تحقیق آنتی بیوتیک ها و مشکلات زیست محیطی و فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته و طراحی آزمایش و انواع روش های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آنتی بیوتیک ها و مشکلات زیست محیطی و فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته و طراحی آزمایش و انواع روش های آن دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۹
۱-۲-آلاینده های محیط زیست    ۱۰
۱-۳-آنتی بیوتیک ها و مشکلات زیست محیطی    ۱۰
۱-۴-تکنیک های تصفیه    ۱۱
۱-۵- فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته(AOPs)    ۱۲
۱-۵-۱- فرآیند هتروژن فتوکاتالیز    ۱۳
۱-۵-۲- انواع فتوکاتالیزورها    ۲۱
۱-۵-۳- مکانیسم فرآیندهای هتروژن فتوکاتالیز    ۲۲
۱-۵-۳-۱- مکانیسم فرآیند فتوکاتالیستی UV/TiO2    ۲۳
۱-۶-تثبیت فتوکاتالیزور TiO2 بر روی بستر ثابت    ۲۵
۱-۶-۱- تثبیت کاتالیزور به روش PMTP    ۲۸
۱-۷-طراحی آزمایش    ۳۰
۱-۷-۱- انواع روش های طراحی آزمایش    ۳۰
۱-۷-۱-۱- روش تاگوچی    ۳۱
۱-۷-۱-۱-۱- ویژگی های آرایه های متعامد    ۳۱
۱-۸- فرآیند طراحی آزمایش    ۳۱
۱-۸-۱- برنامه ریزی    ۳۲
۱-۸-۲- اجرا    ۳۲
۱-۸-۲-۱- محاسبه اثر اصلی فاکتورها    ۳۲
۱-۸-۳- آنالیز واریانس(ANOVA)     ۳۳
۱-۸-۳-۱- روش استاندارد    ۳۳
۱-۸-۳-۲- روش S/N (نسبت سیگنال به نویز)    ۳۵
۱-۸-۳-۲-۱-  مشخصه نوع   Nominal is Better    ۳۵
۱-۸-۳-۲-۲- مشخصه نوع Smaller is Better    ۳۶
۱-۸-۳-۲-۳- مشخصه نوعBigger is Better    ۳۶
۱-۹- مطالعات پیشین در زمینه بررسی حذف آنتی بیوتیک ها با استفاده از فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته    ۳۶
References    ۳۹

منابع

[۱] Holt, P.K., Borton, G.W., and Mitchell, C.A., 2005, The future for electrocoagulation as a localized water treatment technology, Chemosphere, vol. 59, pp. 355-367.

[۲] Mollah, M.Y.A., Morkovshy, P., Gomes, J.A.G., Kesmez, M., Paga, J., and Cocke, D.L., 2004, Fundamentals, present and future perspectives of electrocoagulation, J. Hazard. Mater., vol. 114, pp. 199-210.

[۳] Kanstantinou, I.K. and Albanis, T., 2004, TiO2 assisted photocatalytic degradation of azo dyes in aqueous solution: Kinetic and mechanistic investigations, Appl. Catal. B, vol. 49, pp. 1-14.

[۴] Daneshvar, N., Rabbani, M., Modirshahla,, N., and Behnajady, M.A., 2004, Kinetic modeling of photocatalytic degradation of Acid Red 27 in UV/TiO2 process, J. Photochem. Photobiol. A, vol. 168, pp. 39-49.

[۵] Kummerer, K., 2009, Antibiotics in the aquatic environment- A review- Part 1, Chemosphere, vol. 75, pp. 417-434.

[۶] Daneshvar, N., Aber, S., Seyed Dorraji, M.S., Khataee, A.R., and Rasoulifard, M.H., 2007, Photocatalytic degradation of insecticida diazinon in the presence of prepared nanocrystalline ZnO powders under irradiation of UV-C light, Sep. Purif. Technol., vol. 58, pp. 91-98.

[۷] Zhang, J., Fu, D., Xu, Y., Liu, C., 2010, Optimization of parameters on photocatalytic degradation of chloramphenicol using TiO2as photocatalyst by response surface methodology, J. Environ. Sci., vol. 22, pp. 1281-1289.

[۸] Chatzitakis, A., Berberidou, C., Paspaltsis, I., Kyriakou, G., Sklaviadis, T., and Polios, I., 2008, Photocatalytic degradation and drug activity reduction of chloramphenicol, Water Res., vol. 42, pp. 386-394.

