تحقیق آب تولیدی در صنعت نفت و روش‌های مختلف تصفیه آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آب تولیدی در صنعت نفت و روش‌های مختلف تصفیه آن دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول: آب تولیدی همراه نفت (PW)و اثرات زیست محیطی آن    ۵
۱-۱-آب تولیدی همراه نفت (PW)    ۶
۱-۲-عوامل مؤثر برحجم آب تولیدی    ۸
۱-۳-آلودگی های آب تولیدی    ۹
۱-۴-خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آب تولیدی    ۱۲
۱-۴-۱) خواص شیمیایی    ۱۲
۱-۴-۲) خواص فیزیکی    ۱۴
۱-۵-مدیریت آب تولیدی    ۱۶
۱-۶-اثرات زیست محیطی آب تولیدی    ۲۱
۱-۶-۱) اثرات هیدروکربن های موجود در آب تولیدی    ۲۱
۱-۶-۲) اثرات نمک موجود در آب تولیدی    ۲۳
۱-۶-۳) اثرات فلزات سنگین موجود در آب تولیدی    ۲۴
۱-۶-۴) اثرات مواد رادیواکتیو موجود در آب تولیدی    ۲۴
فصل دوم:اهداف، روشها و تجهیزات جداسازی و تصفیه آب تولیدی    ۲۵
A)    ۳-۱) اهداف تصفیه آب تولیدی    ۲۶
B)    ۳-۲) روش‌های مختلف تصفیه آب تولیدی در صنعت نفت    ۳۰
۳-۲-۱) تصفیه فیزیکی    ۳۰
۳-۲-۲) تصفیه شیمیایی    ۳۱
۳-۲-۳) تصفیه بیولوژیکی    ۳۳
۳-۲-۴) تصفیه غشایی    ۳۵
۳-۲-۵) سیستم های ترکیبی غشایی    ۳۶
C)    ۳-۳) تجهیزات جداسازی و تصفیه آب تولیدی    ۳۷
۳-۳-۱) settling tank ها و skimmer vessel ها    ۴۰
۳-۳-۲) جداسازهای API    ۴۰
۳-۳-۳) Plate Coalescer ها    ۴۱
۳-۳-۴) Skimmer, Coalescers    ۴۶
۳-۳-۵) فیلترهای Precipitators, Coalescing    ۴۶
۳-۳-۶) (SP Packs) Free-Flow Turbulent Coalescers    ۴۷
۳-۳-۷) واحدهای شناورسازی    ۴۷
۳-۳-۸) هیدروسیکلون‌ها    ۵۳
۳-۳-۹) سیستم‌های سانتریفوژ    ۵۵
۳-۳-۱۰) روش Extraction    ۵۵
۳-۳-۱۱) روش‌های بیولوژیکی    ۵۹
۳-۳-۱۲) روش جذب سطحی    ۶۴
۳-۳-۱۳) استفاده از مواد شیمیایی    ۶۹
۳-۳-۱۴) Disposal Piles    ۷۲
۳-۳-۱۵)Skim pile    ۷۲
منابع و ماخذ    ۷۴

 منابع

 ۱- شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی. (۱۳۸۸)، ” تصفیه زیستی پسابهای صنعتی “، کارگاه تخصصی روشهای نوین تصفیه آب و پساب، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

۲- دبیرنیا، س. (۱۳۹۱)، ” آب تولیدی از مخازن نفت و گاز، مروری بر آلاینده ها و تکنولوژی های به کار رفته برای تصفیه آن “، اولین همایش ملی حفاظت و برنامه ریزی محیط زیست

۳- مدائنی، س. (۱۳۸۴)، ” فرایندهای غشایی صنعتی “، انتشارات دانشگاه رازی

۴- مهرکی، م. (۱۳۸۸)، ” اثرات زیانبار مخروطی شدن و تولید آب در مخازن نفت و گاز بر محیط زیست “، همایش ملی شیمی

۵- طباطبایی قمشه، م. (۱۳۹۱)، ” بررسی مزایا و معایب فرایندهای متداول در تصفیه پساب های نفتی “، اولین همایش ملی تصفیه آب و پسابهای صنعتی

۶- کلبه زنجناب، ج. (۱۳۹۱)، ” فناوری های تصفیه آب تولید شده در صنایع نفت و گاز “، اولین همایش ملی حفاظت و برنامه ریزی محیط زیست

۷- نوری طالقانی، م. (۱۳۹۱)، ” مروری بر اثرات زیست محیطی پسماندهای نفتی “، سومین همایش مدیریت پساب و پسماند صنعتی

۸- شرکا، ع. (۱۳۸۷)، ” تزریق پسماند حفاری از طریق دالیز “، اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

۹- رسولی، م. (۱۳۸۶)، ” اثرات زیست محیطی حفاری در دریا “، نهمین همایش صنایع دریایی

۱۰- غلامزاده، م. (۱۳۸۷)، ” مدیریت و دفع آب همراه تولیدی از مخازن نفت و گاز و راهکارهای مناسب زیست محیطی “، چهارمین همایش زمین شناسی و محیط زیست

۱۱- قدمی جگرلویی، م. (۱۳۸۹)، ” آلودگیهای آب تولیدی از مخازن نفت و استفاده از بیوتکنولوژی در کاهش آسیب به محیط زیست “، اولین همایش ملی مدیریت پساب و پسماند در صنایع نفت و انرژی

۱۲- شمسی، ر. (۱۳۸۹)، ” تصفیه آب تولیدی همراه نفت گامی مهم در حفاظت از محیط زیست “، اولین همایش ملی علوم و فناوریهای نوین در صنعت پالایش نفت

 ۱۳- Vik, E., and Dinning, A., (2005), “Upscaling of the Epcon CFU Technology. Comparison of test and full scale performance data from 20002005”,   Aquateam Report No. 05057.

۱۴- Vik, E., and Engebretsen, S., (2005), “Documentation of Performance of the Epcon CFU Process”, Case Studies Year 20012005, Aquateam Report No. 05-039.

۱۵- Vik, E., and Henninge, L., (2005), “Results of the Epcon CFU zero discharge tests”, case studies 20012005, Aquateam Report no 04025, Version 2.

۱۶- Vik, E.,. and Dinning, A., (2003), “Results from the investigation of scale deposits from the Epcon compact flotation unit after one year operation on Troll C”, June  ۲۰۰۱July  ۲۰۰۲, Aquateam report 03005.

۱۷- Hellum, E., (2003),”Correlation of aromatics and alkyl phenols to the removal of dispersed hydrocarbons in Draugen produced water”, Thesis, University of Stavanger.

۱۸- Meijer, D., (2003), “Field-proven  removal  of  dissolved  and  dispersed  hydrocarbons at commercial scale from offshore produced water by the  Macro Porous Polymer-extraction technology”, NEL Produced Water Workshop, Scotland.

