تحقیق استفاده از حشره‌کش‌های گیاهی و تاثیر آن روی آفات مختلف

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استفاده از حشره‌کش‌های گیاهی و تاثیر آن روی آفات مختلف دارای ۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- خسارت آفات انباری    ۶
۱-۳- روشهای کنترل آفات انباری    ۶
۱-۳-۱- امواج کوتاه الکترومغناطیسی    ۶
۱-۳-۲- انرژی تابشی خورشید    ۶
۱-۳-۳- خشک کردن    ۶
۱-۳-۴- گرما    ۷
۱-۳-۵- سرما    ۷
۱-۳-۶-کنترل شیمیایی    ۷
۱-۴- تاریخچه استفاده از سموم گیاهی    ۸
۱-۵- میزان استفاده از حشره‌کش‌های گیاهی در دنیای امروز    ۹
۱-۶- محدودیتهای استفاده از حشره کشهای با منشاء گیاهی:    ۱۰
۱-۶-۱- مشکل تامین منابع گیاهی مورد نیاز و کم دوام بودن در محیط    ۱۰
۱-۶-۲- مشکل استاندارد کردن عصاره‌های گیاهی استخراج شده    ۱۰
۱-۶-۳- مشکلات ثبت حشره‌کش‌های گیاهی    ۱۰
۱-۷- نقش حشره‌کش‌های گیاهی در آینده    ۱۱
۱-۸- مطالعات انجام شده برای بررسی تاثیر عصارهها روی آفات مختلف    ۱۱
۱-۹-معرفی گیاهان    ۱۶
۱-۹-۱- مریم گلی (Lamiaceae) Salvia officinalis L.    ۱۶
۱-۹-۲- بادرنجبویه؛ وارنگ بو (Lamiaceae)  Melissa officinalis L.    ۱۷
۱-۹-۳- همیشه بهارکوهی(Astraceae) Calendula officinalis L.    ۱۷
۱-۹-۴- بابونه رومی (Astraceae) Chamaemelum nobile L.    ۱۸
۱-۹-۵- افسنطین (Astraceae).Artemisia absinthium L    ۱۸
۱-۹-۶- گردو ایرانی (Juglanceae).Juglans regia L    ۱۹
منابع و ماخذ    ۲۰

منابع

حسینی نوه احمد آبادیان، وحید، ۱۳۷۹، بررسی اثر فیزیولوژیک شبه هورمون جوانی پایروپروکسیفن روی دو گونه آفت­انباری (شب­پره هندی و شب­پره آرد). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حشره­شناسی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، ۹۹ صفحه.

ناظمى رفیع، جواد، محرمى پور، سعید و مروتى، محمد،b 1381، خاصیت حشره­کشى عصاره­هاى اتانولى خرزهره، Nerium oleander، اسطوخودوس، offcinalis Lavandula و عصاره متانولى صمغ آنغوزه Ferula assafoetida، علیه شب­پره آرد Ephestia kuehniella. خلاصه مقالات یانزدهمین کنگره گیاهپزشکى ایران، ص ۱۴۰٫

ناظمى رفیع، جواد، محرمى پور، سعید و طالبى، علی، a1383، تأثیر عصاره­های خر­زهره، Nerium oleander، اسطوخودس،offcinalis  Lavandula و آنغوزه  Ferula assafoetida روی لارو شب­پره آرد، Ephestia kuehniella، شانزدهمین کنگره گیاهپزشکى ایران، ص ۲۲۵٫

ناظمى رفیع، جواد، محرمى پور، سعید، طالبى، علی، b 1383، تأثیر عصاره الکلى آنغوزه Ferula assafoetida بر روى شاخص­هاى تغذیه­اى لارو سن دوم شب­پره آرد،Ephestia kuehniella، شانزدهمین کنگره گیاهپزشکى ایران، ص۲۳۳٫

رفیعی کرهرودی، زهرا، ۱۳۸۹، بررسی تاثیرحشره­کشی اسانس و عصاره چندین گونه گیاه دارویی روی برخی ویژگی­های زیستی Plodia interpunctella (Hubner) (Lepidoptera: Pyralidae)، رساله دکتری رشته حشره­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ۱۶۶ صفحه.

نگهبان، محمد، محرمی پور، سعید، ۱۳۸۵، اثر دور­کنند­گی و دوام اسانسArtemisia sieberi روی سه گونه آفت­انباری، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد ۲۲، شماره ۴، صص ۲۹۳-۳۰۲٫

ولاگ،ژان، استودلا، ژیری، ۱۳۷۰، گیاهان دارویی،ترجمه­ی سعید زمان، انتشارات ققنوس، ۳۶۷ صفحه.

Rodrigues Macedo, M.L., Freire, M., Mello, C., Novello, C., Marangoni, S., Matos, G.G. 2002. Effect of trypsin inhibitor of Dimorphandra mollis seeds on the development of Callosobruchus maculates. Plants Physiology and Biochemistry, 40: 891-898.

Rodrigus Macedo, M.L., Freire, Coelho. L. Insecticidal action of Bauhinia monadra leaf lactin (BMOLL) against Anagasta kuehniella, Zabrotes subfasciatus and Callosobruchus maculates. Comparative Biochemistry and Physiology, 146:486-498.

