پیشینه تحقیق آمادگی الکترونیکی و مدل های ارزیابی آن دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱- بخش اول- تعریف و اهداف «آمادگی الکترونیکی» ۶
۲-۱-۱- ضرورت توجه به آمادگی الکترونیکی ۶
۲-۱-۲- تعاریف آمادگی الکترونیکی ۶
۲-۱-۳- اهداف آمادگی الکترونیکی ۱۱
۲-۲- بخش دوم- تشریح مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی ۱۲
۲-۲-۱- مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح ملی ۱۵
۲-۲-۱-۱- راهنمای Readiness CSPP برای زندگی در یک دنیای شبکهای ۱۵
۲-۲-۱-۲- CID Readiness برای جهان شبکهای(راهنمایی برای کشورهای در حال توسعه) ۱۶
۲-۲-۱-۳- مدل APEC ۱۸
۲-۲-۱-۴- اندازهگیری موقعیت جهانی آمادگی الکترونیکی توسط شرکت بینالمللی McConnell ۱۹
۲-۲-۱-۵- پروژه جهانی انتشار اینترنت Mosaic ۲۱
۲-۲-۱-۶- ارزیابی بینالمللی WITSA از تجارت الکترونیک ۲۳
۲-۲-۱-۷- تبدیلهای فضای مجازی و فرا صنعتی Crenshaw & Robinson (یک تحلیل چند ملیتی از توسعه اینترنت) ۲۴
۲-۲-۱-۸- CIDCM ۲۶
۲-۲-۱-۹- WB ۳۰
۲-۲-۲- آمادگی الکترونیکی در سطح سازمانها ۳۳
۲-۲-۲-۱- مدل بلوغ کسب و کار الکترونیک EMM ۳۴
۲-۲-۲-۲- مدل آمادگی الکترونیک مشاهده شده (PERM ): ۳۵
۲-۲-۲-۳- مدل KPMG ۳۸
۲-۲-۲-۴- مدل P3I3 ( مدل ارزیابی هدایت و رهبری الکترونیک ادارات / وزارتخانه های دولتی) ۴۱
۲-۲-۳- معیار های ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمان ها در ایران ۴۴
۲-۳- بخش سوم : معرفی سازمان خدماتی ۴۵
۲-۴- نتیجه گیری ۴۷
۲-۴-۱- مقایسه مفهومی و ساختاری مدلها موجود در سطح ملی ۴۸
۲-۴-۲- مقایسه مفهومی و ساختاری مدلها موجود در سطح سازمای ۵۵
۲-۵- خلاصه ۵۷
مراجع ۵۹
McConnell International E-readiness Report, (2000), “Risk E-Business: Seizing the Opportunity of Global E-Readiness” .
Molla, A, ( 2004), “the Impact of e-readiness on ecommerce Success in developing countries: firm-level Evidence”, Institute for Development Policy and Management, University of Manchester, Precinct Centre, Manchester, M13 9QH, UK .
World Bank, The Knowledge Assessment Methodology and Scorecards, (2005), “Knowledge for Development Program”.
Alemayehu Molla, Paul Licker, (2005) , “eCommerce adoption in developing countries:a model and instrument”, Information Management,Elsevier, Available
Asian Pacific Economic Corporation (APEC), (2000), “e-commerce readiness assessment guide.”
Bridges, ( 2001), “Comparison of E-Readiness Assessment Models ” Durbanville .
Bridges, ( 2005a), “E-Ready for What? E-Readiness in Developing Countries: Current Status and Prospects toward the Millennium Development Goals, ” Cape Town.
Bridges, (2005b), “E-readiness Assessment Tools Comparison,” Cape Town.
Budhiraja, Renu; Sachdeva, Sameer, ( 2002), “E-Readiness Assessment”.
Center for International Development and Conflict Management(CIDCM), (1998), at the University of Maryland, Negotiating the Net Model.
CHOUCRI, N. ,Maugis ,v.,et al. ,(2003), “Global e-readiness for what?”, center for e-business at MIT ,Sloan school of management.
United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), (2003), “information and communication technology (ICT) development indices”, New York.
علی احمدی، علیرضا ،(۱۳۸۹)، “روش تحقیق و راهنمای پایان نامه نویسی”، تهران: انتشارات تولید دانش.
کاظم خانلو ، محمد،(۱۳۸۲)، “بررسی سطح آمادگی الکترونیک برای پیاده سازی دولت الکترونیک درایران”، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشکده اقتصاد و مدیریت – دانشگاه صنعتی شریف.
اسفندیار زبر دست، (۱۳۸۰)،” کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای”، انتشارات هنرهای زیبا، شماره ۱۰٫
باقری نژاد ، جعفر و ستاری ، هاله ،(۱۳۸۵)، “ارائه نمونه ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمان بورس اوراق بهادار برای پیاده سازی دولت الکترونیک”، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
ایزد بخش، حمید رضا و همکاران، (۱۳۸۸)، “آموزش کاربردی نرم افزارهای مهندسی صنایع و مدیریت”، جلد اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر. چاپ دوم.
حنفی زاده، پیام و همکاران، (۱۳۸۷)، “طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران”، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۴۸، ص ۱۰۳-۱۳۷٫
فتحیان، محمد، (۱۳۸۵)، ” مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات”، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
رنجبر هادی،(۱۳۹۱)، مجله علمی پژوهش دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شماره ۳٫
دفت، ریچارد ال،(۱۳۸۶)، “تئوری سازمان و طراحی ساختار”، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، جلد دوم.
با توجه به تغییرات فزاینده فناوری در زمینه فاوا که شکل مبادلات و ارتباطات و نحوه انجام فرایندهای سازمانی را نیز تغییر داده است، تنها راه بقا، کسب مزیت رقابتی و مدیریت مؤثر تغییرات سریع در محیط کاملاً متغیر کسب و کار است. با توجه به ظهور فاوا و تغییرات محیطی موجود، مزیت رقابتی واقعی تنها زمانی حاصل میشود که فعالیتهای کلیدی سازمان با کمک فاوا دگرگون شوند و تغییر شکل یابند. دگرگونی مهمی که در بسیاری از سازمانهای سنتی در حال وقوع است، بر بهکارگیری و سرمایهگذاری در فاوا یا فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود بهرهوری، افزایش کارایی عملیاتی و مالی کسب و کارها تمرکز دارد. این حوزه مهم که آن را کسب و کار الکترونیکی[۱] مینامند، ثروتی از درآمدهای جدید و رشد مشتریان، فرصتهای جدید جهت بهبود بهرهوری و صرفه جویی در هزینهها را فراهم میآورد.
کسب و کار الکترونیکی شامل دیجیتالی کردن کامل زنجیره ارزش و فرایندهای تجاری و تعهد به کمک به سازمانهای سنتی جهت ایجاد ارزش افزوده و رسیدن به درجاتی از تعالی و توسعهیافتگی عملیاتی و مالی است که پیش از آن به آنجا نرسید بودند. بنابراین در راه رسیدن به کسب و کار الکترونیکی مدیران شرکتها با وظیفه سنگینی جهت شناسایی فرصتها و ارزیابی و توجیه سرمایهگذاریهای مناسب کسب و کار الکترونیکی مواجه هستند.
لذا مزیت ارائه شده توسط این تحقیق، ارائه مکانیسمی برای اندازهگیری آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی جهت بهبود اولویتبندی، برنامهریزی و مدیریت تغییر مرتبط با فعالیتهای کسب و کار الکترونیکی است جهت دستیابی به کسب و کار الکترونیکی موفقی که برای رقابتی ماندن و بهرهگیری کامل از مزایای کسب و کار الکترونیکی ضروری است و علاوه بر مزایای فوق باعث ظهور فرایندهای نوآورانه و خلاق، سازماندهی جدید فرایندهای کسب و کار، اثرات عملکردی و مالی قابل توجه میباشد. مزیت اصلی که با انجام این تحقیق بدست میآید، این است که این مدل راهنمایی برای تلاشهای توسعه و سرمایهگذاری در جهت بهکارگیری فاوا فراهم میکند که از آن میتوان جهت محکگذاری به منظور اندازهگیری و مقایسه پیشرفت با وضعیت قبلی خود یا با سایر موارد مشابه در سازمانهای خدماتی ایرانی استفاده کرد.
با افزایش شکاف دیجیتالی[۲] ( فاصله ای است میان افراد و جوامعی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت بطور اثر بخش استفاده می کنند و آنهایی که این توانایی را ندارند) رهبران دولت ها، شرکتهای تجاری و سازمان های اجتماعی سعی دارند قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت توسعه خویش مهار کنند. برای استفاده اثربخش از فاوا، نهادی باید از جهت زیر ساخت ها، میزان دسترسی به فاوا در سطح گسترده افراد و جنبه های قانونی و حقوقی بر استفاده از فاوا دارای آمادگی الکترونیکی[۳] باشد (Bridges, 2005b).
بنابراین اگر قرار است خلاء شکاف دیجیتالی پر شود، همه این موضوعات باید در یک استراتژی منسجم و دست یافتنی که جهت رفع نیازهای محلی آن نهاد خاص توسعه داده شده است، مورد توجه قرارگیرند.
آمادگی الکترونیکی مفهوم نسبتاً جدیدی است که توسعهی آن مرهون نفوذ سریع اینترنت در سراسر جهان و پیشرفت چشم گیر استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کار و صنعت است. (Mutula & Van Brakel, 2006) این مفهوم در اواخر دههی ۱۹۹۰ و به منظور فراهم آوردن چارچوبی یکپارچه برای ارزیابی وسعت و عمق شکاف دیجیتالی میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه شکل گرفت. در طول چند سال گذشته مدل های متعدد ارزیابی آمادگی الکترونیکی طراحی و توسعه داده شده است. که نگاهی سطحی به هر کدام از این مدل ها، میزان آمادگی اقتصاد یا جامعه برای بهره گیری از جامعهی اطلاعاتی و تجارت الکترونیکی را مشخص می کند. در بررسی دقیق تر، آشکار می شود که مدل ها، تعاریف بسیار متفاوتی از آمادگی الکترونیکی دارند، روش های مختلفی برای ارزیابی استفاده می کنند و ارزیابی آنها در اهداف، راهکارها و نتایج متفاوت اند(Hanafizadeh et al., 2009).
اولین تلاش ها برای تعریف آمادگی الکترونیکی در سال ۱۹۹۸، و ضمن اجرای «پروژهی خط مشی سیستم های رایانهیی»[۴] انجام گرفت(Mutula & Van Brakel, 2006). در این پروژه یک مدل خودارزیابی با نام «راهنمای آمادگی برای زندگی در دنیای شبکهیی»[۵] ارائه شد، که آمادگی الکترونیکی را به عنوان «میزان آمادگی یک جامعه برای مشارکت در دنیای شبکهیی» تعریف کرده است(CSPP, 1998). پس از توسعه اولین ابزار ارزیابی آمادگی الکترونیکی، چندین ابزار ارزیابی توسط سازمان های تحقیقاتی، دانشگاه ها، شرکت های تجاری و افراد به وجود آمده است.
پس از توسعهی اولین تعریف، مرکز توسعه ی بین المللی دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۰ با همکاری شرکت ماشین های تجاری بین المللی (IBM) «مدلی با نام آمادگی برای دنیای شبکه ای: راهنمایی برای کشورهای در حال توسعه» را مطرح کرد(CID, 2000). مجمع جهانی اقتصاد، اینسید[۶] و اینفودو[۷]، در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ مدل «شاخص آمادگی شبکه»[۸] را با تعریفی همانند مدل پروژهی خطمشی سیستم های رایانهیی توسعه دادند(WEForum, 2001-2002). بر خلاف مدل های فوق، که بر ارزیابی میزان آمادگی جامعه برای مشارکت در دنیای شبکهیی تمرکز دارند، شرکت اقتصادی آسیا-اقیانوسیه[۹] در سال ۲۰۰۰ در مدل «راهنمای ارزیابی آمادگی تجارت الکترونیکی» (APEC, 2000)، انجمن ملل جنوب شرقی آسیا[۱۰] در سال ۲۰۰۱ در مدلی به نام «ارزیابی آمادگی انجمن ملل جنوب شرقی آسیای الکترونیکی» (e-asean,2001)، و موسسهی بین المللی مک کانل[۱۱] در سال ۲۰۰۰ در مدلی با نام «ریسک تجارت الکترونیکی: درک فرصت های آمادگی الکترونیکی جهانی» (McConnell, 2000)، آمادگی الکترونیکی را آمادگی یک جامعه برای مشارکت در اقتصاد دیجیتالی، تعریف می کنند.
[۱] e-Business
[۲] -Digital Divide
[۳] -E-readiness
[۴] Computer System Policy Project (CSPP)
[۵] Readiness guide for living in the networked world
[۶] INSEAD
[۷] Info Dev
[۸] Networked readiness index (NRI)
[۹] Asian pacific economic cooperation (APEC)
[۱۰] Association of southeast Asian nations (ASEAN)
[۱۱] McConnell
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر