303 views
پیشینه تحقیق بررسی میزان خاصگرایی و نظریه های مرتبط با آن دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱ـ۱ـ چارچوب تئوریک ۴
دیدگاه ساختی ـ کارکردی: ۴
نظام کنش: ۵
متغیرهای الگویی پارسونز: ۶
نظریه سومبارت: ۷
نظریه راجرز: ۷
نظریه کنش ارتباطی: ۷
مفهومشناسی کنش ارتباطی: ۸
نظریه جورج هومنز: ۹
متغیرهای الگویی پارسونز: ۱۰
عناصر اصلی کنش: ۱۱
عناصر نظام تعمیمیافته کنش: ۱۲
نظامهای کنش: ۱۳
پیششرطهای کارکردی نظامهای کنش: ۱۴
متغیرهای الگویی: ۱۴
ارادهگرایی: ۱۵
نظریه رابرت کی مرتون: ۱۶
دیدگاه بومشناسی: ۱۹
نظریهی محرومیت نسبی: ۱۹
ترکیب نظریهی محرومیت نسبی و نظریهی هویت اجتماعی: ۲۱
۱ـ۲ـ پیشینه مطالعاتی موضوع ۲۱
۱ـ۲ـ۱ـ پیشینه مطالعاتی در خارج ۲۱
۱ـ۲ـ۲ـ پیشینه مطالعاتی در ایران ۲۱
منابع و ماخذ ۲۶
ـ چلبی، مسعود (۱۳۷۵)، جامعهشناسی نظم، تهران: نشر نی، چاپ اول.
ـ ریتزر، جورج (۱۳۸۱)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: علمی، چاپ ششم.
ـ سیدمن، استیون (۱۳۸۸)، کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نی، چاپ دوم، ص ۹۹٫
ـ آزاد ارمکی، تقی (۱۳۸۱)، نظریه جامعهشناسی، تهران: سروش، چاپ دوم، ۶۳٫
ـ تنهایی، حسین ابوالحسن (۱۳۷۹)، درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی، مشهد: مرندیز، چاپ چهارم.
ـ گیدنز، آنتونی (۱۳۸۷)، جامعهشناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نی، چاپ بیست و دوم.
ـ لهساییزاده، عبدالعلی (۱۳۸۸)، بررسی عوامل داخلی مؤثر بر هویت قومی و هویت ملی در میان اعراب شهرستان اهواز جامعهشناسی کاربردی سال بیستم ـ شماره ۳۳٫
ـ خراطها، سعید؛ جاوید، نورمحمد (۱۳۸۴)، «نزاع و درگیری در شهر تهران»، تهران: فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، معاونت اجتماعی ناجا.
ـ ربانی، رسول و دیگران (۱۳۸۸)، بررسی موانع فرهنگی ـ اجتماعی توسعه با تأکید بر خاصگرایی (مطالعه موردی شهر بندرعباس)، جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره ۳٫
ـ وثوقی، منصور و دیگران (۱۳۸۸)، بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن (در شهر خلخال) استان اردبیل پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، شماره سوم.
ـ پورحسن (۱۳۸۸)، خاصگراییهای فرهنگی و فرهنگ جهانی، فصلنامه رهیافت، شماره ۹٫
از نظر سیمن ساختار بروکراسی جامعه جدید، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن افراد نمیتوانند عواقب و نتایج کار خود را کنترل کنند و مدیریت جامعه و سیستم پاداش اجتماعی نیز بهگونه ای است که فرد، بین رفتار خود و پاداش دریافتی از سوی جامعه، نمیتواند ارتباطی برقرار کند در چنین وضعیتی احساس انفصال و بیگانگی، بر فرد مستولی شده و او را به کنش منفصلانه در قبال جامعه سوق میدهد. و این بیگانگی و احساس بیقدرتی تأثیر منفی بر عامگرایی دارد (تبریزی، ۱۳۷۵: ۱۰۲).
از نظر «لوین» بیگانگی اجتماعی حالتی است که فرد خود را بهعنوان بخشی از روند سیاسی و اجتماعی جامعه بهشمار نمیآورد و کنش خود را در تعیین مسیر وقایع، بیتأثیر تلقی میکند (وطنی، ۱۳۸۷: ۹۰).
در این دیدگاه بر ضرورتهای کارکردی و نیازهای یک نظام اجتماعی تأکید میشود. نظام اجتماعی گرایش به انجام وظایفی برای بقای نظام دارد که ساختهای اجتماعی وظیفه پاسخ دادن به این نیازها را دارند. پارسونز حیات اجتماعی را نوع خاصی از یک موجود زنده میداند. فکر زندگی اجتماعی بهمثابه یک نظام (شبکهای از اجزای مختلف) بخش ساختاری نظریه وی و تشبیه به یک نظام زیستشناختی، بخش کارکردگرا را تبیین میکند. از اینرو کارکردگرایی ساختاری عنوانی است که پارسونز بهکار خود میدهد. یک نظام اجتماعی کنش، مانند بدن انسان نیازهایی دارد که باید ارضا شوند تا آن نظام برقرار بماند و اجزایی دارد که برای رفع آن نیازها عمل میکنند. همه نظامهای زنده گرایش به تعادل یا نوعی رابطه پایدار متوازن میان اجزای گوناگون و حفظ خود جدا از نظامهای دیگر دارند. تأکید پارسونز همواره بر ثبات و نظم است و در حقیقت نظریه اجتماعی کوششی است برای پاسخ به این سؤال که «نظم اجتماعی چگونه امکانپذیر است (روشه، ۱۳۷۶: ۲۰).
پارسونز در دوره دوم زندگیاش بر جامعهشناسی آمریکایی تأثیر و نفوذ عمیقی داشت؛ چراکه در چارچوب کلی ساختارگرایی کارکردی، پارسونز قدرت برتر بود. در این دوره نظریههای وی جدیترین نظریههای مورد بررسی در جامعهشناسی آمریکایی بودند. اوج شکوفایی پارسونز در این دوره مربوط به طراحی چارچوب مرسوم به آجیل (AGIL Framework) یا پارادایم چهار کارکردی (FourـFunction Paradigm) حاصل شد که بر مبنای متغیرهای الگویی کنش (Pattern Variable of Action) وی قرار داشت (روشه، ۱۳۷۶: ۲۴).
پارسونز در کارهای اولیه خود جریانهای مختلف اندیشه اجتماعی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را در چارچوبی فراگیر ترکیب میکند. مهمترین ویژگی این ترکیب درهم آمیختن نظریات کنش اجتماعی کلگرا و فردگرا است. پارسونز با بهرهگیری همزمان از رهیافتهای فردگرا و کلگرا به سازماندهی کنشهای فرد در نظامهای کنش میپردازد. پارسونز همچنین دنیای اجتماعی را از زاویه افکار مردم بهخصوص هنجارها و ارزشها مشاهده میکرد. هنجارها قواعدی اجتماعاً پذیرفته شدهاند که مردم آنها را بهکار میگیرند تا درباره کنشهای خود تصمیمگیری کنند. مهمترین فرایندهای اجتماعی تبادل معنا، نمادها و اطلاعات است (کرایب، ۱۳۷۸: ۵۳). پارسونز بیش از نظریهپردازان قرن نوزدهم تلاش کرد تا روابط میان فرهنگ، شخصیت و ساختار اجتماعی را با ارائه الگوهای تجریدی و دارای قابلیت کاربرد عام بهشکلی نظاممند در قالب نظریه بیان کند (اسمیت، ۱۳۸۳: ۴۶). وی با تأکید بر لزوم ایجاد یک نظریه عمومی و منظم برای روابط انسانی، توسعه یک نظریه انتزاعی را زمینه اصلی شکوفایی علم و موجب تسهیل نظریات تجربی قلمداد میکرد. پارسونز تحت تأثیر وبر و تا حدی توماس، کنش اجتماعی را بهعنوان موضوع اصلی جامعهشناسی خویش معرفی کرده و نظریه پیچیدهای را درباره آن عرضه میکند (ادیبی، ۱۳۵۴: ۱۳۷). پارسونز معتقد است که تمام نظریات، در حال حرکت به سمت نوعی نظریه ارادهگرایانه کنش هستند که در آن انسانها انتخابکننده و تصمیمگیرنده در مورد اهداف گوناگون و وسایل مختلف برای رسیدن به آنها هستند. کنش بنیادی از یک کنشگر، وسایل، اهداف و محیطی ساخته میشود که شامل موضوعات مادی و اجتماعی و هنجارها و ارزشهاست (کرایب، ۱۳۷۸: ۵۵). پارسونز اندیشه کنش را به مفهوم نظام اجتماعی بسط میدهد. نظام اجتماعی حول هنجارها و ارزشهایی ساخته میشود که بخشی از محیط کنشگران را تشکیل میدهد (کرایب، ۱۳۷۸: ۵۶). از نظر پارسونز، کنش نوعی از رفتار است که جنبه آگاهانه دارد. وی از میان کنشها، کنش متقابل اجتماعی را مورد توجه قرار میدهد و فرد را در مرکز این نظریه قرار میدهد. پارسونز معانی مختلفی از نظام اجتماعی دارد. در یکجا آن را شبکه روابطی میداند که عاملین را دربر میگیرد و در جای دیگر تجمع افراد را در کنش متقابل میداند (ادیبی، ۱۳۵۴: ۱۳۸).
پارسونز در کتاب «ساختار کنش اجتماعی» نظریهای با عنوان نظریه سیستمها دارد. وی در این نظریه نظام کنش را متشکل از چهار جزء میداند که عبارتاند از: نظام فرهنگی، نظام اجتماعی، نظام روانی و نظام زیستی. پارسونز برای این خردهسیستمها الگویی با عنوان آجیل AGIL معرفی میکند که برای حفظ و بقای یک سیستم اجتماعی لازمند و به کارکردهای هر سیستم در جهت بقای جامعه اشاره دارند (اسمیت، ۱۳۸۳: ۵۷).
هر نظامی در هر سطحی برای اینکه بقا پیدا کند باید چهار نیاز یا پیشنیاز را برآورده کند که پارسونز آن را پیششرطهای کارکردی مینامد. این پیششرطها عبارتاند از:
۱ـ انطباقپذیری (Adaptation)؛ هر نظامی باید با محیط خود انطباق پیدا کند.
۲ـ دستیابی به هدف (Goal Attainment)؛ هر نظامی باید وسایلی برای بسیج منابع خود داشته باشد تا بتواند به هدفهای خود دست یابد و رضایت حاصل کند.
۳ـ یکپارچگی (Integration)؛ هر نظامی باید هماهنگی درونی اجزای خود را حفظ کند و شیوههای برخورد با انحراف را بهوجود آورد؛ بهعبارت دیگر باید خود را منسجم نگه دارد.
۴ـ حفظ انگاره (Latent Pattern Maintenance)؛ هر نظامی باید تا حد ممکن خود را در حالت تعادل نگه دارد (چلپی، ۱۳۷۳: ۱۲۸).
هریک از این کارکردها مربوط به یکی از نظامهای اجتماعی است. سازگاری و انطباق با جهان مادی کارکرد نظام اقتصادی، تحقق اهداف در نظام اجتماعی کارکرد نظام سیاسی، یکپارچگی و حفظ نظم مرتبط با نظام حقوقی و قانونی و الگوی پنهان حفظ نظم وظیفه نظام فرهنگی است (چلپی، ۱۳۷۳: ۱۳۰).
در این الگو تمام نظامها قدرت برابر ندارند. درست است که هریک از این سیستمها از هم مستقل و مجزایند، اما در این میان اهمیت نظام فرهنگی از سایر نظامها بیشتر است. پارسونز نظام فرهنگی را شامل سه قلمرو عمده میداند:
۱ـ قلمرو نهادهای شناختی؛ که با اندیشهها و باورهای مربوط به جهان خارج در ارتباط است.
۲ـ نهادهای بیانی؛ مثل هنر و موسیقی که در ارتباطات عاطفی بهکار میروند.
۳ـ معیارها و هنجارهای اخلاقی؛ که با درستی و نادرستی کنشهای انسانی ارتباط دارند.
نظام فرهنگی از نظر پارسونز ادغام و اجتماعی شدن افراد در جامعه است. کنش اجتماعی افراد دربرگیرنده گزینشهایی است که براساس ارزشها و هنجارهای درون نظام فرهنگی مشخص میشوند؛ یعنی افراد براساس ارزشهای فرهنگی که در آنها درونی شده به کنش اجتماعی میپردازند (چلپی، ۱۳۷۳: ۱۴۱).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر