تحقیق کتابخانه دیجیتالی و مدیریت و ویژگی ها و دیدگاه ها ومزایای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کتابخانه دیجیتالی و مدیریت و ویژگی ها و دیدگاه ها ومزایای آن دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۶
۲-۲٫ مبانی نظری    ۶
۲-۲-۱٫ تاریخچه روند فنآوری اطلاعات در کتابخانه‌ها    ۷
۲-۲-۲٫ تعاریف کتابخانه دیجیتالی    ۸
۲ -۲-۳٫ چرا کتابخانههای دیجیتالی ؟    ۱۰
۲-۲-۴٫اهداف کتابخانه دیجیتالی    ۱۲
۲-۲-۵٫کتابداران در کتابخانههای دیجیتالی    ۱۲
۲-۲-۵-۱٫ آموزشهای لازم برای کتابداران دیجیتالی    ۱۳
۲-۲-۶٫ انواع دیدگاه هادر مورد کتابخانه دیجیتال    ۱۳
۲-۲-۷٫ ویژگیهای کتابخانه های دیجیتالی    ۱۶
۲-۲-۸٫ مزایای کتابخانه های دیجیتالی    ۱۷
۲-۲-۹٫ خدمات کتابخانه های دیجیتالی    ۱۸
۲-۲-۹-۱٫ خدمات مرجع در کتابخانه های تخصصی    ۲۰
۲-۲-۱۰٫ مجموعه سازی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دیجیتالی    ۲۰
۲-۲-۱۱٫ مواد اطلاعاتی کتابخانه دیجیتالی    ۲۱
۲-۲-۱۲٫ علل گرایش به کتابخانه های دیجیتال    ۲۲
۲ -۲-۱۳٫ چالشهادر حوزه کتابخانه های دیجیتالی:    ۲۳
۲-۲-۱۳-۱٫ چالشها و مسایل حوزه نگرشی کتابخانه های دیجیتالی    ۲۳
۲-۲-۱۳-۲٫ چالشها و مسایل حوزه نیروی انسانی کتابخانه های دیجیتالی    ۲۵
۲-۲-۱۳-۳٫ چالشها و مسایل حوزه ساخت مجموعه دیجیتالی    ۲۶
۲-۲-۱۳-۴٫ چالشها و مسایل تجهیزات و دستگاههای دیجیتالسازی    ۲۷
۲-۲-۱۴٫ اصول و پایه های ایجاد کتابخانههای دیجیتالی    ۲۸
۲-۲-۱۵٫ مدیریت کتابخانه های دیجیتال    ۳۰
۲-۲-۱۵-۱٫ آموزش    ۳۱
۲-۲-۱۶٫ سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز کتابخانه دیجیتال    ۳۶
۲- ۲-۱۶-۱٫ سخت‌افزار    ۳۶
۲- ۲-۱۶-۲٫ نرم‌افزارها    ۳۶
۲-۲-۱۶-۳٫ تجهیزات دیجیتالی    ۳۷
۲-۲-۱۷٫ استانداردها در کتابخانههای دیجیتالی    ۳۸
۲-۲-۱۸٫ هزینه و مسایل مالی کتابخانههای دیجیتالی    ۳۹
۲-۲-۱۸-۱٫ موانع مالی    ۳۹
۲-۲-۱۸-۲٫ مسایل حفاظت و نگهداری منابع دیجیتالی    ۴۰
۲-۲-۱۸-۳٫عدم وضوح قوانین مربوط به حق مولف    ۴۱
۲-۲-۱۸-۴٫ نبود روابط عاطفی میان کاربر و کتابخانه    ۴۳
۲-۲-۱۸-۵٫ استاندارد نبودن نظامهای ارتباطی    ۴۳
۲-۲-۱۸-۶٫عدم هماهنگی مابین متخصصان رایانهای و کتابداری و اطلاعرسانی    ۴۴
۲-۲-۱۸-۷٫برخوردهای مقطعی و سطحی مدیران موسسات    ۴۴
۲-۲-۱۸-۸٫ عدم توجه به استانداردهای مورد نیاز    ۴۴
۲-۲-۱۸-۹٫ هزینه نسبتا بالای ایجاد    ۴۴
۲-۲-۱۸-۱۰٫ لزوم داشتن مهارت جستوجو و بازیابی اطلاعات    ۴۵
۲-۲-۱۸-۱۱٫ موانع مالی    ۴۵
۲-۲-۱۸-۱۲٫ حفاظت از منابع اطلاعاتی بودجه    ۴۵
۲-۲-۱۹٫ مدیریت کتابخانههای دیجیتالی    ۴۵
۲-۲-۱۹-۱٫ کتابداران در عصر الکترونیک    ۴۶
۲-۲-۱۹-۲٫ کتابداران کتابخانه های دیجیتالی    ۴۷
۲-۲-۱۹-۲-۱٫وظایف کتابدار دیجیتالی    ۴۷
۲-۲-۲۰٫ معرفی برخی از کتابخانه های دیجیتالی معروف جهان و ایران    ۴۸
۲-۲-۲۰-۱٫ معرفی چند نمونه از کتابخانه های دیجیتالی جهان    ۴۸
۲-۲-۲۰-۲٫ معرفی چند نمونه از کتابخانه های دیجیتالی ایران    ۴۸
۲-۲-۲۰-۲-۱٫ کتابخانه دیجیتال تخصصی انستیتو پاستور    ۴۸
۲-۲-۲۰-۲-۲٫ کتابخانه مجازی فارسی قفسه    ۴۹
۲-۲-۲۰-۲-۳٫کتابخانه مجازی ایران    ۴۹
۲-۲-۲۰-۲-۴٫ موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان     ۵۰
۲-۲-۲۰-۲-۵٫ کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد    ۵۰
۲-۳٫ پیشینه پژوهش    ۵۸
۲-۳-۱٫ پژوهشهای داخل کشور    ۵۸
۲-۳-۲٫ پژوهشهای خارج کشور    ۶۰
فهرست منابع :    ۶۸

