1,897 views
پیشینه تحقیق کتابخانه دیجیتالی و مدیریت و ویژگی ها و دیدگاه ها ومزایای آن دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱٫ مقدمه ۶
۲-۲٫ مبانی نظری ۶
۲-۲-۱٫ تاریخچه روند فنآوری اطلاعات در کتابخانهها ۷
۲-۲-۲٫ تعاریف کتابخانه دیجیتالی ۸
۲ -۲-۳٫ چرا کتابخانههای دیجیتالی ؟ ۱۰
۲-۲-۴٫اهداف کتابخانه دیجیتالی ۱۲
۲-۲-۵٫کتابداران در کتابخانههای دیجیتالی ۱۲
۲-۲-۵-۱٫ آموزشهای لازم برای کتابداران دیجیتالی ۱۳
۲-۲-۶٫ انواع دیدگاه هادر مورد کتابخانه دیجیتال ۱۳
۲-۲-۷٫ ویژگیهای کتابخانه های دیجیتالی ۱۶
۲-۲-۸٫ مزایای کتابخانه های دیجیتالی ۱۷
۲-۲-۹٫ خدمات کتابخانه های دیجیتالی ۱۸
۲-۲-۹-۱٫ خدمات مرجع در کتابخانه های تخصصی ۲۰
۲-۲-۱۰٫ مجموعه سازی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دیجیتالی ۲۰
۲-۲-۱۱٫ مواد اطلاعاتی کتابخانه دیجیتالی ۲۱
۲-۲-۱۲٫ علل گرایش به کتابخانه های دیجیتال ۲۲
۲ -۲-۱۳٫ چالشهادر حوزه کتابخانه های دیجیتالی: ۲۳
۲-۲-۱۳-۱٫ چالشها و مسایل حوزه نگرشی کتابخانه های دیجیتالی ۲۳
۲-۲-۱۳-۲٫ چالشها و مسایل حوزه نیروی انسانی کتابخانه های دیجیتالی ۲۵
۲-۲-۱۳-۳٫ چالشها و مسایل حوزه ساخت مجموعه دیجیتالی ۲۶
۲-۲-۱۳-۴٫ چالشها و مسایل تجهیزات و دستگاههای دیجیتالسازی ۲۷
۲-۲-۱۴٫ اصول و پایه های ایجاد کتابخانههای دیجیتالی ۲۸
۲-۲-۱۵٫ مدیریت کتابخانه های دیجیتال ۳۰
۲-۲-۱۵-۱٫ آموزش ۳۱
۲-۲-۱۶٫ سختافزارها و نرمافزارهای مورد نیاز کتابخانه دیجیتال ۳۶
۲- ۲-۱۶-۱٫ سختافزار ۳۶
۲- ۲-۱۶-۲٫ نرمافزارها ۳۶
۲-۲-۱۶-۳٫ تجهیزات دیجیتالی ۳۷
۲-۲-۱۷٫ استانداردها در کتابخانههای دیجیتالی ۳۸
۲-۲-۱۸٫ هزینه و مسایل مالی کتابخانههای دیجیتالی ۳۹
۲-۲-۱۸-۱٫ موانع مالی ۳۹
۲-۲-۱۸-۲٫ مسایل حفاظت و نگهداری منابع دیجیتالی ۴۰
۲-۲-۱۸-۳٫عدم وضوح قوانین مربوط به حق مولف ۴۱
۲-۲-۱۸-۴٫ نبود روابط عاطفی میان کاربر و کتابخانه ۴۳
۲-۲-۱۸-۵٫ استاندارد نبودن نظامهای ارتباطی ۴۳
۲-۲-۱۸-۶٫عدم هماهنگی مابین متخصصان رایانهای و کتابداری و اطلاعرسانی ۴۴
۲-۲-۱۸-۷٫برخوردهای مقطعی و سطحی مدیران موسسات ۴۴
۲-۲-۱۸-۸٫ عدم توجه به استانداردهای مورد نیاز ۴۴
۲-۲-۱۸-۹٫ هزینه نسبتا بالای ایجاد ۴۴
۲-۲-۱۸-۱۰٫ لزوم داشتن مهارت جستوجو و بازیابی اطلاعات ۴۵
۲-۲-۱۸-۱۱٫ موانع مالی ۴۵
۲-۲-۱۸-۱۲٫ حفاظت از منابع اطلاعاتی بودجه ۴۵
۲-۲-۱۹٫ مدیریت کتابخانههای دیجیتالی ۴۵
۲-۲-۱۹-۱٫ کتابداران در عصر الکترونیک ۴۶
۲-۲-۱۹-۲٫ کتابداران کتابخانه های دیجیتالی ۴۷
۲-۲-۱۹-۲-۱٫وظایف کتابدار دیجیتالی ۴۷
۲-۲-۲۰٫ معرفی برخی از کتابخانه های دیجیتالی معروف جهان و ایران ۴۸
۲-۲-۲۰-۱٫ معرفی چند نمونه از کتابخانه های دیجیتالی جهان ۴۸
۲-۲-۲۰-۲٫ معرفی چند نمونه از کتابخانه های دیجیتالی ایران ۴۸
۲-۲-۲۰-۲-۱٫ کتابخانه دیجیتال تخصصی انستیتو پاستور ۴۸
