تحقیق آلودگی هیدروکربنی و چگونگی گسترش آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آلودگی هیدروکربنی و چگونگی گسترش آن دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-تعریف آلودگی    ۵
۱-۱-۱-تاریخچه آلودگی و وضع قوانین محیط زیستی    ۵
۱-۱-۲-تعریف آلودگی هیدروکربنی    ۶
۱-۱-۲-۱-میزان آلودگی هیدروکربنی در ایران و جهان [۷]    ۶
۱-۲-تأثیر آلودگی هیدروکربنی بر محیط‌زیست    ۷
۱-۳- چگونگی ایجاد آلودگی هیدروکربنی    ۸
۱-۴-چگونگی کشف آلودگی هیدروکربنی    ۸
۱-۴-۱- روش۸۲۶۰    ۸
۱-۴-۲-روش ۸۲۷۰    ۹
۱-۴-۳-روش ۱/۴۱۸    ۹
۱-۵-چگونگی گسترش آلودگی هیدروکربنی    ۱۰
۱-۵-۱-چگونگی گسترش آلودگی در خاک    ۱۰
۱-۵-۱-۱-تأثیر نوع سیال، نوع خاک و زمان‌ بر میزان نفوذ ناپل در محیط نیمه اشباع:    ۱۱
۱-۵-۱-۲-تأثیر نوع سیال، نوع خاک و مقدار تزریق بر میزان نفوذ ناپل در محیط نیمه اشباع:    ۱۲
۱-۵-۱-۳-بررسی میزان آلودگی منتقل‌شده به‌وسیله ناپل، آب‌ و هوا در ضمن آنالیزهای انتقال:    ۱۳
۱-۵-۲-چگونگی گسترش آلودگی  در آب زیرزمینی    ۱۴
۱-۵-۳-چگونگی گسترش آلودگی در هوا    ۱۶
۱-۶-مروری بر تحقیقات گذشته    ۱۸
۱-۷-تئوری‌های مورداستفاده شکل توزیع آلودگی    ۲۰
۱-۷-۱-کریجینگ    ۲۰
۱-۷-۲-معکوس فاصله وزن‌دار    ۲۱
۱-۷-۳-AERMOD    ۲۲
منابع:    ۲۳

منابع:

[۱]مهدیان،م. ۱۳۸۵٫ کاربرد زمین آمار در خاک شناسی، کارگاه آموزشی کاربرد زمین آمار در خاک شناسی، اولین همایش خاک ، توسعه پایدار محیط زیست ، دانشگاه تهران.

[۲] طاهری احسان,گیتی پور سعید، ۱۳۸۸، تعیین سطوح پالایشی ترکیبات PAHs به‌منظور حفاظت آب‌های زیرزمینی در منطقه جنوب پالایشگاه تهران، تحقیقات منابع آب ایران، مسلسل ۱۳، ۳۴-۴۳٫

[۳]اشرفی خسرو،شفیع پور مجید،سلیمیان محمد،مومنی رضا،۱۳۹۱،تعیین میزان انتشار و مدل سازی نحوه پراکنش آلاینده‌های ترکیبات آلی فرار ناشی از تبخیر سطحی مخازن ذخیره‌ای واقع در منطقه عسلویه،محیط‌شناسی،سال سی و هشتم،شماره ۳،صفحه ۴۷-۶۰٫

[۴]زارع م.۱۳۸۳،تحلیل و پهنه بندی خطر زلزله در چهار گوش تهران،گزارش پژوهشگاه ببین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله.

[۵]ناصری حمیدرضا، مدبری سروش، فلسفی فائزه،۱۳۹۰، آلودگی آب‌های زیرزمینی ناشی از آلاینده‌های نفتی در منطقه صنعتی ری (جنوب تهران)،مجله علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی،سال ۲۱، شماره ۸۱٫

[۶] ابراهیمی سهیلا،شایگان جلال، ملکوتی محمدجعفر، اکبری علی،۱۳۹۰،ارزیابی زیست‌محیطی و سنجش برخی شاخص‌های مهم آلودگی نفتی در اراضی محدوده پالایشگاه گاز سر خون بندرعباس، محیط‌شناسی، سال سی و هفتم، شماره ۵۷، صفحه ۹.

[۷] Critto, A., Carlon, C., & Marcomini, A. (2003). Characterization of contaminated soil and groundwater surrounding an illegal landfill (S. Giuliano, Venice, Italy) by principal component analysis and kriging. Environmental Pollution, 122(2), 235-244.

[۸] Fusione Techno Solutions Co. Ltd.(2006). Investigation report The pollution of soil and groundwater in REY Industrial Area.page 5-2.

[۹] Davis,john C,.(1986) statistical and data analysis in geology,johan wiley and sons, new York.

[۱۰] wingel, wlpoeter, ep and melennasa,.(1994) “a geostatistical uncertainty analysis pakage applied to groundwater flow and contaminant transport modeling“ departmant of geology and geological engineering, chapter 9.

[۱۱] Carbon dioxide emissions chart ,graph on Mongabay website page based on Energy Information Administration’s tabulated data.

مقدمه

با توجه به ذات آلوده‌کننده صنعت ،نیاز به شناخت منابع آلودگی،کنترل آن،نحوه توزیع و حرکت آلودگی از مهم‌ترین بحث‌ها در محیط‌زیست می‌باشد.فهم درست از این رویه می‌تواند به برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی در جهت بهبود شرایط زیست‌محیطی و سلامت جامعه کمک کند.

