تحقیق ارتباطات دورن سازمانی و کاربردها و چالشهای مطرح در استقرار آن و کیفیت زندگی کاری وسکوت سازمانی و نظریه ها و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارتباطات دورن سازمانی و کاربردها و چالشهای مطرح در استقرار آن و کیفیت زندگی کاری وسکوت سازمانی و نظریه ها و عوامل موثر بر آن دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۲-۱-ارتباطات    ۸
۲-۱-۱-ارتباطات سازمانی    ۸
۲-۱-۲- فرایندتاریخی بررسی ارتباطات سازمانی    ۱۰
۲-۱-۳-ارکان اصلی فرایند ارتباطات    ۱۰
۲-۱-۴-ابعاد ارتباطات سازمانی    ۱۱
۲-۱-۵-فرایند مدیریت وارتباطات    ۱۳
۲-۱-۵-۱-برنامه ریزی    ۱۴
۲-۱-۵-۲-سازماندهی    ۱۴
۲-۱-۵-۳-هدایت    ۱۴
۲-۱-۵-۴-کنترل    ۱۴
۲-۱-۶-دلایل وضرورت ارتباطات    ۱۵
۲-۱-۷-سبک های ارتباطات    ۱۶
۲-۱-۷-۱-سبک دستوری     ۱۶
۲-۱-۷-۲-سبک ترغیبی     ۱۶
۲-۱-۷-۳-سبک حمایتی     ۱۶
۲-۱-۷-۴-سبک تفویضی     ۱۷
۲-۱-۸-اصول مدیریت ارتباطات    ۱۷
۲-۱-۸-۱-یکپارچگی و همسویی ارتباطات     ۱۷
۲-۱-۸-۲-توجه به تامین نیازهای ارتباطاتی کارکنان    ۱۷
۲-۱-۸-۳-جریان اطلاعات مورد نیاز در سرتاسر سازمان    ۱۷
۲-۱-۸-۴-ارتباطات وهماهنگی در سازمان    ۱۷
۲-۱-۸-۵-مشارکت عمومی کارکنان و مدیران در برقراری ارتباطات موثر    ۱۸
۲-۱-۹-خصیصه های ارتباطات اثر بخش    ۱۸
۲-۱-۱۰-موانع برقراری ارتباط موثر    ۱۹
۲-۱-۱۰-۱-موانع فرایندی     ۱۹
۲-۱-۱۰-۲-موانع شخصی    ۲۰
۲-۱-۱۰-۳- موانع فیزیکی     ۲۰
۲-۱-۱۰-۴-موانع معنایی    ۲۰
۲-۱-۱۱-چرخه مدیریت ارتباطات داخلی    ۲۱
۲-۱-۱۱-۱-مرحله شناسایی نیازهای ارتباطی    ۲۱
۲-۱-۱۱-۲- مرحله تعیین اهداف و برنامه های ارتباطی    ۲۱
۲-۱-۱۱-۳-مرحله طراحی و استقرار کانال های ارتباطی    ۲۱
۲-۱-۱۱-۴- مرحله تجزیه و تحلیل و تامین نیازهای ارتباطی کارکنان    ۲۲
۲-۱-۱۲-کاربردهای سیستم ارتباطات داخلی    ۲۲
۲-۱-۱۴-چالشهای مطرح در استقرار سیستم مدیریت ارتباطات داخلی    ۲۳
۲-۱-۱۵-پیشینه تحقیقات مربوط به ارتباطات در ایران    ۲۴
۲-۱-۱۶-پیشینه تحقیقات مربوط به ارتباطات در خارج    ۲۵
۲-۲-کیفیت زندگی کاری وارتباطات درون سازمانی    ۲۶
۲-۲-۱-مفاهیم و تعاریف    ۲۷
۲-۲-۲-تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری    ۳۰
۲-۲-۳-  ابعاد و شاخص های کیفیت زندگی کاری    ۳۱
۲-۲-۵-نظریه های کیفیت زندگی کاری    ۳۴
۲-۲-۵-۱-نظریه سلسله مراتب نیازها    ۳۴
۲-۲-۵-۲-نظریه نیاز به موفقیت    ۳۵
۲-۲-۵-۳-نظریه زیستی، تعلق، رشد ERG    ۳۶
۲-۲-۵-۴-نظریه انگیزش – بهداشت    ۳۷
۲-۲-۵-۵-تئوری انتظار    ۳۷
۲-۲-۵-۶-تئوری برابری    ۳۷
۲-۲-۵-۷-نظریه کاسیو    ۳۸
۲-۳-سکوت سازمانی    ۳۹
۲-۳-۱-تعاریف سکوت سازمانی    ۴۱
۲-۳-۲-انگیزه‌های سکوت سازمانی    ۴۲
۲-۳-۳-عوامل سکوت سازمانی    ۴۴
۲-۳-۳-۱-عوامل مدیریتی    ۴۴
۲-۳-۳-۲-عوامل سازمانی ومحیطی:    ۴۶
۲-۳-۳-۳-عوامل اجتماعی وگروهی    ۴۷
۲-۳-۳-۴-عوامل فردی:    ۴۸
۲-۳-۴-عوامل موثر بر رفتار سکوت کارکنان    ۴۹
۲-۳-۵-رابطه رفتار سکوت کارکنان با نگرش های شغلی    ۵۰
۲-۴- پیشینه تحقیق    ۵۱
۲-۴-۱- تحقیقات داخلی انجام شده    ۵۱
۲-۴-۲- تحقیقات خارجی انجام شده    ۵۲
منابع وماخذ    ۵۴

منابع

دانایی فرد،حسن. پناهی، بلال .( ۱۳۸۹) . تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی (تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی ).پژوهش نامه مدیریت تحول؛ سال دوم، شماره ۳٫ ص ۱۹-۱

دانایی فرد،حسن. فانی، علی اصغر. براتی،الهام.(۱۳۹۰). تبیین نقش فرهنگ سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی. چشم انداز مدیریت دولتی ، شماره ۸٫ ص۸۲-۶۱

خنیفر،حسین(۱۳۸۵).بررسی ابعاد روانی فلات شغلی وارائه راهکارهای عملی برون رفت ،فرهنگ مدیریت ،سال چهارم،شماره دوازدهم

فریز،ت . م .(۱۳۷۸ ) تنش، کار و رضایت شغلی.ترجمه: رسول اف جلال و جلال نائینی. ماندانا، نشر گوتنبرگ.

قلی پور، آ. (۱۳۸۰) . جامعه شناسی سازمان ها، تهران: سازمان سمت.

قلی پور،آ. (۱۳۸۶).مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات سمت ، چاپ اول

مقیمی، م. (۱۳۷۷). سازمان ومدیریت رویکردی پژوهشی (نسخه سوم). تهران: انتشارات ترمه.

میرسپاسی، ن. (۱۳۸۱) .چگونه پیشنهادها را طراحی و اجرا کنیم. مجموعه مقالات سومین همایش ملی مشارکتی .  تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه مدیریت

میلر، کاترین ( ۱۳۸۶ ). ارتباطات سازمانی (فرایندها و رویکردها). ترجمه ی زهره خوش نشین، محمدرضا جمشیدی و ناصر گودرزی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

داوودآبادی، محمد ،۸۵ ، مقاله مدیریت و ارتباطات سازمانی، پایگاه دانش مدیریت

رابینز،اس . پـ . (۱۳۸۷ ) . مبانی رفتار سازمانی، ترجمه پارسانیان . ع و اعرابی ، م . تهران : انتشارات صفار .

زارعی متین،حسن. طاهری، فاطمه.سیار،ابوالقاسم.(۱۳۹۰). سکوت سازمانی: مفاهیم،علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال ۶، شماره ۲۱٫صص ۱۰۴-۷۷

Henriksen, K. Dayton, E. (2006). “Organizational Silence and Hidden Threats to Patient Safety”, HSR: Health Services Research 41(4):1539-1554.