۲-۲-۲۰-۲-۲٫ کتابخانه مجازی فارسی قفسه ۴۹
۲-۲-۲۰-۲-۳٫کتابخانه مجازی ایران ۴۹
۲-۲-۲۰-۲-۴٫ موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان ۵۰
۲-۲-۲۰-۲-۵٫ کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد ۵۰
۲-۳٫ پیشینه پژوهش ۵۸
۲-۳-۱٫ پژوهشهای داخل کشور ۵۸
۲-۳-۲٫ پژوهشهای خارج کشور ۶۰
فهرست منابع : ۶۸
مظفر مقام،احمد.(۱۳۸۷). دیدگاه های مدیران کتابخانه های تخصصی شهر تهران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال. فصلنامه کتاب. ش۷۶
نبوی، فاطمه. (۱۳۸۷). گفتارهایی در باب کتابخانه دیجیتالی.تهران،نشر کتابدار، چاپ اول.
نعیمی،شیلا.(۱۳۸۷).کتابخانه الکترونیکی، دیجیتالی و مجازی، تفاوت ها و شباهت ها،فصلنامه نمایه
آرمز، ویلیام وای.(۱۳۸۰). کتابخانه های دیجیتال. ترجمه زهیر حیاتی و هاجر ستوده،تهران: نشر کتابدار.
اصنافی ، امیررضا. (۱۳۸۴).”یادگیری الکترونیکی چیست و جایگاه کتابخانههای مجازی در این فرآیند کجاست؟”.فصلنامه کتاب.
سالاری،محمود.(۱۳۸۹). چالش ها و مسائل مدیریتی کتابخانهها در گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی با نگاهی به ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. شماره دوم،جلد۱۳٫
سیلویا، وب.(۱۳۸۸). خدمات انتفاعی در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی. ترجمه علیرضا رستمی گومه، فرانک زمردپوش، زهرا کاظم پور.تهران: انتشارات چاپار.
عضدانلو، حمید.(۱۳۸۸). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعهشناسی. تهران:نشر نی. چاپ سوم. ص۱۶۵٫
فدائی،اشرف.(۱۳۸۷). امکان سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتال در کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه دانش شناسی(علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فنآوری اطلاعات).سال اول.شماره(۲)
فدائی، اشرف، نوشین فرد، فاطمه.(۱۳۸۷). بررسی دیدگاه های مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال.فصلنامه کتاب. ش۸۱
معرفزاده، ع. و صانعی، د. پ (۱۳۸۵). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان. کتابداری و اطلاعرسانی. ۹(۳): ۱۲۸-۱۰۷
آقایی، سید احمد. (۱۳۸۸). مزیت کتابخانه دیجیتال نسبت به کتابخانه سنتی. ماهنامه ارتباط علمی،ص۱۴۳
اسفندیاری مقدم، علیرضا، بیات،بهروز. (۱۳۸۷)، کتابخانه های دیجیتال در آیینه متون:پژوهشهای ارزیابی محور .فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی ،دوره یازدهم ، شماره ۳
کومار، کریشال.( ۱۳۸۲). کتابخانه های دیجیتال در عصر اطلاعات الکترونیکی ،ترجمه علی رستمی گومه . تهران :نشر چاپار.
ماهرالنقش،بابک،(۱۳۸۵). بررسی روش های توسعه منابع اطلاعاتی الکترونیکی در کتابخانه های دیجیتالی شهر تهران. فصلنامه کتاب ۶۶
محمدی فرد، داود.(۱۳۸۴). آشنایی با نرم افزارهای کتابخانه ای.تهران: نشر چاپار و لنجوان.
بسیاری از سازمانها و موسسات کتابخانه دیجیتالی ایجادکردهاند یا در حال برنامهریزی هستند. حضور در دنیای جدید نیازمند آگاهی از شرایط و ویژگیهای جدید دارد و این آگاهی جز با مطالعه در این حوزه امکان پذیر نیست. کتابخانهها در حرکت بهسوی دنیای دیجیتال، علاوه بر رقابت با رقبای جدید، باید در اندیشه رسالت وجودی خود که همان حفظ میراث بشری- که در دنیای دیجیتال علاوه بر میراث مکتوب، میراث دیجیتال را نیز در برمیگیرد – و ارایه خدمات فرهنگی به جامعه کاربران باشند.کتابخانهها در حرکت بهسوی دنیای دیجیتال با چالشهای حقوقی، فنی، نیروی انسانی متخصص، شبکههای ارتباطی، مدیریتی و غیره مواجه اند که باید پیش از آغاز فعالیتشان، در مسیر رفع این چالشها حرکت کنند.
مفهوم کتابخانههای دیجیتال اولین بار در سال ۱۹۴۰، توسط بوش وانه وار[۱] در مورد سیستم میماکس[۲] بصورت شفاف تعریف شد. سیستم میماکس یک کتابخانه دیجیتال مربوط به آینده بود، در این سیستم چنین تصور میشد که یک فرد میتواند همه کتابها، دفاتر و ارتباطاتش را دریک دستگاه ذخیره کند (نبوی، ۱۳۸۷).
ایجاد کتابخانه دیجیتالی مستلزم دسترسی به متن کامل منابع اطلاعاتی در قالب کامپیوتری است و این اطلاعات میتواند تنها نوشتاری نباشد(فاکس، ۱۹۹۵).
یک کتابخانه دیجیتالی از تعداد زیادی رایانه تشکیل شده که به وسیله یک شبکه متصل شدهاند. مهم ترین شبکه اینترنت است که بهوجود آمدن آن به عنوان یک شبکه قابل انعطاف، ارزان و جهانی عامل موثر در توسعه کتابخانههای دیجیتالی شده است.
رایانههای موجود در شبکه، سه عملکرد اصلی دارند: کمک به کاربران برای ارتباط با کتابخانه، ذخیره منظم اطلاعات جهت نگهداری بلند مدت، خدمات جستجو و مکان یابی اطلاعات با ارایه فهرستها و نمایه ها(آرمز، ۱۳۸۱).
مدیران در تصمیمگیری کتابخانه نقش اساسی دارند و برای تصمیمگیری آگاهانه در باب هر موضوع باید علاوه بر فراهم ساختن امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری از اطلاعات تخصصیمربوط به آن موضوع نیز آگاه باشند. مدیرانی که فاقد آگاهی، تخصص و نگرش مثبت باشند به راحتی نمیتوانند ابداعات و نوآوریها را ایجاد کنند (مظفرمقام،۱۳۸۷).
هر چند تا دیروز شکل مرسوم دسترسی محققان به اطلاعات پژوهشی به اشکال کاغذی و لوح فشرده بودهاست، لیکن امروزه عرضه کنندگان اطلاعات، شبکههای وب را به عنوان رسانهای مناسبتر برای پایگاههای اطلاعات مرجع و مجلات پژوهشی تمام متن یافتهاند. کاربران میتوانند از طریق وب، اطلاعات مورد نیاز تحقیق خود را در طول شبانه روز و در تمام روزهای هفته از هر مکانی بازیابی کنند. به علاوه، بسیاری از پایگاههای مبتنی بر وب، به شکل قوی تری تجهیز شدهاند ویا اینکه اطلاعات بیشتری نسبت به شیوههای سنتی کاغذی یا لوح فشرده ارایه میکنند. تغییرات سریع و همه جانبه، کتابخانههای تخصصی و کتابداران متخصص در این کتابخانهها را در آستانه عصر جدیدی قرار دادهاست که با گذشته نه چندان دور، بسیار متفاوت است. سیستمهای رایانهای که در کتابخانهها تا دهه ۸۰ مورد استفاده قرار میگرفت، ارتباطی پیوسته و مستقیم با عملکردهای سنتی کتابخانهها برقرار مینمود، علی رغم توانایی و قابلیتهای عملی و گسترده فهرستهای قابل دسترسی برای عموم [۳]و سیستمهای محلی متصل بدانها، کتابخانهها هنوز مدلی سنتی از مجموعههای فیزیکی و محلی هستند که عمدتا از طریق ابزارهای کتابشناختی ناهماهنگ، میتوان بدانها دسترسی یافت. هم اکنون پیشرفتهای قابل توجهی