پیشینه تحقیق مخاطب شناسی و سیره تبلیغی امام صادق(ع) دارای ۱۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱ مقدمه ۷
۱-۲ پیشینه تحقیق ۸
۱-۳ تبلیغ از نگاه فرهنگ غرب ۱۱
۱-۴ تبلیغ از نگاه اندیشمندان مسلمان ۱۲
۱-۵ تعریف تحقیق حاضر از تبلیغ ۱۶
۱-۶ مبانی نظری ۱۷
۱-۶-۱ ارتباطات به مثابه انتقال پیام ۱۸
۱-۶-۲ ارتباطات به مثابه تولید و تبادل معنا ۲۳
۱-۶-۳ ارتباطات به مثابه آیین ۲۶
۱-۶-۴ چارچوب نظری ارتباطی تحقیق ۳۰
۱-۶-۵ مبانی نظری مخاطبشناسی ۳۲
۱-۶-۵-۱ تاریخچه مخاطبان ۳۳
۱-۶-۵-۲ گونه های مختلف مخاطبان ۳۶
۱-۶-۵-۲-۱ مخاطبان به مثابه یک گروه یا عموم ۳۶
۱-۶-۵-۲-۲ مخاطب به مثابه خرسندی و رضامندی در رجوع به رسانه ۳۷
۱-۶-۵-۲-۳ مخاطبان یک رسانه خاص ۳۸
۱-۶-۵-۲-۴ مخاطبان یک کانال یا محتوا ۳۹
فصل دوم ۳۹
۲-۱آموزش ۴۲
۲-۱-۱ سطوح آموزشی امام ۴۲
۲-۱-۱-۱ سطح عمومی ۴۲
۲-۱-۱-۲ سطح خصوصی ۴۴
۲-۱-۲ مهمترین شاگردان امام ۴۹
۲-۱-۳-۱ هشام بن حکم ۴۹
۲-۱-۲-۲ زراره بن اعین شیبانی ۵۳
۲-۱-۲-۳ ابوسعید ابان بن تغلب ۵۳
۲-۱-۲-۴ مومن الطاق ۵۴
۲-۱-۲-۵ ابوحمزه ثمالی ۵۴
۲-۲ مجالس عزاداری ۵۶
۲-۲-۱ اهمیت واقعه کربلا و مجالس عزاداری ۵۷
۲-۲-۲ مجالس عزاداری به مثابه یک رسانه ۵۸
۲-۲-۳ استفاده تبلیغاتی امام از مجالس عزاداری ۶۲
۲-۳ حج ۶۶
۲-۳-۱ اهمیت و ضرورت حج ۶۷
۲-۳-۲ حج به مثابه یک رسانه آیینی ۶۸
۲-۳-۳ استفاده تبلیغی امام از حج ۷۲
۲-۴-۱ انواع مناظره ۷۹
۲-۴-۲ آداب مناظره ۷۹
۲-۴-۲-۱ قداست هدف؛ اثبات حق و حقجویی ۷۹
۲-۴-۲-۲ اولویت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مناظره ۸۰
۲-۴-۲-۴ مناظره با افراد برجسته ۸۰
۲-۴-۲-۵ اجتهاد مناظرهکننده ۸۱
۲-۴-۲-۶ فن بیان ۸۱
۲-۴-۴ شیوه مناظرات امام صادق(ع ۸۲
۲-۴-۴-۱ دعوت به توحید و اثبات وجود خدا ۸۲
۲-۴-۴-۲ پاسخهای کوتاه ۸۲
۲-۴-۴-۳ استدلال عقلی و منطقی ۸۳
۲-۴-۴-۴ ایجاد صورتهای مختلف برای مدعای فرد مقابل ۸۳
۲-۴-۴-۵ رعایت ادب ۸۵
۲-۴-۴-۶ باطل کردن مدعای فرد با استفاده از کلام وی ۸۵
۲-۴-۴-۷ قرار گرفتن در جایگاه پرسشگر ۸۶
۲-۴-۴-۸ تذکر دادن به امور ملموس در زندگی ۸۶
۲-۴-۴-۹ رد قیاس و رای ۸۶
۲-۴-۵ موضوعات مناظرات امام صادق(ع) ۸۸
۲-۵ نشر حدیث ۸۹
۲-۶ شعر و ادبیات ۹۶
۲-۶-۱ استفاده امام از شعر ۹۷
۲-۷ مکتوب کردن ۱۰۳
فصل سوم مخاطبشناسی امام صادق(ع) ۱۰۶
۳-۱ اصحاب ۱۰۶
۳-۲ غلات ۱۰۷
۳-۳ صوفیان ۱۰۸
۳-۴ معتزله ۱۰۹
۳-۵ ابوحنیفه (رئیس مذهب حنیفه) ۱۱۰
۳-۶ مالک بن انس (رئیس مذهب مالکی) ۱۱۰
۳-۷ خلفا و حکام ۱۱۱
۳-۸ غیر مسلمانان (اهل کتاب) ۱۱۲
