تحقیق استانداردهای ساخت‌وساز و وظایف سازمان‌های متولی بحران و نقش آن‌ها در بحران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استانداردهای ساخت‌وساز و وظایف سازمان‌های متولی بحران و نقش آن‌ها در بحران دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه۶
۱-۲-تعاریف و مفاهیم۷
۱-۲-۱-ارزیابی۷
۱-۲-۲-برنامه‌ریزی۷
۱-۲-۳-بحران۷
۱-۲-۴-انواع بحران۸
۱-۲-۵-انواع بحران به لحاظ منشأ و خاستگاه حادثه۸
۱-۲-۶-سطوح بحران۹
۱-۲-۷-مدیریت بحران۹
۱-۲-۸-تعریف بحران و مدیریت بحران۱۰
۱-۲-۹-اهداف مدیریت بحران۱۳
۱-۲-۱۰-مراحل مدیریت بحران۱۳
۱-۲-۱۱-ویژگیهای مدیریت بحران۱۴
۱-۲-۱۲-سطوح مختلف مدیریت بحران۱۴
۱-۲-۱۳-سازمان‌های متولی بحران۱۵
۱-۲-۱۴-تعریف و تحلیل آسیب‌پذیری۱۵
۱-۲-۱۵-مشخصات زمین۱۵
۱-۲-۱۶-تعریف ساختمان۱۶
۱-۲-۱۷-نوع مصالح۱۶
۱-۲-۱۸-خواص فیزیکی مصالح ساختمانی۱۶
۱-۲-۱۹-تعریف و مفهوم پی۱۷
۱-۲-۲۰-اسکلت ساختمان۱۹
۱-۲-۲۱-تیر و ستون و انواع آن۱۹
۱-۲-۲۲-دیوار۱۹
۱-۲-۲۳-تعریف سقف و انواع آن۲۱
۱-۲-۲۴-سقف در ساختمان‌های فلزی۲۳
۱-۲-۲۵-سقف در ساختمان‌های صنعتی۲۳
۱-۲-۲۶-نما۲۳
۱-۲-۲۷-تعریف و مفهوم پله۲۳
۱-۲-۲۸-درها۲۴
۱-۲-۲۹-ارتفاع و تعداد طبقات۲۵
۱-۲-۳۰-عمر بنا۲۵
۱-۲-۳۱-کیفیت بنا۲۶
۱-۲-۳۲-عرض معابر مجاور۲۶
۱-۲-۳۳-سیستم های گرمایشی۲۶
۱-۲-۳۴-انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی۲۷
۱-۲-۳۵-طبقه‌بندی مصالح۲۸
۲-۱- ۳۶-  ویژگیهای بنا – سازه۲۹
۱-۲-۳۶-انواع ساختمان‌ها۲۹
۱-۲-۳۷-سیستم های مقاوم در برابر نیروهای جانبی ساختمان۳۰
۱-۲-۳۸-انواع ساختمان۳۱
۱-۲-۳۹-تحصیلات۳۴
۱-۳-دیدگاه‌ها و مبانی نظری۳۴
۱-۴-مصالح اسکلت و دیوار۳۴
۱-۴-۱-سقف۳۶
۱-۴-۲-نمای ساختمان۳۷
۱-۴-۳-محدودیت ارتفاع ساختمان و طبقات آن۳۸
۱-۴-۴-وضعیت ارتباطی و دسترسی۳۸
۱-۴-۵-عرض معابر۳۹
۱-۴-۶-عرض معابر مجاور۴۰
۱-۴-۷-۲-۲-  ۸-  درجه محصوریت۴۱
۱-۴-۸-سرانه فضا برای هر نفر۴۱
۱-۴-۹-اصول کلی برای طرح سازه‌های مقاوم در برابر زلزله۴۱
۱-۴-۱۰-دسته‌بندی ساختمان‌ها از نظر ترافیک (ترافیک جمعیت)۴۱
۱-۴-۱۱-گروه‌بندی ساختمان‌ها بر حسب شکل۴۲
۱-۴-۱۲-تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به لحاظ اهمیت۴۳
۱-۴-۱۳-دیدگاه‌ها و الگوهای واکنش در برابر مدیریت بحران۴۴
۱-۴-۱۴-نظریات مکاتب مختلف در رابطه با مدیریت بحران۴۵
۱-۴-۱۵-دیدگاه‌های مدیریت بحران۴۵
۱-۴-۱۶-رویکردهای مدیریت بحران۴۶
۱-۴-۱۷-تجارب برنامه‌ریزی و مدیریت بحران در کشورهای مختلف جهان و ایران۴۷
۱-۵-روش‌ها و تکنیک ها۵۱
۱-۵-۱-معرفی تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)51
۱-۵-۲-روش تحلیل SWOT53
۱-۵-۳-شاخص پراکندگی در اطراف مرکز میانه۵۴
۱-۶-پیشینه پژوهش۵۵
۱-۷-منابع ومآخذ۵۷

