تحقیق آموزش مجازی ، ضرورت و اهمیت و نقش تعامل درآموزش مجازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آموزش مجازی ، ضرورت و اهمیت و نقش تعامل درآموزش مجازی دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
بخش اول آموزش از راه دور    ۷
تعریف آموزش از راه دور:    ۷
خلاصه ویژگی های آموزش از راه دور :    ۸
مزایای آموزش از راه دور :    ۹
محدودیت های آموزش از راه دور :    ۱۱
نسل های تکنولوژی آموزش از راه دور:    ۱۲
بخش دوم آموزش مجازی    ۱۶
تعریف آموزش مجازی:    ۱۶
ضرورت و اهمیت آموزش مجازی:    ۱۹
پیشینه آموزش مجازی در جهان :    ۲۰
پیشینه آموزش مجازی در ایران:    ۲۲
منافع آموزش مجازی در ایران :    ۲۳
مشکلات آموزش مجازی در ایران:    ۲۴
مزایای آموزش مجازی:    ۲۵
معایب آموز ش مجازی:    ۲۹
مقایسه آموزش مجازی با آموزش سنتی :    ۳۰
انواع آموزش مجازی :    ۳۱
نقش تعامل درآموزش مجازی    ۳۳
تعریف وارزش تعامل در آموزش مجازی :    ۳۳
انواع تعامل در آموزش مجازی    ۳۳
تعامل استاد با دانشجو:    ۳۴
تعامل دانشجو با دانشجو :    ۳۴
تعامل دانشجو با محتوی:    ۳۴
تعامل اساتید با اساتید :    ۳۵
تعامل محتوی با محتوی :    ۳۶
بخش سوم طراحی آموزش مجازی    ۳۶
ویژگی های اصلی در سیستم آموزش مجازی:    ۳۶
اجزای یک سیستم آموزش مجازی    ۴۱
بخش چهارم دانشگاه مجازی    ۴۴
تعریف دانشگاه مجازی:    ۴۴
اجزای دانشگاههای مجازی :    ۴۵
اهم ویژگی های دانشگاه مجازی :    ۴۶
مزیت های دانشگاه مجازی :    ۴۷
نقاط ضعف دانشگاه مجازی :    ۴۸
قلمرو فعالیت های دانشگاه مجازی :    ۴۹
اهداف آموزش مجازی در دانشگاه ها :    ۴۹
سیر تحول و توسعه آموزش مجازی در دانشگاه های ایران :    ۵۰
پیشینه تحقیق:    ۵۱
تحقیقات داخلی:    ۵۱
تحقیقات خارجی:    ۵۷
منابع    ۶۱

منابع

مهر محمدی،محمود (۱۳۸۷). بازاندیشی فرایند یادگیری و تربیت معلم. تهران : انتشارات مدرسه .

– مهرمحمدی، محمود(۱۳۸۳).بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات .تهران :انتشارات آییژ، انجمن برنامه ریزی درسی ایران .

– نادری، عزت الله و سیف نراقی ، مریم (۱۳۸۳) . روش های تحقیق و چگونگی ارزیابی آن در علوم رفتاری. تهران : نشر بدر.

– نصیری ،فهیمه (۱۳۸۳).امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در وزارت آموزش وپرورش کشور.پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی .

-نیلی،محمدرضاوابراهیمی،زهرا(۱۳۸۶).مجموعه مقالات دومین همایش فناوری آموزشی.تهران:انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

– همتی،شیوا(۱۳۸۰).بررسی نسبت میان انواع سازه گرایی در آموزش مجازی. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس تهران.

– عطاران ، محمد (۱۳۸۳). جهانی شدن و تاثیر آن بر اهداف تعلیم و تربیت.سخنرانی در همایش ملی جهانی شدن :دانشگاه تهران .

– علی آبادی، خدیجه و خسروی، محبوبه (۱۳۸۰). دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور .مجموعه مقالات همایش کاربردی تکنولوژی آموزشی در آموزش ، اراک.

