تحقیق آشنایی با موزه و مبانی مربوط به هنر مدرن و چندرسانه ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آشنایی با موزه و مبانی مربوط به هنر مدرن و چندرسانه ای دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: آشنایی با موزه    ۵
۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-آشنایی با موزه    ۷
۱-۲-۱-تعریف موزه    ۷
۱-۲-۲-تاریخچه موزه و موزه داری در ایران وجهان    ۹
۱-۲-۳-انواع موزه ها    ۱۰
۱-۲-۳-۱-موزه های تاریخی    ۱۰
۱-۲-۳-۲-موزه های علمی    ۱۰
۱-۲-۳-۳-موزه های فضای باز    ۱۱
۱-۲-۳-۴-موزه های محلی یا منطقه ای    ۱۱
۱-۲-۳-۵-موزه های سیار    ۱۱
۱-۲-۳-۶-موزه های هنری    ۱۱
۱-۲-۴-معماری موزه ها    ۱۲
۱-۲-۵-زیبایی شناسی فرم و پیچیدگی عملکرد در طراحی موزه    ۱۲
فصل دوم: مبانی مربوط به هنر مدرن و چندرسانه ای    ۱۴
۲-۱-مقدمه    ۱۵
۲-۲-هنر های  مدرن    ۱۶
۲-۲-۱-تاثیر هنر مدرن در معماری    ۱۶
۲-۲-۲-تاثیر هنر مدرن بر نقاشی    ۱۷
۲-۲-۳-تاثیر هنر مدرن بر مجسمه سازی    ۱۹
۲-۲-۴-تاثیر هنر مدرن بر عکاسی    ۲۰
۲-۲-۵-تاثیر هنر مدرن بر هنرهای چند رسانه ای    ۲۱
۲-۳-چندرسانه ای    ۲۲
۲-۳-۱-تاریخچه ی مختصری از رسانه و چندرسانه ای    ۲۲
۲-۳-۲-چندرسانه‌ای    ۲۵
۲-۳-۳-هفت اصل طراحی چند رسانه ای    ۲۶
۲-۳-۴-طراحی و تولید چندرسانه ای    ۲۷
۲-۳-۵-ارزیابی بصری در یک محیط چندرسانه ای    ۲۸
۲-۳-۶-طراحی گرافیک در هنر چندرسانه ای    ۲۹
۲-۳-۷-انواع هنرهای چندرسانه ای    ۳۱
۲-۳-۷-۱-ویدئوآرت    ۳۱
۲-۳-۷-۲-لیزر و هولوگرافیک آرت    ۳۵
۲-۳-۷-۳-فتوآرت    ۳۶
۲-۳-۷-۴-چیدمان های چند رسانه ای ترکیبی    ۳۶
۲-۳-۷-۵-اینترنت آرت    ۳۷
۲-۴-پیشینه ی تحقیق    ۳۸
منابع و ماخذ    ۴۳

منابع

دانسی، مارسل (۱۳۸۷)، نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران، نشر چاپار و آنیسه نما، تهران.

دانسی، مارسل(۱۳۸۷)، نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه :گودرز میرانی و بهزاد دوران، نشر چاپار و آنیسه نما، تهران.

افشار مهاجر، کامران (۱۳۸۷)، گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه ها، انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها)، تهران.

افشار مهاجر، کامران(۱۳۸۷)، گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه ها، انتشارات سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها)،تهران.

دبیری نژاد، رضا(۱۳۸۳)، “موزه، دیروز، امروز، فردا” ، انتشارات ساحت.

زاهدی، محمد؛ حاجی ها، بهاره؛ خیام باشی، مریم(۱۳۸۷)، موزه، موزه داری و موزه ها انتشارات چهارباغ اصفهان.

زاهدی، محمد؛ حاجیها، بهاره؛ خیامباشی، مریم(۱۳۹۰)، “موزه، موزه داری و موزه ها”، ناشر: چهارباغ.

صارمی، کتایون؛ رفیعی فراهانی، عباس؛ امانی سرابی، فریدون(۱۳۷۲)، ناشر: سازمان میراث فرهنکی کشور.

طالبیان، نیما؛ آتشی، مهدی؛ نبی زاده، سیما(۱۳۹۰)، موزه، کتابکده تخصصی هنر، معماری و شهرسازی کسری، مجموعه کتب عملکردهای معماری.

Sperka, M.(2005), Graphic design in age of interactive media, In: 3rd International symposium of interactive media design, Isimd, 5-7 January 2005

Webster, N. ( 2007), Webster Dictionary, John Wiley & Sons

Henderson,Justin, Museum Architecture, Massachusetts, USA: Rockport Publishers Inc,2001

Foster, Hal & others(2004), Art since 1900,Modernism, anti Modernism, Postmodernism,London,Thames & Hudson

Gregory , Rob,Key Contemporary Buildings, London,UK: Laurence King Publishing,2008

فصل اول: آشنایی با موزه

 ۱-۱-مقدمه

از ابتدای خلقت انسان تاکنون، وی همواره به دنبال خلق زیبایی بوده و علاوه بر اینکه محل زندگی و محیط خود را با ذهن خلاقش با نقش و نگاره های زیبا تزیین می کرده است، وسایل زندگی و حتی ابزاری برای شکار از آنها استفاده می کرده است، را بسیار زیبا و شکیل می ساخته است و می توان گفت که هنر همواره جزوئی از زندگی انسان ها و همراه آنان بوده است. پس از آن و با شکل گرفتن هنر و هنرمند در زمان و اهمیت یافتن آنها، هنرمندان درهر برهه ای از زمان به دنبال خلق سبکی نوین و جنبشی جدید در عرصه ی هنر بوده اند. لیکن با وجود نوآوری ها و تغییر و تحولات فراوانی در این عرصه اتفاق افتاد، یک عنصر ثابت در همه ی دوره ها و اعصار تاریخی وجود دارد که ذات و ماهیتش نکرده است و آن «هنر» است.

هنرمندان در هر زمانی از دست‌آوردهای پیشینیان خود بهره گرفته و بر غنای آن افزوده و هنر زمان خود را ارائه می کنند و به همین خاطر است که بیان  می گردد هنر دارای ماهیتی تکاملی است. در این سیر تکاملی هنر، در عصر مدرن و شکل گیری مدرنیسم شاهد بروز هنر مدرن[۱] می باشیم. هنر مدرن مکتبی است که در غالب مجموعه ای از جریان های اصلاح طلبانه فرهنگی در هنر، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی، طی دو سه دهه قبل از سال ۱۹۱۴ به وجود آمد.

هنر مدرن، با تاکید بر ایده های نو، خلاقیت و مفهوم گرایی در آثار هنری جدید و گوناگونی در روش های ارائه و کاربرد وسیع از رسانه ها در پی وانهادن قیدهای هنر مدرن بودند. هنر جدید را می توان اینگونه تعریف نمود، گونه ای از هنر معاصر است که هنرمند با استفاده از رسانه های جدید در تلاش برای یافتن مفاهیم تازه ای از موضوع های گوناگون است. در این گونه هنری، هنرمند تقلیدی آگاهانه و بی غرض از آثار گذشتگان داشته و با رجوع آگاهانه می تواند به معانی و پیام های نو در بستری جدید دست یابد.

از طرف دیگر در دنیای امروز و با پیشرفت هایی که صورت گرفته است، با پیشرفت هایی که رخ داده است، بشر با انبوهی از اطلاعات مواجه گشته که از طرق مختلف دریافت می کند. در این راستا رسانه ها مهم ترین و گسترده ترین ابزار این انتقال ها هستند؛ رسانه را می توان وسیله ای فیزیکی تعریف کرد که به کمک آن نظام علائم پیکتوگراف ها، حروف الفبا و غیره برای ثبت ایده ها عملی می شود(دانسی، ۱۳۸۷: ۹۱). همچنین در کتاب رسانه ها و نمادها نوشته ی «دیوید اولسون[۲]» رسانه این گونه تعریف می شود: «یک فناوری برای اطلاع دادن، ضبط کردن، اشتراک در نمادها و توزیع نمادها، که معمولا محدود به حواسی خاص و همراه با نوعی شکل گیری اطلاعات است؛ نظیر چاپ، انواع طراحی، ضبط صوت، تلویزیون و مانند آن»(افشار مهاجر،۱۳۸۷: ۳۰).

در یک تقسیم بندی ای که توسط «مارتین اسپرکا[۳]» استاد دانشگاه تکنولوژی و فناوری اطلاعات جمهوری اسلواکی، انجام گرفته است، دسته بندی متفاوتی از رسانه ها دیده می شود. او در مقاله ای با عنوان طراحی گرافیک در عصر رسانه های تعاملی، رسانه ها را به دو گروه سنتی و جدید تقسیم می کند. به اعتقاد او رسانه های پیش از عصر رایانه، رسانه های سنتی نام دارند که مبتنی بر کاغذ، رادیو، فیلم و تلویزیون هستند، و رسانه های پس از عصر رایانه، رسانه های جدید نامیده می شوند (اسپرکا،۲۰۰۵). لغت نامه وبستر[۴] رسانه جدید را اجتماع رایانه ها، شبکه های رایانه ای و چندرسانه ای ها می داند(وبستر،۲۰۰۷: ۴۰۲). این اجتماع فراگیر امروزه تعاریف بسیاری را در زمینه رسانه های جدید نتیجه داده و باعث پیدایش شاخه های جدیدی در علم و هنر شده است.

به عبارت دیگر، چندرسانه ای واژه ای است که گستره وسیعی را شامل می شود ولی آنچه به عنوان چندرسانه ای در این پژوهش مورد نظر است، مربوط به چندرسانه ای ها در حوزه رایانه می شود. تعاریفی که از چندرسانه ای در علوم رایانه ای ارائه شده است، همه تقریبا یکسان اند. یکی از این تعاریف در «دایره المعارف انکارتا[۵]» بدین شکل ارائه شده است:«چندرسانه ای در علم رایانه عبارت است از: ارائه اطلاعات با استفاده از رسانه های مختلفی همچون تصویر، صدا، متن، تصویر متحرک، فیلم و بالاتر از همه، صفحات پویا، در کنار یکدیگر»(انکارتا،۲۰۰۶).

۱-۲-آشنایی با موزه

موزه های در طول تاریخ، سه نقش مهم را ایفا نموده اند. نقش تفریحی و نقش آموزشی و نقش علمی از مهم ترین وظایف موزه برای برقرار کردن ارتباط فرهنگی بازدید کننده با شی به نمایش درآمده است. در واقع باید تلاش گردد که همان ارتباط و حسی را که بین خالق یک اثر و خود وجود داشته و به نوعی دیگر به بازدید کنندگان منتقل نمود که این امری دور از دسترس نیست. موزه را نبایستی مکانی دانست که در آنجا صرفا آثار تاریخی و باستانی را به نمایش درمی آید، بلکه تمامی نمایشگاه های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه ها، کتابخانه و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند. هر شی و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده اش ارتباط برقرار می کند که با تعمق و تفکر می توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه های مختلف آن را بررسی نمود.

۱-۲-۱-تعریف موزه

موزه ها دارای نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر وتاریخ هستند. ریشه واژه موزه از لغت یونانی «موزین[۶]» به معنای مقر زندگی«موز[۷]» الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان اقتباس شده است و در زبان انگلیسی تلفظ «میوزیم[۸]» و در زبان فرانسه «موزه[۹]» را به خود گرفته است(دبیری نژاد، ۱۳۸۳: ۲۲).

در حوالی دهه ۱۲۹۰ هـ.ق تلفظ فرانسه موزه به زبان فارسی نیز راه یافت. پیشینه آن به سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و دیدن موزه های آن دیار و تصمیم او به ایجاد مشابه آن در ارگ سلطنتی تهران وانتخاب نام موزه برای آن باز می گردد. ایکوم[۱۰] (شورای بین المللی موزه وابسته به سازمان فرهنگی ـ علمی و تربیتی سازمان ملل متحد یونسکو) در بند ۳ و ۴ اساسنامۀ خود که جامع ترین تعریف موزه است چنین می گویند: «موزه مؤسسه ای است دایمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند.» هدف موزه ها تحقیق در آثار و شواهد بر جای مانده انسان و محیط زیست او گردآوری، حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار به ویژه به نمایش گذاردن آن ها به منظور بررسی و بهره وری معنوی است. علاوه بر این ایکوم موارد مشروحه زیر را نیز مشمول تعریف یاد شده تشخیص می دهند: (صارمی و همکاران، ۱۳۷۲: ۱۳-۱۵).

[۱] Modern Art

[۲] David Olson

[۳] Martin Sperka

[۴] Webster

[۵] Microsoft Encarta

[۶] Mausein

[۷] Mouse

[۸] Museum

[۹] Musee

[۱۰] ICOM

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.