 منابع

– هنرفر، لطف‌الله(۱۳۷۶)، تصویری از اصفهان  پیش از اسلام، میراث جاویدان، شماره ۱۹و۲۰٫

– هیئت‌وزیران (۱۳۸۸)،  طرح جامع امداد و نجات کشور، شماره۱۸۵۶۴۵/ ت ۴۰۷۹۲ ک .

– محمدی سوادکوهی، خدیجه (۱۳۹۰)، بررسی وضعیت واحدهای مسکونی شهر ساری به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بحران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

– محمدی، جمال(۱۳۷۸)، تحلیل فضایی(مکان‌یابی) مراکز خدمات شهری (نمونه موردی:مکان‌یابی سیستم های توزیع زنجیره‌ای خرده‌فروشی در شهر اصفهان)، پایان‌نامه دکتری تخصصی، گروه جغرافیا، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

– محمود زاده، امیر، پیراسته، سعید (۱۳۸۸ )، آشنایی با مفاهیم مدیریت بحران، انتشارات علم آفرین.

– معصومی اشکوری، سید حسن، (۱۳۷۰)، اصول و مبانی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، سازمان برنامه و بودجه  استان گیلان.

– معین، محمد (۱۳۶۲)، فرهنگ فارسی،جلد اول. انتشارات امیرکبیر.

– شایسته، محمود رضا، قاسمی، منصور(۱۳۸۳)، اصفهان بهشتی کوچک اما زمینی، انتشارات نقش خورشید، اصفهان.

– شفقی، سیروس(۱۳۸۱)، جغرافیای اصفهان، ویرایش دوم،، چاپ اول، انتشارات دانشگاه اصفهان.

– شکیب، همزه و علی مقدسی موسوی ( ۱۳۸۵ )، مدیریت بحران در پایتخت، مجموعه مقالات دومین سمینار ساخت‌وساز در پایتخت، ۱ تا ۳ خرداد، دانشگاه تهران.

– شکیب، همزه، مقدسی موسوی، علی،(۱۳۸۵)، مدیریت بحران در پایتخت، مجموعه مقالات دومین سمینار ساخت‌وساز در پایتخت، ۱تا ۳خرداد، دانشگاه تهران.

– شهیدی، سعید (۱۳۷۳)، اصول طراحی ساختمان‌های اداری و بانک‌ها، چاپ اول.

– غازی، ایران(۱۳۷۷)، برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، جزوه درس کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

– فرزام شاد، مصطفی (۱۳۸۵)، مبانی نظری معماری در پدافند غیرعامل، مؤسسه انتشاراتی جهان جام جم، تهران.

– دهقان نژاد، فاطمه(۱۳۸۶)، بافت قدیم نصف جهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، چاپ اول، اصفهان.

-Nateghi –A,Fariborz,(2001), Earthquake scenario For the megacity of Tehran,Disaster Prevention & Management,Vol.10,No .2,MCB university . ISSN 0965-3562.

– Nudell,Mayer(1988):The Hand Book for Effective Emergency and crisis Management, Lexington Books, USA.

– Rangelova, F.(2003)“ Earthquake and blast shock loading on masonry veneer structures ”, ۵th Asia-Pacific Conference on Shock & impact loads on Structures, Changsha, Hunan, China, November, 323-327.

– Roberts, Jonathan, (1988), Dicision – Making during international crisis, London: Mac Millan, press LTD.

-Shirley C. Raines ,(2012), Crisis management plan.

-Sipahi Seyhan and Mehpare Timor(2010),The analytic hierarchy Process and analytic network process : an overview of applications, Management Decision, Vol: 48,No:5,pp:775-808.

-Son Yu,C (2002), A GP-AHP method for solving group decisionmaking fuzzy AHP problems,Computer and Operations Research (29), pp: 1969-2001.

-Bertrand,L & Hawarence,S( 1986), The human factor in high fire risk urban residential areas : A pilot study in new or leans Department of commerce, national fire prevention and control administration.

۱-۱- مقدمه

در طلیعه قرن بیست و یکم، جهان شاهد بلایای عظیمی است که حوادث طبیعی و غیرطبیعی به وجود آورده  است (شایان فر،۱۳۹۱: ۴۴ ) . استقرار فلات ایران بر روی پهنه پر حادثه کره زمین،از جمله،کمربند زلزله آلپ هیمالیا، منطقه کوه زایی، برخورداری از اقلیم گرم و خشک، تنوع توپوگرافی و شرایط طبیعی ناهمگون و  همچنین تغییرات و تحولات اجتماعی و اقتصادی پر شتاب دهه‌های اخیر، نظیر شهرنشینی، دگرگونی در ساختار اقتصادی و تکنولوژیک و قرار گرفتن در دوران گذار اقتصادی، در مجموع شرایطی را به وجود آورده است که وقوع انواع بحران‌های محیطی و انسانی اجتناب‌ناپذیر است.

پراکنش شهرها در نقاط آسیب‌پذیر، عدم رعایت قوانین و ضوابط فنی و مهندسی در دهه‌های گذشته،بافت کهنه و فرسوده اغلب شهرها، وجود ساختمان‌ها و ابنیه های کم دوام و وجود جریان‌های سیلابی در برخی شهرها، از جمله معضلات مهمی است که در صورت وقوع بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل، دامنه آن را تشدید نموده و عمق و وسعت فاجعه را مضاعف تر نیز می‌کند(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ۱۳۸۵: ۳).

با توجه به تمرکز زیاد جمعیت، فعالیت‌ها و سرمایه‌ها در شهرها و به ویژه کلان‌شهرها با  وقوع یکی از بحران‌های طبیعی و انسانی و بالأخص بحران‌های طبیعی تلفات جانی و مالی زیادی به بار خواهد آمد( آدم پور، ۱۳۸۷: ۴ ) .

شهر به عنوان یک ارگانیسم زنده دارای عناصر مختلف از جمله طبیعی و انسانی با عملکردهای متفاوت و در ارتباط متقابل باهم است. تا زمانی که این عناصر هر یک در راستای وظایف خود عمل کنند، این اکوسیستم زنده به بقا و پویایی خود ادامه می‌دهد.گاهی بر اثر سیر نظام طبیعی یا دخالت‌های بشر ممکن است عملکرد عناصر مختل شده و از شرایط طبیعی و متعادل خارج شوند و شرایطی ر ا به وجود آورند که ما آ ن ر ا به وقوع حوادث غیرمترقبه اعم از طبیعی و انسانی می‌شناسیم. این حوادث نتیجتاً به ایجاد شرایط بحرانی در منطقه و بروز مشکلات و مختل شدن روند عادی زندگی می‌انجامد(محمود زاده،۱۳۸۵: ۵).

لذا یکی از اساسی‌ترین اقدامات جهت کاهش تلفات ناشی از وقوع بحران‌ها ” مدیریت بحران” است. ساختمان‌های اداری خصوصاً اداراتی که مدیریت، سازمان‌دهی، امور نجات، انبارداری، اسکان و نگهداری آسیب دیدگان را به عهده‌دارند، در اثر آسیب دیدن علاوه براین که خود عملکردشان را به عنوان یک واحد با وظایف تعریف‌شده از دست خواهند داد در واقع نظام مدیریتی شهر نیز آسیب‌دیده و فلج خواهد شد و این خود باعث به تعویق افتادن عملیات عادی‌سازی پس از بحران شده و خسارات را دوچندان خواهد  کرد ( آدم پور، ۱۳۸۷: ۴ ) .

لذا می‌بایست دارای استانداردهای معماری و شهرسازی باشند تا در مواقع بروز خطرات و حوادث غیرمترقبه احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها کاهش یابد.

در این نوشتار ابتدا واژه‌های کلیدی تعریف و مفهوم آن‌ها توضیح داده می‌شود سپس استانداردهای ساخت‌وساز و وظایف سازمان‌های متولی بحران و نقش آن‌ها در بحران اشاره می‌شود در ادامه نیز نظریات و دیدگاه‌های مختلف در رابطه با مدیریت بحران ارائه می‌گردد و در آخر نیز تکنیک ها و روش‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان می‌شوند.

۱-۲- تعاریف و مفاهیم

۱-۲-۱- ارزیابی[۱]

از نظر لغوی واژه ارزیابی به معنی تعیین ارزش چیزی است . به گفته برخی از صاحب‌نظران، ارزیابی با دو واژه ارزشیابی و سنجش مترادف است و نمی‌توان بین این سه واژه تفاوت معنایی و مفهومی قائل شد . عده‌ای نیز این سه واژه را از یکدیگر تفکیک کرده و حیطه کاربرد آن را درجه‌بندی کرده‌اند . به عنوان مثال ابیلی ارزشیابی را جامع تر از ارزیابی می‌داند و حیطه کاربرد آن را وسیع تر از ارزیابی می‌شمارد، درحالی‌که سیف ارزشیابی را جامع تر از سنجش دانسته و سنجش را جزئی از ارزشیابی می‌داند . به نظر کیامنش ارزیابی به منظور ارزیابی عملکرد فراگیر یا فراگیران و ارزشیابی به منظور ارزشیابی برنامه، دوره، درس و یا مؤسسه به کار گرفته می‌شود (evalautoinedu.persianblog.ir/post/1) . عمل یافتن ارزش و بهای هر چیز، سنجش و بررسی حدود هر چیز و برآورد کردن ارزش آن (معین،۱۳۶۲: ۱۹۹). ارزیابی عمل یافتن ارزش هر چیز (دهخدا، ۱۳۲۸: ۱۸۱۴).کرونباخ «ارزیابی» را عبارت از: «گردآوری و استفاده از اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های آموزشی» می‌داند. دکتر ماروین الکین در تعریف «ارزیابی» می‌نویسد: ارزیابی «فرا گرد تشخیص حیطه‌های تصمیم‌گیری مورد نظر و انتخاب نوع اطلاعات متناسب برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب گزینه‌های تصمیم‌گیری» است (بولا،۱۳۶۲: ۹و۸).

۱-۲-۲-    برنامه‌ریزی[۲]

فرایند ذهنی و عملی مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌های سنجیده‌ای است که بر اساس قیودات کمی،کیفی، زمانی و مکانی شیوه دخالت انسان را در موضوعی مشخص بیان می‌کند( رهنمایی و شاه حسینی، ۱۳۸۶: ۶). کوششی در جهت انتخاب بهترین برنامه‌ها در جهت رسیدن به هدف‌های مشخص است(شیعه، ۱۳۸۶: ۸۶).فرایند انتخاب راهبردی، کسب توانایی، پیش‌بینی آینده و انطباق با امور پیش‌بینی‌نشده است (Friend & Jessop,1969:7 ).

یک جریان آگاهانه که به منظور دستیابی به اهداف معین و مشخص، انجام یک سلسله اقدامات و فعالیت‌های مرتبط به یکدیگر را در آینده پیش‌بینی می‌کند(معصومی اشکوری، ۱۳۷۰: ۴۶).

برنامه‌ریزی فرایندی است آینده‌نگر که به شدت تأثیرپذیر از گذشته و حال است، برنامه‌ریزی دانش‌های عملی و تکنولوژیک را با فعالیت‌های ساخت اجتماعی مرتبط می‌سازد(Friedman,1987:61).

۱-۲-۳-بحران[۳]

بحران از ریشه یونانی krisis به معنی تصمیم عاجل می‌آید( Larousse,2003: 386).

یک تغییراست که ممکن است ناگهانی واقع شود و منجر به مشکلات اضطراری شود.به هر حال بحران‌ها رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی هستند (Efficiency unit vision and mission, 2009:1).

بحران موقعیتی است که افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها با آن مواجه گشته و با استفاده از رویه‌های مورد عمل معمول قادر به مقابله با آن نیستند. بروز استرس فراوان ناشی از تغییرات ناگهانی، در ذرات چنین موقعیت‌هایی نهفته است( Booth,1993: 86).

حوادثی که در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می‌آید و خساراتی را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می‌کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری و فوق‌العاده دارد، بحران نامیده می‌شود(شکیب و مقدسی، ۱۳۸۵: ۵۲). بحران، دورۀ بی‌ثبات به خصوص دوره‌ای با مشکلات و خطرات شدید است(استاد سرائی، ۱۳۸۵: ۷).

۱Evaluation

[۲] planning

[۳] Crisis

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.