تحقیق استعاره وکاربرد آن در غزلهای عراقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استعاره وکاربرد آن در غزلهای عراقی دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۶
مقدمه    ۶
۱) نگاهی به زندگی شیخ فخرالدّین عراقی    ۷
الف- تولّد و کودکی    ۷
ب- جوانی    ۹
ج- استادان و مسافرت ها    ۱۱
د- مذهب عراقی    ۱۳
ه –  عرفان عراقی    ۱۴
و – جایگاه و منزلت عراقی درکاروان ادب پارسی    ۱۵
ز- وفات عراقی    ۱۵
ح- آثار عراقی    ۱۶
تأثیر پذیری عراقی از دیگر شاعران    ۱۶
الف- سوانح العشاق غزالی:    ۱۷
ب- حدیقهی سنایی:    ۱۷
ج- تأثیر عطار بر عراقی :    ۱۷
تأثیرگذاری عراقی بر دیگر شاعران    ۱۸
الف- تضمین و اقتباسهای لفظی:    ۱۸
ب)همانندی در وزن و قافیه و ردیف    ۱۹
ج) اقتباس ها    ۱۹
سبک ادبی عراقی    ۲۰
دستورمندی زبان عراقی    ۲۰
شیوهی واژهگزینی عراقی و بسامد واژههای پرکابرد در ساختار زبان او    ۲۱
قافیه و ردیفهای فعلی و نقش آنها در روانی زبان عراقی    ۲۲
تراکم فعل در زبان عراقی    ۲۲
نقش برخی عناصر موسیقی افزای در آثار عراقی    ۲۳
فصل دوم :استعاره وکاربرد آن در غزلهای عراقی    ۲۸
تعریف استعاره    ۲۸
ارکان استعاره    ۳۰
علاقه و قرینه در استعاره    ۳۰
انواع استعاره    ۳۱
۱-استعارهی مصرّحه    ۳۱
۱-۱-استعارهی مصرّحه مطلقه    ۳۱
۱-۲-استعارهی مصرّحهی مجرّده:    ۳۲
۱-۳-استعارهی مصرّحهی مرشّحه    ۳۳
۲-استعارهی مکنیّه یا بالکنایه:    ۳۳
هدف از استعاره    ۳۴
پیشینه مطالعات استعاره در غرب    ۳۴
مختصری درباره مکاتب ادبی- فلسفی غرب    ۳۴
ارسطو و استعاره    ۳۵
دیدگاه رمانتیک ها درباره ی استعاره    ۳۷
مطالعات زبانشناختی استعاره    ۳۹
استعارهی زنده، استعارهی مرده    ۳۹
استعارهی مصرّحه در غزلیّات عراقی    ۴۰
این و آن به عنوان قرینه    ۴۵
نمونههایی دیگر از استعارههای مصرحه    ۴۷
استعارهی مکنیه درشعر عراقی    ۵۰
تشخیص در شعر عراقی    ۵۳
استعاره در فعل (تبعیه)    ۵۹
استعاره تهکیمه    ۶۱
وجه شبه(جامع)    ۶۱
نمونه هایی از استعاره با جامع حسی و طرفین تشبیه حسی به حسی:    ۶۲
نمونه هایی از استعاره با جامع عقلی و طرفین عقلی به حسی یا حسی به عقلی:    ۶۳
اهمیت زیبایی شناختی استعاره    ۶۴
نتیجهگیری    ۶۷
فهرست منابع و مآخذ    ۶۹

منابع

ساسانی ، فرهاد ، (۱۳۸۳) . استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی ، تهران.

کریمی ، احمد،(۱۳۹۰). « تحلیل اشعار سید حسن حسینی از منظر صور خیال» ، مجله ی فنون ادبی، شماره ی ۲ ، پاییز و زمستان، صص ۱۱۶-۹۳،  اصفهان.

عراقی، فخرالدین،(۱۳۳۵) . کلیات ، با مقدمه و تصحیح سعید نفیسی، تهران:انتشارات سنایی.

ـــــــــــــــ(۱۳۸۶) . کلیات ، به کوشش زهرا کشاورز باقری ، تهران: بهزاد.

ــــــــــــــ(۱۳۸۸) . کلیات، به کوشش محسن پویان، قزوین: سایه گستر.

علوی مقدم، محمد و رضا اشرف زاده،(۱۳۸۲) . معانی و بیان ، تهران: سمت.

آهنی ، غلامحسین ، (۱۳۶۰) . معانی و بیان ، چاپ دوم، تهران : بنیاد قرآن.

اکرمی ، محمدرضا ، (۱۳۹۰) . تحلیل استعاره در غزل های بیدل دهلوی ، تهران : نشر مرکز.

سجادی ، سید جعفر، (۱۳۶۲). فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی ، تهران: کتابخانه ی طهوری.

سید حسینی، رضا،(۱۳۸۴). مکتبهای ادبی ،تهران : نگاه.

شفیعی کدکنی، محمدرضا،( ۱۳۸۷). صور خیال در شعر فارسی، تهران: انتشارات آگاه.

شمیسا، سیروس،( ۱۳۸۷). بیان ، تهران : میترا.

صفا ، ذبیح الله ، (۱۳۶۹). تاریخ ادبیات در ایران ، تهران: فردوسی .

رخشنده مند، علی سینا،(۱۳۹۰) . «نقد استعاره ی تمثیلیه»، مجله ی فنون ادبی، شماره ی ۲ ، پاییز و زمستان، صص ۱۳۸-۱۱۷، اصفهان.

سلاجقه ، پروین،(۱۳۷۹).« ایماژ، استعاره و نماد» ، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره ۳۷، تهران.

 فصل اول:مقدمه

 مقدمه

«صور خیال» یا به اصطلاح اروپایی­ها «ایماژ» جزء لاینفکّ شعر قلمداد شده است. تقریباً در همه­ی تعاریفی که درباره­ی شعر از گذشته تاکنون ارائه شده، ماده­ی اصلی و جوهر اصلی شعر را «صورت خیال» دانسته­ اند.بنابراین اگر بتوانیم خیال و اندیشه­های شاعری را به درستی، نمایش دهیم زیبایی­های اثر اورا نمایان کرده­ایم.

فخرالدّین عراقی از شاعران بنامِ عارف­ مسلکی است که زبانی بسیار روان و شیوا دارد و از تخیّلی بسیار قوی برخوردار بوده است؛ اشعار پرسوز و پرازشوق او در شعر عرفانی، بابی تازه گشود و غزل­ها و حتی ترکیبات و ترجیعات و قصاید او با معانی بلند عرفانی و احساسات و عواطف گرم، همراه است. وی بسیاری از تعبیرات و کنایات و رمزهای معمول بین عرفا و متصوفه را در شعر خود جای داده است.

جهان ­بینی عرفانی، اقتضا می­کند که برای بیان معنای باطنی و درونی، از اشیاء محسوس، به صورت رمز و استعاره استفاده شود؛ شاعر و نویسنده­ی عارف با استفاده از رمزها و سمبل­ها، تصویرهایی را می آفریند که بر باطن و معنای درونی آنها دلالت دارد و در حقیقت شاعر و نویسنده­ی عارف، به دنبال آن حقیقت درونی است و لفظ چون کسوتی است که بر اندام معانی جلوه­ گری می­کند.

«هنر و زیبایی، درست تقلید کردن و محاکات است، منظور این است که هنرمند باید اشیا را آن طور که بوده و هست یا آن طور که می گوید یا فکر می کند یا آن طور که می بایستی باشد نمایش دهد ؛ از این دیدگاه شعر نوعی هنر محسوب می شود زیرا شاعر همانند نقاشی است که تصویر می آفریند؛ اما این تصویر، اثر ذهنی یا شباهت قابل رویتی است که به وسیله‌ی کلمه، عبارت یا جمله ی نویسنده یا شاعر ساخته می شود تا تجربه حسی به ذهن خواننده یا شنونده منتقل گردد.» (کریمی،۱۳۹۰: ۹۴)

در بلاغت قدیم، صورخیال را در حوزه­ی تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز بررسی می­کرده­اند؛ امّا در آثار جدیدی که در این حوزه نوشته شده، شمار  و حوزه­ی آن­ها بسی فراتر از این چهار محور است.

شاعران بزرگ از امکانات بیانی و بلاغی برای القای معانی خود سود می­جویند.توانایی عراقی، در بهره­گیری از عناصر زیبایی­ساز کلام، نشان از اطلاعات بسیار او در زمینه­ی شعر و شاعری دارد؛ به­طوری که در بعضی مواقع اگر خواننده­ای با صور خیالی از قبیل استعاره و نماد آشنا نباشد درک بعضی از اشعار او برای وی دشوار خواهد بود.در سبک عراقی، بیان اندیشه به ویژهاندیشه­های عرفانی، نقش مهمی دارد و تصویر در درجه­ی دوم اهمیّت قرار دارد. برای عراقی نیز هم­چون دیگر شاعران عارفِ سبک عراقی، استعاره و نماد دستاویزی است برای بیان شاعرانه­ی اندیشه.

عراقی ۳۱۲ غزل دارد که از جمله غزل­های شیوای زبان پارسی به شمار می­آید و در این نوشتار قصد بر آن است که غزلیّات عراقی از نظر میزان و چگونگی به­کار رفتن استعاره ، بررسی گردد .

۱) نگاهی به زندگی شیخ فخرالدّین عراقی

الف- تولّد و کودکی

عراقی از شاعران بنام و از پیشگامان غزل­سرایی عرفانی است. در تاریخ ادبیات صفا درمورد نام و نسب او آمده­است:« شیخ فخرالدّین ابراهیم بن بزرجمهر بن عبدالغفار همدانی فراهانی معروف به عراقی، از مشایخ بزرگ و از شاعران و عارفان بلندمرتبه­ی ایران در قرن هفتم هجری است.» (صفا، ۱۳۶۹: ۵۶۳)

در مورد نام ونسب ومولد او، اتفاق نظر وجود دارد؛« حمدالله مستوفی نام و نسب او را «فخرالدین ابراهیم بن بوذرجمهر بن عبدالغفار الجوالقی » ونویسنده­ی مقدمه­ی دیوان او، یعنی یکی از مریدان قریب العهد وی، «فخرالمله والدین ابراهیم ابن بزرجمهر المشتهر بعراقی » نوشته­اند. فصیح خوافی در ذیل حوادث ۶۸۶ هجری « شیخ فخرالمله والدین عراقی الشاعر الهمدانی الفراهانی» آورده است. (همان:۵۶۹)

زادگاه او را حمدالله مستوفی و نیز نویسنده­ی مقدمه­ی دیوانش، کمجان، نوشته­اند؛ این شهر، امروزه ،کمیجان، نام دارد ومرکز شهرستان کمیجان دراستان مرکزی است و جمعیتی بالغ بر سی و نه هزار نفر دارد. خود عراقی نیز در آثار و اشعارش، به زادگاه خود، اشاره کرده است؛ از جمله، در قصیده­ای در مدح شیخ حمیدالدین احمد الواعظ، می­گوید:

آخر ای جان، غریب شهر توام خود نپرسی غریـب حیران را
جز عراقی که نیـست امیدش تا ببیند وصال کمجان را

(عراقی،۱۳۳۵: ۶۷)

همچنین

یا رب این بوی چنین خوش زگلستان آید یا زباغ ارم و  روضه­ی رضوان آید؟
یاصبا بوی سر زلف نگاری آوردآید؟ یا خود این بوی ز خاک خوش کمجان

(عراقی،۱۳۳۵: ۷۸)

« اما وجه انتسابش به «جوالقی» که حمدالله ذکر کرده، دانسته نشده است … و بعید نیست که این نسبت «جوالقی» مربوط به همان عبدالغفار باشد که حمدالله، نسبت جوالقی را بعد از نام او آورده است.» (صفا ، ۱۳۶۹: ۵۶۹)

خاندان عراقی، خاندانی دانشمند بوده­اند. در مقدمه­ی دیوانش عنوان شده « آبا واجداد او جدّاً فوق جدٍّ علما و افاضل بوده­اند.»و ابراهیم، در این خانواده، در سال ۶۱۰ هجری، به دنیا آمده است. نویسنده­ی مقدمه­ی دیوانش، وفات او را به سال ۶۸۸ هجری قمری، دانسته است و سنّ او را در آن سال، ۷۸ سال، نوشته است؛ بدین­ترتیب، ولادت اوباید در سال ۶۱۰ هجری اتفاق افتاده ­باشد.

بدیع الزمان فروزانفر، مؤلف کتاب تاریخ ادبیّات ایران، سال تولّد وی را ۶۰۰ هجری قمری، دانسته است. (فروزانفر،۱۳۷۲: ۳۹۰)

عراقی، در کمیجان، متولد شد و دوران کودکی را در همان­جا گذراند. در مقدمه­ی دیوانش  درباره­ی رویداد تولد او چنین آورده­اند: « و در آن مدت که از کتم عدم به صحرای رحم مادر آمد قرب یک ماه پیش­تر پدرش در واقعه چنان دید که امیرالمؤمنین، علی ابن ابی طالب، علیه السلام، با جمعی از ابرار در باغی، مجتمع بودند و او آن­جا ایستاده بود؛ شخصی بیامد و طفلی بیاورد و در نظر امیرالمؤمنین، بر زمین نهاد. امیرالمؤمنین، آن طفل را برداشت و او را پیش خود خواند و در کنار او نهاد و فرمود: « بستان عراقی ما را و نیکو محافظت نمای که جهانگیر خواهد بودن» از خرّمی که به وی رسید، از خواب درآمد. گفت: که چون عراقی، در وجود آمد در چهره ی او نظر کردم صورت همان طفل دیدم که امیرالمؤمنین به من داده بود.»

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • پیشینه تحقیق یادگیری و استعاره و آموزش و دیدگاه های مرتبط با آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.