۳-۹ زنادقه و دهریون ۱۱۳
۳-۹-۱ ابن مقفع ۱۱۵
۳-۹-۲ ابن ابی لیلی ۱۱۶
۳-۹-۳ ابن ابی العوجاء ۱۱۶
منابع و مآخذ ۱۱۸
الف. منابع فارسی ۱۱۸
ب. منابع عربی ۱۲۶
ج. مقالات ۱۲۸
آذرنوش، آذرتاش(۱۳۸۳)، فرهنگ معاصر عربی-فارسی، تهران: نشر نی
بشیر، حسن(۱۳۸۷)، تعامل دین و ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
بشیر، حسن(۱۳۸۸)، گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه، گردآوری و ترجمه حسن بشیر، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
بشیریه، حسین(۱۳۷۹)، نظریههای فرهنگ در قرن بیستم، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی آیندهپویان
استوت، دانیل(۱۳۸۸)، برگزیده دانشنامه دین، ارتباطات و رسانه، به کوشش: سیدحمیدرضا قادری و گروه مترجمان، قم: دفتر عقل
امین، سیدمحسن(۱۳۷۴)، سیره معصومان، ترجمه علی حجتی کرمانی، تهران: انتشارات سروش
بنجامن، ساموئل گرین ویلز(۱۳۶۳)، ایران و ایرانیان، ترجمه محمدحسین کردبچه، تهران: جاویدان
پاشا، ایوب صبری(۱۳۸۲)، مرآه الحرمین، ترجمه عبدالرسول منشی، به اهتمام جمشید کیانفر، بیجا: نشر میراث مکتوب
ازکیا، مصطفی، دربان آستانه، علیرضا(۱۳۸۹)، روشهای کاربردی تحقیق، تهران: انتشارات کیهان
جعفری، علی(۱۳۸۷)، جزوه درسی مبانی ارتباطات، دوره کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره
جعفریان، رسول(۱۳۸۴الف)، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم: انتشارات انصاریان
جعفریان، رسول(۱۳۸۴ب)، تاملی در نهضت عاشورا، قم: انتشارات انصاریان
جوادی آملی، عبدالله]آیتالله[(۱۳۸۴)، صهبای حج، قم: مرکز نشر اسراء
جوادی آملی، عبدالله]آیتالله[(۱۳۸۳)، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، قم: نشر اسراء
چاوشیان، سیدجلال و دیگران(۱۳۶۷)، نخستین گام در شناخت تبلیغ، تهران: هفتمین کنفرانس اندیشه اسلامی
افتخاری و دیگران، اصغر(۱۳۸۹)، ۳ جلد، عاشورا پژوهی، شناخت و تحلیل قیام عاشورا،ج۱، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
تبلیغ ارشاد و هدایت مردم از اصلیترین و مهمترین برنامهها و وظایف پیامبران الهی بوده است بطوریکه خداوند متعال با صراحت کامل می فرماید: ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم با این پیام که خدا را پرستش کنید و از طاغوت بپرهیزید.[۱] بنا بر آنچه قران از سرگذشت انبیان و رسولان الهی بیان می کند، تبلیغ و دعوت به شریعت از آغاز زندگی بشر زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و پس از آن ادامه داشته است. خداوند پیامبر را مبلغ شریعت می داند و تاکید می کند: ای پیامبر! ما تو را نفرستادیم مگر به عنوان بشارت دهنده و ترساننده.[۲] تبلیغ و دعوت، زنده کردن انسانهاست چرا که خداوند می فرماید: دعوت انبیا برای زنده کردن شماست.[۳]
اگر به تحلیل نیم قرن سیاستهای تبلیغی امویان در شام توجه کنیم و ببینیم چگونه بنیامیه که اختلاف اساسی با پیامبر(ص) داشتند، توانستند پس از پنجاه سال به نام دین اسلام و جانشینی آن حضرت در شام برای مدت طولانی حکومت کنند، به اهمیت تبلیغات بیشتر و عینیتر پی میبریم.(فرهمندپور، ۱۳۷۸: ۱۲-۱۰) امیرمومنان علیه السلام می فرمایند: هر کس از شیعیان ما که آگاه به شریعت ما باشد و شیعیان ناتوان ما را از تاریکی جهل به روشنایی دانشی که ما ارزانیاش داشتیم رهنمون شود، روز قیامت در حالی می آید که بر سر خود تاجی از نور خواهد داشت که برای مردم تمام عرصه های قیامت روشنایی خواهد داد. امام حسین علیه السلام نیز می فرمایند: هر کس بنده ای را از گمراهی خارج و به شناخت حق دعوت کند و او اجابتش نماید، برای دعوت کننده بسان آزاد کردن انسانی، پاداش خواهد بود. امام محمد باقر علیه السلام اینگونه فرموده اند: هر کس راه هدایتی را بیاموزاند، بسان پاداش کسی که به آن عمل می کند از آن او خواهد بود و از پاداش عمل کنندگان چیزی کاسته نخواهد شد؛ و هر کس راه گمراهی را بیاموزاند، بسان گناه کسانی است که بدان عمل کنند، بر گردن او گناه خواهد بود، بی آنکه چیزی از گناه عمل کنندگان کاسته شود. امام خمینی(ره) نیز در بیان اهمیت تبلیغ چنین عنوان داشته اند: مسئله تبلیغات از صدر اسلام تا ابد یکی از اموری است که اسلام بر آن پافشاری کرده است و در این زمان که ما هستیم یک اولویت خاصی دارد. همان طور که تحصیل یک تکلیفی است، تبلیغ بالاتر است از او، تحصیل مقدمه تبلیغ است، مقدمه انذار است.(حسینی، ۱۳۸۳)
با وجود اهمیت بررسی تخصصی سیره بزرگان و پیشوایان دینی، در حد جستجویی که نگارنده انجام داده است، تاکنون هیچ پژوهش تخصصی از دریچه علم ارتباطات به سیره تبلیغی بزرگان به طور عام و امام صادق(ع) به طور خاص انجام نشده است. معدود پژوهشها و پایاننامههای انجام شده نیز عموما نگاهی غیرارتباطی به این مسأله داشته و عموما توسط دانشجویان رشتههای الهیات و رشتههای مرتبط آن انجام شده است. نکته قابل توجه آنکه کلیه این پژوهشها، اسنادی – کتابخانهای است. در این بخش چند پژوهش انجام شده در این حوزه که ویژگی همه آنها نگاه غیرارتباطی به سیره تبلیغی امام است معرفی میشوند.
پایاننامه کارشناسی ارشد با موضوع «سیره تبلیغی امام صادق(ع)» که توسط محمدرضا ابوئی مهریزی در دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد به راهنمایی دکتر محمد واعظزاده خراسانی و مشاورت دکتر صادق آئینهوند انجام گرفته است. نگارنده هدف خود از این پژوهش را تبیین سیره امام صادق(ع) در تبلیغ اندیشههای خویش با توجه به اوضاع سیاسی اجتماعی و فرهنگی زمان امام تعریف میکند. محقق در این پژوهش ابتدا شرایط و وضعیت سیاسی حاکم بر مسلمین در زمان امام صادق(ع) را بررسی نموده تا روشن شود امام(ع) با چه حکومتهایی سروکار داشته و آنان با امام(ع) و جامعه مسلمین چه نوع رفتار و برخوردی داشتهاند و امام(ع) در آن جو حاکم چگونه فعالیتهای خود را تنظیم مینمودند. محقق با بررسی وضعیت فرهنگی جامعه ومکتبهای موجود در آن دوره، عقاید و تفکرات و فعالیتهای آنها را بطور اجمال مورد مداقه قرار داه است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اگر امام صادق(ع) توانست پایهگذاری مکتب غنی جعفری را آغاز کند و فقه و کلام و حدیث شیعه را با یک حرکت علمی گسترده پربار کند بخاطر جو مناسبی بود که در اثر برخوردهای علمی بین مکاتب نورس و بحثهای علمی متداول بین مکتبهای فرهنگی و بلوغ فکری البته نسبی آن زمان بود که مقداری هم متاثر از جو سیاسی متزلزل اواخر حکومت بنی امیه و اوایل حکومت بنی عباس بود. بعد از این دو مطلب مهم که در بخش کلیات این پایاننامه گنجانده شده است، بخش دوم که مربوط به چگوگی تبلیغ و حاوی شیوههای تبلیغی، پیامهای امام و مخاطبین ایشان است تدوین گردیده تا بدینوسیله مهمترین عناصر یک کار تبلیغی بررسی شده باشد و درفصل پایانی این بخش که مربوط به مخاطبین امام است شیوههای برخورد امام با دستههای گوناگون مخاطبین تدوین شده و به روشنی مشخص گردیده که یک مبلغ موفق بایستی با هریک از گروههای مختلف فکری، فرهنگی و سیاسی برخوردی مناسب شأن مخاطب داشته باشد تانفوذ کلام او و تاثیر رفتار او درمخاطب به نحو احسن انجام پذیرد. مولف در پایان پژوهش خود پنج اصل مهم را به عنوان عوامل موثر در یک تبلیغ موفق نتیجه میگیرد که عبارتند از اعتقاد و علم مبلغ به همراه یقین، عمل به این علم و اعتقاد یقینی، اخلاص و توکل بر ذات باری تعالی، هوشیاری و فراست ، شناخت زمان و مکان.
پایاننامه دیگری نیز تحت عنوان «بررسی شیوههای مناظرات امام صادق(ع) و مقایسه آن با مناظرات انبیاء در قرآن کریم» که توسط سیده فاطمه حسینی میرصفی در مقطع کارشناسی ارشد به تاریخ ۱۳۸۱ در دانشکده اصول دین در رشته علوم قرآن و حدیث به راهنمایی دکنر سیدکاظم عسکری انجام گرفته است. در این تحقیق شیوههای مناظرات امام صادق و انبیاء در شش بخش با این مباحث بررسی تطبیقی شده است: بخش اول، کلیات: کلیدواژههای تبلیغ، دعوت، شیوه و مناظره، معنای لغوی و اصطلاحی و هدف و فواید و تاریخچه مناظره، معنای لغوی و اصطلاحی و انواع جدل و آثار شوم مجادله به باطل، آداب و آفات بحث و مناظره؛ بخش دوم، بررسی شیوههای مناظرات انبیاء(ع) (نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، شعیب، موسی، عیسی و محمد(ص))؛ بخش سوم، زندگی امام صادق(ع)؛ بخش چهارم، شرایط فرهنگی عصر امام صادق(ع): تحولات فرهنگی، مخاطبان امام صادق(ع)، مکاتب عصر امام صادق(ع)؛ بخش پنجم، مهم ترین شیوه های مناظرات امام صادق(ع): بررسی اجمالی مناظرات، سئوالات مطرح در مناظرات و شیوه های مناظرات امام صادق(ع). در بخش ششم، مناظرات امام صادق(ع) با مناظرات انبیا مقایسه شده و نتایج ذکر گردیده است.
پایاننامه «تحلیل و بررسی استشهادهای امام صادق (ع) به قرآن» که توسط نیره امینیان در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۲ در رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم به راهنمایی دکتر رضا مودب و مشاورت فتحیه فتاحیزاده انجام گرفته است. در این پژوهش، استشهادهای امام صادق(ع)به قرآن، جمع آوری شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، آشنایی دانشپژوهان با تعداد و نوع استشهادهای امام صادق(ع) به قرآن و نیز شناخت موضوعاتی که در این روایات به آنها پرداخته شده و همچنین آیاتی که به آنها استشهاد شده است و رابطه میان آیات مورد استشهاد با متن روایت، می باشد.