Morrison, E.W. and Milliken, F. J. (2000). “Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in a Pluralistic World”, Academy of Management Review 25(4):706-725.

Nikmaram S, Gharibi Yamchi H, Shojaii S, Ahmadi Zahrani M and Alvani SM.,(2012). Study on Relationship Between Organizational Silence and Commitment in Iran. World Applied Sciences Journal 17(10): 1271-1277.

مقدمه

دردوران معاصرکمترکسی یافت می شودکه درباره لزوم وضرورت وجود نظام ارتباطات سازمانی بحث ننماید.رشدوگسترش وتحولات دانش مدیریت به صورت عام وحوزه مدیریت منابع انسانی به صورت خاص،وجودسیستم ارتباطات رادرسازمان بدیهی واجتناب ناپذیرنموده است.به گونه ای که عدم وجود آن به عنوان یکی از علائم بیماری سازمانی مطرح می گردد.

ارتباطات درتمامی فرایندها وامورسازمانی جریان دارد وهمچون خونی دررگهای سازمان است که اگربه درستی جریان یابدموجب بهبودوسلامت فرآیندهای سازمانی شده ودرصورتی که به صورت نامناسب جریان یابدموجب تعارض،ایجادشایعه،شیفتگی تخصصی افراطی بین افراد و واحدها و…… می گردد.ارتباطات داخلی سازمان،عامل اساسی پیونددهنده ای است که امکان ایجاد هماهنگی میان افرادودرنتیجه بروزرفتارسازمانی رافراهم می آورد.  تغییراتی که امروزه ساززمانهاباآن مواجه هستندوهمچنین تغییرات ایجادشده دراشکال سازمانی،باعث شده است که نقش ارتباطات داخلی به عنوان عامل شناسایی وانعکاس این تغییرات،به طورروزافزونی افزایش یابد.(سینگنر[۱]،۱۹۹۰:۴۷۹)

بانگاهی دقیق به گستره مدیریت ،به راحتی می توان حضورموثرارتباطات رادرتمامی ابعاد آن مشاهده کردوبه جرات می توان گفت که مدیریت فن برقراری ارتباطات است.مدیریت درانجام کلیه وظایف خوداعم ازبرنامه ریزی،سازماندهی،هماهنگی ورهبری،خودرادرارتباط بادیگران خواهند یافت.تصمیمات مدیریتی وسیاستهای سازمانی به خودی خود موثر نخواهند بودمگراینکه توسط اشخاصی که مسوول تصویب آن هستند درک گردد.درک فرایندهای ارتباط سازمانی مستلزم بررسی نظریه ها وتحقیقات زیادی است که درهشتادسال گذشته دررشته ارتباطات،مدیریت، روانشناسی صنعتی ،جامعه شناسی وانسان شناسی ارائه شده است.

ارتباطات مقوله ای است اجتماعی وخمیرمایه اجتماعی بودن بین آنها ارتباط بین آنهاست.دربررسی بحث ارتباطات وزمینه تاریخی آن بایستی گفت اززمانی که انسانها تصمیم گرفتند که درکناریکدیگرزندگی کنند،نیازبه برقراری ارتباط مطرح وبه وجود آمد.امروزه انسانها تقریبا”همه فعالیتهای خودرابه نوعی درارتباط بایکدیگرانجام می دهندوزندگی بشربه یک شبکه ارتباطی وسیع شباهت دارد.آنگاه که پدری برگونه فرزندش بوسه می زند،کودکی به مادرش لبخند می زند،دانش آموزی برای پاسخ به آموزگارخوددستش رابلند می کند،مشتری برچسب قیمتها رانگاه می کند،هرکدام ازاینها نوعی برقراری ارتباط است که آدمیان درزندگی روزمره باآن درارتباطند(رضائیان،۱۳۸۲: ۲۱۸)

تا چند دهه گذشته سازمانها به عنوان ابزارهایی برای ایجاد هماهنگی بین افراد و کنترل افراد در راستای دستیابی به اهداف بودند ولی امروزه سازمانها با نگرش وسیع‌تر درنظرگرفته می‌شوند و به مفاهیمی چون فرهنگ و ارتباطات سازمانی توجه ویژه ای می‌شود. تقریبا در دو دهه گذشته بسیاری از دانشمندان و محققان مدیریت به بررسی نقش فرهنگ و ارتباطات در عملکرد سازمانها پرداخته و تحقیقات و مطالعات فراوانی نیز در این زمینه انجام گرفته است. ارتباطات سازمانی یک موضوع پیچیده و نقش آن در عملکرد سازمان بسیار حائز اهمیت است. توجه به فرهنگ و ارتباطات سازمانی منحصر به مراکز علمی نیست، بلکه سازمانهای تجاری و تولیدی نیز از آن بعنوان کلید موفقیت یاد نموده‌اند.(رابینز[۲]،۱۹۹۱: ۳۱۵)

ارتباط برای هماهنگی فعالیتهای گروهی، اجرای وظایف رهبری و انجام وظایف مدیریتی لازم است، بنابراین مدیرانی که مدیریت خود را با توجه به مفاهیم ارتباطات سازمانی اعمال نمایند به وضوح از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند گردید. در مدیریت اموری چون ارتباطات انسانی، عوامل موثر بر ارتباطات، گروههای رسمی و غیررسمی، روشهای بهبود ارتباطات و رفع موانع ارتباطی در سازمان حائز اهمیت است.

سکوت سازمانی ، با محدود کردن اثربخشی تصمیم گیری های سازمانی و فرایندهای تغییر در ارتباط است . مشکلی که هم اکنون گریبانگیر سازمان ها ست، آن است که بیشتر سازمان ها ازاظهارنظر خیلی کم کارکنان ناراحتند . در چنین شرایطی کیفیت تصمیم گیری و انجام تغییر ، کاهش می یابد.  همچنین سکوت سازما نی به وسیله ممانعت از بازخورد منفی مانع تغییرات و توسعه سازمانی مؤ ثر می شود، از این رو سازمان توانایی بررسی و تصحیح خطاها را ندارد .بنابراین بدون بازخوردهای منفی، خطاها بیشتر شده و حتی شدیدتر می شوند.(میلر[۳],۱۹۷۶)

به دلیل آنکه فعالیت های اصلاحی در زمان ضرورت انجام نمی گیرند پس می توان گفت موضوع سکوت سازمانی و یافتن راه های رفع آن از اهمیت شایانی در مباحث سازمانی معاصر برخو ردار بوده و توجه جدی مدیران سازمان رامی طلبد. به طور کلی هدف این مطالعه بررسی و شناسایی روابط موجود بین ابعاد جو سکوت با سکوت کارکنان و ارتباط آنها با ارتباط داخل سازمانی است. در حالی که سکوت در سازمان ها گسترده شده ، ولی عموما توسط محققان نادیده گرفته می شود. حتی زمانی که سکوت مورد تصدیق قرار گرفته است، اغلب محققان با بی توجهی از کنار آن رد می شوند.(پندروهارلوس[۴]،۲۰۰۱)

موضوع ارتباط در سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است . اولین و مهم ترین قدم در یک مدیریت کارساز، برقرار کردن ارتباطات در سازمان است . یک سازمان خوب و هماهنگ نیازمند برقراری ارتباط خوب می باشد . عمل سازماندهی و مدیریت با برقراری ارتباط مؤثر امکان پذیر می باشد . رهبری کردن یک ارگان بدون وجود ارتباط مطلوب میان اعضا عملی نخواهد بود . به این ترتیب مدیران باید محور اصلی خود را در برقرار کردن ارتباط مؤثر طراحی کنند تا موفق شوند. بدون ارتباطات مؤثر و ارتباط برقرار کردن صحیح انجام وظیفه برای مدیر و سازمان مشکل می شود و امکان پذیر نخواهد بود.برای برخورداری ازیک سازمان سالم داشتن یک ارتباط پویا دربین تمامی اعضای سازمان است.تعامل وارائه اطلاعات سودمند باعث رشد وتعالی سازمان می گردد ونبود ارتباطات فقدان روحیه تعهد ومشارکت رابه دنبال داشته وامکان موفقیت درسازمان راکاهش   می دهد.

۲-۱-ارتباطات

کلمه ارتباطات درزبان انگلیسی communicationاست که این کلمه ازکلمه لاتین commuiseبه معنی مشترک آمده است ودرواقع به نوع روابط متقابل انسان هادرجامعه اطلاق می گردد.(محب علی،۱۳۷۵: ۵۱)

برای اینکه یک اندیشه به واقعیت بپیوندد باید برنامه ای وجود داشته باشد و هنگامی که یک برنامه توسعه می‌یابد باید با افرادی که درگیر اجرای آن هستند ارتباط برقرار شود. در این زمینه ارتباطات وسیله به دست آوردن حاصل کار از دیگران به شمار می‌رود و به عنوان فرآیند انتقال و دریافت اطلاعات تعریف می‌‌شود.(دنیس وهمکاران،۲۰۰۷)

ارتباطات عبارت است از فرایند ارسال اطلاعات از طریق یک شخص به شخص دیگر و درک آن توسط شخص گیرنده یعنی انتقال و سهیم شدن در اندیشه ها و عقاید و واقعیتها به گونه ای که گیرنده، آنها را دریافت و درک کند. به عبارت دیگر ارتباطات فرایندی است که به وسیله آن افراد در صدد بر‌می‌آیند تا در سایه مبادله پیامهای نمادین به مفاهیم مشترک دست یابند.(الوانی،۱۳۶۴: ۱۶۸)

۲-۱-۱-ارتباطات سازمانی

از ترکیب دو واژه ارتباط و سازمان می‌توان به مفهوم جدیدی دست یافت که ارتباط یا ارتباطات سازمانی نام دارد. در ارتباط سازمانی که یکی از انواع ارتباطات انسانی است، چهار ویژگی هدفمندی، ساختارمندی، وظیفه‌مداری و محاط بودن در یک سازمان، در مقایسه با انواع دیگر ارتباط بیشتر مورد توجه است. در رویکردهای گوناگون علم مدیریت در مفهوم ارتباطات سازمانی با توجه به تعریف هر یک از سازمان، تفاوتهای محسوسی دیده می‌شود. برای مثال در مکتب کلاسیک که سازمان به عنوان ماشین در نظر گرفته می‌شود، عناصر ارتباط به این صورت است: ارتباط یک وظیفه است، مسیر ارتباطی به صورت عمودی است، کانال ارتباطی همواره به صورت کتبی و سبک ارتباط به صورت رسمی است.(فرهنگی،۱۳۷۲)

ارتباطات سازمانی را می‌توان با نگرش فرهنگی نیز مورد بررسی قرار داد. در این رویکرد محیط درونی و بیرونی سازمان دارای فرهنگی قوی یا ممتاز و متشکل از عناصری چون ارزش ها، قهرمانان، آداب و رسوم و شبکه فرهنگی در نظر گرفته‌می‌شود. در نگرش فرهنگی به سازمان، توجه به روابط با مشتریان نسبت به ساختار دیوان سالار سازمانی دارای ارزش بیشتری است. در این رویکرد تصویر و هویت سازمانی اهمیت دارد.(هرولدکونتز[۱]۱۳۷۰: ۳۳۵)

[۱] Harold kontez

[۱] singner

[۲] Rabbins

[۳] Miller

[۴] Pinder & Harlos

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت زندگی کاری و رفتارهای ضد بهره ور
  • تحقیق ارتباطات و ارتباطات انسانی و نقش آن در سازمان ها و نظریه های ارتباطات انسانی
  • تحقیق نظریه ها و عوامل موثر بر رضایت شغلی و اهمیت و طبقه بندی فرایند ارتباطات
  • تحقیق رضایت شغلی و نظریه های آن و رویکرد های بهبود کیفیت زندگی کاری و ویژگی های آن
  • تحقیق مفهوم دین و اینترنت و شبکه اجتماعی و ارتباط میان دین و شبکه های اجتماعی و نظریات حوزه علوم ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.