پیشینه تحقیق نوسان پذیری سود و تئوری های مرتبط با آن ، رقابت پذیری و تئوری های مرتبط با آن و صنایع غذایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نوسان پذیری سود و تئوری های مرتبط با آن ، رقابت پذیری و تئوری های مرتبط با آن و صنایع غذایی دارای ۷۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱-۱-  تعریف رقابت پذیری    ۶
۱-۲- سطوح رقابت پذیری    ۸
۱-۲-۱- رقابت پذیری در سطح خرد (Micro Level)    ۹
۱-۲-۲- رقابت پذیری در سطح میانی (Maso Level)    ۱۰
۱-۲-۳- رقابت پذیری در سطح کلان (Macro Level)    ۱۰
۱-۳- مروری بر تئوری ها، مدل ها و رویکردهای مرتبط با رقابت پذیری    ۱۱
۱-۴- مدل رقابت پذیری مینتزربرگ    ۱۲
۱-۵- مدل رقابت پذیری کوتا و همکاران    ۱۴
۱-۶- دیدگاه مبتنی بر منابع    ۱۵
۱-۷- دیدگاه موقعیت در بازار    ۱۶
۱-۸- رابطه با تأمین کنندگان    ۱۸
۱-۹- دیدگاه مبتنی بر توان خلاقیت و نوآوری    ۱۸
۱-۱۰- سایر دیدگاه ها    ۱۹
۱-۱۰-۱- سرمایه فکری    ۱۹
۱-۱۰-۱-۱- سرمایه انسانی    ۲۰
۱-۱۰-۱-۲- سرمایه سازمانی    ۲۱
۱-۱۰-۱-۳- سرمایه رابطهای    ۲۲
۱-۱۰-۱-۴- نقش سرمایه فکری بر رقابت پذیری    ۲۲
۱-۱۰-۲- دیدگاه مبتنی بر هوشمندی رقابتی    ۲۳
۱-۱۰-۳- نقش هوشمندی رقابتی در افزایش توان رقابتی    ۲۶
۱-۱۰-۴- مدیریت دانش    ۲۸
۱-۱۰-۴-۱- مدیریت دانش؛ تعاریف و مفاهیم    ۲۸
۱-۱۰-۴-۲- نقش مدیریت دانش در رقابت پذیری بنگاه ها    ۲۹
۱-۱۰-۵- فناوری اطلاعات    ۳۲
۱-۱۰-۵-۱- فناوری اطلاعات، تعاریف و مفاهیم    ۳۳
۱-۱۰-۵-۲- نقش مداخله گر قابلیت یادگیری بازار    ۳۴
۱-۱۰-۵-۳- تجارت الکترونیک و توسعه توان رقابتی    ۳۵
۱-۱۰-۵-۴- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر محصول    ۳۵
۱-۱۰-۵-۵- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر توزیع    ۳۵
۱-۱۰-۵-۶- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر قیمت    ۳۵
۱-۱۰-۵-۷- تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر ترفیع    ۳۶
۱-۱۰-۶- مدل رقابت پذیری پورتر    ۳۶
۱-۱۰-۷- پیشینه ی پژوهش    ۴۱
بخش دوم: نوسان پذیری سود و تئوری های مرتبط با آن    ۴۵
۲-۱-  سود حسابداری    ۴۵
۲-۲-  نوسان پذیری سود    ۴۶
۲-۲-۱- عوامل اقتصادی ( محیط عملیاتی)    ۴۶
۲-۲-۱-۱-   ارتباط شرکت با محیط  اقتصادی (عملیاتی)    ۴۶
۲-۳- پیشینه تحقیق    ۴۷
بخش سوم : صنایع غذایی    ۵۰
۳-۱-  تعریف صنعت    ۵۰
۳-۳-  تعریف صنایع غذایی    ۵۱
۳-۴-  تاریخچه صنایع غذایی    ۵۲
۳-۵-  صنایع مواد غذایی در ایران    ۵۳
۳-۶-  مشخصات عمومی صنایع غذایی    ۵۴
۳-۷- عمده مشکلات صنایع غذایی    ۵۶
فهرست منابع    ۵۸
منابع فارسی    ۵۸
منابع انگلیسی    ۵۹

منابع

کریمی هسینچه، حسین (۱۳۸۶) . جهانی شدن، رقابت پذیری و توسعه صادرات غیر نفتی:  بررسی رابطه علت و معلولی در اقتصاد ایران.  فصلنامه  بررسی های اقتصادی دوره ۴، شماره ۱، ص ص  ۱۱۷- ۱۳۴٫

درون پرور، داوود. صادقین، علی. احمدی حدید، بهروز (۱۳۸۸).” بررسی تحلیلی ساختار صنعتی و رقابت پذیری صنایع ایران به تفکیک کدهای ISIC در دوره ۷۴- ۸۴″ . فصل نامه مدیریت سال ششم- شماره ۱۳ بهار۸۸

آقازاده، هاشم؛ مهرنوش، مینا؛ (۱۳۸۹).” مقیاس رقابت پذیری بانک های تجاری ایران با تاکید بر عملکرد بخش بین المللی”. فصلنامه پژوهش های اقتصادی،سال دهم،شماره اول،۲۱-۴۱٫

اعرابی، محمد، ” درآمدی بر پژوهش کیفی: نگرش های فلسفی، روش ها و شیوه های گردآوری اطلاعات”، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۲۲-۲۱، ۱۳۷۸٫

ثقفی، علی و حمید رضا فدائی. (۱۳۸۶).” گزینش مدلی کارآمد برای پیش بینی جریان های نقدی براساس مقایسه مدل های مربوط در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ۱۳۸۴- ۱۳۷۸″ بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۵۰، ص ص ۲۴- ۳٫

ابراهیمی کرد لر، علی. ذاکری، حامد. ” بررسی مدیریت سود با استفاده از فروش دارایی ها” ، تحقیقات حسابداری، ۱۳۸۸؛ ۳ : ص ص ۱۳۵- ۱۲۲٫

پور حیدری، امید و عباس افلاطونی.(۱۳۸۵).” بررسی انگیزه های هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۴، ص ص ۷۰- ۵۵٫

خدامرادی، سعید؛ جمالی، علی؛ ابراهیمی، عباس؛ افخمی، عادل (۱۳۸۹). “مدلی برای بررسی رقابت پذیری صنایع با استفاده از مدل پنج نیروی پورتر بر اساس منطق فازی: به کارگیری شاخص انحصار سنجی هریشمن- هرفیندال”. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۶۰، ۱۰۱-۱۳۴٫

مهرگان، محمدرضا؛ اصغری زاده، عزت الله؛ صفری، حسین (۱۳۸۷).” طراحی مدلی برای بررسی رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاریافته (مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)”. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۴۶، ۱- ۳۶٫

نوروش، ایرج، امین ناظمی و مهدی حیدری. (۱۳۸۵). ” کیفیت اقلام تعهدی و سود با تأکید بر نقش برآورد خطای برآورد اقلام تعهدی”، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۳، ص ص ۱۶۰- ۱۳۵٫

مقدمه:

به منظور تعیین و بررسی ابعاد رقابت پذیری و تاثیر آن بر نوسان سود لازم است ابتدا مروری تئوریک بر مباحث مطروحه در این مقوله صورت گیرد.

لذا در این مقاله ابتدا پیشینه نظری تحقیق بیان می گردد که در این راستا مفهوم رقابت پذیری و اهمیت آن و همچنین دیدگاه ها و مدل های مرتبط با آن مورد توجه قرار می گیرد. سپس مدل پنج نیروی رقابتی پورتر  و زیر شاخص های آن که در این پژوهش از آن استفاده شده، بیان می شود. در ادامه به بحث پیرامون نوسان پذیری سود و تحقیقات انجام شده در این زمینه پرداخته می شود و در انتها نیز به معرفی صنعت غذایی و اهمیت و جایگاه این صنعت در ایران پرداخته می شود.

در واقع در این فصل با بیان تعاریف گوناگون رقابت پذیری با توجه به رویکردهای مختلف موجود در رقابت پذیری و مدل های موجود در این مبحث، به مشخص کردن سطح رقابت پذیری پرداخته و مدل مورد استفاده خود را بیان می کنیم. در ادامه با توجه به پیشینه تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع مورد بحث سعی می شود تا با توجه به اهداف پژوهش، موارد مورد نیاز از مدل برای انجام پژوهش در نظر گرفته شود.

بخش اول: رقابت پذیری و تئوری های مرتبط با آن

     رقابت پذیری یکی از مفاهیم مهم و کلیدی می باشد که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران مدیریت، اقتصاد و تجارت بین الملل را به خود جلب نموده است و برای آن تعاریف بسیاری از دیدگاه های گوناگون ارائه شده است. در این بخش ابتدا مروری بر این تعاریف خواهیم داشت و سپس رویکردها و عوامل موثر بر آن مورد بحث واقع خواهد شد.

۱-۱-  تعریف رقابت پذیری

رقابت پذیری به معنای توانایی سازمان در جهت ماندگاری در کسب و کار و محافظت از سرمایه های سازمان، به دست آوردن (بازگشت) سرمایه ها، و تضمین شغل ها در آینده می باشد( آکیمووا، ۲۰۰۰). رقابت پذیری تعریف واحدی ندارد اما در تمامی تعریف های ارائه شده این وجوه مشترک در آنها دیده می شوند که رقابت پذیری قابلیت ها و توانمندی هایی است که یک شرکت، صنعت، منطقه و کشور از آن بهره مندند و می توانند آنها را حفظ کنند تا در صحنه بین المللی توانایی افزایش سهم بازار و      سود دهی بالا برای یک دوره طولانی را داشته باشند (عسگری، ۱۳۸۸). رقابت پذیری در بین شرکت ها یعنی امکان بدست آوردن موفقیت مناسب و پایدار در صنعت و بازاری که شرکت در آن فعالیت       می کند. حال با توجه به چنین دیدگاهی هر چه شرکت ها توان بیشتری در بدست آوردن سهم بازار محصولی که تولید می کنند به دست آورند در نتیجه گوی سبقت را از دیگر رقبای خود می ربایند و در نتیجه این امر، شرکت ها رشد و پیشرفت خواهند کرد (درون پرور و دیگران، ۱۳۸۸).

(کوهمن، ۱۹۸۴)رقابت پذیری را به عنوان توانایی اقتصادی بنگاه برای ثابت نگه داشتن سهم خود در بازارهای بین المللی یا افزایش سهم خود در بازار هر فعالیتی تعریف می کند که انجام می دهد. سهم بازار (مقدار فروش شرکت) دربردارنده موقعیت بازار شرکت و نیز اندازه نسبی شرکت می باشد. به عبارت دیگر، مقدار فروش شرکت می تواند نشان دهنده میزان نفوذ شرکت در بازار باشد و می تواند به طور غیر مستقیم دلالت بر شهرت، تشخیص، قابلیت های توزیع یا حتی کیفیت واقعی شرکت داشته باشد. اساساً، مقدار فروش شرکت حاکی از اندازه شرکت نسبت به دیگر رقبای بالقوه، بخش ها یا کل بازار می باشد. معمولاً این استنباط وجود دارد که هر چه سهم بازار (مقدار فروش شرکت) شرکت بیشتر باشد، آن شرکت موفق تر است (اوریگان، ۲۰۰۲).

هر چه تعداد رقبای تجاری در صنعت زیادتر باشد، شرکت برای به دست آوردن سهم فروش و تأمین مالی با تعداد رقبای بیشتری روبرو می شود. و برای تامین نیازهای خود مجبور به رقابت با تعداد بیشتری از شرکت ها می باشد. در نتیجه هر چه تعداد رقبا در صنعت بیشتر باشد رقابت در آن صنعت نیز شدت بیشتری پیدا می کند. (گریفیس، ۲۰۰۱).

تایسون ۱۱۹۹۳ رقابت پذیری را توانایی در تولید کالا و خدمات قابل رقابت در بازارهای بین المللی    می داند به طوریکه همزمان برای شهروندان استانداردهای زندگی پایدار و رو به رشدی را ایجاد نماید در حالیکه کروگمن ۲۱۹۹۴ رقابت پذیری را چیزی جز بهره وری نمی داند (فاوزی، ۲۰۰۰)۳. چهار باغی ۴۱۹۹۴ رقابت پذیری را تعامل و بر هم کنش میان سطوح ارزش های مشتریان و سهامداران می دانند که در نهایت موجب بهبود قابلیت ها و ویژگی های سازمان در رقابت با دیگران در بازار می شود.

از دیدگاه دانشکده کسب و کار هاروارد رقابت پذیری ملی معیاری است برای سنجش میزان توانایی یک کشور در ایجاد، تولید و ارائه خدمات در عرصه جهانی به گونه ای که نرخ بازگشت بالایی در منابع مصرفی را همراه خود داشته باشد (اومرگیه، ۲۰۰۱)۵.

OECD رقابت پذیری را توانایی یک کشور در بازار آزاد برای تولید محصول و ارائه خدمات می داند به گونه ای که همزمان با آن توسعه و حفظ درآمد واقعی شهروندان خود در دراز مدت را به همراه داشته باشد (فاوزی، ۲۰۰۲).

بر اساس گزارش رقابت پذیری جهانی، رقابت پذیری جهانی توانایی یک کشور در تولید ثروت بیشتر در مقایسه با رقبایش در بازار جهانی می باشد (کیم، ۲۰۰۲)۶.

با توجه به تعاریف ارائه شده رقابت پذیری در اثر ترکیبی از دارایی ها و فرآیندها به وجود می آید که یا به صورت موهبتی می باشد (منابع طبیعی) و یا اینکه بشر آن را به وجود آورده است (زیر ساخت ها).

Tyson (1993)-1

Krugman (1994)-2

Fowzy (2002)-3

Charbaghi (1994)-4

Omergie (2001)-5

Kim (2002)-6

فرآیندها این دارایی ها را به سود و منفعت اقتصادی ناشی از فروش به مشتریان تبدیل می کند. پورتر بر تاثیر مشتریان و تأمین کنندگان با توجه به زنجیره ارزش بنگاه اشاره کرده است و مزیت رقابتی را بخشی از یک سیستم گسترده تر و در ارتباط با تأمین کنندگان و مشتریان و مصرف کنندگان نهایی می داند (تامپسون، ۲۰۰۱)۱.

تفاوت ها در ارائه تعاریف از رقابت پذیری و مزیت رقابتی ناشی از چند وجهی بودن این موضوع می باشد. به عنوان مثال کاربت ۱۹۹۳۲ بر جنبه های بازاریابی رقابت پذیری، گراپ ۱۹۹۷۳ بر قابلیت های نوآوری بنگاه تأکید داشته اند.

کاریانیسی و پوپسو ۴۲۰۰۵ نیز بر نقش تکنولوژی اطلاعات و ICT و تدارکات الکترونیکی کالا در افزایش بهره وری ملی و ارتقاء رقابت پذیری کشورهای اتحادیه اروپا تأکید کرده اند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رقابت پذیری و سطوح و عوامل موثر بر آن و معرفی صنعت بیمه
  • تحقیق برنامه ریزی استراتژیک و رقابت پذیری و انواع تئوری مزیت رقابتی و تکنیک های تصمیم گیری
  • تحقیق رقابت پذیری و مدل ها و رویکردها و تئوری های مرتبط با آن و نوسان پذیری سود و تئوری های مرتبط با آن
  • پیشینه تحقیق تولید پودر شیر در صنعت و کاربرد آن و کاربرد آنزیم ترانس گلوتامیناز در صنایع غذایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.