تحقیق گاز طبیعی و رطوبت زدایی از آن و انواع روشهای نم زدایی از گاز طبیعی و معرفی تکنولوژی غشاء و مکانیسم جداسازی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گاز طبیعی و رطوبت زدایی از آن و انواع روشهای نم زدایی از گاز طبیعی و معرفی تکنولوژی غشاء و مکانیسم جداسازی آن دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- گاز طبیعی و رطوبت زدایی از آن    ۴
۱-۲- مشکلات ناشی از حضور بخارات آب در گاز طبیعی    ۵
۱-۳- انواع روشهای نم زدایی از گاز طبیعی[۳-۶]    ۵
۱-۳-۱- جذب در مایع بوسیله مایعات جاذب رطوبت    ۶
۱-۳-۲- جذب آب توسط مواد جامد جاذب رطوبت    ۹
۱-۳-۲-۱- سیلیکاژل    ۱۲
۱-۳-۲-۲- موبیل سوربید    ۱۲
۱-۳-۲-۳- آلومینای فعال    ۱۳
۱-۳-۲-۴- بوکسیت فعال    ۱۳
۱-۳-۲-۵- غربال مولکولی    ۱۴
۱-۲- فرآیندهای غشائی    ۱۸
۱-۲-۱- معرفی تکنولوژی غشاء    ۱۸
۱-۲-۲- مکانیسم جداسازی غشائی    ۱۹
۱-۲-۳- تقسیم بندی غشاءها    ۲۰
۱-۲-۳-۱- تقسیم بندی بر اساس جنس غشاء    ۲۰
۱-۲-۳-۲- تقسیم بندی بر اساس ساختار غشاء    ۲۴
۱-۲-۳-۳- تقسیم بندی براساس شکل هندسی غشاء    ۲۵
۲-۱- تاریخچه استفاده از روشهای متداول برای رطوبت زدایی از گاز با استفاده از مایعات جاذب    ۲۹
۲-۲- تاریخچه استفاده از غشای الیاف تو خالی برای رطوبت زدایی از گاز    ۳۰
فهرست منابع    ۳۳

منابع

[۱]      Abdulrahman, R., I. Sebastine, and F. Hanna, Natural Gas Dehydration Process Simulation and Optimization: A Case Study of Khurmala Field in Iraqi Kurdistan Region. International Journal of Engineering and Technology, 2014. 4(1)

[۲]      Netušil, M. and P. Ditl, Natural Gas Dehydration. 2012.

[۳]      Kohl, A.L. and R. Nielsen, Gas purification. 1997: Gulf Professional Publishing.

[۴]      Katz, D.L.V. and K. Donald La Verne, Handbook of natural gas engineering. 1959: McGraw-Hill New York.

[۵]      Campbell, J.M., et al., Gas conditioning and processing. Vol. 1. 1976: Campbell Petroleum Series.

[۶]      Kidnay, A.J. and W.R. Parrish, Fundamentals of natural gas processing. Vol. 200. 2006: CRC Press.

[۷]      Olajire, A.A., CO2 capture and separation technologies for end-of-pipe applications–A review. Energy, 2010. 35(6): p. 2610-2628.

[۸]      Yeon, S.-H., et al., Determination of mass transfer rates in PVDF and PTFE hollow fiber membranes for CO2 absorption. Separation science and technology, 2003. 38(2): p. 271-293.

[۹]      Rangwala, H.A., Absorption of carbon dioxide into aqueous solutions using hollow fiber membrane contactors. Journal of Membrane Science, 1996. 112(2): p. 229-240.

[۱۰]    Li, J.-L. and B.-H. Chen, Review of CO2 absorption using chemical solvents in hollow fiber membrane contactors. Separation and Purification Technology, 2005. 41(2): p. 109-122.

[۱۱]    Yang, H., et al., Progress in carbon dioxide separation and capture: A review. Journal of Environmental Sciences, 2008. 20(1): p. 14-27.

[۱۲]    Ebenezer, S.A. and J. Gudmunsson, Removal of Carbon dioxide from natural gas for LPG production. Semester project work, 2005.

[۱۳]    Mansourizadeh, A. and A. Ismail, Hollow fiber gas–liquid membrane contactors for acid gas capture: a review. Journal of hazardous materials, p. 38-53.

[۱۴]    Powell, C.E. and G.G. Qiao, Polymeric CO2/N2 gas separation membranes for the capture of carbon dioxide from power plant flue gases. Journal of Membrane Science, 2006. 279(1–۲): p. 1-49.

[۱۵]    DevNaylor, T., Polymer Membranes. Rapra Technology Limited, 1996. 8(5).

[۱۶]    Srikanth, G., “Membrane Separation Processes” Technology and Business Opportunities. Water Conditioning & Purification, 2008: p. 1-4

– گاز طبیعی و رطوبت زدایی از آن

گاز طبیعی یکی از مهمترین منابع اولیه انرژی است. مخازن گازی بزرگی در دهه­های اخیر کشف شده­اند و امید به کشف مخازن گازی بیشتر، بسیار روشن است. گاز طبیعی موجود در مخازن زیرزمینی تحت شرایط دمایی و فشاری خاص، در­کنار نفت و آب قرار دارد. از این جهت گاز طبیعی ممکن است مقداری ناخالصی شامل دی اکسید کربن، سولفید هیدروژن، بخار آب و …  به همراه خود داشته باشد[۱].

گاز طبیعی برای این که بتواند به مصرف خانگی و صنعتی برسد، باید طی چند مرحله در پالایشگاه­ها تصفیه شود و ناخالصی آن گرفته شود، میزان این ناخالصی­ها بایستی در حد استاندارد خط لوله یا فروش باشد. از مهم ترین مراحل تصفیه­ی گاز طبیعی، جذب گازهای اسیدی از گاز در صورت دارا بودن این ترکیبات و نم زدایی[۱] است.

نم زدایی یا رطوبت زدایی یکی از مراحل پالایش گاز طبیعی است. پس از تفکیک نفت از گاز، مقداری آب آزاد همراه با گاز طبیعی وجود دارد. که بیشتر آن توسط روش­های جداسازی ساده در سر چاه یا در نزدیکی آن از گاز جدا می­شود. در حالی که بخار آب موجود در محلول گاز می­بایست طی فرآیندی بسیار پیچیده تحت عنوان نم زدایی و یا رطوبت زدایی از گاز طبیعی تفکیک گردند.

۱-۲- مشکلات ناشی از حضور بخارات آب در گاز طبیعی

آب شاید یکی از ناخالصی­های ناخواسته مشترک تمام گازهای طبیعی است. معمولاً بخار آب به تنهایی باعث بروز مشکل چندانی نمی­شود، این ماده بصورت مایع یا جامد در حالت تراکم و یا خنک شدن از گاز جدا شده و ایجاد مشکل می­نماید. اگر دمای دیواره لوله انتقال یا مخازن نگهداری گاز طبیعی تا به زیر دمای نقطه شبنم[۲] گاز کاهش یابد، بخارات آب موجود در گاز طبیعی شروع به میعان شدن بر روی سطح سرد لوله می­کنند که مشکلات زیر را در بر خواهد داشت[۲]:

گاز طبیعی در کنار قطرات آب امکان تشکیل هیدرات[۳] را ایجاد می­کند، که تشکیل هیدرات خود موجب افزایش افت فشار، انسداد، گرفتگی جزئی یا کلی خط لوله گاز و در برخی موارد انفجار خط لوله می­شود.

گازهای دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن موجود در گاز طبیعی در قطرات آب حل می­شوند و موجب به وجود آمدن ترکیبات بسیار خورنده­ای می­شوند که باعث آسیب رسیدن به خط لوله می­شود.

بخار آب موجب کاهش ارزش حرارتی[۴] گاز طبیعی می­شود.

