تحقیق ابعاد و جنبه‌های گوناگون وضعیت چاقی و اضافه وزن و آثار و پیامد های آن، BMI(شاخص توده بدن)، فعالیت بدنی و عوامل موثر بر تغییرات وزنی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ابعاد و جنبه‌های گوناگون وضعیت چاقی و اضافه وزن  و آثار و پیامد های آن، BMI(شاخص توده بدن)، فعالیت بدنی و عوامل موثر بر تغییرات وزنی دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- بخش اول    ۷
۲-۲-۱- ابعاد و جنبه های گوناگون وضعیت چاقی و اضافه وزن    ۷
۲-۲-۲- عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی    ۸
۲-۲-۳- عوامل روانی    ۸
۲-۲-۴- پیامدهای چاقی    ۹
۲-۲-۵- آثار روانی چاقی    ۱۱
۲-۲-۶- وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی    ۱۴
۲-۲-۷- جنسیت    ۱۵
۲-۲-۸- سن    ۱۶
۲-۳- شاخص توده بدن(BMI)    ۱۶
۲-۴- علل کم وزنی و اضافه وزن    ۲۱
۲-۴-۱- رژیم غذایی    ۲۱
۲-۴-۲- وراثت    ۲۲
۲-۴-۳- بی تحرکی    ۲۲
۲-۵- فعالیت بدنی    ۲۴
۲-۵-۱- فعالیت بدنی و آثار آن    ۲۵
۲-۶- جمع بندی    ۲۸
منابع    ۲۹

منابع

۱-محمدیان دوست، اعظم؛ کشاورز، سید علی؛ درستی، احمدرضا؛ محمودی، محمود؛ صدرزاده، هاله.(۱۳۸۴). بررسی وضع تغدیه و ارتباط بین فعالیت بدنی و نگرش تغذیه‌ای با نمایه توده بدن برای سن در دختران دبیرستانی ۱۸-۱۴ ساله شهر سمنان(۸۳- ۱۳۸۲). مجله علمی دانشگاه سمنان، جلد ۶، شماره ۳، صص ۱۹۴ – ۱۸۷٫

۲-عزیزی، محمد؛ رحمانی نیا، فرهاد.(۱۳۸۵). بررسی میزان دانش و نگرش ورزشکاران شرکت کننده در هشتمین المپیاد ورزشی کرمان. هفتمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشگاه تبریز.

۳-فاکس، برایان؛ کامرون، آلن گ.(۱۳۷۸). علوم غذایی، سلامت و تغذیه. ترجمه سید علی محمود زاده، مسعود انصاری‌پور، محسن سلیمی وحید، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

۴-مداح، محسن(۱۳۹۱). مروری بر عوامل مرتبط با چاقی در بزرگسالان ایران، مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. سال هفتم، شماره ۱، صص۱۲۷ – ۱۱۹٫

۵-مومنان، امیر عباس؛ دلشاد، مریم؛ میر میران، پروین؛ قنبریان، آرش؛ صفرخانی، مریم؛ عزیزی، فریدون.(۱۳۹۰). میزان کم تحرکی و عوامل مرتبط با آن در جمعیت بزرگسال تهرانی. مجله‌ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید بهشتی، دوره سیزدهم، شماره ۵، صص۵۰۳ – ۴۹۳ .

۶-امیری دوماری، محمد.(۱۳۸۲). ارزیابی شاخص فعالیت بدنی و ارتباط آن با آمادگی هوازی، چربی بدن و عوامل خطرزای بیماری کرونری قلب در پسران ۱۸-۱۵ سال. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان.

۷-حشمتی، هاشم؛ بهنام پور، ناصر؛ حاجی ابراهیمی، محمدحسن؛ چرکزی، عبدالرحمن؛ اسدی، زهرا؛ دهنادی، آنیتا.(۱۳۸۹). وضعیت بهداشتی فردی سالمندان روستاهای شهرستان مراوه تپه استان گلستان. مقاله پژوهشی از پایان‌نامه دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، صص۱۰-۱٫

۸-رابینسون، کارین اچ؛ وایگلی، اما اس؛ مولر، دانا اچ.(۱۳۷۸). اصول تغذیه رابینسون. ترجمه ناهید خلدی، زیر نظر علی کشاورز، تهران، نشر سالمی.

۹-رحمانی نیا، فرهاد؛ حجتی، زهرا. (۱۳۸۶). چاقی و کنترل وزن، انتشارات وارسته.

۱۰-سلیمانیان، آتوسا.(۱۳۸۰). بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان مقطع متوسطه منطقه ۱۰ آموزش و پرورش شهر تهران. پایان نامه(کارشناسی ارشد) دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت.

۱۱-Delavari A, Alikhani S, Alaedini F, Goya M,(2005),Ministry of health and medical education (I.R. Iran), health deputy, center for disease control, A National Profile of Noncommunicable Disease Risk Factors in the I.R, Of Iran, Tehtan, publishing center SEDA.

۱۲-Schulte PA, Wagner GR, Ostry A, Blanciforti LA, Cutlip RG, Krajnak KM.,(2004), Work, obesity, and occupational safety and health, Am J Public Health , 97(3):428-36.

۱۳-Servicio Nacional del Adulto Mayor , (2010) ,Estudio nacional de la dependencia en las personas mayores. Santiago, Chile: Servicio Nacional del Adulto Mayor .

۱۴-Shaaban S.Y., Nassar M.F., Abd Elhamid D.M., El-Batrawy. S.R. and 1Lasheen R.A.(2009) Nutritional Knowledge and Attitude of Adolescent School Girls Living in Cairo. Research Journal of Medicine and Medical Sciences, 4(2): 421-427.

۲-۱- مقدمه

چاقی به عنوان یک اپیدمی جهانی در کشورهای توسعه یافته مطرح است. بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در جهان به اضافه وزن دچار هستند و ۴۰۰ میلیون نفر نیز درسطح جهان از بیماری چاقی رنج می‌برند(۹۳).

چاقی با شیوع بیماری‌هایی از قبیل دیابت نوع ۲[۱]، پرفشاری خونی[۲]، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مرگ و میرهای ناگهانی همراه است. چاقی، برای افرادی که وزن زیادی تحمل می‌کنند، زمینه‌ی استئوآرتریت[۳] را مهیا می‌کند و همچنین مشکلات تنفسی از قبیل انسداد تنفس در حالت خواب[۴] را به وجود می‌آورد. بنابراین چاقی، هزینه و بار سلامتی عمومی را افزایش می‌دهد(۱۰۵).

با توجه به افزایش شیوع چاقی و بیماری‌ها، در بسیاری از کشورهای دنیا و ایران و با در نظر گرفتن بیماری‌های مرتبط با آن(۲۶ و ۱۳۲) و تقریبا ۸۰ درصد مرگ و میر در کشورهای کمتر توسعه یافته ناشی از این بیماری‌هاست(۱۵۴). تحقیق در مورد علل و درمان بیماری‌ها و تکمیل فناوری تشخیصی و درمان، موقعیت‌هایی برای کشورهای  پیشرفته فراهم کرده که در سایر نقاط دنیا موجود نیست. اما استفاده از این فناوری‌های جدید هزینه بسیار بالایی دارد. کوشش‌هایی برای کنترل هزینه‌ها و رساندن آن‌ها به سطحی که در حد تحمل اقتصاد ملی باشد، در حال انجام است. هزینه سلامتی ممکن است تمام پس انداز افراد مسن را به خود اختصاص دهد و آن‌ها را تهدید کند. هزینه بالای درمان برای مردم در تمام سنین، انگیزه‌ای قوی می‌خواهد تا عاداتشان را به نحوی اصلاح کنند که از بروز بیماری‌ها و ناتوانی‌ها پیشگیری شود(۷).

نکته قابل توجه این که افزایش فراوانی این بیمـاری‌ها، در کشورهـای در حال توسـعه در جمعیت ۶۰-۴۵ ساله است؛ درحالی که در کشورهای توسعه یافته افزایش رشد این بیماری‌ها در سنین بالای ۶۵ سال دیده می‌شود(۳۶). همچنین تحقیقات نشان می‌دهد ۸/۸۲ درصد، زنان میانسال شهری با چاقی و اضافه وزن مواجه هستند و این عارضه تا حد زیادی مرتبط با سطح تحصیلات آن‌هاست. زنان با سطح تحصیلات پایین‌تر، بیشتر در معرض چاقی قرار دارند(۸۸). همچنین به دلیل وجود تبلیغات تهاجمی، هزینه پایین و دسترسی آسان، افراد بیش از گذشته به مصرف غذاهای چرب، نوشیدنی‌های شیرین و حاوی کربنات روی آورده‌اند که این خود، دال بر افزایش تمایل به سمت جایگزینی غذاهای سنتی با غذاهای نامتعادل است. این قبیل الگوهای غذایی، به همراه فعالیت بدنی ناکافی، یک محرک در پیدایش چربی تلقی شده و منجر به عوارضی مثل عارضه متابولیک و دیابت نوع ۲ می‌شود. تغذیه و فعالیت بدنی، دو عامل قابل اصلاح و مهم در سبک زندگی است که خود رابطه مستقیمی با بروز دیابت و بیماری‌های غیرواگیردار دارد. از سوی دیگر، پزشکان تمایل زیادی به آموزش میانسالان و بزرگسالان حول محور زندگی سالم نشان داده‌اند و روش‌های سالم و ناسالم مربوط به زندگی از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته شد(۱۳۳)

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که دانش تغذیه، به عنوان یکی از عوامل مهم در کاهش خطر بروز بیماری‌ها از طریق اصلاح عادات غذایی غلط مؤثر می‌باشد(۲۶ و ۱۳۲). یافته‌های قابل توجه از مطالعات موجود، شیوع بالای عوامل عمده بیماری قلبی و عروقی، اضافه وزن، چاقی، چاقی مرکزی و دیس ـ لیپیدمی در میان زنان میانسال مشاهده و شیوع اضافه وزن و چاقی بسیار بالاتر از گزارش ذکر شده، در بزرگسالان بود.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی(WHO)[5] شاخص توده بدن(BMI) را در آفریقا و آسیا ۲۲ تا ۲۳ اعلام کرد(۱۴۸). شیوع چاقی مرکزی ۵/۷۵ درصد در زنان میانسال و طبق گزارش قبلی اعلام شده در تهران، شیوع چاقی مرکزی ۹۳ درصد در زنان بزرگسال دیده شد(۹۷). از طرف دیگر، در کنار مشکل چاقی و اضافه وزن، مشکل کم وزنی نیز به خصوص در کشورهای در حال توسعه شایع است(۵۶ و ۷۶).

گفته می‌شود که در این گروه، شایع‌ترین بیماری‌ها بعد از بیماری‌هایی چون آسم و چاقی، اختلالات خوردن است. این دسته از بیماران، در ابتدا به صورت حالت‌های خفیف چون اختلال در دانش تغذیه‌ای و نگرش غیرطبیعی نسبت به خوردن، شروع و به حالات بالینی شدید و تقریبا غیر قابل برگشتی چون بی‌اشتهایی[۶] عصبی و پرخوری[۷] عصبی تبدیل می‌شوند. لذا شناخت افراد در معرض خطر و تشخیص عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها حایز اهمیت فراوان است(۶۰). به همین منظور نقش ورزش در پیشگیری از اضافه وزن در زنان، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که چاقی مرتبط، با سن و وضعیت تأهل در زنان میانسال می‌باشد و زنان متأهل در معرض بیشتر چاقی شکمی، نسبت به زنان جوان هستند(۲۸).

به کار بردن دانش تغذیه که بر اساس دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تغذیه‌ای تهیه گردیده، می‌تواند به مبارزه با بیماری‌ها کمک نماید. امراضی که به طور واضح مربوط به تغذیه است، در زندگی روزمره ما در جامعه‌ای مدرن، اهمیت روزافزونی را به خود اختصاص داده است(۱۵).

عجیب نیست که در منابع علمی به این موضوع اشاره شده است که دو بیماری چاقی و لاغری به خاطر بد اشتهایی، نتیجه‌ی گرایش‌های مختلف در تغذیه است و به ترتیب از خوردن زیاد و نخوردن عارض می‌شود. مردان یا زنان بزرگسال که بیش از این مقدار(۲۰درصد و ۳۵ درصد) چربی در بدن خود داشته باشند، چاق به حساب می‌آیند. چاقی؛ وضعیتی است که شخص مقدار زیادی چربی را در بدن خود انباشته کند. در همین راستا، تشخیص داده شده که یکی از معمولی ترین اختلالات تغذیه‌ای و از مهم‌ترین مسائل بهداشتی است، و گزارش‌های جدید نشان داده که یک سوم تمام مردم دنیای غرب چاق می‌باشند و چاقی را تهدیدی جدی برای سلامتی می‌دانند(۱۵).

تندرستی مبحثی است ظاهراً ساده که پیچیدگی‌های آن گاهی نامشکوف باقی می‌ماند. موضوع چاقی و ارتباط آن با بیماری‌ها، از دیرباز مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. علل و عوامل چاقی و راه‌های پیشگیری و درمان آن جالب‌ترین عناوین تحقیقاتی است که هنوز تازگی خود را از دست نداده است(۱۰۴).

در این مقاله، مطالب در قالب بخش‌های  چاقی، اضافه وزن، عادات غذایی مختص به آن، BMI(شاخص توده بدن)، فعالیت بدنی و عوامل موثر بر تغییرات وزنی ارائه شده است.

 ۲-۲- بخش اول

۲-۲-۱- ابعاد و جنبه‌های گوناگون وضعیت چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن نه تنها در بزرگسالان؛ بلکه در کودکان و نوجوانان نیز جزو مشکلات شایع در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته است. شیوع چاقی و اضافه وزن در طی ۳ دهه گذشته در بعضی کشورها حدوداً سه برابر شده است(۱۶). در مطالعات انجام گرفته در کشورهای مختلف از جمله کشورمان، سایر کشورهای آسیایی، کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع قابل توجهی از اضافه وزن و چاقی گزارش شده است(۳۸ و ۵۷). چاقی؛ بزرگ‌ترین چالش بهداشت عمومی در قرن حاضر است و بخش سلامت اکثر کشورهای دنیا درگیر مسائل و عوارض ناشی از بروز فزاینده چاقی هستند(۱۹). در سال ۲۰۰۵ میلادی جمعیت مبتلا به اضافه وزن و چاقی در دنیا به ترتیب ۹۳۷ و ۳۹۶ میلیون نفر تخمین زده شد. این رقم نسبت به ۲۵سال گذشته دو برابر شده است(۱۵۳).

سازمان ملل متحد، ارزیابی کرد که تا سال ۲۰۵۰، افراد میانسال یا بزرگ‌تر، ۲۲ درصد از کل جمعیت جهان و یا حدود ۲ میلیارد نفر از جمعیت را تحت پوشش قرار خواهند داد. افزایش این جمعیت، بیشتر مختص آسیا و آمریکای لاتین است. افراد میانسال، بویژه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، به لحاظ مصرف مواد غذایی ناکافی با کالری و کیفیت مناسب، با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند(کمبود کالری و ضعف در کیفیت مواد معدنی و ویتامین)؛ از این رو، تعجبی ندارد که خط مشی‌های جهان فعلی، با هدف حمایت از جمعیت میانسال و سالمند و تأکید بر مقادیر کافی مواد غذایی دریافتی طراحی شده است. مزایای مواد غذایی کافی، بالاخص به لحاظ داشتن ریزمغذی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز حفظ عملکرد ایمنی و کاهش چربی و در نهایت کاهش پیری زودرس شود. می‌توان به این نکته هم اشاره کرد که فعالیت بدنی نیز باعث کاهش عوامل خطرزای مربوط به ناتوانی و بیماری‌های مزمن در میانسالی می‌شود(۲۲).

[۱] Diabetes mellitus

[۲] Hypertension

[۳] Osteoarthritis

[۴] Obstructive  sleep apnea

[۵] World  health organzision

[۶] Anorexia

[۷] Bulimia

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق چاقی و عوامل آن و ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی
  • تحقیق مفهوم چاقی ، اضافه وزن و عوارض و تشخیص و درمان وروشهای پیشگیری آن در کودکان
  • تحقیق چاقی و تنظیم تعادل انرژی و تنظیم کننده های وزن و متابولیسم بدن و کورتیزول و فعالیت بدنی
  • تحقیق دیابت و عوامل موثر بر آن، بافت چرب و رابطه بافت چرب و دیابت و چاقی، تاریخچه کشف ویسفاتین، تشریح ساختمان مولکولی پپتید ویسفاتین
  • تحقیق چاقی و عوارض آن و منشأ لیپوپروتئین های خون و طبقه بندی آنها و اثرات ورزش بر کاهش وزن و کلسترول پلاسما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.