[۹] Klavarioti, M., Mantzavinos, D., Kassinos, D.,2009, Removal of residual pharmaceuticals from aqueous systems by advanced oxidation processes, Environ. Int., vol. 35, pp. 402-417.

[۱۰] Herrmann, J.M., 1999, Heterogeneous photocatalysis: Fundamentals and applications to the removal of various types of aqueous pollutants, Catal. Today., vol. 53, pp. 115-129.

[۱۱] Mills, A., and Le Hunte, S., 1997, An overview of semiconductor photocatalysis, J. Photochem. Photobiol. A, vol. 108, pp. 1-35.

[۱۲] Hoffmann, M.R., S.T., Martin, Choi and Bahnemann, 1995, Environmental application of semiconductor photocatalysis, Chem. Rev., vol. 95, pp. 69-96.

[۱۳] Chan, Y.C., Chen, J.N., and Lu, M.C., 2001, Intermediate inhibition in the heterogeneous UV-catalysis using a TiO2 suspension system, Chemosphere, vol. 45, pp. 29-35.

۱-۱- مقدمه

تمام آبهای طبیعی دارای آلودگی هایی هستند که از فرآیند فرسایش، شستشو و هوازدگی خاک ها ناشی می شوند. یکی دیگر از مهمترین عوامل آلودگی های آب های سطحی، تخلیه پسابهای صنعتی و فاضلاب ها به محیط زیست می باشد که اگر بدون تصفیه به محیط زیست وارد شوند، می توانند به طرق مختلف اکوسیستم آبی را بطور نامطلوبی تحت تأثیر قرار دهند. لذا برای حفاظت منابع آبی و زیرزمینی و نیز برای دسترسی به آب آشامیدنی مطلوب لازم است این آلاینده ها را از منابع شان حذف کنیم. بسیاری از فرآیندها بمنظور تخریب یا تجزیه این عوامل آلاینده سالهاست بکار برده می شوند که از آنجمله می توان به فرآیندهای انعقاد، اکسیداسیون شیمیایی، جذب روی کربن فعال شده، اکسیداسیون کاتالیستی و … اشاره کرد[۱،۲]. لیکن اکثر این روشها غیرتخریبی بوده و فقط فاز آلاینده را تغییر داده و یک آلودگی ثانویه ایجاد می کنند[۴،۳]. از میان تکنیک های تصفیه، فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفت (AOPs)[1] بعنوان یک تکنیک نوین و خوش آتیه مورد توجه ویژه واقع شده است، چراکه این فرآیندها قادرند تقریبا اکثر ترکیبات آلی را بطور کامل معدنی نمایند. روش هتروژن فتوکاتالیز یکی از فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته، ترکیبی از یک فتوکاتالیزور و اشعه فرابنفش یا اشعه نور طبیعی خورشید می باشد که در آن عمدتا دو نوع فاز جامد و مایع وجود دارد. بسته به محیط واکنش می توان از بسترهای ثابت از فتوکاتالیزورها یا از محلول های سوسپانسیونی در فتوراکتورها استفاده کرد که براساس تحقیقات آزمایشگاهی، راکتورهای نوع دوغابی کارآمدتر از راکتورهای با کاتالیزورهای تثبیت شده می باشند، در صورتی که در مقیاس صنعتی، راکتورهای با کاتالیزورهای تثبیت شده و با جریان پیوسته کاربردی تر هستند. با وجود استفاده بسیار زیاد از ترکیبات دارویی در دهه­های گذشته، تنها در چند سال اخیر است که حضور این ترکیبات بعنوان آلاینده در محیط زیست مورد توجه بسیار واقع شده است. یکدسته مهم از ترکیبات دارویی آنتی بیوتیک ها هستند که بعلت ماهیت پایداری که دارند در محیط های آبی خود را نشان می دهند. تلاش های بسیار زیادی برای حذف این ترکیبات در محیط های آبی صورت گرفته است که در این بین فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته بعنوان یک روش مؤثر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است[۵].