مقدمه

امروزه در مناطق مختلف جهان در خشکی و دریا به منظور استخراج  نفت و گاز عملیات مختلفی صورت می گیرد. یکی از مشکلات دائمی در تولید نفت و گاز، فرایند تولید آب از مخازن می باشد که جز جدانشدنی فرایند تولید هیدروکربن ها می باشد. این آب تولیدی به دلیل مجاورت با مخازن از لحاظ کیفیت شبیه به نفت و یا گاز تولیدی می باشد. ضمن اینکه مواد مختلفی در طی مراحل مختلف از اکتشاف تا تولید مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آنها خطرناک و سمی بوده و می توانند اثرات زیانباری از جنبه های مختلف داشته باشند. در مرحله برداشت از یک چاه نفت یا گاز، آب همراه از جمله آلودگی هایی می باشد که در این حین تولید شده و به طور قطع به یقین تاثیرات خود را برمحیط زیست خواهد گذاشت. در بسیاری از مناطق جهان قوانین و مقرراتی برای جلوگیری از آلودگی های محیط زیست وضع و حتی در برخی از مناطق بسیاری از فعالیت هایی که منجر به تولید پسماندهای خطرناک نفت و گاز می شوند ممنوع گردیده است. حد مجاز نفت و روغن در آب تولیدی برای تخلیه به دریا در استرالیا mg/lit30 متوسط روزانه و mg/lit50 متوسط ماهانه می باشد. در خصوص موادی که از نظر محیط زیستی نگرانی قابل توجهی را ایجاد می کنند، بیشتر کشورها استانداردهای سخت و دقیقی برای تخلیه آب تولیدی تنطیم کرده اند. به عنوان مثال حد متوسط ماهیانه برای تخلیه نفت و روغن در آب تولیدی در ونزوئلا برابر با mg/lit  ۲۰ می باشد. در کشور ما میزان نفت و روغن در آب تولیدی برای تخلیه، بر اساس کنوانسیون کویت برای متوسط روزانهmg/lit  ۱۵ می باشد. رشد روز افزون فعالیت های صنعتی از یک سو و عدم رعایت الزامات زیست محیطی و مدیریت نامناسب پسماندهای تولیدی از سوی دیگر، سبب شده است که در چند دهه اخیر مقادیر زیادی از پسماندهای ناشی از فعالیت های نفتی به محیط زیست راه پیدا کند. در صورتیکه برنامه ریزی مناسب جهت تصفیه و یا حذف پسماندهایی که به محیط زیست تخلیه می شوند صورت نپذیرد این مهم می تواند اثرات نامطلوبی به دنبال داشته باشد. اثرات زیست محیطی هیدروکربنها و مواد سمی موجود در آب تولیدی بر روی اکوسیستم، گیاهان، جانوران و انسان در این بین از مهمترین موضوعات خواهد بود. امروزه توسعه روز افزون آگاهی عمومی درباره محیط زیست در فرایند تولید از چاههای نفت و گاز باعث توجه شرکتها و خریداران به این مهم شده است، بطوریکه مسائل زیست محیطی نقش تعیین کننده ای را در انتخاب تجهیزات و همچنین استفاده از تکنولوزی های جدید برای دفع این مواد و به حداقل رساندن آلودگی، ایفا می کند.

یکی از مهمترین عوامل در کاهش اثرات منفی زیست محیطی آب تولیدی مدیریت صحیح آن می باشد، بگونه ای که برخی مواقع هزینه های مورد نیاز در حذف آلودگیهای یک پسماند و یا کنترل انتشار آلودگی آن با اعمال مدیریتی صحیح و ابتکاری به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به توسعه روز افزون صنعت نفت و گاز در کشور ما و اینکه به طور معمول با گذشت زمان و به دلایل مختلف، تولید آب همراه نفت و گاز روز به روز افزایش می یابد، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت کاهش این صدمات و پیشگیری از آن ضروری به نظر می رسد.

با توجه به این ضرورت و اینکه بحث محیط زیست در طی سالهای اخیر جایگاه خوبی را در شرکت های نفتی پیدا کرده است، این پژوهش به بررسی مسائل مختلف آب تولیدی، روشهای تصفیه آب تولیدی پرداخته است.

 فصل اول: آب تولیدی همراه نفت (PW)[1]و اثرات زیست محیطی آن

۱-۱-آب تولیدی همراه نفت (PW)[2]

سنگ‌های رسوبی که در حال حاضر شامل لایه‌های رسوبی مختلفی است، در ابتدا از ته‌نشین شدن رسوبات اقیانوس‌ها، ‌دریاها، دریاچه‌ها و جریان‌های دیگر حاصل شده‌اند. این رسوبات به طور طبیعی شامل مقدار زیادی آب هستند. این آب همچنان با این رسوبات دفن می‌شود و باقی می‌ماند و میلیون‌ها سال بعد به عنوان (Connate water) مورد توجه قرار می‌گیرد. بسیاری از لایه‌های رسوبی بزرگ، در ابتدا با آب های اقیانوس‌ها و دریاها همراه بوده‌اند، بنابراین در اینگونه رسوبات، آب همراه در اصل آب دریاها بوده است. بهرحال، در طی سال‌های مختلف رویدادهایی رخ می‌دهد که طی آنها نفت که از مواد‌آلی ته‌نشین شده با این رسوبات تشکیل شده است از جایی که سنگ مبداء نامیده می‌شود به سمت سنگ‌های رسوبی با نفوذپذیری و تراوایی بیشتر مهاجرت می‌کند. نفت دارای دانسیته‌ای کمتر از آب بوده و لذا به سمت سطح آب آمده و آب در لایه‌های زیرین قرار می‌گیرد و این آب، آب حوزه‌های نفتی نام می‌گیرد که به صورت ناخواسته هنگام استخراج نفت یا گاز به سطح آورده می شود. شکل (۱-۱) نحوه قرارگیری گاز، نفت و آب در یک مخزن را نشان داده است.