منابع :

مظفر مقام،احمد.(۱۳۸۷). دیدگاه های مدیران کتابخانه های تخصصی شهر تهران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال. فصلنامه کتاب. ش۷۶

نبوی، فاطمه. (۱۳۸۷). گفتارهایی در باب کتابخانه دیجیتالی.تهران،نشر کتابدار، چاپ اول.

نعیمی،شیلا.(۱۳۸۷).کتابخانه الکترونیکی، دیجیتالی و مجازی، تفاوت ها و شباهت ها،فصلنامه نمایه

آرمز، ویلیام وای.(۱۳۸۰). کتابخانه های دیجیتال. ترجمه زهیر حیاتی و هاجر ستوده،تهران:  نشر کتابدار.

اصنافی ، امیررضا. (۱۳۸۴).”یادگیری الکترونیکی چیست و جایگاه کتابخانه­های مجازی در این فرآیند کجاست؟”.فصلنامه کتاب.

سالاری،محمود.(۱۳۸۹). چالش ها و مسائل مدیریتی کتابخانه­ها در گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی با نگاهی به ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. شماره دوم،جلد۱۳٫

سیلویا، وب.(۱۳۸۸). خدمات انتفاعی در کتابخانه­ها و مراکز اطلاع رسانی. ترجمه علیرضا رستمی گومه، فرانک زمردپوش، زهرا کاظم پور.تهران: انتشارات چاپار.

عضدانلو، حمید.(۱۳۸۸). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی. تهران:نشر نی.  چاپ سوم. ص۱۶۵٫

فدائی،اشرف.(۱۳۸۷). امکان سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتال در کتابخانه­های دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه دانش شناسی(علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فن­آوری اطلاعات).سال اول.شماره(۲)

فدائی، اشرف، نوشین فرد، فاطمه.(۱۳۸۷). بررسی دیدگاه های مدیران و کتابداران کتابخانه­های دانشگاه علامه طباطبایی در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال.فصلنامه کتاب. ش۸۱

معرف­زاده، ع. و صانعی، د. پ (۱۳۸۵). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاهی استان خوزستان. کتابداری و اطلاع­رسانی. ۹(۳): ۱۲۸-۱۰۷

آقایی، سید احمد. (۱۳۸۸). مزیت کتابخانه دیجیتال نسبت به کتابخانه سنتی. ماهنامه ارتباط علمی،ص۱۴۳

اسفندیاری مقدم، علیرضا، بیات،بهروز. (۱۳۸۷)، کتابخانه های دیجیتال در آیینه متون:پژوهش­های ارزیابی محور .فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی ،دوره یازدهم ، شماره ۳

کومار، کریشال.( ۱۳۸۲). کتابخانه های دیجیتال در عصر اطلاعات الکترونیکی ،ترجمه علی رستمی گومه . تهران :نشر چاپار.

ماهرالنقش،بابک،(۱۳۸۵). بررسی روش های توسعه منابع اطلاعاتی الکترونیکی در کتابخانه های دیجیتالی شهر تهران. فصلنامه کتاب ۶۶

محمدی فرد، داود.(۱۳۸۴). آشنایی با نرم افزارهای کتابخانه ای.تهران: نشر چاپار و لنجوان.

۲-۱ مقدمه

بسیاری از سازمان­ها و موسسات کتابخانه دیجیتالی ایجادکرده­اند یا در حال برنامه­ریزی هستند. حضور در دنیای جدید نیازمند آگاهی از شرایط و ویژگی­های جدید دارد و این آگاهی جز با مطالعه در این حوزه امکان پذیر نیست. کتابخانه­ها در حرکت به­سوی دنیای دیجیتال، علاوه بر رقابت با رقبای جدید، باید در اندیشه رسالت وجودی خود که همان حفظ میراث بشری- که در دنیای دیجیتال علاوه بر میراث مکتوب، میراث دیجیتال را نیز در برمی­گیرد – و ارایه خدمات فرهنگی به جامعه کاربران باشند.کتابخانه­ها در حرکت به­سوی دنیای دیجیتال با چالش­های حقوقی، فنی، نیروی انسانی متخصص، شبکه­های ارتباطی، مدیریتی و غیره مواجه اند که باید پیش از آغاز فعالیت­شان، در  مسیر  رفع این چالش­ها حرکت کنند.

۲-۲٫ مبانی نظری

مفهوم کتابخانه­های دیجیتال اولین بار در سال ۱۹۴۰، توسط بوش وانه وار[۱] در مورد سیستم می­ماکس[۲] بصورت شفاف تعریف شد. سیستم می­ماکس یک کتابخانه دیجیتال مربوط به آینده بود، در این سیستم چنین تصور می­شد که یک فرد می­تواند همه کتاب­ها، دفاتر و ارتباطاتش را دریک دستگاه ذخیره کند (نبوی، ۱۳۸۷).

ایجاد کتابخانه دیجیتالی مستلزم دسترسی به متن کامل منابع اطلاعاتی در قالب کامپیوتری است و این اطلاعات می­تواند تنها نوشتاری نباشد(فاکس، ۱۹۹۵).

یک کتابخانه دیجیتالی از تعداد زیادی رایانه تشکیل شده که به وسیله یک شبکه متصل شده­اند. مهم ترین شبکه اینترنت است که به­وجود آمدن آن به عنوان یک شبکه قابل انعطاف، ارزان و جهانی عامل موثر در توسعه کتابخانه­های دیجیتالی شده است.

رایانه­های موجود در شبکه، سه عملکرد اصلی دارند: کمک به کاربران برای ارتباط با کتابخانه، ذخیره منظم اطلاعات جهت نگهداری بلند مدت، خدمات جستجو و مکان یابی اطلاعات با ارایه فهرست­ها و نمایه ها(آرمز، ۱۳۸۱).