دیده میشود که در حال تغییر بنیادی این مدل است. فنآوریهای نو، فهرستهای کتابخانه را از راهنماهای ساده منابع به سیستمهای جامع اطلاعاتی تغییر دادهاند و در مرحله ایفای تعهد خود در انتقال مستقیم منابع اطلاعاتی کتابخانههای دنیا و مراکز اطلاعرسانی به میز استفاده کنندگان هستند. دادههای رقمی و تصاویر الکترونیکی، کمکم جایگزین منابع اطلاعاتی فیزیکی شدهاند. روشهای سریع دستیابی به منابع اطلاعاتی به تدریج اهمیت بیشتری از گردآوری مجموعههای جدید پیدا کردهاست.به گفته کینگ در سال۲۰۱۰بیش از۸۰ درصد روزنامهها و نشریات به صورت پیوسته و از طریق شبکههای دوربینالمللی در دسترس خواهند بود. این پیشرفتها پیامدهای عمیقی درکتابخانههای تخصصی دارد. فنآوری تقریبا تمام جنبههای کار کتابخانه را تحت تاثیر خود قرار دادهاست: کتابداران شاغل در بخش فراهم آوری اکنون باید به دنبال راهی جهت دسترسی مراجعان به منابع دیجیتال باشند، فهرستنویسان باید این منابع را دسترس پذیر سازند و کتابداران مرجع نیز ضمن کمک به مراجعان در داخل کتابخانه باید پاسخگوی ارباب رجوع از راه دور باشند.
تاریخ استفاده ازرایانه در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را میتوان به چند دوره نسبتا مشخص تقسیم کرد: در دهه ۱۹۴۰ نخستین روشهای نیمه ماشینی ذخیره و بازیابی اطلاعات با استفاده از نظام برگهای لبه منگنه مورد توجه قرار گرفت. این نظام در واقع پیش آمد نظامهای رایانهای دهه ۱۹۶۰ بود. در دهه ۱۹۸۰ شاهد گسترش نظامهای پیوسته چه از نظر تنوع و ایجاد نرمافزارهای آماده و تجهیزات چاپ و نمایش اطلاعات و چه از نظر نفوذ و کاربرد این نظامها در کشورهای در حال رشد بود. دهه ۱۹۹۰ دهه رشد اینترنت به حساب میآید و کتابخانهها نیز از این پدیده حاصل از فناوریهای جدید در کارهای خود به خوبی استفاده کردند. این مسیر روز به روز در حال تحول و پیشرفت است و جهت آن به سوی افزایش تواناییهای انسان در به دست آوردن دقیق اطلاعات میباشد. استفاده از فناوری اطلاعات نیازمند آموزشهای ویژه نه تنها برای کتابداران که مستقیما دست اندرکار اطلاع رسانی اند، بلکه برای استفاده کنندگان عادی نیز میباشد. امروزه باسواد کسی است که سواد رایانهای داشته باشد و خود بتواند مستقیما از امکانات رایانهای استفاده کند(ویتور،۱۳۸۳).
اجزای زیر را در تعاریف مختلف موجود از کتابخانه دیجیتال می توان یافت:
۱٫کتابخانه دیجیتال یک نهاد واحد نیست.
۲٫کتابخانه دیجیتال برای لینک منابع به تکنولوژی نیاز دارد.
۳٫رابطه بسیاری از کتابخانه های دیجیتال با سرویسهای اطلاعاتی برای استفاده کنندگان نهایی شفاف است.
۴٫دستیابی جهانی به کتابخانههای دیجیتال و سرویسهای اطلاعاتی یک هدف است[۴].(سیکدیو،۲۰۰۳)
کتابخانه دیجیتال (الکترونیکی) کتابخانهای است که در آن اسناد به جای کاغذ یا سایر رسانههای محلی به شکل الکترونیکی ذخیره شدهاند. اساس این کتابخانهها ذخیره مدارک به شکل الکترونیکی و نیز استفاده الکترونیکی است. به این صورت که هر فردی در هر نقطه با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و یک خط تلفن بتوانند به تمامی اطلاعات یک کتابخانه عظیم دسترسی پیدا کند. از این رو کافی است که منابع را در حافظه این نوع کتابخانهها قرار داد. مجموعه روشها، خدمات و ساختارهای اطلاعاتی که باعث میشوند تا اطلاعات در قالب یک فنآوری نوین با دسترسی آسان، سریع و گسترده ارایه شوند، کتابخانه دیجیتال نام دارد (زوارقی،۱۳۸۳).
تعریفی دیگر از کتابخانههای دیجیتال به مفهوم تبادل رقومی اطلاعات چند رسانهای در یک محیط ارتباطی گسترده و وسیع تعبیر می شود .
کتابخانه الکترونیکی، سازمانی است حاوی منابع خاص که نگهداری آنها، دارای ارزش زیادی بوده و لذا در آن راهکارهایی جهت گزینش، سازماندهی، ارایه دسترسیهای کنترل شده، امکان توزیع، حفظ یکپارچگی و اطمینان از ماندگاری مجموعه اطلاعات در طول زمان، پیشبینی گردیده است. سهولت دسترسی به منابع و مقرون به صرفه بودن آن، امکان تبادل اطلاعات و منابع موجود با دیگر سازمانها، بهکارگیری مکانیزمهایی جهت حفظ، گسترش و توسعه، توجه به مسئله مالکیت معنوی، از مهمترین ملاحظات در کتابخانه دیجیتال میباشد.
سر درگمیهای موجود در مورد این عبارت ناشی از آن است که در طول سالها، عبارات متنوعی برای این مفهوم به کار برده شدهاست (مانند کتابخانههای الکترونیکی، مجازی، کتابخانههای بدون دیوار) و دقیقا” مشخص نبود که معنای واقعی هر کدام از این مفاهیم چیست؟ از سوی دیگر، کتابخانههای دیجیتال مورد توجه حوزههای مختلف پژوهشی و تحقیقاتی است.
با این توصیف کتابخانه دیجیتال محیطی است که دقیقاً از روی سیستم عملکرد کتابخانههای سنتی توسط نرم افزارهای مختلف شبیهسازی و در بیشتر جهات، هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ قابلیت و کیفیت ارایه کار و ایجاد ارتباط و راهنمایی کاربران به مفهوم و موضوع مورد نظر بهینه شده است که در نهایت شخص را با موضوع و مواد مربوطه از یک طرف و سایر محیطها و سیستمهای اطلاعرسانی از طرف دیگر مرتبط می سازد.
یک کتابخانه دیجیتالی یک محیط کنترل شده است که از طریق چارچوبهای قانونی و تجاری مناسب و فارغ از محل نگهداری، شکل اطلاعات و حوزه تصدیقگری، دسترسی یکپارچه به حجم وسیعی از خدمات اطلاعاتی را فراهم میآورد و در تعریف دیگر کتابخانههای دیجیتالی را سازمانهایی به حساب آوردهاند که منابع از جمله کارکنان متخصص را برای انتخاب، سازماندهی، دسترسی، تفسیر ، توزیع، نگهداری و تضمین دوام مجموعه آثار دیجیتالی فراهم میسازد بهطوری که این منابع آماده و از نظر اقتصادی برای استفاده به وسیله یک فرد مشخص یا مجموعهای از گروهها قابل دسترسی باشد. در واقع میتوان گفت کتابخانه دیجیتالی(الکترونیکی)، کتابخانهای است که در آن اسناد به جای کاغذ یا سایر رسانههای محلی به شکل الکترونیکی ذخیره شدهاند. اساس این کتابخانهها ذخیره مدارک به شکل الکترونیکی و نیز استفاده الکترونیکی است. به اینصورت که هر فردی در هر نقطه از ایران و حتی جهان با استفاده ازیک کامپیوتر معمولی و یک خط تلفن بتواند به تمامی اطلاعات یک کتابخانه عظیم دسترسی پیدا کند. از این رو کافی است این کتابها را جمعآوری کرده و در واحدهای حافظه در این نوع کتابخانهها قرار دهند(شریف آبادی،۱۳۸۱) .
کتابخانههای دیجیتالی سازمانهایی هستند که در آن تامین منابع، حضور کارکنان متخصص، فرایند انتخاب، سازماندهی و کمک و راهنمایی برای دستیابی منطقی و عقلانی به اطلاعات (دیجیتالی )، تفسیر توزیع، حفظ یکپارچگی آن و تضمین برای وجود و نگهداری مجموعهای از آثار دیجیتال در مدت زمان طولانی مورد توجه قرار میگیرد تا بهتوان منابع اطلاعاتی دیجیتال را با سرعت و صرفهجویی به لحاظ اقتصادی برای استفاده یک جامعه یا مجموعهای از جوامع خاص، دسترسپذیر ساخت (زینگ، ۲۰۰۵). این کتابخانه جزئی از جامعهای هستند که در آن اشخاص و گروهها در تعامل با یکدیگر بوده و از دادهها، اطلاعات، منابع و نظام های دانش استفاده میکنند(نبوی،۱۳۸۶).
