذلک. مکه حرم خداست و ایراهیم* آنرا حرم قرار داده و مدینه که ما بین دو سنگلاخ قرار دارد حرم من است. درخت حرم من نباید قطع شود و این حرم مشتمل است بر همه آنچه بین دو کوه عامر و عیر قرار دارد. ولی صید این منطقه مانند شکار حرم مکه نیست چه اینکه حرم مدینه (حلال است و) خورده می شود و صید حرم مکه (حرام است و) و خورده نمی شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.