۱-۲-آلاینده های محیط زیست

 با افزایش دانش بشری و گسترش تکنولوژی، معضلی به نام آلودگی محیط زیست مطرح می شود که نه تنها در کشور ما،  بلکه برای اکثر کشورهای پیشرفته دنیا از جمله مسائلی است که روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد. این آلودگی ها منابع آب را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. بنابراین حفاظت از محیط زیست در هر کشوری مورد توجه جدی دولتمردان می باشد[۶]. ترکیبات دارویی و محصولات بهداشتی از جمله آلاینده های آب هستند و بدلیل انتشار نامحدود و مداوم به داخل محیط آبی، تهدیدی جدی برای اکوسیستم و عموم بشمار می روند. در میان ترکیبات دارویی، آنتی بیوتیک ها بدلیل استفاده گسترده در ایالات متحده امریکا، اروپا و آسیا و … توجه بیشتری را به خود معطوف ساخته اند[۷].

۱-۳-آنتی بیوتیک ها و مشکلات زیست محیطی

 اگرچه ترکیبات دارویی قرون بسیاری است که مورد مصرف قرار گرفته اند، تنها طی چند سال اخیر رهاسازی آنها به داخل محیط آبی بعنوان یکی از اضطراری ترین مسائل شیمی محیط زیست شناخته شده است[۸]. ترکیبات دارویی بویژه آنتی بیوتیک ها در آب های سطحی، آب های زیرزمینی، فاضلاب ها، رسوبات، خاک و حتی در آب های آشامیدنی شناسایی شده اند. این ترکیبات از طریق منابع مختلفی نظیر صنایع داروسازی، پساب بیمارستان ها و فضولات دامی و انسانی به محیط های آبی می رسند[۷].

وجود ترکیبات دارویی در محیط های آبی ممکن است موجب تحمیل سمیت تقریبا بر تمام سلسله مراتب بیولوژیکی مانند سلول ها، ارگانیسم ها، جمعیت، اکوسیستم و یا اکوسفر شود. علاوه بر تأثیرات سمی، گروه خاصی از مواد دارویی نظیر آنتی بیوتیک ها ممکن است منجر به تغییر طولانی مدت و غیرقابل بازگشت در ژنوم[۲](مجموعه کامل ژن ها) میکروارگانیسم ها، فرآیندهای غیرطبیعی فیزیولوژیکی در تکثیر و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم ها حتی در غلظت های پایین شوند. نتایج نشان می دهد که حضور ترکیبات دارویی باقیمانده در محیط زیست و بخصوص در سیستم های آبی یک مشکل جدی محیطی بوجود می آورد از آنجاکه این ترکیبات: ۱) فوق العاده مقاوم به پروسه های تخریب بیولوژیکی هستند و معمولا بطور کامل از سیستم های تصفیه رایج در امان می مانند، ۲) احتمالا سمیت جدی و نیز تأثیرات دیگر بر انسان ها و دیگر ارگانیسم های زنده بوجود آورند و ۳) در غلظت های کم موجودند، بنابراین نیاز به تجهیزات آنالیزی پیشرفته برای شناسایی دقیق دارند. سرنوشت احتمالی مواد دارویی، زمانیکه وارد محیط آبی می شوند عمدتا سه مورد است:

ترکیب مورد نظر نهایتا بصورت کربن دی اکسید و آب، معدنی می شود.

ترکیب مورد نظر بدلیل چربی دوست بودن به آسانی تخریب نمی شود و بصورت جزئی از لجن رسوبی باقی می ماند.

ترکیب مورد نظر به مولکول های آبدوست زیادی متابولیزه شده و از میان سیستم تصفیه آب و پساب عبور کرده و به آبهای سطحی و رودخانه ها منتهی می شود. این ترکیبات بالاترین مقاومت در محیط زیست را نشان می دهند[۹].

۱-۴-تکنیک های تصفیه

 از میان تکنولوژی های تصفیه، فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته در مقایسه با سایر تکنیک هایی چون جذب سطحی بر روی کربن فعال، هوادهی و اسمز معکوس گزینه جالب توجهی به نظر می رسد. البته بسیاری از این تکنیک ها بدون تخریب آلاینده ها، آنها را از فازی به فاز دیگر انتقال می دهند. تصفیه بیولوژیکی محدود به پساب هایی است که حاوی مواد تخریب پذیر زیستی و مواد غیر سمی برای محیط زیست هستند[۷‍]. بنابراین جای شگفتی نیست که اخیرا کارهای تحقیقی به سمت کاربرد پروسه های غیربیولوژیکی برای تخریب مواد دارویی در آب ها با تأکید بر فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته (AOPs) سوق یافته اند[۹].

[۱] . Advanced Oxidation Processes

[۲] . Genome

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه هلپه و روغن کانولا و اکسیداسیون چربی ها و روغن ها و روش های ارزیابی اکسیداسیون روغن
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.