دلیل اساسی برای ایجاد کتابخانههای دیجیتالی این باور است که این کتابخانهها اطلاعات را نسبت به آنچه در گذشته مقدور بوده است به شیوه بهتری تحول خواهند داد. کتابخانههای سنتی بخش اساسی جامعه هستند ولی کامل نیستند. آیا ما میتوانیم به نحو بهتری عمل کنیم؟ مشتاقان کتابخانههای دیجیتالی خاطر نشان می سازند که رایانهها و شبکهها هم اکنون شیوههای ارتباط بین افراد را تغییر دادهاند. آنها چنین استدلال می کنند که در بعضی از رشتهها، متخصص یا دانشمندی که پشت رایانه شخصی متصل به شبکه ارتباطی نشسته است نسبت به زمانی که به یک کتابخانه مراجعه میکند،خدمات بهتری را دریافت میدارد. اطلاعاتی که در ابتدا تنها برای متخصصان فراهم بود حال به صورت مستقیم در اختیار همه قرار دارد. کاربر قادر است که از طریق رایانه شخصی به استفاده از موادی بپردازد که در رایانههای سراسر دنیا ذخیره شدهاند. بر عکس،اغلب علاقه مندان سرسخت – البته نه همه آنان – تشخیص دادهاند که مدارک چاپی بخشی از تمدن است که تنها به تدریج میتوان نقش برجسته آنها را در ذخیره و انتقال اطلاعات تغییر داد.گرچه بعضی از موارد مهم استفاده از چاپ را میتوان با اطلاعات الکترونیکی جایگزین کرد، اما همه بر این باورنیستند که حرکت گسترده به سوی اطلاعات الکترونیکی مطلوب باشد، حتی اگر از نظر فنی، اقتصادی و حقوقی چنین امکانی وجود داشته باشد.
در زیر بعضی از سودمندیهای کتابخانههای دیجیتالی آمده است:
الف) کتابخانه دیجیتالی کتابخانه را بهسوی کاربر میآورد:
برای استفاده از کتابخانه سنتی خواننده باید بهآنجا برود. در دانشگاه این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما اغلب مردم در دانشگاهها نیستند و کتابخانهای هم در نزدیکی خود ندارند. بسیاری از مهندسان و پزشکان جهت دسترسی به جدیدترین اطلاعات به شدت در مضیقهاند.
کتابخانه دیجیتالی اطلاعات را به میز کاربر، چه در اداره ،چه در خانه میآورد. با یک کتابخانه دیجیتالی رومیزی،خواننده هرگز نیازی به رفتن به ساختمان کتابخانه ندارد. هرجا که یک رایانه شخصی با اتصال شبکه ای وجود داشته باشد کتابخانهای دیجیتالی وجود خواهد داشت.
ب ) استفاده از قدرت رایانه در جستجو و تورق
خواندن مدارک کاغذی ساده است، اما پیدا کردن اطلاعاتی که روی کاغذ ذخیره شده است میتواند دشوار باشد. علی رغم وجود دهها ابزار ثانوی و مهارتکتابداران مرجع، استفاده از کتابخانه میتواند چالشی سخت باشد .ادعایی که اغلب در مورد کتابخانههای سنتی به عمل میآید این است که این کتابخانهها موفقیتهای اتفاقی را باعث میشوند، زیرا خوانندگان به طور اتفاقی به موارد ارزشمندی دست مییابند. حقیقت این است که کتابخانهها آکنده از مواد مفیدی هستند که خوانندگان بهطور تصادفی آنها را کشف میکنند.
در اغلب موارد،نظامهای رایانهای در پیدا کردن اطلاعات، بهتر از شیوههای دستی عمل میکنند. این نظامها به خوبی آن چه که مردم دوست دارند نیستند، اما به هر حال خوبند و به طور دائم در حال بهبود اند،به خصوص در کارهای مرجع که شامل جهشهای تکراری از یک منبع اطلاعاتی به منبع دیگر هستند، مفید واقع می شوند.
[۱] Bushvanevar
[۲] Me max
[۳] online publicaccess catalog
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر