تحقیق احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای امامیه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای امامیه دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول: مفاهیم و اهمیت شناخت احکام خوردنی ها و آشامیدنی های حلال    ۵
۱- ۱- مفاهیم    ۵
۱-۲- واژه ها    ۶
۱-۳- اهمیت شناخت احکام خوردنی ها و آشامیدنی های حلال    ۸
۱-۴- اهمیت خوردن غذا    ۱۰
۱-۵- تأثیرات غذا بر روح  و روان انسان    ۱۲
۱-۶- غذاهای قرآنی    ۱۴
فصل دوم :احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای امامیه    ۲۰
۲-۱- اصل حلال بودن خوردنی ها    ۲۰
۲-۲- خوردنی های حرام درآیات قران    ۲۵
۲-۲- ۱- مردار    ۲۷
۲-۲-۲- خون    ۲۸
۲-۲- ۳-گوشت خوک    ۲۸
۲-۲-۴- حیوان با ذبح غیراسلامی    ۲۹
۲-۲- ۵- حیوان خفه شده    ۳۰
۲-۲- ۶- حیوان کتک خورده    ۳۱
۲-۲- ۷- حیوان پرتاب شده    ۳۱
۲-۲- ۸ – حیوان شاخ زده شده    ۳۱
۲-۲- ۹ – شکارمرده ی درندگان    ۳۱
۲-۲- ۱۰- حیوان کشته شده بر آستان بت ها    ۳۲
۲-۲- ۱۱- حیوان کشته شده با بخت آزمایی    ۳۲
۲-۲- ۱۲-  شراب    ۳۳
۲- ۳-  فلسفه غذا خوردن و آداب سفره در شیعه    ۳۷
۲-۴- حکم انواع خوردنی ها طبق نظر علما    ۴۴
۲- ۴- ۱- حیوانات دریایی    ۴۶
۲-۵- احکام خوراکی های حیوانی    ۴۸
۲-۵- ۱-  اصل اولی در احکام خوراکی های حیوانی    ۵۰
۲-۵-۲- احکام خوراکی های غیرحیوانی    ۵۳
۲- ۶- بررسی نظر آیت الله حسینی سیستانی در مورد خوردنی ها    ۵۴
۲- ۷ – بررسی نظرآیت الله حسینی خراسانی در رابطه با احکام حیوانات    ۵۵
۲-۸- حکم انواع نوشیدنی ها طبق نظرعلما    ۵۷
۲-۸- ۱- انواع نوشیدنی های حرام    ۵۸
۲-۹- اسلام و گیاه خواری    ۶۰
۲- ۹- ۱- گیاه خواری و ساده زیستن در اسلام    ۶۰
۲-۹-۲- قرآن،کتابی مقدس برای خام گیاه خواری وسیستم های تغذیه در جهان    ۶۲
۲-۱۰- خواص انگور و انجیر درکتب و روایات    ۶۳
۲-۱۱- طب سنتی کدام نان را توصیه می کند؟    ۶۵
فهرست منابع    ۶۶

منابع

۱.قرآن

۲.نهج البلاغه

۳مطهری ،م.[ بی تا] . آشنایی با علوم اسلامی. قم: دفتر انتشارات اسلامی .

۴مفتی،م.[ بی تا].المحمود الفتاوی. بیروت: دارصار.

۵مقداد،ف. (۱۳۸۴). کنز العرفان فی فقه امام القرآن. قم: نویدالاسلام.

۶ بخاری،م.(۱۴۰۷). الجامع الصحیح . بیروت: دارصادر.

۷البخاری الجعفی،ا. (۱۴۰۷). صحیح البخاری دار ابن کثیر. بیروت:دارالعلمه.

۸بهائی، م. [بی تا]. جامع عباسی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.

۹٫ ابن حجر، ع. (۱۲۰۲). فتح الباری شرح صحیح البخاری. بیروت :دارصادر.

۱۰.ابن سلیمان، م. (۱۴۲۳). مقاتل. بیروت: دارالفکر.

۱۱.ابن سعد ، م. [بی تا]. الطبقات الکبری .بیروت :دارصادر.

۱۲.ابن عابدین ،[بی تا].حاشیه رد المختار. بیروت :دارالکتب العربی.

۱۳٫تهتوی ،م. [ بی تا]. فاکهه البستان. بیروت: دارالفکر

۱۴٫جرجانی ،ح.(۱۳۵۲). ذخیره خوارزمشاهی. تهران: انتشارات انجمن .

۱۵٫جعفرصادق(ع)،[ بی تا]. مصباح الشریعه. تهران: عصر ظهور.

 مقدمه

تغذیه در اسلام و تأثیری که این امر بر سلامت انسان ها دارد. در متون اسلامی اعم از قران و حدیث و طب اسلامی از یک سو بر اهمیت تغذیه تاکید کرده و از سوی دیگر ارزش استفاده از غذاهای سالم و سازگار با طبع انسانی رعایت اصول بهبود تغذیه در اجتماع مورد توجه خاص قرار گرفته است. دین اسلام درمسئله تغذیه از روشی مستقل که ریشه در عدالت اجتماعی و اقتصادی دارد پیروی می کند. برآن است که انسان ها در بهره وری از رزق حلال و طیب درحد کفاف و عفاف مساوی باشند. چنان که خداوند متعال در سوره ی بقره آیه ی ۱۶۸ می فرماید: «یا اَیُّهَا الْنّاس کُلُوا مِمّا فِی اْلاَرضِ حَلالَا طَیِّبا» ای مردم از آن چه که روی زمین است به صورت حلال و پاکیزه بخورید و بهره مند شوید. اطعمه و اشربه در لغت به معنای خوردنی ها و نوشیدنی ها می باشد.(محقق حلی،۱۰۹۸، ج۳‍‍، ۱۲۰تا۱۲۴  ). برای اَطْعَمه  معنای دیگری نیز قایل شده اند: به معنای خوردنی، خوراک، غذا و در بعضی نقاط فارسی زبان به معنای نمک بکار می رود. (نجومی،۱۳۶۸ ،۲۰۸،۲۴۸). در فرهنگ بزرگ جامع نوین فارسی به معنای: خوردنی گندم، بعضی گندم و بعضی تمام حبوب گندم، خوردنی را گویند.(جُرّ،۱۳۶۷،ج۲،  ۱۲۵۶،۱۲۵۷).

با مشاهده ی فرهنگ  جامع عربی ـ فارسی، اطعَمَه  از ریشه الطَّعم  به معنای : طعم، مزه غذایی که مورد اشتها واقع می شود معنا می شود. (اردستانی، بی تا، ۶۴۸). و همچنین به معنای: شیرینی و تلخی و شوری و نمکین چشیدن و از ریشه الطُّعْم : دانه جهت صید پرنده و ماهی می باشد. (الابجدی، بی تا،۵۷۹). درفرهنگ لغت عمید: فرو بردن غذا از گلو، چیزی در دهان گذاشتن معنا می شود. (عمید،۱۳۶۵،ج۲،۱۰۵۲ ). اشربه به معنای: آب یا مایع، فرو بردن مایعی به حلق. (عمید، ۱۳۶۳ ،۴۴). اشربه از ریشه شَرب: نوشیدنی، هر چیز آشامیدنی و از ریشه شِرب به معنای زمان آشامیدن. (بندریگی،۱۳۷۴،۸۳۲).و از ریشه شُرب: نوشیدن و آشامیدن معنا می شود. (نجومی،۱۳۶۸،۲۰۲).

امامیه طعام را عبارت از حبوبات دانسته اند. به دو دلیل: نخست به دلیل  نجاست  آنان که از خوردن غذاهایی که دست به آن زده اند منع شده است دیگر به دلیل  آنکه  خدای متعال فرموده است: (لا تا کلوا مما لم یذکراسم الله علیه) و آنان  به دلیل  قالت الیهود عزیز ابن الله مشرکند.(مدیرشانه چی،۱۳۷۸، ۲۸۲، ۲۸۹). هر چند مفهوم اصطلاحی اطعمه و اشربه از معنای لغوی آن دور نیست. لکن آن چه در اطعمه و اشربه ملاک استناد است. تعریف فقهی و حقوقی است که  جزئیات این مفهوم را بهتر روشن می کند.

مشهور فقها گفته اند:که اطعمه و اشربه به عنوان بابی از ابواب  فقه که به بحث درباری احکام خوردن و نوشیدن اختصاص دارد. منظور فقهی از منعقد کردن اطعمه و اشربه  بیان خوراکی ها و نوشید نی های حلال و حرام  است.( خمینی،۱۴۱۷ ،ج۲،۱۵۵). در مطالعه ی فقهی، مبحث اطعمه تنوع  خوردنی های محرّم به گونه ایست که فقیهان را ناگزیر از طبقه بندی خوردنی ها و متمایز ساختن محرّمات آن ها از مباحث آن ها ساخته است. فقه در لغت: به معنای  مطلق  فهم  دقیق  مسایل علمی است.و در اصطلاح: دانستن احکام شرعی و فرعی از روی ادله تفصیلی آن ها است. (مقداد،۱۳۸۴،ج۲،۴۸۷).

فصل اول: مفاهیم و اهمیت شناخت احکام خوردنی ها و آشامیدنی های حلال

۱- ۱- مفاهیم

«اطعمه و اشربه» یکی از اقسام احکام، در اسلام است. «اطعمه» یعنی خوردنی ها و «اشربه» یعنی نوشیدنی ها می باشد. منظور فقها از منعقد کردن این باب، بیان خوراکی ها و نوشیدنی های حلال و حرام است. از نظر اسلام، به طورکلی«طیّبات» یعنی اشیای مفید و متناسب برای انسان، حلال و «خبائث» یعنی چیزهای پلید و نامناسب برای انسان، حرام است. اعراف/۱۵۷

دین مقدس اسلام به بیان این قاعده کلی قناعت نکرده و به صراحت، چیزهایی را ذکرکرده که از خبائث است و باید از آن ها اجتناب شود و یا از طیّبات است که استفاده از آن ها حلال و بلامانع است.(مطهری، بی تا ،۱۱۴). خوردنی ها در یک تقسیم بندی کلی به دو قسم: خوردنی های پاک و خوردنی های ناپاک «حرام» تقسیم می شوند.

خوردنی های پاک: هر نوع ماده غذایی که پاک باشد و برای جسم مضر نباشد و طبع سلیم انسانی به خوردن آن متمایل باشد. مانند انواع میوه ها، دانه ها، گل ها، قارچ ها حلال است. حیواناتی که گوشت آن ها حلال است، شیرآن ها نیز حلال است؛ ولی در میان حیواناتی که گوشت آن ها حرام است فقط شیر انسان پاک و قابل استفاده است. (شیخ الاسلام،۱۳۶۷،ج۲، ۳۰۵).

خوردنی های ناپاک: خوردن هر نوع نجاست و مواد غذایی که نجس شده اند و قابل تطهیر نیستند مانند: سرکه، شیر، روغن و شیره حرام است؛ همچنین خوردن مواردی که برای بدن مضراست، مانند: خاک، شیشه، سم، انواع مخدرات «تریاک، حشیش و امثال این ها» حرام است زیرا خداوند متعال در این باره می فرماید: نساء/۲۹. «خودکشی نکنید و خون هم دیگر را نریزید. بی گمان خداوند نسبت به شما مهربان بوده و خواهد بود.». و می فرماید: « و خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید»

 ۱-۲- واژه ها

۱.اطعمه

اطعمه در لغت به معنای خوردنی، خوراک، غذا، و در بعضی نقاط فارسی زبان به معنای نمک بکار برند.( نجومی،۱۳۶۸،۲۰۸ ). الطعام : آنچه خورده می شود: خوردنی ،گندم. (رحیمی نیا، بی تا ،۴۷۴).

در فرهنگ دانشگاهی ترجمه المنجد الابجدی؛ الطعام، اطعمه، اطعمات به معنای : خوردنی گندم، بعض حبوبات به کاربرده می شود. از ریشه الطَعم به معنای: طعم، مزه، غذایی که مورد اشتها واقع می شود. (اردستانی، بی تا ،۶۴۸ ). و احمد عابدینی در مقاله ای تحت عنوان شرط اسلام در ذبح «اکل» از نظر لغت را چنین معنا کرده است: خوردن طعام و فرو بردن چیز جویده شده است، ولی مجاز در هر گونه تصرفی به کار برده شده است.

خدای متعال می فرماید: «ان الذین یاکلون اموال الیتامی ظلما» کسانی که مال های یتیمان را به ناحق می خورند و«لاتاکلوا اموالکم بینکم بالباطل» مالهای خودتان را در بین خود با اسباب و وسایل باطل نخورید. (عابدینی، بی تا ،۴).

رسول خدا(ص) در مورد خوردن غذا چنین آورده است: « احب الطعام الی الله ما کثرت علیه الایدی»: بهترین غذا در نزد خدا آن است که جمعی بسیار بر آن بنشیند و همچنین « ان اکثر الناس شبعا فی الدنیا اطولهم جوعا یوم القیامه »: آن که در دنیا از همه سیرتر است روز رستاخیز بیشتر از همه گرسنه خواهد ماند.(پاینده، ۱۳۸۷، ۱۷).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.