مدیران در تصمیم­گیری کتابخانه نقش اساسی دارند و برای تصمیم­گیری آگاهانه در باب هر موضوع باید علاوه بر فراهم ساختن امکانات و تجهیزات سخت­افزاری و نرم­افزاری از اطلاعات تخصصی­مربوط به آن موضوع نیز آگاه باشند. مدیرانی که فاقد آگاهی، تخصص و نگرش مثبت باشند به راحتی نمی­توانند ابداعات و نوآوری­ها را ایجاد کنند (مظفرمقام،۱۳۸۷).

۲-۲-۱٫ تاریخچه روند فن­ آوری اطلاعات در کتابخانه‌ها

هر چند تا دیروز شکل مرسوم دسترسی محققان به اطلاعات پژوهشی به اشکال کاغذی و لوح فشرده بوده‌است، لیکن امروزه عرضه کنندگان اطلاعات، شبکه‌های وب را به عنوان رسانه‌ای مناسب‌تر برای پایگاه‌های اطلاعات مرجع و مجلات پژوهشی تمام متن یافته‌اند. کاربران می‌توانند از طریق وب، اطلاعات مورد نیاز تحقیق خود را در طول شبانه روز و در تمام روزهای هفته از هر مکانی بازیابی کنند. به علاوه، بسیاری از پایگاه‌های مبتنی بر وب، به شکل قوی تری تجهیز شده‌اند ویا اینکه اطلاعات بیشتری نسبت به شیوه‌های سنتی کاغذی یا لوح فشرده ارایه می‌کنند. تغییرات سریع و همه جانبه، کتابخانه‌های تخصصی و کتابداران متخصص در این کتابخانه‌ها را در آستانه عصر جدیدی قرار داده‌است که با گذشته نه چندان دور، بسیار متفاوت است. سیستمهای رایانه‌ای که در کتابخانه‌ها تا دهه ۸۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت، ارتباطی پیوسته و مستقیم با عملکردهای سنتی کتابخانه‌ها برقرار می‌نمود، علی رغم توانایی و قابلیت­های عملی و گسترده فهرست­های قابل دسترسی برای عموم [۳]و سیستم­های محلی متصل بدان­ها، کتابخانه‌ها هنوز مدلی سنتی از مجموعه‌های فیزیکی و محلی هستند که عمدتا از طریق ابزارهای کتابشناختی ناهماهنگ، می­توان بدان­ها دسترسی یافت. هم اکنون پیشرفت‌های قابل توجهی دیده می‌شود که در حال تغییر بنیادی این مدل است. فن­آوری­های ­نو، فهرست‌های کتابخانه را از راهنماهای ساده منابع به سیستم­های جامع اطلاعاتی تغییر داده‌اند و در مرحله ایفای تعهد خود در انتقال مستقیم منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های دنیا و مراکز اطلاع­رسانی به میز استفاده کنندگان هستند. داده‌های رقمی و تصاویر الکترونیکی، کم­کم جایگزین منابع اطلاعاتی فیزیکی شده­اند. روش­های سریع دست­یابی به منابع اطلاعاتی به تدریج اهمیت بیشتری از گردآوری مجموعه‌های جدید پیدا کرده‌است.به گفته کینگ در سال۲۰۱۰بیش از۸۰ درصد روزنامه‌ها و نشریات به صورت پیوسته و از طریق شبکه‌های دور­بین‌المللی در دسترس خواهند بود. این پیشرفت­ها پیامدهای عمیقی درکتابخانه‌های تخصصی دارد. فن­آوری تقریبا تمام جنبه‌های کار کتابخانه را تحت تاثیر خود قرار داده‌است: کتابداران شاغل در بخش فراهم­ آوری اکنون باید به دنبال راهی جهت دسترسی مراجعان به منابع دیجیتال باشند، فهرستنویسان باید این منابع را دسترس پذیر سازند و کتابداران مرجع نیز ضمن کمک به مراجعان در داخل کتابخانه باید پاسخ­گوی ارباب رجوع از راه دور باشند.

