پیشینه تحقیق اعتیاد و اختلالات آن، نظریه کلونینجر و کاربرد آن و مرکز اجتماع درمان مدار و اهداف آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اعتیاد و اختلالات آن، نظریه کلونینجر و کاربرد آن و مرکز اجتماع درمان مدار و اهداف آن  دارای ۷۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۵
۲-۲- تحقیقات انجام شده در مورد اعتیاد و شخصیت    ۶
۲-۲-۱ تحقیقات داخلی    ۶
۲-۲-۲ سابقه پژوهش در جهان    ۹
۲-۳-مفهوم وابستگی به مواد (اعتیاد)    ۱۰
۲-۳-۱ تعریف مفاهیم اساسی ملاک‌های وابستگی به مواد    ۱۱
۲-۳-۲سوء مصرف مواد    ۱۲
۲-۳-۳ مراحل وابستگی به مواد    ۱۳
۲-۳-۴ اختلالات وابسته به مواد به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از :    ۱۳
۲-۳-۴-۱ سوء استفاده از مواد    ۱۴
۲-۳-۵ انواع وابستگی به مواد    ۱۴
۲-۳-۵-۱ وابستگی جسمانی    ۱۵
۲-۳-۵-۲ وابستگی روانی    ۱۵
۲-۳-۶ طبقه بندی انواع مواد    ۱۵
۲-۳-۷ مواد افیونی    ۱۶
۲-۴ تعاریف و مفاهیم شخصیت    ۲۳
۲-۵ رابطه شخصیت و اعتیاد    ۲۴
۲-۵-۱-دیدگاه کنبرگ:    ۲۵
۲-۶ اختلالات وابسته به مواد    ۲۷
۲-۶-۱ حشیش و اختلالات وابسته به آن    ۲۷
۲-۶-۳ مواد توهم زاLSD و اختلالات وابسته به آن    ۲۸
۲-۶-۵ نیکوتین و اختلالات وابسته به آن    ۲۸
۲-۶-۶ آمفتامین و اختلالات وابسته به آن    ۲۹
۲-۶-۷ اختلالات ناشی از مصرف بلندمدت مواد استنشاقی    ۲۹
۲-۶-۸  اختلالات وابسته به داروهای رخوت زا، خواب آور و یا ضد اضطراب    ۳۰
۲-۹ ویژگی‌های شخصیت در نظریه رابرت کلونینجر    ۳۰
۲-۹-۱ محتوای آزمون سرشت و منش ((TCI    ۳۲
۲-۹-۲ ابعاد شخصیت از دیدگاه کلونینجر و تئوری وی در رابطه با مصرف مواد    ۳۵
۲-۹-۳ مدل عصب، روان دارو شناختی کلونینجر    ۳۷
۲-۹-۴ ویژگی های شخصیتی مرتبط با وابستگی به مواد    ۳۷
۲-۹-۵ کاربرد آزمون TCI    ۴۱
۲-۹-۵-۱ مطالعات ژنتیک    ۴۱
۲-۹-۵-۲ تعداد ابعاد شخصیت قابل انتقال از طریق وراثت    ۴۳
۲-۱۰ اجتماع درمان مدار    ۴۵
۲-۱۰-۱ تعریف اجتماع درمانی (اجتماع درمان مدار )    ۴۵
۲-۱۰-۲ تاریخچه اجتماع درمان مدار    ۴۶
۲-۱۰-۳ اهداف اجتماع درمان مدار    ۴۶
۲-۱۰-۴ دیدگاه‌های TC    ۴۷
۲-۱۰-۵ ساختار TC    ۴۸
۲-۱۰-۵-۱ نمونه ساختار سلسله مراتبی برنامه اجتماع درمان مدار در کشورهای دیگر    ۴۹
۲-۱۰-۵-۲ نمودار ساختار سلسله‌مراتبی برنامه اجتماع درمان مدار در ایران    ۵۰
۲-۱۰-۶ مراحل برنامه    ۵۱
۲-۱۰-۷ مرحله درمان    ۵۱
۲-۱۰-۸ اختلال اعتیاد از دیدگاه TC    ۵۳
۲-۱۰-۹ فرد معتاد از دیدگاه TC    ۵۴
۲-۱۰-۱۱ زندگی درست از دیدگاه TC    ۵۵
۲-۱۰-۱۲ بهبودی از دیدگاه TC    ۵۶
۲-۱۰-۱۳ رویکرد TC    ۵۷
۲-۱۰-۱۴ فرآیند درمان در TC    ۵۹
۲-۱۰-۱۵ مراحل تغییر  در TC    ۶۰
۲-۱۰-۱۶ مراحل پذیرش    ۶۳
۲-۱۰-۱۷برنامه ارزیابی و تشخیص    ۶۴
۲-۱۰-۱۸ نقش و عملکرد مددکار اجتماعی در TC    ۶۵
منابع فارسی    ۶۷

 منابع

خدیوی، علی (۱۳۷۶) بررسی ویژگی های شخصیتی و باورهای غیرمنطقی معتادین به مواد مخدر افراد معتاد، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد ، سال سوم، شماره دوازدهم، زمستان ۱۳۸۸٫

خدیوی، کیانوش (۱۳۷۴).کاربرد درمان مشترک در اعتیاد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.

نائینیان، محمدرضا؛ الهیاری، عباسعلی؛  مداحی، محمدابراهیم، (۱۳۷۴)،ر اهنمایی آماری و تشخیصی اختلالات روانی DSM-IV .

شیخ الاسلام ، ربابه ، تعاریف اعتیاد ، ستاد مبارزه ، با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران ، بازبینی شده در ۱۴ مرداد ۱۳۸۶

احمدوند، محمدعلی، (اعتیاد، سبب شناسی و درمان آن در رشته روان شناسی)، نشر دانشگاه پیام نور،۱۳۸۷٫

احمدوند، محمد علی، (۱۳۸۷)، اعتیاد، سبب شناسی و درمان آن در رشته روان شناسی، نشر دانشگاه پیام نور.

کریم پور، صادق، (۱۳۶۴) جنبه های روان شناسی اعتیاد.تهران: دفتر انتشارات امیرکبیر.

کاویانی، ح، پورناصح، م، وموسی، آ. (۱۳۸۴) هنجاریابی و اعتبار سنجی فرم تجدید نظر شده پرسنشامه شخصیتی آیزنگ در جمعیت ایرانی، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، ۳۴،۳۱،۴۱٫

کریم پور، رزا، ارزیابی تحقیقات انجام گرفته در خصوص اعتیاد و مصرف مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر، ژرفای جرمیت، سال دوم، شماره ۱۰۰۵٫اسلام دوست، ثریا (۱۳۸۹)،اعتیاد (سبب شناسی و درمان) تهران، دانشگاه پیام نور.

انجمن روان پزشکی آمریکا، P.A. (2000) راهنمای تشخیی و آماری اختلالهای روانی (DSM-TV-T.BP) ترجمه نیکخو و همکاران، (۱۳۸۱)، تهران ، نشر سخن.

بزمی، نعیمه (۱۳۹۰)، روان شناسی و وابستگی به سواد، سبب شناسی تشخیص و درمان اعتیاد.نشر کتاب ارجمند.

ملازاده اسفنجانی، رحیم؛ کافی، موسی؛ صالحی ،ایرج (۱۳۸۹) فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، سال پنجم، شماره هفدهم، بهار (۱۳۹۰).

اولادی،باران؛ ، نویدیان، صادق ؛کاوه فارسانی،علی ذبیح الله، (۱۳۹۱)، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره پانزدهم، شماره دو، خرداد و تیر (۱۳۹۲).

۱-۲مقدمه

در این مقاله ابتدا در مورد اعتیاد به مواد مخدر، و سپس در مورد تقسیم بندی انواع مواد، تعاریف و مفاهیم شخصیت، رابطه شخصیت و اعتیاد، اختلالات وابسته به مواد، نظریه کلونینجر و کاربرد آن، و سپس در مورد مرکز اجتماع درمان مدار و اهداف آن صحبت خواهیم کرد.

مفهوم شخصیت، در روان شناسی اهمیت خاصی دارد و از نقطه نظر تاریخی بحث و اندیشه در مورد مو.ضوعاتی مثل ماهیت انسان، سلامت و بیماری روانی، تربیت و رشد فرد سابقه ای بسیار طولانی دارد، مثلاً در داستانها و حانه هایی که انسان درباره ی خودش گفته و در آنها سعی در بیان حالات خود داشته به نحوی در مورد ماهیت خود به تحقیق پرداخته است(شولتز، ۱۹۹۰).

در این مقاله ما به دنبال رگه های شخصیتی هستیم که فرد را  به سوی مصرف مواد سوق می دهد،به عنوان مثال نمرات بالا در تنوع طلبی با گرایش به ماد مخدر مرتبط است(پویان و همکاران،۱۳۸۶).

اعتیاد: معتاد کسی است که وابستگی جسمی و روانی به یک دارو دارد و ناگزیر است مصرف مقادیر مشخصی از آن را به طور مستمر ادامه دهد، در سال ۱۹۶۴، سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که اصطلاح اعتیاد، اصطلاح علمی نیست و وابستگی را به جای آن توصیه کرد(پور افکاری، ۱۳۷۳ ج ا س ۲۵).

در سال ۱۹۵۰سازمان ملل متحد اعتیاد را اینگونه تعریف کرد:مسمومیت تدریجی یا حادی که به علت استعمال مداوم یک دارو اعم از طبیعی یا ترکیبی ایجاد می شودو به حال شخص و اجتماع زیان آور است(ستوده،۱۳۸۰).

در تعریفی دیگر اعتیاد عبارتست از دل مشغولی به مواد روان گردان به طوری که فرد قادر به کنترل خود نباشد و تکانشی برای ادمه ی آنها علی رغم عواقب مضر فردی و اجتماعی وجود داشته باشد(شیخ الاسلام،۱۳۸۶).

در حال حاضر ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ معتاد در کشور وجود دارد (ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۱۳۸۶).

بهبود معتادین یکی از مسائل مطرح در جامعه ایران است. طی یک سرشماری ساده درصد فارغ التحصیلان بهبود یافته در مدت زمان یکسال ۲۵ درصد است که این طبق آزمون شخصیت انجام گرفته و شخصیت متفاوت گروه فارغ التحصیل، گروه در حال بهبود و آموزش را نشان می دهد.

مسئله معتاد تنها مواد مخدر نیست، بلکه در اصل رابطه ی متقابل شخصیت او و اعتیاد مطرح است(بانک مقالات بهداشت روان کشور).

کلونینجر مطرح کرد که نیمرخ های شخصیتی متفاوت  دو مسیر به سوی الکلیسم و به طور کلی سوء مصرف مواد را پیش بینی می کند، نظریه اصلی وی بیان میکند که تعامل سه نظام مستقل ژنتیکی،عصبی و زیست شناختی در سیستم اعصاب مرکزی،زمینه الگوهای منحصر به فرد پاسخ رفتاری به تجربه نو،پاداش و تنبیه است،این الگوهای پاسخ ،موجب اختلال شخصیت بهنجار و به همان اندازه ایجاد اختلال شخصیتی و رفتاری،از جمله الکلیسم و سایر سوء مصرف های مواد می شود (آدامز،۲۰۰۳،به نقل از آجیل چی،نادری ،قائمی،۱۳۸۹).

اختلالهای شخصیت دارای طیف متفاوتی است و در نتیجه به راحتی نمی توان سبب شناسی دقیقی را پیرامون این گونه اختلال ها ارائه کرد، با وجود این با قاطعیت می توان عنوان کرد که اختلال های شخصیت، به خصوص اختلال شخصیت ضد اجتماعی از جمله عوامل زمینه سازی است که فرد را به سوی اعتیاد سوق می دهد (کامپتون،۲۰۰۳ ).

۲-۲- تحقیقات انجام شده در مورد اعتیاد و شخصیت

۲-۲-۱ تحقیقات داخلی

۱- پژوهشی تحت عنوان «بررسی عوامل خطر ویژگی های شخصیتی در کودکان و نوجوانان مصرف کننده مواد مخدر» نتایج پژوهش نشان داده که گروه مصرف کننده مواد مخدر نسبت به گروه گواه از درون گرایی، روان نژندی، روان پریشی بالا و از عزت نفس پایین برخوردار بودند (محمدی، ۱۳۷۶، چکیده).

۲- در پژوهشی دیگر تحت عنوان (مقایسه خصوصیات شخصیتی جوانان معتاد به مواد مخدر و جوانان عادی در گروه سنی ۲۲-۱۴ سال در استان اصفهان) مشخص شد که میزان جامعه ستیزی، خصوصیات پارانوئیدی، افسردگی، خود بیمار پنداری، مانیا، خستگی روانی، هیستری، و اسکینروفرنیا در جوانان معتاد بیشتر از جوانان عادی است. نتایج مذکور از اجرای آزمون MMPI بدست آمده است (شایسته، ۱۳۷۵، چکیده ،به نقل از کتابی۱۳۸۷).

۳- در پژوهش که با عنوان «مقایسه ای بر روی شخصیت افراد معتاد و غیر معتاد نشان داد که معتادان دارای چند خصوصیت شخصیتی مشترک هستند:

۱) ظرفیت کم در مقابل فشار و در مقابل ناکامی ها، که این گوشه گیری و ناکامی ها آنها را به مصرف مواد سوق می دهد.

۲) اتکاء یا وابستگی که از باقیمانده خصوصیات نوزادی است، یعنی معتادان برگشت روانی دارند.

۳) خودخواهی خصوصیت دیگری است که به معتادان تعلق دارد و معمولاً علائم تضادهای داخلی روانی نوروتیک را نشان می دهد (لیاقت، ۱۳۷۵).

۴) تحقیقات انجام شده با آزمونهای روانی و شخصیتی بر روی افراد معتاد و یا افراد مصرف کننده مواد نشان می دهد که معتادان به مشتقات تریاک اغلب دارای خصوصیاتی چون نارسایی، عدم احساس مسئولیت، عدم احساس امنیت و بالاخره تمایل خود محوری هستند، اکثر محققان معتقدند که معتادان از اختلالات شخصیتی بخصوص ضد اجتماعی رنج می برند و از نظر روانکاوی در این گونه افراد رفتارهای ناآگاهانه ای برای خود تخریبی ظاهر می گردد (صالحی، ۱۳۸۳).

۵) پژوهشی دیگر تحت عنوان «بررسی مواد موثر در گرایش به اعتیاد در ایران» مشخص کرد که کلیه معتادان انسانهای حساس، ظریف و زود رنجی هستند، بنابراین کسانی که دارای روحیه ظریف یا به قول خودشان لطیف هستند، بیشتر در خطر گرایش به اعتیاد قرار دارند، نتایج دیگر این پژوهش بر نقش مستقیم معاشرت با دوستان ناباب و معتادین، وفور و ارزانی مواد مخدر و سهولت دسترسی به آن، خانواده ی بی بندوبار، پر اولاد و بی توجه روی محیط خانه اشاره می کند(قربان حسینی، ۱۳۶۸).

۶) در پژوهش انجام شده تحت عنوان «بررسی علل روانی اجتماعی اعتیاد» همچنین بررسی علل و عوامل مختلف موثر در اعتیاد افراد معتاد در ایران، علل و عوامل شخصیتی و روانی نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

۷) در پژوهش دیگری که تحت عنوان «بررسی علل اعتیاد در ایران» انجام شد مشخص شد که بین عوامل روانی و انواع مخدر مورد بررسی در این پژوهش رابطه معنی دار وجود دارد و بر اساس آن ویژگیهای شخصیتی معتادان به شرح زیر است: افسرده، وسواسی، سست اراده، ناتوان در تحمل مشکلات، تنوع طلب و نوجویی، گوشه گیر می باشد (نادری ، ۱۳۶۰).

۸) در پژوهشی که خدیوی (۱۳۷۶) در ارتباط با بررسی ویژگی های شخصیتی و باورهای غیرمنطقی معتادین به مواد مخدر و افراد معتاد به عمل آورد، مدعی شده است که برخی ویژگیها مانند: احساس عدم ارزشمندی، از خودراضی بودن، احساس خود کم بینی ، عدم کنترل بر حوادث محیطی و این احساس که وقایع و تجارب گذشته سرنوشت انسان را رقم می زند، بین معتادین و افراد عادی غیر معتاد تفاوت معناداری دارد، پس می توان نتیجه گرفت که افراد معتاد دارای خصوصیاتی مانند احساس بی کفایتی، عدم کنترل حوادث محیطی، احساس عدم ارزشمندی می باشد(خدیوی، ۱۳۷۶).

۹) در پژوهش که تحت عنوان «ویژگی های شخصیتی دانشجویان سوء مصرف کننده مواد مخدر با دانشجویان غیر مصرف کننده» با استفاده از ۲ پرسشنامه سنجش سریع مواد مخدر و نرم کوتاه میاهه پنج عاملی نئو انجام شد، نتایج نشان داد که بین گروهها در وظیفه شناسی، مقبولیت و آزرده گرایی تفاوت معنی دار وجود دارد، دانشجویان غیر مصرف کننده با وجدان تر و مقبول تر از دانشجویان سوء مصرف کننده ی فعلی و وابسته به مواد بودند، و در مقایسه با دانشجویان وابسته به مواد مخدر در عامل روان آزردگی گرایی نمره ی پایین تری داشتند، همچنین تفاوت معناداری بین سوء مصرف کنندگان سابق و سه گروه دیگر در پنج عامل وجود نداشت. در مجموع، یافته ها نشان می دهند که رگه های شخصیت یکی از عوامل تعیین کننده در گرایش دانشجویان به سوء مصرف وابستگی به مواد هستند(حکیما، موسوی، ۱۳۹۱).

۱۰) سبک های تربیتی و رگه های شخصیتی

در پژوهشی که تحت عنوان نقش سبک های تربیتی در رگه های شخصیت بود، نتایج پژوهش نشان داد که سبک مقتدرانه بارگه ی شخصیتی نوروزگرایی همبستگی منفی و نوروزگرایی با سبک مستبدانه و سهل گیرانه رابطه ی مثبت و با سبک مستبدانه، همبستگی منفی دارد. همچنین، یافته ها نشان داد که وظیفه شناسی با سبک های مقتدرانه و مستبدانه همبستگی مثبت و با سبک سهل گیرانه همبستگی منفی دارد(مداحی، صمدزاده).

۱۱) مقایسه ویژگی های شخصیتی و هوش معنوی و افراد معتاد و غیر معتاد یافته ها نشان داد بین خرده مقیاس های ویژگی های شخصیتی و هوش معنوی در دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که افراد باهوش، هوش معنوی پایین به احتمال بیشتری دچار سوء مصرف مواد می شوند، و افراد معتاد از لحاظ روان آزردگی، روان گسسته بودن در وضعیت بدتری نسبت به افراد غیر معتاد دارند(حمید محی الدینی، هاشم هوشیار، سعید محمدی اصفهانی، ادنان غفاری، ۱۳۹۱).

۱۲) مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک های حل مسئله در مردان معتاد و غیر معتاد(فاطمه صابر، سید ولی ا… موسوی، ایرج صالحی، ۱۳۹۰).

یافته ها نشان داد که معتادان در مقایسه با گروه غیر معتاد در بعد شخصیتی روان رنجور خویی، نمره بالاتر و در ابعاد شخصیتی توافق پذیری، برونگرایی و باوجدان بودن نمره پایین تری داشتند. در بعد شخصیتی انعطاف پذیری بین دو گروه تفاوتی دیده نشد.

۱۳) بررسی مقایسه ای سنخ های شخصیتی افراد وابسته به هروئین، تریاک، سیگار و عادی بر اساس مدل پنج عاملی نئو یافته ها نشان گر این است که آن دسته از ویژگی های شخصیتی که از قبل در فرد معتاد وجود داشته یا در طول دوره ی وابستگی به مواد شکل گرفته است، اساساً در شکل گیری و یا تداوم و نهایتاً بازگشت به مصرف مواد تاثیر دارد و این افراد از نظر میزان کنترل تجارب و هیجان های نامطلوب و بروز رفتارها و حالات عاطفی مثبت دچار مشکل هستند(رجبی و زارع زاده، ۱۳۹۱).

۱۴) بررسی و مقایسه وضعیت اختلال اضطراب اجتماعی و کمرویی در مردان معتاد و غیرمعتاد یافته ها نشان داد که مردان معتاد نسبت به مردان غیر معتاد، نمره بالاتری در اختلال اضطراب اجتماعی و کمرویی بدست آوردند با توجه به نتایج می توان چنین نتیجه گیری کرد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و کمرویی ممکن است برای کاهش اضطراب و اجتناب اجتماعی دست به مصرف مواد مخدر می زنند (اتاری، شفیعی تبار، رضاپور، ۱۳۸۹).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اعتیاد و علل و روش های درمان و پیشگیری آن
  • تحقیق مطالعات صورت گرفته بر روی چند شکلیهای ژنتیکی GSTM1 و GSTT1 و CAT و اعتیاد
  • تحقیق مفاهیم اعتیاد و مواد مخدر و درمان و راهها و شیوه های کاربردی درمان
  • تحقیق نشانه ها و ملاک های تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت و نظریه های مربوط به اعتیاد به اینترنت، رویکردها و نظریه های مربوط به شخصیت، نشانه های رشد اجتماعی
  • تحقیق اعتیادو عوامل زمینه ساز در گرایش به اعتیاد، نظریه های روان شناختی در رابطه با مواد
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.