652 views
پیشینه تحقیق فلسفه عدد مقدس هفت نزدایرانیان و دین اسلام و اشعار عرفای سبک عراقی دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- راز و رمز عدد هفت: ۸
۲-۲- هفت در میان مردمان باستان ۸
۲-۳- آتشکدههای ایران باستان ۹
۲-۴- فلسفه عدد مقدس هفت نزدایرانیان ۹
۲-۵- عدد هفت در کتب مذهبی ۱۰
۲-۶- عدد هفت در سایر ادیان ۱۰
۲-۷- نمود هفت در دین اسلام: ۱۲
۲-۷-۱- در قرآن احادیث و روایات: ۱۲
۲-۷-۲- سبع و سبعه در قرآن: ۱۲
۲-۷-۳- عدد هفت در روایات: ۱۵
۲-۷-۴- هفت در عرفان اسلامی: ۱۸
۲-۷-۵- مجالس سبعه: ۱۸
۲-۷-۶- هفت در ضرب المثلها: ۱۹
۲-۸- هفت در باور و فرهنگ عامه ایرانیان: ۱۹
۲-۹- نفوذ هفت مقدس ایرانی در نزد ملتهای دیگر: ۱۹
۲-۱۱- هفت در فرهنگ عامه: ۲۰
۲-۱۲- نمودهای آیینی عدد هفت در هفت سین: ۲۲
۲-۱۳- هنر را به هفت دسته تقسیم کردهاند که عبارتند از: ۲۳
۲-۱۴- هفت در داستانها: ۲۴
۲-۱۵- هفت خوان: ۲۴
۲-۱۶- هفت اجرام یا هفت سیاره: ۲۵
۲-۱۷- هفت در ادب فارسی: ۲۵
فهرست منابع و مآخذ: ۶۲
قرآن کریم
والی، زهره. (۱۳۷۹)، هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری، تهران، انتشارات اساطیر.
شبستری، محمود. (۱۳۹۰)، گلشن راز، به کوشش ابراهیم خراسانی سبزهواری، مشهد، پاپلی، چ اول.
دلفی، علی اکبر. (بیتا)، تصویر عدد در آیینه عرفان، تهران، کاویان.
نصیری، دهقان، مهدی. (۱۳۸۹)، راز عدد هفت کرج، شانی.
حافظ شیرازی، شمسالدین محمد. (۱۳۷۲)، تصحیح علامه قزوینی و قاسم غنی، تهران، نگاه، چ اول.
____________________. (۱۳۷۵). دیوان غزلیات حافظ شیرازی، به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر، تهران مروی، چ هیجدهم.
____________________. (۱۳۸۸)، دیوان غزلیات حافظ، به کوشش دکتر خطیب رهبر، تهران، صفی علیشاه، چ چهل و ششم.
____________________. (۱۳۷۲)، دیوان حافظ، تصحیح محمدقزوینی و قاسم غنی، تهران، نگاه، چ اول.
خاقانی، افضلالدین بدیل ابراهیمبنعلی. (۱۳۷۹)، دیوان خاقانی شروانی، با مقدمه بدیعالزمان فروزانفر، تهران، گلآرم، چ اول.
(۱۳۸۸)، دیوان اشعار خاقانی، به کوشش ضیاء الدین سجادی، تهران زوار، چ هفتم.
خواجوی کرمانی.(۱۳۷۴)، غزلیات خواجوی کرمانی به کوشش حمید مظهری کرمان، تکثی، چ سوم.
(۱۳۷۳)، لغتنامه دهخدا، تهران، موسسه و انتشارات دانشگاه. چ دوم.
دانته، (۱۳۸۰). کمدی الهی، ترجمه شجاعالدین شفا؛ ۳ ج، تهران، امیرکبیر، چ یازدهم.
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (۱۳۷۴)، منطق الطیر، به اهتمام و تصحیح سیدصادق گوهرین تهران- علمی، چ یازدهم.
________________________. (۱۳۸۴) دیوان عطار، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی، تهران، علمی، چ یازدهم.
در ایران باستان: هفت، در لغت به معنی گولی بسیار و زمین هموار، نشیب و باران زود بارنده و نیز به معنی از سبکی پریدن و سخن بسیار و بی اندیشه گفت است (والی، ۱۳۷۹: ۱۰) از میان اعداد، شماره هفت از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف جهان و از جمله ایران زمین بوده است.
