تحقیق آویشن دنایی و مطالعات فیتو شیمیایی و ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی و ساختاری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آویشن دنایی و مطالعات فیتو شیمیایی و ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی و ساختاری آن دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱- ۲- مطالعات فیتو شیمیایی    ۸
۱- ۳- مطالعات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی    ۱۲
۱- ۴- مطالعات ساختاری و فراساختاری    ۱۶
۱-۵- بررسی رویشی برگ آویشن دنائی    ۲۰
۱-۵-۱- بررسی مورفولوژیک آویشن دنایی    ۲۰
۱-۵-۲- مطالعات بافت شناختی    ۲۱
۱-۵-۲- ۱- جوانه انتهایی و بنیان گذاری برگ    ۲۱
۱-۵-۲- ۲- ساختار و تغییرات تدریجی ساقه    ۲۳
۱-۵- ۲- ۳- تغییرات تدریجی برگ    ۲۴
۱-۵- ۲- ۴- کرکهای اپیدرمی    ۲۶
۱-۵- ۲- ۴- ۱- تنوع و پراکندگی    ۲۷
۱-۵- ۲- ۴- ۲- تمایز یابی کرکهای غدهای    ۳۰
۱-۵- ۲- ۴- ۳- رابطه بین نمو انواع کرک و تکوین برگ و ساقه    ۳۲
فهرست منابع    ۳۵

منابع

زرگری، ع. (۱۳۶۹). گیاهان دارویی. جلد چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۹۶۹ صفحه.

سلطانی، ش. (۱۳۸۵). “بررسی مورفولوژیک و ساختاری اندام­های زایشی در حال تکوین گیاه پنج انگشت (Vitex pseudo negundo L).” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

صفائی، ل.، شریفی عاشورآبادی، ا.، زینعلی، ح. و میرزا، م. (۱۳۹۱). “تأثیر مراحل مختلف برداشت بر عملکرد اندام هوایی، اسانس و ترکیب های اصلی اسانس آویشن دنائی (Thymus daenensis ).” فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد ۲۸ ، شماره ۲، ص ۳۵۵-۳۴۲٫

قهرمان، ا. (۱۳۷۳). کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی). جلد سوم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی،۷۶۸ صفحه.

کریمی، آ.، قاسمی پیربلوطی، ع.، ملک­پور، ف.، یوسفی، م. و گل­پرور، ا. ر. (۱۳۸۹) ” بررسی تنوع اکوتیپی و شیمیوتیپی آویشن دنایی (.Thymus daenensis Celak) در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری.” فصل­نامه­ی داروهای گیاهی، پیش­شماره ۳، ص ۱۰-۱٫

گل­پرور، ا. ر.، قاسمی پیربلوطی، ع.، زینلی، ح. و هادی­پناه، ا. (۱۳۹۰). “اثر زمان­های مختلف برداشت بر خصوصیات کمی (مورفولوژیک) و کیفی آویشن دنایی (Thymus daenensis) در منطقه اصفهان.” فصل­نامه­ی گیاهان دارویی، سال دوم شماره ۴، ص ۲۵۴-۲۴۵٫٫

نظری، م.، منجمی، ر.، قاسمی پیربلوطی، ع.، جعفریان دهکردی، م. و ریاحی دهکردی، م. (۱۳۹۳). ” اثر اسانس­های آویشن دنایی و مرزه بختیاری بر لیپو­پروتئین­های پلاسما در موش­های صحرایی تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب.” فصل­نامه­ی گیاهان دارویی، سال سوم شماره ۴، ص ۲۴۸-۲۴۳٫

ایران­نژاد، س. (۱۳۹۲). “بررسی ساختاری و میکرومورفولوژیک کرک­های اپیدرمی در رابطه با تکوین اندام­های رویشی مرزه بختیاری .(Satureja bachtiarica Bunge.)” پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

برازنده، م. م. و باقر­زاده، ک. (۱۳۸۶). “بررسی ترکیبات شیمیایی روغن فرار آویشن دنائی (Thymus daenensis Celak) جمع­آوری شده از چهار منطقه مختلف استان اصفهان.” فصلنامه گیاهان دارویی، دوره۳ شماره ۲۳، ص ۱۵-۱۹٫

Dadfar, S., Ghasemi Pirbalouti, A., Mirloohi, M., Hojjatoleslami, M. and Hamedi, B. (2012). ” Antioxidant and antibacterial activity of essential oil of Iranian endemic medicinal herbs.” Planta Medica

Esau, K. (1977). Anatomy of seed plants. 2nd New york, John wiley and sons, 550p.