– فرمیهنی فراهانی،محسن(۱۳۷۶).مطالعات تطبیقی جهانی و امکان سنجی به کارگیری آموزش از راه دور در آموزش متوسطه کشور.تحقیق  انجام شده در معاونت فنی و حرفه ای آموزش و پرورش.

– فیوضات، یحیی (۱۳۸۲). نقش دانشگاه در توسعه ملی . تهران : نشر ارسباران .

– کاظمی ، بابک (۱۳۸۱) . مدیریت امورکارکنان ، اداره امور استخدامی و منابع انسانی .تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت .

 -Milton ,M.N.F&Villar,B.F(2006).Advance in computer supported learning London information science.

-Moor,M.G&Kearsley,G(1996).Distance education:A systems view,Belmont.CA:wadsmorth publishing company.

-Newman,Adam(2003).Measuring success in web – based distance learning.

-Proder,Lynnette R.(2004).Facilidating The online Curriculum: Developing on online curriculum:Technologies and Techniques. Idea group publishing,USA.

-Russel(2005).The Distancing Question  in online Education. Journal of online Education Retriered from the world wide web at: http/www.horizon. unc.edu(innovate on July10.2005).

-Sulliran,Gh.(2002).Getting the organization to Adopt E_learning From challenge to Action.Internet and Higher Education.

مقدمه:

آموزش مجازی موضوعی است گسترده که جای بحث و بررسی فراوان دارد.به ویژه در کشور ایران که پدیده ای در ابتدای راه بسط و گسترش می باشد و راهی بسیار طولانی در پیش است،تا بتوانیم آنگونه که در کشورهای پیشرفته صنعتی در این زمینه اقدام نموده اند،به نیازهای موجود در این بخش آموزشی پاسخی شایسته و کارساز داده باشیم.(جوادی فرد،۱۳۹۰)

ما  در حال گذر از جامعه صنعت – محور به جامعه اطلاعات – محور، یا به عبارت دیگر گذر از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی هستیم . ورود به عصر اطلاعات و زندگی اثر بخش در جامعه اطلاعات – محور، مستلزم شناخت ویژگی های آن است.یکی از نهادهای اجتماعی که در این عصر دستخوش تغییرات وسیع خواهد شد ، نهاد آموزش و یادگیری در سطوح عمومی و عالی است . در گذر به جامعه اطلاعاتی ، نقش عمده بر دوش دانش آموختگان جامعه است و آموزش و یادگیری می باید براساس رویکرد های جدید تنظیم شود . پیش نیاز وارد شدن به این پهنه ، گسترش سریع و وسیع آموزش مجازی[۱]، از پایین ترین تا بالاترین سطح نظام آموزشی کشور می باشد.(سرچمی،۱۳۸۷)

در واقع کاربرد فناوری اطاعات و ارتباطات در آموزش نوعی از یادگیری را بوجود آورده است که در آن ضرورتی وجود ندارد که یادگیری حضوری و رودررو باشد و انتظار میرود که یادگیری در محیط های غیرکلامی نیز امکان پذیر باشد.(ویتکر[۲]،۱۹۹۵)

آموزش مجازی شامل آموزش مبتنی بر رایانه ، آموزش مبتنی بر اینترنت، آموزش مبتنی بر وب، پارادیم های جدید،و محصول فناوری اطلاعات می باشند که بشریت را به سمت یک انقلاب بزرگ آموزشی سوق می دهند . گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی لزوماً یک حرکت تکاملی نیست، بلکه جهشی ساختاری است. (دانشگاه بین المللی ایران ، ۲۰۰۲)

آموزش مجازی معمولاً انعطاف پذیری دسترسی را در هر مکان و زمان فراهم می کند ، دراصل به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا زمان و فضا را در نوردند ،بنابراین محتوای یادگیری باید به شکل صحیح طراحی شده باشد تا یادگیرنده را درگیر وفعال کند ویادگیری راارتقا بخشد .

به عقیده ی روست ( ۲۰۰۲) تحقق وعده و نوید های آموزش مجازی ، نیازمند داشتن تعهد و منابع است . منابع باید درست و صحیح انتخاب شوند و محتوای آموزش مجازی باید به شکل صحیح طراحی شده باشد . این نوع از آموزش باید بر امر یادگیری و نیز بر یادگیرندگان تمرکز یابد و پشتوانه های کافی در این زمینه مهیا شود . (زمانی،۱۳۸۵)

بخش اول آموزش از راه دور[۱]

تعریف آموزش از راه دور:

آموزش از راه دور پدیده ای است که در پی تمایل فراگیران به دسترسی غیر حضوری به مطالب درسی،محدودیت هاس زمانی و مکانی و مشکلات حضور اجباری و به موقع در کلاس های درسی بوجود آمد.(آنونیمیوس،۲۰۰۱)

هولمبرگ(۱۹۸۹)آموزش از راه دور را اصطلاحی برای بیان روش های مختلف تدریس و یادگیری می داند که مستقیماً تحت نظارت معلم در یک مکان و زمان و مکان معین انجام نمی گیرد،اما از یک برنامه ریزی و آموزش سازمان یافته برخوردار است و به وسیله یک سازمان آموزشی تدارک دیده می شود.

کیگان (۱۹۹۳)،از آموزش از راه دور به عنوان روشی یاد می کند که در آن دانشجو مسئول یادگیری روش خویش است و یادگیرنده و یاد دهنده در تعامل آموزشی خود به ارتباط چهره به چهره نیازی ندارند .(به نقل از زمانی و مقدسی ،۱۳۷۷).

آموزش از راه دور نظام آموزشی صنعتی شده ای است برای سازمان دادن فرایند یاددهی-یادگیری به وسیله یک سازمان،به منظور انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از فناوری های جدید در آموزش،تا بتواند ارتباط دو سویه ای میان یاددهنده و یادگیرنده ایجاد کند که هدف آن تسهیل فرایند یادگیری و ارزشیابی میزان آن از سوی یادگیرنده است.(ابراهیم زاده،۱۳۸۱)

در توصیف مفهوم آموزش از راه دور،می توان آنرا فرایند نظام مندی برای ارائه آموزش به یادگیرندگانی که از نظر زمانی و مکانی از یکدیگر جدا هستند در محل کار و زندگی شان دانست که با استفاده از رسانه های گوناگون صورت می پذیرد.( یونسکو،۲۰۰۷)

آموزش از راه دور یادگیری برنامه ریزی شده ای که به طور معمول در مکانی متفاوت از مکان تدریس رخ می دهد، پس در نتیجه به روش های خاص تدریجی شده و آموزشی ،شیوه های خاص ارتباط به وسیله الکترونیک و دیگر فناوری ها و همچنین مقدمات ویژه سازمان یافته واداری نیاز دارد.(قلی قورچیان،۱۳۸۳)

در مورد اینکه چرا آموزش از راه دور بوجود آمد،صاحبنظران امور آموزشی اظهار دارند،افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آموزش عالی به علاوه توانایی های خاص نظام آموزش از راه دور، از عوامل مهم ایجاد این نظام بوده است.عواملی چون ارزان بودن،قدرت پوشش وسیع،انعطاف پذیری و … نیز در رشد این نوع آموزش موثر بوده است.(دانیل[۲] ،۱۹۹۶)

به طور کلی آموزش از راه دور از بدو تولدش تا کنون راه درازی را پیموده است تا از شکل اولیه خود به اشکال امروزی تبدیل شود.(مور و کریزلی[۳]،۱۹۹۶)

[۱] distance education

[۲] Daniel

[۳] Moore & Kearsley

[۱] virtual instraction

[۲] Witaker

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.