تحقیق اثر تراکم بوته بر عملکرد و اجزاء عملکردگیاه نخود و جو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اثر تراکم بوته بر عملکرد و اجزاء عملکردگیاه نخود و جو دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه:    ۳
۱-۳-گیاه جو و اهمیت آن    ۴
۱-۴- گیاه نخود و اهمیت آن    ۷
۲-۳ اثر تراکم بوته بر عملکرد و اجزاء عملکرد    ۲۱
۲-۴ اجزای عملکرد:    ۲۶
۲-۵ عملکرد بیولوژیک:    ۳۰
۲-۶ وزن دانه:    ۳۰
۲-۷ ارتفاع بوته:    ۳۱
۲-۸ تعداد سنبله:    ۳۲
۲-۹ تعداد دانه در سنبله:    ۳۳
۲-۱۰  شاخص برداشت:    ۳۴
۲-۱۱ کشت مخلوط    ۳۵
فهرست منابع    ۳۹

 منابع

سرافراز, ع, ا, بزرگ‌نیا. ۱۳۷۰٫ طرح و تحلیل آزمایش‌های کشاورزی (ترجمه), انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

سماوات , سعید و م. ج. ملکوتی ۱۳۸۲٫ استفاده از کودهای شیمیایی در افزایش کمی و کیفی محصول در کشاورزی پایدار.مجموعه مقالات نخستین همایش غذا و توسعه پایدار.ص۶۲۵٫

شیخ حسینی, م. س. ع. سیادت, م. رفیعی ۱۳۸۲٫ اثرات آبیاری تکمیلی بر عملکرد دانه نخود, پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.

صباغ‌پور, س. ح ۱۳۷۶٫ بررسی و تعیین مناسب‌ترین تراکم بذر و تاریخ کشت و عمق کشت بر روی عملکرد رقم نخود بیونیج در شرایط دیم. گزارش پژوهشی حبوبات سال ۷۶-۱۳۷۵٫ مرکز تحقیقات کشاورزی کرمانشاه. ۲۰ ص.

طلیعی, ع. ا و ک. صیادیان ۱۳۷۹٫ تأثیر آبیاری تکمیلی و تعیین نیاز غذایی در زراعت نخود دیم. مجله علوم زراعی ایران. جلد دوم, شماره ۳٫

عباسی علی کمر, رضا و همکاران ۱۳۸۵٫ مجله پژوهشهای زراعی ایران.جلد۴٫شماره۱٫

علیزاده, ش ۱۳۷۷٫ بررسی و تعیین مناسبترین تراکم بذر و زمان کاشت نخود ILC 482 در شرایط دیم در استان ایلام. چکیده مقالات پنجمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات, ص. ۳۳۸٫ مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال کرج.

Siddique, K. H. M, R. H. M, R. H. Sedegley and C. Marshal, 1984, Effects of plant density on growth and harvest indey of branches in Chickpea, field crop Research, vol. 9, PP. 193-203.

Siddique, K. H. M., 1984, Effect of plant density on growth and harvest index of branches in chickpea, Field crop Research vol. 9, PP. 193-203.

Siddique, K. H. M., R. H. Sedgley. The Efect of Reduced Branching on Yield and Water Use of Chickpea (Cicer arietinum L.) in the Mediterranean Type of Environment. Field Crop Research, 12: 251-269.

Singh, A. 1958. In fluence of in crease in day lenghth behavior, root, nodulation and flower in tation in cicer arvietinum. Proceedings of the national Academy of sciences, India, B 28. 231-241.

Singh, B. P. 1983. “Response and chickpea to moisture in soil profile and plant population arid soil, Indian Journal of Agricultural Science, Vol. 53, PP. 543-549.

Singh, K.B. 1997. Chickpea (Cicer arietinum L.) Field crops Research, 53: 161-170.

Singh, K. S. and P. S. Ganapathy. 1998. Realisation of yield potential in chickpea (Cicer arietinum L.)”, PP. 313-319, in. Proceeding of The International Workshop of Chickpea Improvement, 15-20 Feb 1988, New Delhi, India.

Raddy, M. V., Singh, K.B., and Saxena, M. C., Malhotra, R. S. and Hanounik, S. 1985. Tallest Chickpea. International Chickpea Newsletter, 12: 7-8.

Sabaghpour, S.H. 2000. Genetic studies of Qualitative and Qualitative traits in chickpea (Cicer arietinum L.)D (agric) Thesis. ICARISAT Asia Center, India, patancheru 324-502, A.P. India, ICRISAT. 212pp.

۱ مقدمه:

امروزه بسیاری از کشورها در مناطق آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی با کمبود مواد غذایی مواجه می باشند. بعضی کشورها در راستای تامین امنیت غذایی تاکید بر نیل به خودکفایی با خوداتکایی خصوصا در زمینه محصولات اصلی دارند و بعضی از کشورها با واردات مواد غذایی تلاش بر تامین امنیت غذایی خود دارند. به طور کلی امنیت غذایی به معنای فعلیت یافتن چهار اصل مهم زیراست:

فراهم بودن غذا : یعنی هر کشوری باید قادر باشد غذای کافی برای جمعیت موجود و در حال رشد خود تامین نماید.

ثبات و پایداری غذا : یعنی اینکه غذای فراهم شده بطور مداوم تهیه گردد.

قابل دسترس بودن غذا : یعنی اینکه غذای فراهم شده در هر زمانی و در هر مکانی در بازار وجود داشته باشد و مردم از نظر اقتصادی و فیزیکی قادر به تهیه آن باشند.

سلامت غذا : یعنی غذا به طور سالم و بهداشتی تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد (کمالزاده ، ۱۳۸۲).

جمعیت جهان از سه میلیارد نفر در سال ۱۹۶۰ به شش میلیارد نفر در سال ۲۰۰۰ افزایش یافته و در حال حاضر نیز سالانه ۹۰ میلیون نفر به جمعیت کره زمین افزوده می شود. در آسیا نسبت اراضی کشاورزی به جمعیت در مقایسه با چهل سال قبل به نصف کاهش یافته است. در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته به کیفیت مواد غذایی اهمیت بیشتری داده می شود زیرا مصرف بیش از حد کودهای ازته در کشت سبزی و صیفی منجر به تجمع نیترات در محصول شده و یا در گوشت مواد هورمونی و آنتی بیوتیکی برای سلامتی انسان مضر تشخیص داده شده است (سماوات ، ۱۳۸۲).

بیش از دو سوم جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و متجاوز از ۵۰ درصد این جمعیت فقر غذایی دارند. کشاورزی، مواد غذایی را به صورت مستقیم از طریق فرآورده‌های گیاهی که شامل ۸۰ درصد است یا به صورت غیر مستقیم از طریق فرآورده‌های دامی که شامل ۲۰ درصد است در اختیار انسان قرار می‌دهد. آن چه علم کشاورزی بخصوص زراعت عهده‌دار آن است عبارت از تولید محصول زیادتر و با کیفیت بهتر که بتواند جواب‌گوی ازدیاد جمعیت باشد (نور محمدی و همکاران، ۱۳۷۶).

یکی از راههایی که برای افزایش تولید محصولات کشاورزی پیشنهاد شده افزایش عملکرد در واحد سطح است. بنابراین تغییر تراکم بوته و نحوه توزیع گیاهان در واحد سطح می‌تواند در عملکرد موثر باشد (براری ، ۱۳۷۵).

 ۱-۳-گیاه جو و اهمیت آن

نام علمی جو Hordeum vulgare l. – انگلیسی Barley . سطح زیر کشت جو در دنیا در سال ۱۹۷۲ معادل ۸۵ میلیون هکتار بوده که به علت افزایش مصرف در صنعت و دامداری بویژه در کشورهای اروپایی افزایش یافته است. تولید متوسط جو از هر هکتار، طی سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ در دنیا، برابر ۷/۱ تن و در کشورهای اروپایی تولید متوسط آن ۷/۲ تن بوده است. در حال حاضر کشورهای ایرلند و دانمارک با ۴ تن و کشور فرانسه و انگلستان با حد متوسط ۵ تن در هکتار بیشترین رقم تولید از هر هکتار را دارا می باشند. زراعت جو در اکثر کشورهای تولید کننده آن سابقه بسیار طولانی دارد و از زمانهای خیلی گذشته دانه آن علاوه بر آن که در تغذیه انسان مورد مصرف داشته، در قنادیها نیز از آن استفاده می شده و از مالت آن نیز در صنعت و داروسازی استفاده به عمل می آمده و در کارخانجات نشاسته سازی نیز استفاده می شده است. در حال حاضر در اغلب کشورها از آن نوشابه بدست آورده و نیز در پرورش حیوانات بویژه در تغذیه گاوهای شیری و گوساله های پرواری و حتی پرندگان نیز به مقدار زیاد به کار می رود. این گیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین بخصوص از نوع , بوده که علاوه بر آن از نظر مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، مس، سدیم، منگنز، منیزیم و کبالت غنی می باشد. کاه آن نیز در غذای حیوانات و تهیه بستر آنها بکار رفته و حتی علوفه سبز آن نیز غذای مناسبی برای دام ها می باشد. از ساقه آن نیز در کاغذ سازی استفاده می شود. جو در مقایسه با گندم مقاومت بیشتری به خشکی و بیماریها دارد و شرایط نا مساعد، عملکرد آن بیشتر از گندم است. چون قیمت آن در بازار از گندم کمتر است، به همین دلیل اغلب در مناطقی که از نظر بارندگی و نوع خاک برای گندم مناسب نیست، جو کشت می کنند. حداقل بارندگی مورد نیاز جو ۲۰۰-۲۵۰ میلیمتر است. دانه جو برای جوانه زدن به رطوبت کمتری نسبت به دانه گندم دارد و در مواردی که بذر در شرایط نا مساعد خشک شده و رطوبت مجددا تامین شده باشد، رشد خود را زودتر از سر می گیرد (کوچکی ، ۱۳۸۳).

جو از قدیمی‌ترین گیاهانی است که در ایران مورد کشت و تولید بوده است. به نظر می‌رسد که جو در منطقه‌ای شامل کوههای زاگرس در ایران به طرف آناتولی، فلسطین و آفریقا منشأ یافته باشد. اهمیت اصلی جو در ایران به علت نقش آن در تغذیه دام می‌باشد. بر این اساس جو در مرتبه دوم بعد از گندم ( از نظر سطح زیر کشت و تولید) در بین محصولات کشاورزی کشور قرار دارد (خواجه پور ، ۱۳۸۴).

جو یکی از مهمترین غلات در سطح جهان است و به علت مقاومتش در مقابل ناسازگاری‌های محیطی و نیز به دلیل نیاز رطوبت و تطابق با محیط کشت در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شود (بهنیا ، ۱۳۷۳).

امروزه حدود ۹۱ میلیون هکتار از اراضی مناطق معتدل جهان به صورت بهار و پاییزه به کشت این محصول اختصاص دارد. اگرچه خواستگاه اصلی این گیاه دقیقاً مشخص نیست ولی بسیاری آن را بومی ناحیه‌ای در آسیا بین ترکیه و ایران می‌دانند (بهروزین ، ۱۳۸۰).

در ایران جو در سطحی معادل ۵/۱ میلیون هکتار در شرایط آبی و دیم کشت می‌شود. از این مقدار ۶۰ درصد به اراضی دیم اختصاص دارد و میزان تولید آن در شرایط دیم مطابق گزارش وزارت کشاورزی ۹/۰ تن در هکتار (انصاری ملکی ۱۳۸۰).در بین غلات بهاره جو می‌تواند ماده خشک زیاد و درصد ماده خشک قابل هضم بالایی را در مناطق سازگار تولید کند و میزان بذر مصرفی برای کاشت به منظور تولید علوفه ۱۳۴ کیلوگرم در هکتار است (راشد محصل و همکاران ۱۳۷۶).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.