«قدیمیترین قومی که به عدد هفت توجه کرده، قوم سومر است». سومریها متوجه هفت تایی بودن بعضی عوامل طبیعی مانند هفت ستاره معروف جهان باستان و هفت رنگ اصلی شدند لذا آنها ستارگان را به صورت نمادی ازخدایان در آوردند(ر. ک. هفت اجرام یا هفت سیّاره). در بابل و آشور هر معبدی هفت طبقه داشت و هر طبقه به نام یکی ازسیارات و هفت رنگ بود (سرخ، سیمین، سفید، سیاه، ارغوانی، آبی و سبز).
در بناهایی که در دورهی باستان ساخته میشد نقش عدد هفت درخور تأمل است؛ باغهای معلق بابل منسوب به بختالنصرـ که یکی از عجایب هفتگانه جهان است در هفت طبقه ساخته شده بود، حصار شهر باستانی اکباتان در همدان هفت دیوار داشت که به هفت ستاره نسبت داده شده است.
آرامگاه کورش هفت پله دارد. عدد هفت در احکام نجومی دورهی باستان چشمگیر است به طوری که برای جهان هفت دوره قائل شدند که هر دورهی هزار ساله به یکی از آن هفت سیاره تعلق داشت. کیمیاگران هم هر یک از هفت فلز اصلی را که میشناختند به یکی از آن سیارههای هفتگانه نسبت میدادند.
در یونان باستان این عدد مخصوص آپولون، خداوند طبابت، شعر وصنعت است. در آیین زردشتی نیز عدد هفت مقدس بوده است، پیروان این آیین بایستی راستی و درستی، پاکمنشی، پندارنیک، گفتارنیک و کردارنیک، عشق و محبت و خدمتگزاری بهانسان و جامعه را رهنما قرار میدادند.
در تاریخ ایران و بناهای بازمانده از دورههای تاریخی گوناگون،توجه به عدد هفت دیده میشود. دور تا دور قلعه همدان (هگمتانه)، پایتخت مادها، دارای هفت دیوار بوده،داریوش با شش تن دیگر از نجیبان ایران هفت تنی را تشکیل دادندکه دست به دست هم دادند تا گئومات مغ را سرنگون کردند همین هفت یار در بین راه هفت جفت کرکس دیدند وآنها را به فال نیک گرفتند. قبر کوروش در دشت مرغاب روی یک سکو قرار گرفته که دارای هفت پله است. در نقوش نقش رستم بالای گور داریوش در دو طرف، شش نفر وجود دارند که با خود مجسمه داریوش، هفت نقش را تشکیل دادهاند.
عدد هفت آن قدر با داستانها و افسانههای ایرانی آمیخته که کمترافسانهای وجود دارد در جایی از آن به عدد هفت بر نخوریم و یا حداقل در داستان جمله هفت شبانه روز را میشنویم که به جشن یا اتفاقی اشاره میکند. معمولاً قهرمان داستان هفت خواهر یا برادر دارد یا مثل سند باد هفت سفر برای او پیش میآید. یا اینکه قهرمان داستان باید هفت بار کاری را انجام دهد. داستانهای شاهنامه هم خالی از عدد هفت نیستند، فردوسی برای آن که قدرت وحقانیت قهرمانش را ثابت کند هفت خان یا هفت منزلگاه برای او ترسیم میکند، پادشاهان بزرگ داستانهایش را پادشاه هفت کشور میخواند.
فرهنگ نویسان شماره آتشکدههای ایران باستان را هفت دانسته و گفتهاند آنها را به شماره هفت سیّاره ساخته بودند. هفت آتشکده معروف ایران قدیم عبارتند از:
آذرمهر، آذرنوش، آذربهرام، آذرآیین، آذرخرین، آذربرزین وآذرزردشت. (لغت نامه)
امروزه نمادهای مهر را در ایران و آداب و رسوم مردم ایران هنوز به روشنی می بینیم. به عبارتی میتوان گفت که تمدن های بین النهرین بیشتر به درون تمدن ایران رفتند و یک تمدن بزرگ را شکل دادند.
تمدن بین النهرین در حدود سه هزار سال پیش از میلاد به قدرتهای بزرگ جهان مشهور بودند ولی پس از روی کار آمدن کوروش بزرگ، منطقه بین النهرین بخشی از تمدن ایران شدند و به کشورایران پیوستند و تا انتهای دوره شاهنشاهی ساسانی این منطقه بخشی از تمدن و خاک ایران محسوب می شد. به صورتیکه پایتخت ایران در بغداد (عراق) بود و به عراق کنونی دل ایرانشهر گفته میشده است. پس از حمله تازیان به ایران این منطقه مورد یورش عربهای بدوی قرار گرفت و همه تمدن و شکوه باستانیاش به یکباره ویران شد و اثری از آن همه تاریخ به جای نماند و عربها به مرور زمان به آنجا مهاجرت کردند و فرهنگی عربی را جایگزین تمدن کهن بین النهرین کردند.
ملتها و تمدنهای اطراف ایران نیز به پیروی از ایرانیان مهردوست متوجه سیارات شده بودند و رمز و رازی اهورایی را یافته بودند و در نتیجه به صورت نماد شگون میپرستیدند. آنچه که شواهد نشان می دهد میترائیسم ایرانی تاثیر گذارترین آیین در ادیان جهان بخصوص در مسیحیت و اسلام بوده است. روز زایش مهر در ایران، همان روز بیست و پنجم دسامبر در مسیحیت است که جشن گرفته می شود. لباس قرمز پاپ از آیین میترایسم گرفته شده است. همچنین مهرابه های درون کلیساها نیز به مهرابه های مهری مشهور است. از دیگر نفوذ آیین مهر نیز میتوان بر رومیان و یونانیان نیز اشاره کرد. در داخل معبد و انتهای معابد آنان حجاریهای برجسته مهر وجود داشته است که میترا درحال کشتن گاوی است. هنوز در برخی از کلیساهای کهن اروپا آثار آن پابرجاست.
در اوستا از هفت کشور سخن به میان آمده؛ روزی که تیشتر، ایزدباران و رزق و روزی، بارندگی را آغاز کرد، نصف جهان را آب گرفت و زمین به هفت کشورتقسیم شد. هر یک از این هفت اقلیم نام مخصوص به خود دارند مهمترین این اقلیمها را که در مرکز عالم نیز قرار دارد، خونیرث مینامند و سرزمین ایران در آن واقع است. بسیاری از فرهنگها و ادیان عدد هفت را کاملترین عدد دانستهاند؛ خداوند آفرینش زمین و آسمان و جهان هستی را در شش روز انجام داد وروز هفتم به استراحت پرداخت. شاید به همین دلیل باشد که ما آخرین روز هر هفته به استراحت مشغول میشویم.
به عقیده هندیها در آئین برهما انسان هفت بار میمیرد. درانجیل از هفت روح پلید صحبت شده است. فرقه کاتولیک به هفت نوع شادی، هفت نوع مناسک، هفت گناه اصلی فراگیر توبه و هفت اندوه معتقدند در میان آنان هفت غسل تعمید وجود دارد. قوم یهود هر هفت سال یک بار، در روز هفتم هفته سال هفتم جمع میشوند آن سال یوییل نام دارد. در آئین های دیگر نیز دیگر باز هم به عدد هفت برمیخوریم مثلا در آئین مانوی هفت ایزد وجود دارد که مانند هفت امشاسبند زرتشتی اند و یا در آئین مهر هفت مقام مقدس وجود داشته که برای دخول به هریک حسن خاصی لازم بوده است.
عدد هفت نه تنها در اسلام بلکه در سایر مذاهب و ادیان و در نزد اقوام هند و اروپایی نیز مقدّس میباشد تورات «اسفار خمسه عهد عتیق» نیز هفت را عدد کامل میداند. گروهی از محقّقین و دانشمندان اروپا معتقدند که نسخه تورات اصلی پس از وفات حضرت موسی در صندوق شهادت بوده علماء بنی اسرائیل برحسب وصیّت حضرت موسی در هر هفت سال یک بار آنرا بیرون میآوردند و بر بنیاسرائیل میخواندند. از قوم یهود خواسته شده بود که هر هفت سال یک بار بندگان را آزاد کنند و از وامی که به دیگران دادهاند درگذرند.