اشغال قسمتی از سطح لوله و کاهش ظرفیت مفید آن

انجماد در واحدهای جذب که با سرمایش گاز همراه می­باشند.

 ۱-۳- انواع روش­های نم زدایی از گاز طبیعی[۳-۶]

انتخاب روش نم زدایی بستگی به شرایط گاز (اجزای تشکیل دهنده و فشار و دما و دبی) و میزان نیاز به نم زدایی دارد. مقدار آب موجود در گاز را می­توان با نقطه شبنم گاز در فشار و دمای مورد نظر مشخص کرد. کاهش نقطه شبنم گاز، نشانگر مقدار آبی است که در فرآیند نم زدایی از گاز جدا می­شود. روش­های مختلف نم زدایی عبارتند از:

روش جذب در مایع بوسیله مایعات جاذب رطوبت[۵]

در این روش رطوبت گاز توسط یک مایع حلال از گاز جدا می­شود. انواع مختلف گلایکول از مهم ترین موادی است که در این روش مورد استفاده قرار می­گیرد.

روش جذب جامد به وسیله جامدات جاذب رطوبت[۶]

در این روش رطوبت گاز توسط یک جامد فعال از گاز جدا می­شود، سیلیکاژل، موبیل سوربید، اکسید آلومینیوم و غربال مولکولی از مهمترین جامداتی هستند که در این روش به کار می­روند.

روش میعان نمودن آب به وسیله فشردن یا سرد کردن گاز[۷]

در این روش گاز توسط کمپرسور فشرده شده و با توجه به این که دمای آن زیاد می شود، توسط یک سیستم خنک کننده سرد شده و بخارات آن که مایع شده از گاز جدا می شود. در این روش گاز مرطوب در اثر تبادل حرارت با یک ماده مبرد[۸] سرد می­شود. در این عمل بخارات آب و هیدروکربونهای سنگین آن کندانس شده و به صورت مایع از گاز جدا می شود. این عمل ممکن است در چند مرحله انجام شود.

-۳-۱- جذب در مایع بوسیله مایعات جاذب رطوبت

مایعاتی که برای جذب آب به کار برده می­شوند، باید خواص مطلوبی داشته و نیازهای متعدد عملیاتی را برآورده نمایند که مهم ترین آنها عبارتند از:

خاصیت جذب آب زیاد

قیمت پایین

خاصیت غیر خورندگی

پایداری در برابر اجزای گاز

پایداری در مدت زمان احیا

سادگی در احیا

چسبندگی (ویسکوزیته) پایین و مناسب

فشار بخار پایین در درجه حرارت تماس با گاز

خاصیت حلالیت کم در گاز طبیعی و هیدروکربورهای مایع

خاصیت ایجاد کف پایین و میل کم به امولسیون شدن

دو ماده آلی که تمام خواص ذکر شده را در سطح رضایت بخشی برآورده می­نمایند عبارتند از:

دی اتیلن گلایکول[۹]

تری اتیلن گلایکول[۱۰]

 انواع مختلف گلایکول ها

گلایکول­ها، به ویژه دی اتیلن گلایکول (DEG) و تری اتیلن گلایکول (TEG) در سیستم­های نم زدایی از گاز اهمیت ویژه­ای دارند. در جدول ۱- ۱ مشخصات فیزیکی گلایکول­ها قابل مشاهده می­باشد. با توجه به خواص گلایکول­ها که ذکر شد، مهم ترین عواملی که موجب استفاده گسترده از گلایکول­ها در نم زدایی گازها می­شود عبارتند از خاصیت جذب آب، پایداری عالی در برابر حرارت و در برابر تجزیه شیمیایی، فشار بخار پایین و قیمت مناسب.

[۱] Dehydration

[۲] Dew point

[۳] Hydrate formation

[۴] Heating value

[۵] Absorption

[۶] Adsorption

[۷] Refrigeration

[۸] Refrigerant

[۹] Diethylene glycol

[۱۰] Triethylene glycol

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.