Kabaru, J. M., Gichia, L. 2001. Insecticidal activity of extracts derived from different parts of the Mangrove tree Rhizophora mucronata (Rhizophoraceae) Lam. Against three arthropods. African Journal of Science and Technology, 2: 44-49.

Kéïta, S. M., Vincent, C., Schmidt,J. P. and Arnason, J. T.  Insecticidal effects of Thuja occidentalis (Cupressaceae) essential oil on Callosobruchus maculatus )Coleoptera: Bruchidae(. Canadian Journal of Plant Science, 81: 173-177.

Liu, Z. L., Ho, H.L. Bioactivity of the essential oil extracted from Evodiarut aecarpa Hook F. et Thomas against the grain storage insects, Sitophilus zeamais Motsch. And Tribolium castaneum (Herbst). Journal of Stored Products Research, 35: 317:328.

۱-۱- مقدمه

بیش از ۶۰۰ گونه آفت از سخت بالپوشان، ۷۰۰ گونه از بالپولکداران و ۳۵۵ گونه از کنه­ها به محصولات انباری خسارت ‏زده و‏ باعث کاهش‏ کیفیت ‏و‏ کمیت‏ آنها ‏می­‏شوند.‏ بعلاوه‏ وجود‏‏ بقایای حشرات در محصولات غذایی انبار شده باعث کاهش کیفیت آنها می­‏شود (راجندران و اسریران جینی[۱]، ۲۰۰۸).

حمله آفات انباری و کم توجهی به اصول نگهداری فرآورده­‌های کشاورزی گاهی زیان­های کیفی بسیار مهمی را به دنبال می­آورد که سبب تغییر ترکیب شیمیایی، رنگ و مزه محصول شده و ارزش تجاری و مرغوبیت آن را به شدت کاهش می­دهد. زیان­های کیفی گاهی بصورت از بین رفتن ویتامین­ها و دیگر عناصر اصلی محصول بروز می­کند. آفات انباری علاوه بر زیان­های کمی و کیفی، بهداشت مصرف کنندگان را نیز به مخاطره می­اندازند و گاهی مشکلات بهداشتی قابل توجهی را نیز در مصرف‌­کنندگان، اعم از انسان، دام و طیور اختلالات گوارشی شدیدی ایجاد می­کند (فاطمی زاده، ۱۳۸۲).

کنترل صحیح آفات در انبار­ها یکی از مهمترین عوامل حفاظت مواد غذایی تأمین کننده عناصر غذایی مهم و مورد نیاز بدن از جمله حبوبات و غلات است. آفات انباری یکی از معضلات مهم در انبار­داری این محصولات هستند که پس از برداشت تا زمان مصرف در انبار نگهداری می­شوند. علت عمده خسارت بالای این دسته آفات قدرت تکثیر بالا، همه­جازی بودن و چند­خواری آن­ها است تا جایی که در انبار­هایی با شرایط سنتی میزان خسارت تا ۸۰ درصد گزارش شده است. در اکثر سیستم­های انبار­داری استفاده از سموم تنفسی اقتصادی­ترین روش مدیریت آفات انباری است. روش تدخین مطلوب باید هیچ باقیمانده خطرناک برای انسان نداشته باشد همچنین روی کیفیت و طعم ماده غذایی یا مراحل فرآوری محصول تاثیر سوء نداشته باشد. همچنین مواد تدخینی باید از نظر بیولوژیکی فعال بوده و یا توسط دانه­ها جذب و قابلیت اشتعال یا تجمع نداشته باشند (لی و همکاران[۲] ۲۰۰۱).

پس از آنکه متیل بروماید عامل تخریبی لایه ازون شناخته شد ، استفاده از فسفین رواج بیشتری یافت و عدم توجه به استاندارد­های تدخین باعث بروز مقاومت­های بیشتری در آفات نسبت به فسفین گردید به طوری که در ۴۵ کشور جهان گزارشاتی از مقاومت آفات انباری در برابر سم فسفین منتشر شده است. از این رو جستجو برای یافت جایگزین مناسب برای سموم فوق اجتناب­ناپذیر است (فیلد[۳]، ۱۹۹۸).

اسانس­ها و عصاره­های گیاهی یکی از جایگزین­های مناسب برای ترکیبات شیمیایی مصنوعی تلقی می­شوند که کمترین خطر را برای انسان و محیط زیست دارند. اما هنوز ترکیبی که جایگزین مناسبی برای متیل بروماید بوده و دامنه تاثیر وسیع داشته و ارزان قیمت بوده و قابلیت استفاده در سطوح گسترده را داشته باشد پیدا نشده است (راجندران[۴]، ۲۰۰۱).

ترکیبات با منشاء گیاهی می­توانند به عنوان جایگزین مناسب ترکیبات شیمیایی، به ویژه در کشور­های در حال توسعه، مصرف شوند (ناوارو و همکاران[۵]، ۲۰۰۱).