پایاننامه «شاگردان برجسته امام جعفر صادق علیه السلام» که در مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ و تمدن اسلامی در سال ۱۳۸۴ توسط ریحانه صهبایی زارعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام گرفته است. این تحقیق به بررسی زندگانی امام جعفر صادق (ع) از نظر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شامل امیران مدینه در روزگار امویان و عباسیان در زمان امام صادق (ع)، امام صادق و امامت، امام صادق و شرایط خاص فرهنگی، تاریخ ورود امام به مکتب علم، محل تدریس امام، تعداد شاگردان، نحوه تدریس، دامنه علم امام، آثار امام و برجسته ترین شاگردان امام جعفر صادق (ع) پرداخته است.
در زبان فارسی این واژه گاهی در مقابل «Propagation» قرار میگیرد و به معنای اشاعه و ترویج و تکثیر و رساندن صحیح یک مطلب است که بار ارزشی مثبت دارد. گاهی نیز در مقابل واژه «Propaganda» قرار میگیرد و به معنای پیام توخالی و هیاهوی بیمحتوا است که بار ارزشی منفی دارد. گاهی در مقابل واژه «Advertisemnet» قرار میگیرد که به معنای آگهی و پیامهای بازرگانی و روزنامهای و مجلهای است. گاهی نیز در مقابل «Commercial» قرار میگیرد که به معنای پیامهای بازرگانی تلویزیونی و رادیویی است که این دو از نظر ارزشی خنثی هستند ولی در عمل محتواهایی توخالی ارائه میدهند. از این رو بار ارزشی منفی پیدا میکنند. گاهی نیز در مقابل «Mission» قرار گرفته و به معنای تبلیغ دینی مسیحیت است.(کاویانی، ۱۳۸۸: ۱۰) دایره المعارف آمریکانا نیز در تعریف مشابهی در زمینه تبلیغات آورده است: «تبلیغات تلاشی است با نفعی مشخص و آگاهانه از طریق تاثیر گذاری به وسیله تکرار متوالی یک محتوای معین برای متقاعد کردن گرایشها و افکار افراد یا گروهایی که هنوز متقاعد نشده اند.» محسن خندان در نهایت در جمعبندی تعریف تبلیغات از دیدگاه اندیشمندان مغربزمین مینویسد: «میتوانیم تبلیغ را از دیدگاه دانشمندان علوم اجتماعی و دایره المعارفها اینگونه تعریف کنیم: تبلیغ، انتشار و انتقال اطلاعات و عقاید و دیدگاههایی است بین فرد یا افرادی به منظور نفوذ و ایجاد دگرگونی و تاثیر در روحیات، افکار و رفتارهای آنها.»(خندان، ۱۳۷۴: ۶۲) همانگونه که مشاهده میشود که این نگاه به تبلیغ و تبلیغات ذیل مکتب انتقال تعریف شده است. به همین صرف صرف انتقال پیام ارتباطی در این تعاریف اصالت دارد. در حقیقت به علت مبنای فلسفی مکتب انتقال، ذات ارتباط و ارتباطات، صرف عمل «انتقال» و در نهایت «تاثیر» آن است. نکته دیگر آنکه این تعاریف و توضیحات تفصیلی که در تشریح آنها ذکر شده است ناظر به معنایی نیست که فیالمثل اهل تدین در تبلیغ از آن مراد میکنند. دلیل این تفاوت را باید در تفاوت زیست فکری و فرهنگی اهالی مغربزمین با جهان اسلام دانست. زبان برخاسته از اندیشه و فرهنگ است. پس آنچه در ترجمههای فارسی این واژهها از زبان بیگانه وارد زبان فارسی میشود نباید و نمیتواند معنای مطمح نظر دین را تداعی کند چرا که ریشه اصلی و معنایی این واژهها، ریشه در فرهنگ مدرنیستی سه چهار قرن اخیر غرب دارد.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر