پیشینه تحقیق علل موثر در شکل گیری تقلب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علل موثر در شکل گیری تقلب دارای ۳۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مفهوم تقلب    ۶
۱ـ۱ تقلب در مفهوم عام    ۶
۱-۲ تعریف کلی و جامع تقلب:    ۶
۱ـ۳- انوا ع تقلب تحصیلی    ۷
۱ـ۴ـ روش های پیشگری و کشف تقلب    ۷
۱-۴-۱- ساختار:    ۸
۱-۴-۲- پیش بینی پذیری:    ۸
۱ـ۵ـ تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی    ۸
۱ـ۶-علل موثر در شکل گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی    ۹
۱-۶-۱- عوامل فرهنگی    ۹
۱ـ۶ـ۱ـ۱ـ ضعف ارزش های اخلاقی    ۹
۱ـ۶ـ۱ـ۲ـ راحت طلبی    ۹
۱-۶-۱-۳- فقدان علاقه وانگیزه    ۱۰
۱ـ۶-۱-۴ـ روابط به جای اصول و ضوابط    ۱۰
۱ـ۶-۱-۵- ضعف ایمان    ۱۰
۱ـ۶ـ۲ـ عوامل پرورشی    ۱۰
۱ـ۶ـ۲ـ۱ـ عدم تخصص کافی    ۱۰
۱ـ۶ـ۲ـ۲- نا آگاهی از قوانین مربوطه    ۱۱
۱-۶-۲-۳ـ ضعف نگا رش    ۱۱
۱-۶-۲-۴ـ ضعف در ترجمه    ۱۱
۱ـ۶ـ۳ـ عوامل آموزشی    ۱۱
۱-۶-۳-۱- آموزش محور بودن مدارس و دانشگا ه ها    ۱۱
۱ـ۶ـ۳ـ۲ـ توجه به کمیت به جای کیفیت    ۱۱
۱ـ۶ـ۳ـ۳ آموزش و اطلاع رسانی نا کافی    ۱۲
۱-۶-۳-۴- اجبار در پژوهش    ۱۲
۱ـ۶ـ۳ـ۵ـ زمان    ۱۲
۱ـ۶ـ۴ـ عوامل اجتماعی    ۱۲
۱ـ۶-۴ـ۱ـ عدم کنترل و نظا رت کافی    ۱۲
۱ـ۶ـ۴ـ۲ـ به روز نبودن قوانین    ۱۲
۱ـ۶ـ۴ـ۳ـ عدم تناسب نظام جرم و جزا    ۱۳
۱ـ۶ـ۴ـ۴ـ شکل گیری الگو های غلط    ۱۳
۱ـ۶ـ۵ـ عوامل اقتصادی    ۱۳
۱-۶-۵-۱کمبود بودجه و امکانات    ۱۳
۱-۶-۵-۲- پیشرفت ابزار و تکنولوژی    ۱۳
۱ـ۷ـ عوامل موثر بر ارتکاب تقلب و سرقت علمی    ۱۳
۱ـ۷ـ۱ـ عوامل درونی    ۱۳
۱-۷-۲- عوامل بیرونی:    ۱۴
۱ـ۸-مسائل مربوط به تقلب تحصیلی    ۱۵
۱ـ۹ـ انواع تقلب در آزمون    ۱۶
۱ـ۱۰- دلایل تقلب    ۱۶
۱ـ۱۱- چالش های ارزشیابی عملکرد تحصیلی    ۱۷
۱ـ۱۱ـ۱ـ چالش های فنی    ۱۷
۱ـ۱۱ـ۲ـ چا لش های مهارتی    ۱۷
۱ـ۱۱ـ۳ـ چالش های اخلاقی    ۱۷
۱ـ۱۲ـ بررسی عوامل تاثیر گذار بر تقلب تحصیلی    ۱۸
۱ـ۱۳ـ بررسی رابطه تقلب با جنسیت (دختر و پسر)    ۱۸
۱-۱۴-تقلب از دیدگاه زیست شناسان، روانشناسان و جامعه شناسان    ۱۹
۱-۱۴-۱ـ تبیین‌های زیست‌شناختی    ۱۹
۱-۱۴-۲- تبیین‌های روان‌شناختی    ۲۰
۱ـ۱۴-۳ـ تبیین‌های جامعه‌شناختی    ۲۱
۲ـ۱۴ـ۳-۱ـ رویکرد کارکردی ـ ساختی    ۲۱
۲-۱۴-۳-۲ـ نظریه آنومی    ۲۲
۱-۱۴-۳-۳- بی‌هنجاری تالکوت پارسونز    ۲۶
۱-۱۵- تحقیقات داخلی    ۲۸
۱-۱۶- تحقیقات خارجی    ۳۰
منابع و ماخذ:    ۳۱
الف ) منابع فارسی:    ۳۱
ب)منابع انگلیسی:    ۳۴

منابع :

ـ دیلینی، تیم (۱۳۸۷)، «نظریه های کلاسیک جامعه شناسی»، ترجمه: بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی، چاپ چهاردهم.

ـ رحیمی، محمد و ادریسی، افسانه (۱۳۸۹) بررسی عوامل مؤثر بر سرقت ، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، سال چهارم، شماره سوم.

-اجاقی،ر ضوان و کیوان آرا چشمه سهرابی، مظفرو پایی، (۱۳۹۰) احمد تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی براساس یک تحقیق کیفی

ـ احمدی، حبیب (۱۳۸۴) جامعه‌شناسی انحرافات. تهران: سمت.

ـ محسنی، منوچهر (۱۳۹۰) جامعه‌شناسی انحرافات اجتماعی. تهران: طهوری، چاپ دوم.

ـ مساواتی آذر، مجید (۱۳۸۳) آسیب‌شناسی اجتماعی ایران. تهران: انتشارات فروزش، چاپ دوم.

– ادریس عصمت(۱۳۷۷)، بررسی تأثیرتهدید تنبیه خفیف وشدید برنگرش نسبت به تقلب واقدام به آن دردانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اهواز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ، چاپ نشده .

– آشتاین، آلن راین،ای بایو، محمد پوریانسب، امیر (۱۳۸۴)، ساختار جامع برای کمک به تحلیل و کشف و پیگیری تقلب ، حسابدار رسمی، شماره هفتم، سال سوم.

ـ شجاعی زند، علیرضا (۱۳۸۰)، «دین، جامعه و عرفی‌شدن: جستارهایی در جامعه‌شناسی دین»، تهران: نشر مرکز.

ـ شجاعی زند، علیرضا (۱۳۸۴)، «مدلی برای سنجش دینداری در ایران»، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره ششم، شماره ۱٫ ۳۴- ۶۶٫

ـ شیولسون، ریچارد (۱۳۷۴)، «استدلال آماری در علوم رفتاری»، ترجمه: علیرضاکیامنش، جلد دوم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

ـ کرایب، یان (۱۳۸۴) نظریه‌های اجتماعی کلاسیک، ترجمه: شهناز مسمی پرست. تهران: نشر آگه، چاپ دوم.

ـ پویافر، محمدرضا (۱۳۹۰) آنومی و کجروی در جامعه در حال گذار ؛ مطالعه یک مسئله در شهر سمنان، فصلنامه نظم و امنیت اجتماعی، سال چهارم، شماره دوم.

ـ تنهایی، حسین ابوالحسن و عباسی اسفجیر، علی اصغر (۱۳۸۷) بررسی تأثیر اشتغال در فعالیت‌های روزمره بزهکارانه، فصلنامه تخصصی جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد آشتیان، سال سوم، شماره سوم.

ـ توسلی، غلامعباس و فولادیان، احمد، (۱۳۸۹) ساخت اقتصادی ـ اجتماعی حاشیه‌نشینی و انحرافات اجتماعی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال چهارم ، شماره یازدهم.

دواس، دی.ای (۱۳۸۳)، «پیمایش در تحقیقات اجتماعی»، ترجمه، هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.

۱- مفهوم تقلب

وا‍‍ژه تقلب در مقالات و منابع علمی معانی مختلفی دارد و لیکن انچه در تمامی این تعاریف مشترک و یکسان می باشد. این است که تقلب نوعی سوء استفاده از منابع در جهت منافع شخصی به عمد و کاملا غیر قانونی است.

 ۱ـ۱ تقلب در مفهوم عام

تقلب در مفهوم عام عبارتند است : تحریف حقایق با اهمیت توسط کسی  که می داند مطالبش حقیقت ندارد و یا ارائه حقایق با کمال بی توجهی نسبت به صحت آنها وبه قصد فریب دیگران و در تعریف کلی واژه تقلب عبارتند است سوء استفاده از سود یک سازمان بدون اینکه لزوما به عواقب قانونی آن منجر شود.و در تعریف دیگر تقلب به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک یا چند نفر عمدا و مخفیانه دیگران  را ازهر چیز با ارزشی به خاطر منافع شخصی خود محروم کنند.

 ۱-۲ تعریف کلی و جامع تقلب:

اما در حسابداری و حسابرسی تعریف کلی و جامع در مورد تقلب چنین است: تقلب اصطلاحی عام و در برگیرنده همه توانی های متعددی است که یک فرد قادر است با مهارت به کار گیرد تا مزایایی را با ارائه نادرست اطلاعات به دیگران بدست آورد . به عبارت دیگر تقلب اصطلاحی است که برای توصیف فرایند فریب  دادن اعتماد و نیرنگ برای بدست آوردن نوعی منفعت از شخص یا اشخاص دیگر که معمولا نفع مالی است بکار برده می شود.تقلب با اشتباهات غیر عمدی بسیار تفاوت دارد برای  اینکه تقلب رخ دهد. شخص متقلب باید عمدا واز روی قصد برای به دست آوردن منفعت دیگران را اعمال کند.

 ۱ـ۳- انوا ع تقلب تحصیلی

رتینگر و کرامر ضمن تقسیم انواع تقلب تحصیلی به تقلب در آزمون ها و تقلب در تکالیف درسی (دزدی ادبی) انواع زیر را برای تقلب بر شمرده اند.

۱- استفاده از یادداشت های غیر مجاز درآزمون باز یا آزمون های منزل، استفاده از یادداشت غیر مجاز در آزمون کلاس .

۲-رونویسی پاسخ آزمون باز و حل آزمون در منزل از روی شخص دیگر .

۳-رونویسی آزمون کلاسی از روی شخص دیگر

۴-اجازه دادن یا اجازه گرفتن برای رونویسی پاسخ ها ی آزمون

۵-ارائه مقاله ای که از جای دیگر گرفته شده

۶-رونویسی کردن تکلیف منزل از تکلیف شخص دیگر

۷-اجازه دادن به سایر افراد برای رونویسی کردن تکلیف منزل

۸-انجام تکلیف توسط فرد دیگر

۹-انجام تکلیف برای سایر افراد

۱۰- انجام تکلیف فردی با سایراشخاص

۱ـ۴ـ روش های پیشگری و کشف تقلب

بطور کلی تقلب دو نا رسایی بنیادی داردکه در نهایت ممکن است به کشف بینجامد ،

ساختار و پیش بینی پذیری .

۱-۴-۱- ساختار:

ماهیت چرخه ای تقلب ساختاری از عناصر و مسیری به هم چسبیده را نشان می دهد . بدین سان که یک نفر مجرب و متخصص حتی با نگاهی گذرا به برخی جنبه های این چرخه می تواند با ارزیابی های خود از تمام ترفند ای متقلبانه و نیت ها و محرک های آن پرده بردارد.

۱-۴-۲- پیش بینی پذیری:

تقلب به عنوان یک رویداد در هر دو چارچوب کلان و خرد پیش بینی پذیری است زیرا هر معلومی باید شرایطی داشته باشد تا ایجاد شود . در سطح کلان  یک همبستگی بین وضع عمومی اقتصاد و صنعت و میل به تقلب وجود دارد .

در سطح خرد پیش بینی پذیری تقلب از این بینش بر می آید که بیشر تقلب ها دارای ویژگی های مشترک هستند  و یک حسابرس مجرب می تواند از قواع یاد گیری سر انگشتی و مراقبت حرفه  ای و پیش بینی تقلب در زمانی که شرایط خاصی حاکم باشد استفاه کند.

 ۱ـ۵ـ تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی

بنابر دیدگاه برخی آسیب شناسان اجتماعی همواره در صد کمی از تقلب ها در جامعه وجود دارد که این در صد نرمال و قابل تحمل است. اما اگر در جامعه ای این در صد رو به فزونی رفت بطور قطع برای افراد جامعه مشکل ساز خواهد شد . برای جلوگیری از چنین فاجعه ای نهاد ها و مسئولان باید در تلاش کشف بستر ها عوامل وعناص موثر بر تخلف شکل گرفته در جامعه بپردازند از جمله انحرافاتی که در جوامع وجود دارد در زمینه علم است گاهی تکیه زیاد بر اکتشافات اصیل و مهم ممکن است در شرایطی انگیزه ای جهت تحریک رقبا برای دست زدن به کار های غیر قانونی و یا تقلب آمیز گردد. واقعیت این است که ساختار هنجاری علم در عین حال سبب بروز و یا شناخته شدن انحرافات نیز هست .

دو مورد از جدی ترین تخلفات از هنجار های اجتماعی علم تقلب و سرقت تالیفات اختراعات و به طور کلی آثار دیگران محسوب می شود این انحرافات در عرصه هنجارهای اجتماعی دارای سطوح متفاوتی هستند سرقت علمی و سایر اشکال سوء رفتار تقلبی با اخلاق فردی گروهی و اجتماعی در ارتباطند این سه سطح گر چه متمایزند ولی متاثر از یکدیگر هستند اگر فردی دانشمند به عنوان یک فرد دارای اخلاق حسنه باشد ممکن نیست دست به چنین رفتاری بزند . همین طور اگر در کشوری و در شاخه علمی هنجار ها و بستر های لازم به وجود آمده باشد عضو دانشمند نمی تواند به راحتی از صداقت علمی تخلف کند . همچنین اگر در جامعه ای اخلاق و نه ضد اخلاق در عمل و نه در حرف حاکم باشد کسی بر علیه موازین حاکم عمل نمی کند و آنگاه به یقین اخلاق شکن علمی هم محکوم خواهد بود امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسئولیت تربیت علمی و اخلاق نسل تحصیل  کرده و متخصص را به عهده دارد دیگر ابعاد سرقت علمی به افراد خاصی محدود نمی ماند ودر واقع نوع چشم پوشی از این عمل به خصوص در عرصه دانشگاهی چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد.

 ۱ـ۶-علل موثر در شکل گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی

۱-۶-۱- عوامل فرهنگی

اما عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر تقلب و سرقت علمی را می توان به پنج دسته تقسیم کرد :

 ۱ـ۶ـ۱ـ۱ـ ضعف ارزش های اخلاقی

برخی از صاحب نظران بر این عقیده اند که ضعف ارزش های اخلاقی در فرهنگ یک خانواده در  شکل گیری ارزش های اخلاقی فرد در اجتماع تاثیر خواه گذاشت .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.