تحقیق آبیاری تکمیلی و تأثیر آن بر رشد ریشه و عملکرد گیاه و انگور دیم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آبیاری تکمیلی و تأثیر آن بر رشد ریشه و عملکرد گیاه  و انگور دیم دارای ۲۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-انگور و اهمیت آن در ایران    ۵
۱-۳-تبخیر-تعرق    ۶
۱-۴-رشد ریشه در شرایط دیمکاری    ۷
۱-۵-مروری بر مطالعات بر روی آبیاری تکمیلی    ۹
۱-۶-پژوهش‌های انجام شده بر روی انگور دیم    ۱۱
۱-۷-دمای سطح برگ و تبخیر-تعرق    ۱۳
۱-۸-میکرولایسیمترها    ۱۴
۱-۹-اثر آبیاری تکمیلی بر روی ریشه و تراکم طولی آن    ۱۵
فهرست منابع    ۱۸

منابع

قاجار- سپانلو، م. ۱۳۸۱٫ آبیاری تکمیلی. انتشارات دانشگاه مازندران.

تفضلی، ع.، ج. حکمتی و پ. فیروزه. ۱۳۷۳٫ انگور. انتشارات دانشگاه شیراز. چاپ دوم.

مظاهری تهرانی، م. ۱۳۹۱٫ بررسی زمان آبیاری تکمیلی بر رشد و عملکرد انگور (سه سال بعد از جوان‌سازی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته آبیاری و زهکشی. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

دادبین، م. ۱۳۸۹٫ بررسی تأثیر زمان آبیاری تکمیلی بر رشد انگور دیم در منطقه باجگاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته آبیاری و زهکشی. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

گلستانی، م. ک. ۱۳۹۰٫ تأثیر زمان و مقدار آب آبیاری تکمیلی بر رشد انگور دیم در شرایط خشکسالی در منطقه باجگاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته آبیاری و زهکشی. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

ابطحی، ع.، ن. کریمیان و م. صالحی. ۱۳۷۵٫ گزارش مطالعات نیمه تفضیلی اراضی منطقه باجگاه استان فارس. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

روح‌اللهی، ا. و م. کافی. ۱۳۸۹٫ ارزیابی دو روش اندازه‌گیری اندام زیر‌زمینی چمن پوآ تحت تنظیم‌کننده‌های رشد و تیمارهای مختلف آبیاری. علوم باغبانی. ۲۴: ۱۵۴-۱۵۸٫

مرادی، ب و ه. عبادی. ۱۳۸۹٫ بررسی خصوصیات کمی و کیفی پرتقال تامسون ناول روی پایه سیتروملو با استفاده از کود پتاسیم و آبیاری تکمیلی. پژوهش‌های تولیدات گیاهی. جلد هجدهم ۳: ۴۷-۶۲٫

درستکار، م.، ع. ا. کامگارحقیقی، ل. جوکار، پ. ضیمران و ف. قائدشرف. ۱۳۸۸٫ مقایسه استقرار ارقام مختلف انگور در روش تراس پلکانی حفاظتی در شرایط دیم در باچگاه استان فارس. همایش ملی مدیریت بحران آب. دانشگاه شیراز، شیراز. ایران.

راحمی، م. ۱۳۸۹٫ درختان میوه معتدله در اقلیم­های گرم. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

وردی‌نژاد، و. ر.، س. بشارت، ه. عبقری و ح. احمدی. ۱۳۹۰٫ برآورد حداکثر تخلیه مجاز رطوبتی ذرت علوفه‌ای در مراحل مختلف رشد با استفاده از اختلاف دمای پوشش سبز گیاه و هوا. نشریه آب و خاک. جلد ۲۵٫ ۶: ۱۳۵۲-۱۳۴۴٫

علیزاده، ا. ۱۳۸۵٫ رابطه آب و خاک و گیاه. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

علیزاه، ا. ۱۳۸۸٫ فیزیک خاک. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

فولادمند، ح. ر. و ع. ر. سپاسخواه. ۱۳۸۶٫ تجزیه و تحلیل حساسیت مدل بیلان آب خاک برای انگور دیم در زیر حوضه­های کشت. علوم کشاورزی. ۱۳ (۱): ۸۵-۹۴٫

۱-۱-مقدمه

آبیاری[۱] عبارت است از رساندن آب کافی به خاک به منظور تأمین رطوبت لازم برای رشد گیاه برای نیل به اهدافی چون تأمین آب مورد نیاز گیاه، خنک کردن محیط و ایجاد شرایط مساعد برای رشد گیاه، کم کردن یخبندان، آبشویی و غیره می­باشد. در بعضی شرایط، بخشی از نیاز گیاه توسط بارش تأمین می‌شود.

تغییرات زمانی و مکانی بارش از ویژگیهای اصلی اقلیم ایران می­باشد. اکثر نقاط کشور ما تحت اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارد. ویژگی این اقلیم، میزان کم بارش، توزیع نامناسب مکانی و نوسانات آن از سالی به سال دیگر است. تغییرات گسترده در توزیع بارندگی در‌طول فصل رشد به همراه نوسانات شدید از سالی به سال‌ دیگر ، تولید محصولات کشاورزی را بسیار مشکل می‌سازد. در نتیجه‌ی الگوی نامطلوب بارندگی، رطوبت خاک در ناحیه ریشه نیازهای گیاه را در طی فصل رشد برآورده نمی‌سازد. در شرایطی که باران در زمان مناسب و با مقدار کافی اتفاق نمی‌افتد انجام آبیاری تکمیلی[۲] ضروری است. آبیاری تکمیلی را می‌توان به این صورت تعریف نمود:” اضافه کردن مقدار کمی آب به مقدار آب خاک برای بهبود عملکرد، زمانی که باران نتواند رطوبت کافی برای رشد طبیعی گیاه را فراهم آورد”.  آبیاری تکمیلی در مناطقی با منابع آب محدود، بر دو فرض زیر استوار است:

الف- آب (به­ شکل باران) برای رشد گیاهی که به طور طبیعی بدون آبیاری مقدار کمی عملکرد دارد، فراهم باشد.

ب- از آنجایی که بارندگی یک منبع رطوبتی معین برای نیاز گیاه است، آبیاری تکمیلی زمانی استفاده می‌شود که بارش نتواند رطوبت ضروری برای تولید محصول را فراهم کند.

استفاده از آبیاری تکمیلی به ویژه در اراضی با بارندگی محدود، راهی نوید‌بخش جهت رسیدن به خود‌کفایی می‌باشد، زیرا آبیاری تکمیلی از نوسانات عملکرد پیشگیری کرده و از عدم موفقیت در تولید، جلوگیری به عمل می‌آورد. برنامه‌ریزی زمان و مقدار آبیاری تکمیلی برای رفع‌کردن کامل تنش رطوبتی خاک در فصل رشد نمی‌باشد، اما حداقلی مقدار آب لازم است تا محصول بهینه گردد. برای اطمینان از‌ این امر، مقدار حداقل آب در طول مراحل بحرانی رشد[۳]، بایستی در ‌دسترس باشد، بنابراین مهمترین نکته در مدیریت آبیاری تکمیلی، زمان و مقدار آب مصرفی است تا بتواند بهترین نتیجه را به‌دست دهد. آبیاری تکمیلی مطلوب بین ۷۵ میلی‌متر در نواحی با بارندگی سالانه ۵۰۰ میلی‌متر و ۱۵۰ میلی‌متر در نواحی با بارندگی سالانه ۲۵۰ میلی‌متر گزارش شده است (قاجار-سپانلو، ۱۳۸۱).

۱-۲-انگور و اهمیت آن در ایران

در کشور ایران به دلیل واقع شدن در اقلیم نیمه ­خشک، کاهش میزان بارندگی و خشکسالی[۴] دور از انتظار نبوده که خسارت زیادی را به تولید محصولات کشاورزی وارد می‌آورد. از ‌این‌ جهت گیاهان زراعی که دارای ریشه‌ی سطحی بوده سریعتر آسیب می‌بینند ولی تأثیر خشکسالی و کم‌آبی در درختان میوه در زمان طولانی‌تری آشکار می‌شود. برخی ازگونه­ها و ارقام درختان میوه، مقاومت بیشتری به کم‌آبی نشان می‌دهند. انجیر، بادام، پسته و انگور از‌جمله درختانی هستند که تا‌حدودی به کم‌آبی مقاومت داشته‌اند. با ‌توجه به ‌این‌که انگور دارای ارقام تجاری زیادی بوده و در شرایط مختلف آب ‌و ‌هوایی رشد ‌و‌ نمو می‌نماید بنابراین نیاز به پژوهش­های وسیعی پیرامون این گیاه می‌باشد.

تاکستان­های دیم معمولاً در کوهپایه‌هایی قرار دارند که در فصل بهار آب به اندازه‌ی کافی در نیمرخ آن‌ها وجود دارد، مثل کوهپایه‌های البرز، آذربایجان، همدان و فارس که مقدار بارندگی سالانه‌ی این مناطق ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلی‌متر بوده و نیازی به آبیاری تاکستان­ها نمی‌باشد ( تفضلی و همکاران، ۱۳۷۳). کافی نبودن مقدار آب قابل دسترس در منطقه‌ی ریشه‌ی گیاه، سبب بروز خشکی در تاکستان­های دیم شده و در این زمان کشاورزان برای حفظ تاکستان­های خود از منابع آبی سطحی و زیر‌زمینی استفاده نموده و به‌ کمک آبیاری تکمیلی می­توانند قسمتی از نیاز آبی گیاه را تأمین کنند.

[۱] Irrigation

[۲] Supplementary irrigation

[۳] Critical stage

[۴] Drought

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.