در ایران باستان: هفت، در لغت به معنی گولی بسیار و زمین هموار، نشیب و باران زود بارنده و نیز به معنی از سبکی پریدن و سخن بسیار و بی اندیشه گفت است (والی، ۱۳۷۹: ۱۰) از میان اعداد، شماره هفت از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف جهان و از جمله ایران زمین بوده است.
«قدیمیترین قومی که به عدد هفت توجه کرده، قوم سومر است». سومریها متوجه هفت تایی بودن بعضی عوامل طبیعی مانند هفت ستاره معروف جهان باستان و هفت رنگ اصلی شدند لذا آنها ستارگان را به صورت نمادی ازخدایان در آوردند(ر. ک. هفت اجرام یا هفت سیّاره). در بابل و آشور هر معبدی هفت طبقه داشت و هر طبقه به نام یکی ازسیارات و هفت رنگ بود (سرخ، سیمین، سفید، سیاه، ارغوانی، آبی و سبز).
در بناهایی که در دورهی باستان ساخته میشد نقش عدد هفت درخور تأمل است؛ باغهای معلق بابل منسوب به بختالنصرـ که یکی از عجایب هفتگانه جهان است در هفت طبقه ساخته شده بود، حصار شهر باستانی اکباتان در همدان هفت دیوار داشت که به هفت ستاره نسبت داده شده است.
آرامگاه کورش هفت پله دارد. عدد هفت در احکام نجومی دورهی باستان چشمگیر است به طوری که برای جهان هفت دوره قائل شدند که هر دورهی هزار ساله به یکی از آن هفت سیاره تعلق داشت. کیمیاگران هم هر یک از هفت فلز اصلی را که میشناختند به یکی از آن سیارههای هفتگانه نسبت میدادند.
در یونان باستان این عدد مخصوص آپولون، خداوند طبابت، شعر وصنعت است. در آیین زردشتی نیز عدد هفت مقدس بوده است، پیروان این آیین بایستی راستی و درستی، پاکمنشی، پندارنیک، گفتارنیک و کردارنیک، عشق و محبت و خدمتگزاری بهانسان و جامعه را رهنما قرار میدادند.
در تاریخ ایران و بناهای بازمانده از دورههای تاریخی گوناگون،توجه به عدد هفت دیده میشود. دور تا دور قلعه همدان (هگمتانه)، پایتخت مادها، دارای هفت دیوار بوده،داریوش با شش تن دیگر از نجیبان ایران هفت تنی را تشکیل دادندکه دست به دست هم دادند تا گئومات مغ را سرنگون کردند همین هفت یار در بین راه هفت جفت کرکس دیدند وآنها را به فال نیک گرفتند. قبر کوروش در دشت مرغاب روی یک سکو قرار گرفته که دارای هفت پله است. در نقوش نقش رستم بالای گور داریوش در دو طرف، شش نفر وجود دارند که با خود مجسمه داریوش، هفت نقش را تشکیل دادهاند.
عدد هفت آن قدر با داستانها و افسانههای ایرانی آمیخته که کمترافسانهای وجود دارد در جایی از آن به عدد هفت بر نخوریم و یا حداقل در داستان جمله هفت شبانه روز را میشنویم که به جشن یا اتفاقی اشاره میکند. معمولاً قهرمان داستان هفت خواهر یا برادر دارد یا مثل سند باد هفت سفر برای او پیش میآید. یا اینکه قهرمان داستان باید هفت بار کاری را انجام دهد. داستانهای شاهنامه هم خالی از عدد هفت نیستند، فردوسی برای آن که قدرت وحقانیت قهرمانش را ثابت کند هفت خان یا هفت منزلگاه برای او ترسیم میکند، پادشاهان بزرگ داستانهایش را پادشاه هفت کشور میخواند.
فرهنگ نویسان شماره آتشکدههای ایران باستان را هفت دانسته و گفتهاند آنها را به شماره هفت سیّاره ساخته بودند. هفت آتشکده معروف ایران قدیم عبارتند از:
آذرمهر، آذرنوش، آذربهرام، آذرآیین، آذرخرین، آذربرزین وآذرزردشت. (لغت نامه)
امروزه نمادهای مهر را در ایران و آداب و رسوم مردم ایران هنوز به روشنی می بینیم. به عبارتی میتوان گفت که تمدن های بین النهرین بیشتر به درون تمدن ایران رفتند و یک تمدن بزرگ را شکل دادند.
تمدن بین النهرین در حدود سه هزار سال پیش از میلاد به قدرتهای بزرگ جهان مشهور بودند ولی پس از روی کار آمدن کوروش بزرگ، منطقه بین النهرین بخشی از تمدن ایران شدند و به کشورایران پیوستند و تا انتهای دوره شاهنشاهی ساسانی این منطقه بخشی از تمدن و خاک ایران محسوب می شد. به صورتیکه پایتخت ایران در بغداد (عراق) بود و به عراق کنونی دل ایرانشهر گفته میشده است. پس از حمله تازیان به ایران این منطقه مورد یورش عربهای بدوی قرار گرفت و همه تمدن و شکوه باستانیاش به یکباره ویران شد و اثری از آن همه تاریخ به جای نماند و عربها به مرور زمان به آنجا مهاجرت کردند و فرهنگی عربی را جایگزین تمدن کهن بین النهرین کردند.
ملتها و تمدنهای اطراف ایران نیز به پیروی از ایرانیان مهردوست متوجه سیارات شده بودند و رمز و رازی اهورایی را یافته بودند و در نتیجه به صورت نماد شگون میپرستیدند. آنچه که شواهد نشان می دهد میترائیسم ایرانی تاثیر گذارترین آیین در ادیان جهان بخصوص در مسیحیت و اسلام بوده است. روز زایش مهر در ایران، همان روز بیست و پنجم دسامبر در مسیحیت است که جشن گرفته می شود. لباس قرمز پاپ از آیین میترایسم گرفته شده است. همچنین مهرابه های درون کلیساها نیز به مهرابه های مهری مشهور است. از دیگر نفوذ آیین مهر نیز میتوان بر رومیان و یونانیان نیز اشاره کرد. در داخل معبد و انتهای معابد آنان حجاریهای برجسته مهر وجود داشته است که میترا درحال کشتن گاوی است. هنوز در برخی از کلیساهای کهن اروپا آثار آن پابرجاست.
در اوستا از هفت کشور سخن به میان آمده؛ روزی که تیشتر، ایزدباران و رزق و روزی، بارندگی را آغاز کرد، نصف جهان را آب گرفت و زمین به هفت کشورتقسیم شد. هر یک از این هفت اقلیم نام مخصوص به خود دارند مهمترین این اقلیمها را که در مرکز عالم نیز قرار دارد، خونیرث مینامند و سرزمین ایران در آن واقع است. بسیاری از فرهنگها و ادیان عدد هفت را کاملترین عدد دانستهاند؛ خداوند آفرینش زمین و آسمان و جهان هستی را در شش روز انجام داد وروز هفتم به استراحت پرداخت. شاید به همین دلیل باشد که ما آخرین روز هر هفته به استراحت مشغول میشویم.
به عقیده هندیها در آئین برهما انسان هفت بار میمیرد. درانجیل از هفت روح پلید صحبت شده است. فرقه کاتولیک به هفت نوع شادی، هفت نوع مناسک، هفت گناه اصلی فراگیر توبه و هفت اندوه معتقدند در میان آنان هفت غسل تعمید وجود دارد. قوم یهود هر هفت سال یک بار، در روز هفتم هفته سال هفتم جمع میشوند آن سال یوییل نام دارد. در آئین های دیگر نیز دیگر باز هم به عدد هفت برمیخوریم مثلا در آئین مانوی هفت ایزد وجود دارد که مانند هفت امشاسبند زرتشتی اند و یا در آئین مهر هفت مقام مقدس وجود داشته که برای دخول به هریک حسن خاصی لازم بوده است.
عدد هفت نه تنها در اسلام بلکه در سایر مذاهب و ادیان و در نزد اقوام هند و اروپایی نیز مقدّس میباشد تورات «اسفار خمسه عهد عتیق» نیز هفت را عدد کامل میداند. گروهی از محقّقین و دانشمندان اروپا معتقدند که نسخه تورات اصلی پس از وفات حضرت موسی در صندوق شهادت بوده علماء بنی اسرائیل برحسب وصیّت حضرت موسی در هر هفت سال یک بار آنرا بیرون میآوردند و بر بنیاسرائیل میخواندند. از قوم یهود خواسته شده بود که هر هفت سال یک بار بندگان را آزاد کنند و از وامی که به دیگران دادهاند درگذرند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر