تحقیق گیاه کلزا و اهمیت آن و تنش گرما و اثر تنش گرما آخر فصل بر عملکرد و اجزای عملکرد و نقش بُر درگیاه کلزا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه کلزا و اهمیت آن و تنش گرما و اثر تنش گرما آخر فصل بر عملکرد و اجزای عملکرد و نقش بُر درگیاه کلزا دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱ کلزا و اهمیت آن    ۶
۲-۲ سطح زیر کشت کلزا    ۷
۲-۳ تنش گرما    ۷
۲-۳ اثر تنش گرما آخر فصل بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۸
۲-۵ اثر تنش گرما بر صفات فیزیولوژیک    ۱۰
۲-۶ اثر تنش گرما آخر فصل بر کیفیت محصول    ۱۲
۲-۷ بُر    ۱۳
۲-۷-۱ نقش بُر درگیاه    ۱۳
۲-۷-۲ پیامدهای ناشی از کمبود بُر در گیاه    ۱۴
۲-۷-۳ اهمیت بُر در کلزا    ۱۴
۲-۷-۴ اثر بُر بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۱۴
۲-۷-۵ اثر بُر بر کیفیت محصول    ۱۵
منابع    ۱۶

منابع

فتحی، ق.، مرادی تلاوت، م. ر. و نادری عارفی، ع. ۱۳۸۹٫ فیزیولوژی کلزا. انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. ۲۴۸ ص.

فرجی، ا. ۱۳۹۱٫ تأثیر تنش گرما طی دوره زایشی بر خصوصیات کمی و کیفی کلزا. مجله زیتون. ۳۲ (۲۲۶): ۷۲-۶۸٫

فرجی­آرمان، م.، عباسی، ا. و رجبی، م. ۱۳۹۰٫ بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد در رقم مستر و سیرنا آفتابگردان. اولین همایش مباحث نوین در کشاورزی. ساوه.

ملکوتی، م. ج. (۱۳۷۹) کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد و بهینه­سازی مصرف کود در ایران. نشر آموزش کشاورزی، کرج.

ملکوتی، م. ج. و تهرانی، م. م. ۱۳۷۸٫ نقش ریز مغذی­ها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. ۳۲۸ ص.

ملکوتی، م. ج. و متشرع­زاده، ب. ۱۳۷۸٫ نقش بُر در افزایش کمی و بهبود کیفی تولیدات کشاورزی   (مشکلات و راه کارها).  نشر آموزش کشاورزی. معاونت تات وزارت کشاورزی، کرج، ایران.

مرادی­تلاوت، م. ر. و سیادت، س. ع. ۱۳۹۱٫ معرفی و تولید گیاهان دانه روغنی. انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی. تهران. ۳۷۴ص.

مرادی تلاوت، م. ر.، سیادت، س. ع.، نادیان، ح. و فتحی، ق. ۱۳۸۶٫ واکنش رشد و عملکرد کلزا به سطوح مختلف نیتروژن و بُر در منطقه اهواز. مجموعه مقالات دهمین کنگره علوم خاک ایران، کرج.     ۴۶۷-۴۶۶٫

اکبری، م. و رضادوست، س. ۱۳۸۸٫ اثر تاریخ کاشت و روش­های مختلف کنترل علف­های هرز بر عملکرد و خصوصیات رویشی آفتابگردان در منطقه خوی. مجله پژوهش در علوم زراعی. ۳(۱۰): ۳۲-۱۷٫

رهنما، ع. و بخشنده، ع. ۱۳۸۴٫ اثر تاریخ کاشت و شیوه کاشت مستقیم و نشایی بر عملکرد دانه و سایر ویژگی­های زراعی کلزا در اهواز. مجله علوم زراعی ایران. ۷: ۳۴۲-۳۳۶

زاهدی، ع. ۱۳۸۳٫ کلزا در ایران وکانادا. مجله سنبله ۱۳۳ : ۳۰-۲۸٫

سلطانی، ا و فرجی، ا. ۱۳۸۶٫ رابطه آب و خاک و گیاه. انتشارات جهاد دانشگاهی. مشهد. ۲۴۶ص.

فقیه، پ. ۱۳۷۹٫ بررسی عملکرد، اجزای عملکرد، روند رشد و شاخص های فیزیولوژیکی ارقام کلزا در منطقه دزفول، پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول. ۱۹۹ ص.

فلاح هکی، م. ر.، یدوی، ع.، دهنوی، م. م. و  بنیادی، م. ۱۳۹۰٫ اثر تاریخ کاشت بر خصوصیات فیزیولوژیک مورفولوژیک چهار رقم کلزا در یاسوج. مجله تولید و فرآوری محصولات زراعی، باغی و منابع طبیعی یاسوج. ۴(۲):۲۲۲-۲۰۷

مقدمه

تولید محصولات زراعی و تغذیه­ی جمعیت­های انسانی از هر زمانی در گذشته مسائل پیچیده­تری را در پی دارد. همراه با افزایش جمعیت جهان، بهبود سطح تغذیه، گسترش دامداری­های صنعتی و افزایش مصرف پروتئین، تلاش برای دستیابی به منابع جدید تولید روغن گیاهی افزایش یافته است. دانه­های روغنی  برآورنده­ی بسیاری از نیازهای امروز جامعه­ی ما به ویژه غذای مورد نیاز انسان است. کلزا در میان دانه­های روغنی از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و رشد و گسترش آن در ایران می­تواند تا اندازه­ی زیادی کمبودها را در زمینه­ی فراهمی روغن خوراکی در کشور جبران نماید. روغن کلزا همانند آفتابگردان، سویا و ذرت به­ خاطر داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترل از ارزش تغذیه­ای فراوانی برخوردار است. این گیاه علاوه بر داشتن ویژگی­های مثبت تغذیه­ای با وجود ارقام پاییزه و بهاره در بسیاری از نقاط جهان از عرض­های جغرافیایی بالا تا عرض­های جغرافیایی پایین­تر کشت می­شود، در حالی که اغلب گیاهان روغنی تابع شرایط خاص آب و هوایی می­باشند. میزان زیاد روغن در دانه­های کلزا و همچنین ترکیب مناسب اسیدهای چرب اصلاح شده موجب تسلط آن بر بازارهای روغن جهانی شده است. بهره­مندی از این ویژگی­ها و موارد مصرف فراوان، اهمیت کلزا نسبت به سایر محصولات روغنی را نشان می­دهد (فتحی و همکاران، ۱۳۸۹).

با افزایش گرم شدن کره زمین، تنش گرمایی می­تواند به عنوان یک مشکل عمده در اراضی کشت کلزا (و همچنین سایر گیاهان زراعی با خصوصیات تحمل به تنش گرمای مشابه) پدیدار شود. دماى هوا یکى از عوامل مهم توزیع گیاهان زراعی در مناطق مختلف جهان است. دما میزان فتوسنتز و تنفس گونه ­هاى گیاهى را کنترل کرده و بر گل­دهی، توزیع مواد فتوسنتزی و رسیدن آن­ها موثر است. حدود بالا و پایین دما تأثیر نامطلوبی بر فرآیندهای فیزیولوژیکی داشته و مانع از رشد گیاه می شود، اگرچه در یک محدوده دمای مناسب، با افزایش دما رشد گیاهان به شرط محدودکننده نبودن سایر عوامل، سریع­تر می­شود. تأثیر دما بر عملکرد به مرحله رشد گیاه که در طی آن دما تغییر می­کند، بستگی دارد. با افزایش دما سرعت نمو گیاه بیشتر شده و از این راه بر عملکرد اثر می­گذارد. در گیاهان زراعى مختلف، حساسیت مراحل نمو زایشی به تنش گرما مورد توجه قرار گرفته است (فرجی، ۱۳۹۱). تأثیر تنش گرما در طی گل­دهی بر خصوصیات کمى و کیفى گیاهان زراعى مانند کلزا) ناتال[۱] و همکاران، ۱۹۹۲، آنگادی[۲] و همکاران، ۲۰۰۰)، گوجه (ساتو[۳] و همکاران، ۲۰۰۲)، لوبیا (شانارد و گیپس[۴]، ۱۹۹۴)، گندم (ساینی[۵] وهمکاران، ۱۹۸۳) و ذرت  (کارسون[۶]، ۱۹۹۰) به خوبی بررسی شده است. دماى بالاى هوا طی دوره زایشی سبب کاهش باروری و عملکرد دانه در گندم (ساینی و همکاران، ۱۹۸۳)، ذرت (اسکاپر[۷] و همکاران، ۱۹۸۷؛ میچل و پتولینو[۸]، ۱۹۸۸)، پنبه (کیتاک[۹] و همکاران، ۱۹۸۸)، لوبیا چشم بلبلی (احمد و هال[۱۰]، ۱۹۹۳) و نخود فرنگی (گویلیونی[۱۱] و همکاران، ۱۹۹۷) شد.

عملکرد در شرایط تنش تحت تأثیر عوامل محیطی و زراعی قرار می­گیرد و حفظ و بهبود آن مستلزم تدابیر به­زراعی و به­نژادی است. در روش­های به­زراعی با استفاده از نهاده­های مرغوب­، اعمال مدیریت­های زراعی مناسب، می­توان عملکرد در واحد سطح را افزایش داد، ولی در روش­های به­نژادی با استفاده از انتخاب و اصلاح گیاهان، می­توان عملکرد در واحد سطح بالاتری تولید کرد (مظاهری و مجنون­حسینی، ۱۳۸۴). یکی از نیازهای مهم در برنامه­ریزی زراعی به منظور حصول عملکرد بالا و با کیفیت مطلوب مخصوصاً در شرایط تنش، توجه به تغذیه گیاه است. تغذیه صحیح گیاه یکی از عوامل مهم در بهبود کمی و کیفی محصول به­شمار می­آید (اکبری­نیا و همکاران، ۱۳۸۲). در تغذیه صحیح گیاه نه تنها باید هر عنصر غذایی به اندازه کافی در دسترس گیاه قرار گیرد، بلکه ایجاد تعادل و رعایت نسبت میان همه عناصر غذایی از اهمیّت زیادی برخوردار است (ملکوتی،۱۳۷۲). کودها با بهبود شرایط خاک و کنترل میزان عناصر ضروری، باعث افزایش رشد، عملکرد و همچنین بهبود کیفیت در نباتات، به ویژه گیاهان زراعی می­شوند (بی­نام ، ۲۰۰۱).

بُر یکی از عناصر غذایی کم ­مصرف برای رشد گیاهان است که برای رشد طبیعی گیاه ضروری بوده و کمبود آن سبب توقف رشد و کاهش عملکرد می­گردد (هو و براون[۱۲]، ۱۹۹۷). بُر نقش عمده­ای در فعالیت­های حیاتی گیاهی دارد و در تقسیم سلولی بافت­های مریستمی، تشکیل جوانه­های برگ و گل، ترمیم بافت­های آوندی، متابولیسم قند و مواد هیدروکربن­دار و انتقال آن­ها، تنظیم مقدار آب و هدایت آن در سلول، انتقال کلسیم در گیاه و تنظیم نسبت کلسیم به پتاسیم در بافت­های گیاهی، سنتز پروتئین، رشد ریشه، متابولیسم چربی و سنتز پکتین دیواره سلولی و نقل و انتقال مواد محلول در بین سلول­ها نقش مهمی ایفا می­کند. همچنین این عنصر، مقاومت گیاهان را نسبت به سرما و بیماری­ها افزایش می­دهد (ملکوتی و تهرانی، ۱۳۷۸). کاربرد بُر همراه با نیتروژن، پروتئین دانه را کاهش داده و درصد روغن را زیاد می­کند که در این زمینه به نظر می­رسد کاربرد بُر، موجب کاربری بیشتر نیتروژن در جهت افزایش روغن دانه می­شود (ناتال[۱۳] و همکاران، ۱۹۸۷). رشد و استقرار اولیه بهتر ریشه­ها در کلزا از اثر این عنصر است (استنگولیس[۱۴] و همکاران، ۲۰۰۰).

 ۲-۱ کلزا و اهمیت آن

تجربه­های تاریخی نشان داده است که وابستگی به واردات مواد غذایی در بلند مدت یکی ازمخاطره­آمیزترین انواع وابستگی است. بخش عمده­ای از درآمدهای ارزی کشور به جای سرمایه­گذاری و تقویت بنیادهای اقتصادی و تامین امکانات زیربنایی کشور، صرف واردات مواد غذایی می­شود (ملکوتی، ۱۳۷۹). بیش از ۹۰ درصد مصرف روغن­های خوراکی مصرفی کشور از طریق واردات تامین می­گردد (زاهدی، ۱۳۸۳). از این نظر لزوم برنامه­ریزی بلندمدت و منسجم، با هدف نیل به خودکفایی در تولید روغن خوراکی ضروری است.

کلزا به­ عنوان مهم­ترین گیاه دانه روغنی زراعی در مناطق معتدله و دومین محصول مهم دانه روغنی جهان پس از سویا به شمار می­آید. ارقام قدیمی این گیاه به دلیل وجود مواد ضد تغذیه­ای در روغن و بافت اندام­های مختلف گیاه هیچ گونه کاربرد مواد خوراکی برای انسان و دام نداشتند. با کاهش میزان اسید اروسیک[۱۵] در روغن دانه و همچنین کاهش چشمگیر ماده­ی ضد تغذیه­ای گلوکوزینولات در بافت­های گیاه از طریق کارهای ژنتیکی در دهه­ی ۱۹۷۰ میلادی، مصرف تغذیه انسانی از روغن و مصرف علوفه دام از اندام­های گیاه و حتی بقایای روغن کشی این محصول گسترش فراوانی یافته است. ارقامی از کلزا که دارای مقدار اسید اروسیک کمتر از ۲ درصد در روغن دانه و نیز گلوکوزینولات کمتر از ۳۰ میکرومول بر گرم در کنجاله هستند را در اصطلاح کنولا یا کلزای “دو صفر”می­گویند. کنولا[۱۶] یا ارقام دارای مقادیر اندک اسید اروسیک[۱۷] در مقایسه با ارقام دارای مقادیر اسید اروسیک فراوان[۱۸] به عنوان ارقام خوراکی کلزا به شمار می­آورند. اصطلاح کنولا اولین بار در سال ۱۹۸۷ پس از انجام سال­ها کارهای پژوهشی به عنوان روغن کانادایی، با اسید اندک[۱۹] که منظور همان اسید اروسیک بود، به کار برده شد (انجمن بی­نام کانادا، ۲۰۰۰ و فتحی و همکاران، ۱۳۸۹).

۲-۲ سطح زیر کشت کلزا

سطح زیر کشت جهانی کلزا حدود ۳۱ میلیون هکتار و کل محصول تولیدی کلزا در جهان حدود ۶۲ میلیون تن دانه برآورد شده است (فائو[۱]، ۲۰۰۹). سطح زیر کشت کلزا در کشور حدود ۸۶ هزار هکتار برآورد و حدود ۱۶۴ هزار تن دانه­ی کلزا در کشور تولید شده است (مرادی تلاوت و سیادت، ۱۳۹۱).

[۱] Fao stat. org

[۱] Nuttal

[۲] Angadi

[۳] Sato

[۴] Shonnard and Gepts

[۵] Saini

[۶] Carlson

[۷] Schoper

[۸] Mitchell and Petolino

[۹] Kittock

[۱۰] Ahmed and Hall

[۱۱] Guilioni

[۱۲] Hu and Brown

[۱۳] Nuttal

[۱۴] Stangoulis

[۱۵] Erucic Acid

[۱۶] canola

[۱۷] Low Erucic Acid Rapeseed(LEAR)

[۱۸] High Erucic Acid Rapeseed

[۱۹] Canadian Oil,Low Acid (Canola)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.