تاریخ استفاده ازرایانه در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع­رسانی را می‌توان به چند دوره نسبتا مشخص تقسیم کرد: در دهه ۱۹۴۰ نخستین روش­های نیمه ماشینی ذخیره و بازیابی اطلاعات با استفاده از نظام برگه‌ای لبه منگنه مورد توجه قرار گرفت. این نظام در واقع پیش آمد نظام‌های رایانه‌ای دهه ۱۹۶۰ بود. در دهه ۱۹۸۰ شاهد گسترش نظام‌های پیوسته چه از نظر تنوع و ایجاد نرم‌افزارهای آماده و تجهیزات چاپ و نمایش اطلاعات و چه از نظر نفوذ و کاربرد این نظام‌ها در کشورهای در حال رشد بود. دهه ۱۹۹۰ دهه رشد اینترنت به حساب می‌آید و کتابخانه‌ها نیز از این پدیده حاصل از فناوریهای جدید در کارهای خود به خوبی استفاده کردند. این مسیر روز به روز در حال تحول و پیشرفت است و جهت آن به سوی افزایش توانایی‌های انسان در به دست آوردن دقیق اطلاعات می‌باشد. استفاده از فناوری اطلاعات نیازمند آموزشهای ویژه نه تنها برای کتابداران که مستقیما دست اندرکار اطلاع رسانی اند، بلکه برای استفاده کنندگان عادی نیز می‌باشد. امروزه باسواد کسی است که سواد رایانه‌ای داشته باشد و خود بتواند مستقیما از امکانات رایانه‌ای استفاده کند(ویتور،۱۳۸۳).

۲-۲-۲٫ تعاریف کتابخانه دیجیتالی

اجزای زیر را در تعاریف مختلف موجود از کتابخانه دیجیتال می توان یافت:

۱٫کتابخانه دیجیتال یک نهاد واحد نیست.

۲٫کتابخانه دیجیتال برای لینک منابع به تکنولوژی نیاز دارد.

۳٫رابطه بسیاری از کتابخانه های دیجیتال با سرویس­های اطلاعاتی برای استفاده کنندگان نهایی شفاف است.

۴٫دستیابی جهانی به کتابخانه­های دیجیتال و سرویس­های اطلاعاتی یک هدف است[۴].(سیکدیو،۲۰۰۳)

کتابخانه دیجیتال (الکترونیکی) کتابخانه‌ای است که در آن اسناد به جای کاغذ یا سایر رسانه‌های محلی به شکل الکترونیکی ذخیره شده‌اند. اساس این کتابخانه‌ها ذخیره مدارک به شکل الکترونیکی و نیز استفاده الکترونیکی است. به این صورت که هر فردی در هر نقطه با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و یک خط تلفن بتوانند به تمامی اطلاعات یک کتابخانه عظیم دسترسی پیدا کند. از این رو کافی است که  منابع را در حافظه این نوع کتابخانه‌ها قرار داد. مجموعه روش­ها، خدمات و ساختارهای اطلاعاتی که باعث می‌شوند تا اطلاعات در قالب یک فن‌آوری نوین با دسترسی آسان، سریع و گسترده ارایه شوند، کتابخانه دیجیتال نام دارد (زوارقی،۱۳۸۳).

تعریفی دیگر از کتابخانه­های دیجیتال به مفهوم تبادل رقومی اطلاعات چند رسانه­ای در یک محیط ارتبا­طی گسترده و وسیع تعبیر می شود .

کتابخانه الکترونیکی، سازمانی است حاوی منابع خاص که نگهداری آنها، دارای ارزش زیادی بوده و لذا در آن راهکارهایی جهت گزینش، سازماندهی، ارایه دسترسی‌های کنترل شده، امکان توزیع، حفظ یکپارچگی و اطمینان از ماند­گاری مجموعه اطلاعات در طول زمان، پیش­بینی گردیده‌ است. سهولت دسترسی به منابع و مقرون به صرفه بودن آن، امکان تبادل اطلاعات و منابع موجود با دیگر سازمان­ها، به­کارگیری مکانیزم­هایی جهت حفظ، گسترش و توسعه، توجه به مسئله مالکیت معنوی، از مهم­ترین ملاحظات در کتابخانه دیجیتال می‌باشد.

سر درگمی‌های موجود در مورد این عبارت ناشی از آن است که در طول سال­ها، عبارات متنوعی برای این مفهوم به کار برده شده‌است (مانند کتابخانه‌های الکترونیکی، مجازی، کتابخانه‌های بدون دیوار) و دقیقا” مشخص نبود که معنای واقعی هر کدام از این مفاهیم چیست؟ از سوی دیگر، کتابخانه‌های دیجیتال مورد توجه حوزه‌های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی است.

با این توصیف کتابخانه دیجیتال محیطی است که دقیقاً از روی سیستم عملکرد کتابخانه­های سنتی  توسط نرم افزارهای  مختلف شبیه­سازی و در بیشتر جهات، هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ قابلیت و کیفیت ارایه کار و ایجاد ارتباط و راهنمایی کاربران به مفهوم و موضوع مورد نظر بهینه شده است که در نهایت شخص را با موضوع و مواد مربوطه از یک طرف و سایر محیط­ها و سیستم­های اطلاع­رسانی از طرف دیگر مرتبط می سازد.

یک کتابخانه دیجیتالی یک محیط کنترل شده است که از طریق چارچوب­های قانونی و تجاری مناسب و فارغ از محل نگهداری، شکل اطلاعات و حوزه تصدیق­گری، دسترسی یکپارچه به حجم وسیعی از خدمات اطلاعاتی را فراهم می­آورد و در تعریف دیگر کتابخانه­های دیجیتالی را سازمان­هایی به حساب آورده­اند که منابع از جمله کارکنان متخصص را برای انتخاب، سازماندهی، دسترسی، تفسیر ، توزیع، نگهداری و تضمین دوام مجموعه آثار دیجیتالی فراهم می­سازد به­طوری که این منابع آماده و از نظر اقتصادی برای استفاده به وسیله یک فرد مشخص یا مجموعه­ای از گروه­ها قابل دسترسی باشد. در واقع می­توان گفت کتابخانه دیجیتالی(الکترونیکی)، کتابخانه­ای است  که در آن اسناد به جای کاغذ یا سایر رسانه­های محلی به شکل الکترونیکی ذخیره شده­اند. اساس این کتابخانه­ها ذخیره مدارک به شکل الکترونیکی و نیز استفاده الکترونیکی است. به این­صورت که هر فردی در هر نقطه از ایران و حتی جهان با استفاده ازیک کامپیوتر معمولی و یک خط تلفن بتواند به تمامی اطلاعات یک کتابخانه عظیم دسترسی پیدا کند. از این رو کافی است این کتاب­ها را جمع­آوری کرده و در واحدهای حافظه در این نوع کتابخانه­ها قرار دهند(شریف آبادی،۱۳۸۱) .

کتابخانه­های دیجیتالی سازمان­هایی هستند که در آن تامین منابع، حضور کارکنان متخصص، فرایند انتخاب، سازماندهی و کمک و راهنمایی برای دست­یابی منطقی و عقلانی به اطلاعات (دیجیتالی )، تفسیر توزیع، حفظ یکپارچگی آن و تضمین برای وجود و نگهداری مجموعه­ای از آثار دیجیتال در مدت زمان طولانی مورد توجه قرار می­گیرد تا به­توان منابع اطلاعاتی دیجیتال را با سرعت و صرفه­جویی به لحاظ اقتصادی برای استفاده یک جامعه یا مجموعه­ای از جوامع خاص، دسترس­پذیر ساخت (زینگ، ۲۰۰۵). این کتابخانه جزئی از جامعه­ای هستند که در آن اشخاص و گروه­ها در تعامل با یکدیگر بوده و از داده­ها، اطلاعات، منابع و نظام های دانش استفاده می­کنند(نبوی،۱۳۸۶).

۲ -۲-۳٫ چرا کتابخانه ­های دیجیتالی ؟

دلیل اساسی برای ایجاد کتابخانه­های دیجیتالی این باور است که این کتابخانه­ها اطلاعات را نسبت به آنچه در گذشته مقدور بوده است به شیوه بهتری تحول خواهند داد. کتابخانه­های سنتی بخش اساسی جامعه هستند ولی کامل نیستند. آیا ما می­توانیم به نحو بهتری عمل کنیم؟ مشتاقان کتابخانه­های دیجیتالی خاطر نشان می سازند که رایانه­ها و شبکه­ها هم اکنون شیوه­های ارتباط بین افراد را تغییر داده­اند. آن­ها چنین استدلال می کنند که در بعضی از رشته­ها، متخصص یا دانشمندی که پشت رایانه شخصی متصل به شبکه ارتباطی نشسته است نسبت به زمانی که به یک کتابخانه مراجعه می­کند،خدمات بهتری را دریافت می­دارد. اطلاعاتی که در ابتدا تنها برای متخصصان فراهم بود حال به صورت مستقیم در اختیار همه قرار دارد. کاربر قادر است که از طریق رایانه شخصی به استفاده از موادی بپردازد که در رایانه­های سراسر دنیا ذخیره شده­اند. بر عکس،اغلب علاقه مندان سرسخت – البته نه همه آنان – تشخیص داده­اند که مدارک چاپی بخشی از تمدن است که تنها به تدریج می­توان نقش برجسته آن­ها را در ذخیره و انتقال اطلاعات تغییر داد.گرچه بعضی از موارد مهم استفاده از چاپ را می­توان با اطلاعات الکترونیکی جایگزین کرد، اما همه بر این باورنیستند که حرکت گسترده به سوی اطلاعات الکترونیکی مطلوب باشد، حتی اگر از نظر فنی، اقتصادی و حقوقی چنین امکانی وجود داشته باشد.

در زیر بعضی از سودمندی­های کتابخانه­های دیجیتالی آمده است:

الف) کتابخانه دیجیتالی کتابخانه را به­سوی  کاربر می­آورد:

برای استفاده از کتابخانه سنتی خواننده باید به­آنجا برود. در دانشگاه این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما اغلب مردم در دانشگاه­ها نیستند و کتابخانه­ای هم در نزدیکی خود ندارند. بسیاری از مهندسان و پزشکان جهت دسترسی به جدیدترین اطلاعات به شدت در مضیقه­اند.

کتابخانه دیجیتالی اطلاعات را به میز کاربر، چه در اداره ،چه در خانه می­آورد. با یک کتابخانه دیجیتالی رومیزی،خواننده هرگز نیازی به رفتن به ساختمان کتابخانه ندارد. هرجا که یک رایانه شخصی با اتصال شبکه ای وجود داشته باشد کتابخانه­ای دیجیتالی وجود خواهد داشت.

ب ) استفاده از قدرت رایانه در جستجو و تورق

خواندن مدارک ­کاغذی ساده است، اما پیدا کردن اطلاعاتی که روی کاغذ ذخیره شده است می­تواند دشوار باشد. علی رغم وجود ده­ها ابزار ثانوی و مهارت­کتابداران مرجع، استفاده از کتابخانه می­تواند چالشی سخت باشد .ادعایی که اغلب در مورد کتابخانه­های سنتی به عمل می­آید این است که این کتابخانه­ها موفقیت­های اتفاقی را باعث می­شوند، زیرا خوانندگان به طور اتفاقی به موارد ارزشمندی دست می­یابند. حقیقت این است که کتابخانه­ها آکنده از مواد مفیدی هستند که خوانندگان به­طور تصادفی آن­ها را کشف می­کنند.

در اغلب موارد،نظام­های رایانه­ای در پیدا کردن اطلاعات، بهتر از شیوه­های دستی عمل می­کنند. این نظام­ها به خوبی آن چه که مردم دوست دارند نیستند، اما به هر حال خوبند و به طور دائم در حال بهبود اند،به خصوص در کارهای مرجع که شامل جهش­های تکراری از یک منبع اطلاعاتی به منبع دیگر هستند، مفید واقع می شوند.

[۱] Bushvanevar

[۲] Me max

[۳] online publicaccess catalog

sukdev,2003 5

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.