Evert, R.F. (2006). Esau’s Plant anatomy : meristems, cells, and tissues of the plant body : their structure, function, and development. 3rd ed. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 601p.

Safaei-ghomi, J., Meshkatalsadat, M.H., Shamai, S., Hasheminejad, M. and Hassani, A. (2009). “Chemical characterization of bioactive volatile molecules of four Thymus species using nanoscale injection method.” Digest journal of nanomaterials and biostructures 4(4), 835 – ۸۴۱٫

Stahl-biskup, E. )2002(. In Thyme: The Genus Thymus. Essential Oil Chemistry of the Genus Thymus—A Global View. Taylor and Francis: London, pp. 75–۱۲۴٫

Fahn, A. (1988).”Secretory tissues in vascular plants.” New phytol 108(3), 229-257.

Fahn, A. (1990). Plant Anatomy.4th Pergamon press.558p.

Fahn, A. (2000). “Structure and function of secretory cells. ” Advances in Botanical Research 31, 37-75.

مقدمه

تیره نعناعیان (Lamiaceae) یکی از بزرگ­ترین تیره­های گیاهی و دارای ۱۷۸ جنس و ۳۰۰۰ گونه است. گونه­های این تیره تقریباً در سراسر جهان پراکنده­اند و به طور خاص در مناطق مدیترانه­ای تجمع دارند (قهرمان، ۱۳۷۳).

آویشن (Thymus) یکی از جنس­های تیره نعناعیان است که در زیر خانواده Nepetoideae قرار دارد و از نظر فیلوژنی با جنس های Origanum، Zataria و Micromeria قرابت و خویشاوندی دارد. مبدأ پیدایش این جنس دوران سوم زمین­شناسی است و در فلور خشکی پسند این دوره آثار آن را یافته­اند و بدنبال توسعه مناطق خشک بخصوص در دوره پلیوسن و بعد از آن تا به امروز تکامل جنس صورت گرفته است (جم­زاد، ۱۳۸۸). در فلور ایرانیکا، برای سهولت شناخت جنس­های تیره نعنا، آنها را به پنج گروه تقسیم کرده­اند و آویشن در گروه گیاهانی که دانه آنها لعاب­دار است قرار می­گیرد (قهرمان، ۱۳۷۳).

در مورد تعداد گونه­های آویشن از نظر تاکسونومیک گزارش­های متفاوتی وجود دارد، تعداد گونه­های آن در بعضی از گزارش­ها به ۸۰۰ می­رسد، اما با در نظر گرفتن کمترین مقدار تنوع مورفولوژیک، ۲۱۵ گونه از این جنس گزارش گردیده است. نام جنس Thymus از کلمه یونانی Thyo به معنای عطر گرفته شده است. تفسیر دیگری که در رابطه با نام این جنس وجود دارد کلمه یونانی Thymos به معنای قوت است و Thymus به گروهی از گیاهان اتلاق می­شده که دارای اثر تقویت کننده و محرک بوده­اند (جم­زاد، ۱۳۸۸). آویشن ها به علت داشتن عطر و همچنین خواص دارویی در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می­گیرند. وجود غده­های ترشحی در سطح برگ­ها و گل­های گیاه سبب و عامل اصلی عطر و بو و خواص دارویی در گیاه است (جم زاد، ۱۳۸۸).

این جنس در ایران ۱۸ گونه معطر و چندساله دارد گونه­های انحصاری آن در ایران عبارتند از:

persicus, T. marandensis, T. daenensis, T.lancifolius

و دیگر گونه­های آن:

fallax, T. kotschyanus, T. transcaspicus, T. armeniacus

eriocalyx, T. nummularius, T. pubescens, T. carmanicus

caucasicus, T. transcaucasicus, T.linearis, T. armeniacus

fedtschenkoi, T. migricus

این گونه­ها علاوه بر ایران در ترکیه، قفقاز، عراق، هند، آذربایجان شوروی، ارمنستان، ترکمنستان و پاکستان نیز می­رویند (جم­زاد، ۱۳۹۱).

آویشن دنایی(T. daenensis) در مناطق کوهستانی استان­های زنجان، کردستان، همدان، لرستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و مرکزی می­روید. گیاهان این گونه دارای ویژگی­های زیر می­باشند: خشبی، کوتاه قد، بالشتکی، به ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ سانتی­متر، راست، بدون انشعاب، تقریبا بدون کرک تا کم و بیش کرکدار. برگ­ها به طول ۱۰ تا ۲۰ و به عرض ۲ تا ۵ میلی­متر، کم و بیش گسترده، از میان گره کوتاه­تر، خطی تا سرنیزه­ای باریک، بدون دمبرگ، نوک تیز، سطح زیرین برگ با رگبرگ میانی برجسته و ۲تا ۳ جفت رگبرگ جانبی برجسته، جفت سوم تا نیمه برگ امتداد یافته. با تعداد زیادی غده ترشحی قرمز رنگ در هر دو سطح. گل­آذین کله­ای انتهایی، گاهی کشیده، چرخه های پایینی دور از یک­دیگر و بندرت دارای دمگل­آذین. برگه­ها تقریبا شبیه به برگ­ها، کوتاه­تر و تقریبا پهن تر از آنها، سبز رنگ، به ندرت قرمز مایل به بنفش. کاسه به طول ۳ تا ۵/۴ میلی­متر، لوله­ای یا استکانی، دندانه­های لبه بالایی به طول ۵/۰ تا ۱ میلی­متر، نزدیک به هم به طرف بیرون برگشته، مشخصاً کوتاه­تر از دندانه­های لبه پایینی. جام گل به طول ۵تا ۶ میلی­متر، قرمز رنگ. زمان گل­دهی تابستان (جم­زاد، ۱۳۹۱).

عدد کروموزمی در جنس آویشن بسیار متنوع است. حالت­های پلی­پلوئیدی شامل تترا و هگزا پلوئید گزارش گردیده است. عدد پایه کروموزمی ۷=x است. اعدا کروموزمی ۲۴=n2 تا ۹۰=n2 برای گونه­های Thymus گزارش گردیده است، ولی معمول­ترین اعداد کروموزمی ۶۰، ۵۶، ۳۰ و ۲۸=n2 می­باشند (جم­زاد، ۱۳۸۸).

خواص داروئی و معطر بودن آویشن باعث شده است که این گیاه در زمره گیاهان ارزشمند قرار گیرد. اسانس گل و برگ­های آویشن دارای اثر ضد­اسپاسم، ضد­نفخ، ضد­روماتیسم، ضد­سیاتیک و ضد­عفونی کننده قوی است (Stahl-biskup, 2002). عمده­ترین ترکیبات موجود در اسانس آویشن­ها تیمول و کارواکرول می­باشند. این­ها دو ترپنوئید هستند که تنها در تعداد محدودی از گونه­های گیاهی از جمله آویشن­ها وجود دارند. وجود غده­های ترشحی در سطح برگ­ها و گل­های گیاه عامل اصلی عطر و بو و خواص دارویی در گیاه است (جم­زاد، ۱۳۸۸).

۱- ۲- مطالعات فیتو شیمیایی

ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس آویشن به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و شناسایی شده ­اند. دو گروه اصلی ترکیبات شیمیایی موجود در این جنس ترپنوئید­ها و فلاونوئید­ها هستند. این ترکیبات نقش اصلی را در اثر­های دارویی این گیاهان ایفا می­کنند. اسانس­ها در گیاهان خانواده نعنا در کرک­های غده­دار و یا در غده­های ترشحی چسبیده به سطح برگ آن­ها ذخیره می­گردند (جم­زاد، ۱۳۸۸).

بخش های هوایی گلدارT. daenensis  وT. Kotschyanus   از استان همدان جمع­ آوری شد. اسانس آن­ها توسط GC و GC/MS مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. ۲۶ترکیب از اسانسT. daenensis شناسایی شد، ترکیبات اصلی شامل تیمول ۷/۷۴%، پاراسیمن ۵/۶%، بتا­کاریوفیلن ۸/۳%، و متیل کارواکرول ۶/۳% می­باشند .(Nickavar et al., 2005)

همچنین سرشاخه­های گلدار T. daenensis، در ۴ منطقه استان اصفهان با GC و GC/MS آنالیز شد. در میان ۲۷ ترکیب شناسایی شده، پنج ترکیب تیمول، پاراسیمن، گاما-ترپینن، کارواکرول و بتا­کاریوفیلن بالاترین غلظت را به خود اختصاص می­دهند (برازنده و باقرزاده، ۱۳۸۶).

ترکیبات موجود در اسانس چهار گونه آویشن جمع­آوری شده از استان لرستان با GC و GC/MS آنالیز و مقایسه شد. ترکیبات اصلی موجود در اسانس T. daenensis سیس­سابینن­هیدرات (۲/۹%)، الفا­ترپینول (۱۸/۱۳%) و کارواکرول (۳۸/۱۲%) بودند (Safaei-Ghomi et al., 2009).

تنوع اسانس T. daenensis در ۱۱جمعیت جمع­آوری شده از استان­های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در مرحله کامل گلدهی مورد بررسی قرار گرفت با استفاده از GC و GC/MS 22 ترکیب جدا شدند که ترکیبات اصلی کارواکرول (۱/۸۰-۳/۴۷%)، تیمول (۲/۷۲-۱/۵۳%)، جرانول (۷/۷۵-۶/۶۵%)، بتا کاریوفیلن (۹-۷/۱%)، پاراسیمن (۹/۱۰-۱/۰%)، گاما ترپینن (۸/۷-۱/۰%) بودند. بر اساس تنوع در ترکیبات اسانس جمعیت­ها به سه کیموتیپ دسته بندی شدند (Bahreininejad et al., 2010).

هاشمی و همکاران ترکیبات فرار از بخش­های هواییT. daenensis  جمع­آوری شده از منطقه الشتر را با روش headspace solvent microextraction و روش hydrodistillation بررسی کردند. ترکیبات اصلی موجود در عصاره ژرانیول (۲/۳۷-۹/۳۴%)، ژرانیل استات (۷/۱۸-۳/۱۵%)، ژرانیال (۲/۱۱-۰/۹%)، نرول (۳/۸-۴/۶%) و نرال (۳/۹-۱/۷%) بودند (Hashemi et al., 2010).

همچنین T. daenensis از ملایر در چهار مرحله نموی جمع­آوری شد. اسانس گیاه با روش hydrodistillation بدست آمد و با GC و GC/MS آنالیز شد. بیشترین اسانس (۴/۳%) در مرحله گلدهی بدست آمد. اجزاء اصلی اسانس در تمام مراحل رشد، تیمول، آلفا­ترپینن، پارا­سیمن، متیل­کارواکرول و آلفا­توجین بودند. درصد بالای تیمول (۸/۷۳%) در مرحله گلدهی، آلفا­ترپینن (۵۹/۹%) در مرحله رویشی، پارا­سیمن (۰/۹%) و متیل­کارواکرول (۹/۴%) در مرحله خواب دانه و آلفا­توجین (۴۲/۱%) در مرحله جوانه زدن بدست آمد (Rustaiee et al., 2010).

در تحقیق دیگری T. daenensis از ۲۲ منطقه از استان­های اصفهان و چهارمحال­و­بختیاری جمع­آوری شد و عصاره توسط دستگاه HPLC آنالیز شد. نتایج نشان داد ارتفاع از سطح دریا بر میزان تیمول اثر معنی دار و مثبت دارد و بر میزان کارواکرول اثر معنی داری ندارد (کریمی و همکاران، ۱۳۸۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معرفی بیماری قارچ رایزوکتونیاسولانی و کنترل بیولوژیک آن و معرفی گیاه دارویی اکالیپتوس و آویشن و بابونه و رزماری
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • تحقیق ویژگی های مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی و سیتوژنتیکی آویشن و کاربرد نشانگرهای مولکولی در گیاهان دارویی
  • تحقیق گیاه شناسی آویشن و کاربرد کودهای بیولوژیک و تاریخچه میکوریزا و فواید همزیستی میکوریزایی
  • تحقیق گیاه شناسی آویشن و مصارف آن، اسانس ها و روشهای استخراج اسانس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.