صنعت پالایش نفت ازجمله صنایع آلوده کننده می‌باشد که با توجه به مصرف روزافزون مشتقات نفتی ، گسترش این صنعت و سودآوری زیاد معمولاً محیط‌زیست پیرامون این صنایع از اهمیت کمتری نسبت به گسترش این صنعت در مجامع جهان‌سومی دارا می‌باشد.با انجام پروژه‌های سودآور زیست‌محیطی و احیای نقش محیط‌زیست در سلامت و بیان توضیح صنعت محیط‌زیست می‌تواند مشکلات زیادی را از مجامع رو به رشد صنعتی حل‌وفصل کرد.

روش‌های نوین کاهش آلودگی و بهینه‌سازی صنعتی در جهت کاهش آلودگی و افزایش بهره‌وری همچون گیاه‌پالایی و  نانو می‌تواند، تا حدی از آلودگی‌ها را کاهش داده و البته از تخریب محیط‌زیست نسبت به روش‌های مخرب فیزیکی تأثیر بهتری داشته باشد.

به دست آوردن توزیع مکانی آلودگی می‌تواند کمک بسیار شایانی را درزمینه مدیریت آلودگی و کشف مکانی منابع آلودگی انجام دهد، که امروزه با استفاده از روش‌های مختلف آماری با کاهش میزان نمونه‌گیری‌های موردنیاز تا هدی در بهینه‌سازی کمک کنند. هدف اصلی این‌گونه مطالعات بیشتر در زمینه رفتارشناسی مکانی آلودگی خلاصه می‌شود ، که به‌تبع آن قدم اول در مدیریت منابع آلوده‌کننده برداشته می‌شود.

۱-۱-تعریف آلودگی

آلودگی معرفی آلاینده‌ها در محیط‌زیست است که باعث تغییرات نامطلوب است. آلودگی می‌تواند به صورت افزایش بیش از اندازه مواد شیمیایی و انرژی، مانند سروصدا، گرما یا نور با توجه به این موضوع که میزان آن از حد استاندارد عبور کند، آلودگی نامیده می‌شود. اجزای آلودگی، می‌توانند به‌صورت  نشت طبیعی یا مصنوعی مواد خارجی، انرژی‌ها یا آلاینده‌ها ایجاد شوند. آلودگی اغلب به‌صورت نقطه‌ای و حجمی تعریف می‌شود [۱].

۱-۱-۱-تاریخچه آلودگی و وضع قوانین محیط زیستی

آلودگی در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ در آمریکا موردتوجه قانون‌گذاران قرار گرفت و در آن زمان بود که کنگره آمریکا قانون کنترل سروصدا، قانون هوای پاک، قانون آب پاک و سیاست ملی‌ محیط‌زیست را به تصویب رساند [۲].

موضوع آلودگی از جنگ جهانی‌ دوم به بعد بسیار موردتوجه قرار گرفت که به دلیل مشکلات رادیواکتیو ایجادشده پس از جنگ و آزمایش‌های هسته‌ای اذهان عمومی را بسیار درگیر کرد. پس‌ازآن مه‌ دود بزرگ لندن در سال ۱۹۵۲ بود که باعث شد تا دست‌کم ۴۰۰۰ نفر کشته شوند. این دلیل موجب شد تا قانون هوای پاک در سال ۱۹۵۶ وضع شود [۳].

یکی‌ از بزرگ‌ترین مسائلی‌ که امروزه در محیط‌زیست باید به آن توجه شود، گرم شدن کره زمین است. دی‌اکسید کربن، درحالی‌که برای فتوسنتز حیاتی است، تجمع این گاز نیز در جو باعث گرم شدن کره زمین، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و اثارت بسیار مخرّبی در اکوسیستم دریایی می‌شود. (شکل ۱) وضعیت دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند [۴].

۱-۱-۲-تعریف آلودگی هیدروکربنی

آلودگی نفتی زمانی اتفاق می‌افتد که هر نوع مواد آلی برگرفته از نفت و مشتقات آن به محیط‌های طبیعی راه پیدا کند. بیشترین آلودگی‌های نفتی، به خاطر فرایند نشت طبیعی از مخازن نفتی و یا مخازن ذخیره‌سازی و… اتفاق می‌افتد که سهم آن ۴۶% از کل آلودگی‌ها می‌باشد،۳۷% از آن نفتی است که به اقیانوس‌ها نشت پیدا می‌کند،۱۲% از آلودگی‌های نفتی به علت حوادث و سوانح ایجاد می‌شود، حدود ۳% از آن در زمان انجام عملیات حفاری ایجاد می‌شود و ۲% از آلودگی‌های نفتی برای سایر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده است [۶].

۱-۱-۲-۱-میزان آلودگی هیدروکربنی در ایران و جهان [۷]

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا فهرست ۱۰ کشور تولیدکننده نخست گازهای گلخانه‌ای با منشأ گاز دی‌اکسید کربن را منتشر ساخت که ایران در انتهای این فهرست قرار دارد. پایگاه خبری این سازمان شیوه محاسبه وضعیت این کشورها را این‌گونه بیان کرده است، که این سازمان با بررسی میزان گاز دی‌اکسید کربن تولیدشده توسط تمام انواع صنایع و میزان سوخت فسیلی مصرف‌شده در کشورهای جهان، فهرستی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان تهیه‌کرده است که چین رتبه نخست و ایران رتبه دهم این فهرست را به خود اختصاص داده است. اکثر کشورهایی که در صدر فهرست قرار دارند، کشورهایی با صنایع عظیم، ظرفیت تولید و جمعیت بالا هستند و به‌منظور حفظ محیط‌زیست و اجتناب از آثار مخرب آلودگی، لازم است این کشورها راهکارهای مناسبی را برای کاهش مصرف انرژی، منابع جایگزین تأمین انرژی، بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی و تولید گاز دی‌اکسید کربن اتخاذ کنند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی و موارد مصرف سورگوم و آبیاری سورگوم با پساب فاضلاب و گیاه پالایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.