تحقیق آب شستگی موضعی و روش های کاهش آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آب شستگی موضعی و روش های کاهش آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۲٫ آب شستگی چیست؟    ۵
۲-۳٫ انواع آب شستگی    ۵
۲-۴٫ مکانیزم های آب شستگی موضعی    ۸
۲-۵٫ آغاز حرکت ذرات بستر    ۹
۲-۵-۱٫ روش نیروی کششی بحرانی    ۱۰
۲-۶٫ دسته بندی آب شستگی موضعی    ۱۲
۲-۷٫ پارامترهای موثر بر فرآیند آب شستگی    ۱۳
۲-۷-۱٫ عمق جریان    ۱۴
۲-۷-۲٫ نسبت انقباض    ۱۵
۲-۷-۳٫ درشتی ذرات بستر و دانه بندی    ۱۵
۲-۷-۴٫ اندازه ذرات    ۱۷
۲-۸٫ گسترش گودال آب شستگی با زمان    ۱۸
۲-۹٫ تشکیل ناهمواری های موجی شکل در بستر ماسه ای    ۱۹
۲-۱۰٫ تعریف طوقه    ۲۱
۲-۱۱٫ کارهای قبلی انجام شده در زمینه طوقه ها    ۲۲
۲-۱۲٫ ایده استفاده از طوقه های لبه دار    ۳۳
۲-۱۳٫ آستانه حرکت ذرات بستر و تعیین سرعت بحرانی    ۳۶
۲-۱۳-۱٫ روش دیاگرام شیلدز    ۳۷
۲-۱۳-۲٫ روش فرمول های تجربی    ۴۰
۲-۱۳-۳٫ آزمایش تعیین سرعت بحرانی    ۴۱
منابع    ۴۴

منابع

Mashair, M.B., Zarrati, A.R. and Rezayi, A.R. 2004. Time development of scouring around a bridge pier protected by collar. 2nd International Conference on Scour andErosion, ICSE-2, Singapore, 8 p.

Melville, B.W. and Raudkivi, A.J. 1977. Flow characteristics in local scour at bridge piers. Journal of Hydraulic Research. IAHR, 15(1):373-380.

Tafarojnoruz, A. (2010). “Flow-altering countermeasures against local

scour at bridge piers.” Ph.D. dissertation, Facoltà di Ingegneria,           Università della Calabria, Rende (CS), Italy.

Tanaka, S. and Yano, M. 1967. Local scour around a circular cylinder. Proceedings,12th IAHR Congress, Colorado State University, Colorado, U.S.A., Published by IAHR, Delft, The Netherlands. Vol. 3, September 11-14.

Kayaturk, S.Y., Kokpinar, M.A. and Gogus, M. 2004. Effect of collar on temporal development of scour around bridge abutments. 2nd International Conference on scour and erosion, IAHR, Singapore, 14-17 November, 7 p.

Kumar, V., Ranga Raju, K. G., and Vittal, N. (1999). “Reduction of local scour around bridge piers using slots and collars.” J. Hydraul. Eng.,125(12), 1302–۱۳۰۵٫

Defanti, E., Di Pasquale, G., and Poggi, D. (2010). “An experimental studies of scour at bridge piers: Collars as a countermeasure.” Proc., 1st

IAHR European Congress, Heriot-Watt University, Edinburgh, UK.

Dey, S. 1999. Time-variation of scour in the vicinity of circular piers. Water &Maritime Engineering Journal, Proceedings of the Institution of Civil Engineers,Thomas Telford Journals, London, 136(2): 67-75, Paper 11426, June.

Lagasse, P.F. and Richardson, E.V. 2001. ASCE compendium of stream stability and bridge scour papers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 127(7): 531-533.

Chiew, Y.M. and Lim, F.H. 2000. Failure behaviour of riprap layers at bridge piers under live-bed conditions. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 126(1): 43-55.

Garde, R.J. and Ranga-Raju, K.G. 1985. Mechanics of sediment transportation and alluvial stream problems. John Wiley & Sons, 618 p.

Sumer, B.M., Christiansen, N. and Fredsoe, J. 1993. Influence of cross-section on wave scour around piles. Journal of Waterway, Port, Coastal, and Ocean Engineering.ASCE, 119(5): 477-495.

Sumer, B. M., and Fredsøe, J. (1990). “Scour below pipelines in waves.”J. Waterway, Port, Coastal, Ocean Eng., 116(3), 307–۳۲۳٫

مقدمه

آب شستگی در اطراف پایه های پل هایی که بر روی رودخانه ها قرار گرفته اند با توجه به شرایط رودخانه ها بیشتر در حالت جریان یکنواخت[۱] (در شرایط معمولی و جریان عادی رودخانه) و یا در شرایط جریان غیر یکنواخت[۲] (در شرایط سیلاب و یا در مکان هایی که مسیر رودخانه عوض می شود) رخ می دهد. تاکنون تحقیقات بسیار زیادی در زمینه فرآیند آب شستگی انجام شده است. بسیاری از این تحقیقات در زمینه های شناسایی مکانیزم های موثر بر فرآیند آب شستگی، تعیین عمق آب شستگی در حالت تعادل[۳]،  زمان بندی آب شستگی، بررسی عوامل موثر مختلف بر آب شستگی از قبیل اندازه و نوع خاک بستر، رژیم جریان(آب صاف[۴] یا بستر فعال[۵]) سرعت جریان، اندازه پایه های پل، شکل پایه ها و … انجام شده است.

با توجه به پتانسیل تخریب پل ها در اثر آب شستگی و هزینه های مالی و جانی آن، تلاش برای فهم فرآیند آب شستگی  و روشهای مقابله با آن امری ضروری به نظر می رسد. تخمـین عمق آب شستگی پایه یک پل کمتر از مقدار واقعی منجر به تخریب آن می شود در حالیکه تخمین بیش از حد آن  نیز منجر به تحمیل هزینه های بالاتر برای ساخت پل می شود[۱].

در ایالات متحده فاکتورهای هیدرولیکی متعددی از قبیل ناپایداری جریان، رسوب گذاری و رسوب برداری بستر در بلندمدت،آب شستگی کلی[۶]، آب شستگی موضعی[۷]  و حرکت جانبی ذرات بستر به عنوان عوامل اصلی برای ۶۰% از خرابی های سـازه ای پل در آمریکا شناخـته شده است[۱۹]. حادثه مصیبت بار فروپاشی پل U.S.51 که بر روی رودخانه هتچی  واقع شده بود، منجر به مرگ ۸ نفر شد[۱۹]. در اثر تخریب پل واقع بر رودخانه آریو پاساژرو واقع در کالیفرنیا که در زمان رخداد یک سیل بزرگ به وقوع پیوست ۷ نفر کشته شدند[۱۹].

تاکنون مقالات وکتاب های زیادی راجع به آب شستگی موضعی که در خاک های غیر چسبنده در اطراف پایه های یک پل اتفاق می افتد، به چاپ رسیده است. در این نوشتار سعی بر خلاصه کردن مطالب راجع به آب شستگی موضعی در خاک های غیر چسبنده و چگونگی توسعه آب شستگی در طول زمان و همچنین روش های کاهش آب شستگی موضعی در پایه های پل می باشد.

۲-۲٫ آب شستگی چیست؟

برازرز و همکاران(۱۹۷۷) آب شستگی را این گونه تعریف کرده اند: آب شستگی یک پدیده طبیعی است که در اثر جریان آب در رودخانه ها و جویبارها به وجود می آید. این پدیده نتیجه اثر فرسایشی آب می باشد که مواد و مصالح را از بستر و کناره های رودخانه ها و همچنین از اطراف پایه های پل و تکیه گاه های آن ها می شوید و در جاهای دیگر از رودخانه قرار می دهد.

کریمیسینوف و همکاران(۱۹۸۷) بــــیان می کنــــــندکه آب شستگی به معنای پایین رفتن سطح بستر رودخانه بوسیله فرسایش آب می باشد که این فرآیند تا رسیدن به فونداسیون سازه های رودخانه ای و در نتیجه تخریب آن ها ادامه می‌یابد.

به مقدار پایین رفتگی سطح بستر رودخانه (نسبت به قبل از رخداد آب شستگی) عمق آب شستگی گفته می‌شود. گودال آب شستگی به حفره تو رفتگی که پس از حرکت ذرات بستر به وسیله جریان آب به جا می ماند گفته می‌شود.

۲-۳٫ انواع آب شستگی

به طور کلی آب شستگی به سه نوع تقســـیم می‌شود که شـــــامل آب شستـــگی کلی، آب شستگی انسدادی[۸] و آب شستگی موضعی تقسیم می‌شود.

کریمیسینوف و همکاران(۱۹۸۷) در یک تقســیم بــــندی دیگــــر آب شســتگی را به دو نوع کلی آب شستگی کلی و آب شستگی ناحیه ایی[۹] تقسیم بندی کرده است که این تقسیم بندی در دیاگرام ۲-۱ نشان داده شده است.

آب شستگی کلی

این نوع از آب شستگی باعث تغییر در ارتفاع و تراز بستر رودخانه بخاطر علل انسانی یا طبیعی و همچنین باعث پایین رفتن پروفیل طولی در کل رودخانه می‌شود. این نوع از آب شستگی در اثر تغییر در رژیم رودخانه به وجود می آید. همان طور که از دیاگرام ۲-۱ پیداست آب شستگی کلی به دو نوع طولانی مدت وکوتاه مدت تقسیم می‌شود که آب شستگی کوتاه مدت در اثر یک یا چند سیلاب نزدیک به هم و در مدت زمان کوتاه به وقوع می پیوندد در حالیکه آب شستگی طولانی مدت در زمان طولانی تر (معمولاً در حدود چند سال) به وقوع می پیوندد و شامل فرسایش سواحل کناری رودخانه می‌شود.

آب شستگی ناحیه ایی

بر خلاف آب شستگی کلی، آب شستگی ناحیه ایی در اثر حضور پل یا هر سازه دریایی و رودخانه ای دیگر به وجود می آید. این نوع آب شستگی به دو نوع آب شستگی انسدادی و آب شستگی موضعی تقسیم می‌شود.

[۱] : steady current

[۲] : unsteady current

[۳] :Equilibrium scour depth

[۴] :clear water

[۵] :live bed

[۶] : General scour

[۷] : local scour

[۸] : Contraction scour

[۹] : Localized Scour

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.