طبق منابع موجود می‌توان گفت حدود سال ۱۹۳۸ بود که وجود شکاف‌ها و حفره‌هایی در مخازن هیدروکربوری که شامل آب هستند، شناخته شد. Fettke اولین کسی بود که وجود آب را در مخازن تولید کننده نفت گزارش داد. اما وی گمان می‌کرد که این آب ممکن است در حین عملیات حفاری وارد حفره‌های مخزن شده باشد.

در بیشتر سازندهای حاوی نفت اینگونه گمان می‌رود که سنگ مخزن قبل از اینکه توسط نفت اشغال شود، کاملاً به وسیله آب اشباع شده بوده است. هیدروکربن‌های با دانسیته کمتر به سمت موقعیت‌های تعادل دینامیکی و هیدرواستاتیکی مهاجرت می‌کنند،‌ و سپس آب را از قسمت اعظم سنگ مخزن جابجا می‌کنند و جای آنرا می‌گیرند. البته نفت تمام آب را جابجا نخواهد کرد بنابراین سنگ مخزن به طور معمول شامل هیدروکربن‌های نفتی و آب می‌باشد.

به تدریج با انجام آزمایشات مختلف مشخص شد که کیفیت این آب از لحاظ ترکیبات شیمیایی حل شده در آن از یک مخزن هیدروکربنی به مخزن هیدروکربنی دیگر تفاوت دارد. همچنین با افزایش برداشت از یک مخزن هیدروکربنی مقدار آب تولیدی نیز افزایش می‌یابد. در سال‌های گذشته آب تولیدی هنگام استخراج منابع هیدروکربنی به عنوان بخشی از مواد زاید تولید شده در عملیات تولید مورد توجه قرار گرفته است.

در واقع آب تولیدی جزء جدا نشدنی فرآیند بازیابی هیدروکربن‌هاست و در حوزه‌های نفتی توسعه یافته مقدار آب تولیدی به مراتب بیشتر است.

آب تولیدی که به آن آب شور (Brine) نیز گفته می‌شود می‌تواند شامل آب سازند، آب تزریق شده به مخزن، مقدار کمی آب میعان یافته و مقادیر کمی از ترکیبات شیمیایی استفاده شده در عملیات تولید باشد. آب تولیدی بیشترین حجم مواد زاید تولیدی در عملیات تولید مواد هیدروکربنی را تشکیل می‌دهد. این جریان مواد زاید را می‌توان مواد زاید با حجم زیاد و سمیت کم فرض کرد. حجم آب تولیدی از مخازن گازی به مقدار قابل توجهی کمتر از مخازن نفتی بوده ولی آلودگی آلی آن در مقایسه با چاههای نفتی بیشتر می باشد. خصوصیات آب تولیدی نظیر شوری، دانسیته، فلزات و محتوای آلی آن از یک حوزه به حوزه دیگر تفاوت دارد.

تولید جهانی آب تولیدی همراه نفت حدود ۲۵۰ میلیون بشکه به ازای ۸۰ میلیون بشکه تولید نفت در روز تخمین زده می شود. این رقم نشان می دهد سرعت آب تولیدی به نفت تولیدی ۳ به ۱ می باشد.

پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این آب در طی قرن آینده به دو برابر مقدار فعلی افزایش یابد که این مسئله لزوم توجه بیشتر به مسائل مربوط به مدیریت آب تولیدی را سبب می شود.

[۱] Produced Water

[۲] Produced Water

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.