تحقیقات روی مشتقات گیاهی برای کنترل بند­پایان آفت ادامه دارد با این وجود هنوز تعداد حشره­کش­های گیاهی مورد استفاده در کشاورزی صنعتی بسیار محدود است. پیرتروم و نیم از حشره­کش­های با منشاء گیاهی هستند که به صورت تجاری تولید و مصرف می­شوند. برخی از مواد گیاهی دیگر نیز به عنوان دور­کننده حشرات و ضد­تغذیه مورد بررسی قرار گرفته­اند ولی به جز چند دور­کننده طبیعی پشه­ها، موفقیت­های کمی در تجاری کردن مواد گیاهی دور­کننده حشرات وجود دارد. از نظر مدیریت آفات کشاورزی بویژه در تولید محصولات غذایی ارگانیک، حشره­کش­های گیاهی در کشور­های پیشرفته رایج شده­اند. با این وجود، این ترکیبات می­توانند نقش مهم­تری در تولید و حفاظت بعد از برداشت محصولات غذایی در کشور­های در حال توسعه هم داشته باشند (ایسمان[۶]، ۲۰۰۰).

این مسأله و مسائل نظیر آن سبب شده تا انسان به کاربرد سموم حشره­کش جدید اقدام نماید. با توجه به اینکه بیشتر ترکیبات گیاهی که به عنوان حشره ­کش­های تجاری معرفی شده­اند به صورت عصاره از گیاهان استخراج شده اند.

۱-۲- خسارت آفات انباری

طبق گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (فائو) آفات انباری سالیانه در حدود ۱۰ درصد محصول غلات برداشت شده را در انبار منهدم می­کنند. مقدار این خسارت در بعضی از نقاط جهان و روی بخشی از محصولات کشاورزی تا ۵۰ درصد محصول هم می­رسد. در برخی موارد خسارت بعضی از سوسک­های حبوبات در مدت ۳ تا ۵ ماه نگهداری حبوبات در انبار به ۱۰۰ درصد محصول نیز رسیده است (کیتا و همکاران[۷]، ۲۰۰۱). از طرف دیگر آفات انباری باعث کاهش کیفیت محصول، کاهش بازار­ پسندی و قدرت جوانه­زنی آن نیز می­شوند (لاله و عبدالرحمن[۸]، ۱۹۹۹). در میان آفات انباری بیشترین خسارت را سخت بالپو­شان و پروانه­ها وارد می­سازند (رس[۹]، ۲۰۰۴).

۱-۳- روش­های کنترل آفات انباری

برای کنترل آفات انباری از روش­های زیر استفاده می­شود.

۱-۳-۱- امواج کوتاه الکترومغناطیسی

یکی از روش های فیزیکی در کنترل آفات انباری استفاده از امواج کوتاه الکترومغناطیسی می­باشد که امواج کوتاه با فرکانس زیاد در گندم­های آلوده به شپشه­ی گندم حرارتی را در حدود ۷۶ تا ۸۵ درجه­ی سانتیگراد ایجاد می­کند که برای حشرات مذکور کشنده می­باشد (حسینی نوه، ۱۳۷۹).

۱-۳-۲- انرژی تابشی خورشید

این روش که در آفریقا مرسوم است بیشتر بر علیه آفات لوبیا مورد استفاده قرار می­گیرد. در این روش دانه­ها ی حبوبات روی کاغذ­های سیاه رنگ پهن شده و به مدت هفت ساعت در معرض تابش نور آفتاب قرار داده می شود. این کار هر ۳ تا ۴ هفته یکبار تکرار می­شود. این روش از هجوم آفات انباری به لوبیا جلوگیری می­کند و در طی ۲۴ هفته جمعیت آفت را در حدود ۹۹ درصد پائین می­آورد (هولینگ ورس و همکاران[۱۰]، ۲۰۰۲).

۱-۳-۳- خشک کردن

در روش خشک کردن محصولات از گرما استفاده می­گردد. این روش بیشتر در مورد محصولات آردی و دانه­های غلات به کار می­رود. در این روش آب محصولات تبخیر شده و روی مراحل مختلف آفت تأثیر می­گذارد. در روش خشک کردن، دما نباید از ۸۵ درجه سانتی­گراد بیشتر باشد تا تأثیری روی جوانه­زنی بذور نداشته باشد (گاننون[۱۱]،۲۰۰۲).

۱-۳-۴- گرما

این روش اولین بار در فرانسه برای کنترل Sitotroga cerealella Olivier در سال ۱۷۶۲ به کاربرده شد. در این روش حشرات به دلیل قرار گرفتن در دمای بالا می­میرند که این خود به دلیل اثر مخربی است که گرما بر روی ساختار پروتئین­ها و آنزیم­های بدن حشره می­گذارد. بیشتر حشرات در دمای بالاتر از ۵۰ درجه­ی سانتی­گراد می­میرند. در استرالیا برای کنترل آفات انباری محصولات انباری به مدت یک دقیقه در معرض دمای ۵۶- ۷۶ درجه سانتی­گراد قرار داده می­شود (فیلد، ۱۹۹۲).

[۱]– Rajeendran and Sirianjini

[۲]– Lee at al

[۳] -Fields

[۴]– Rajenderan

[۵] -Navarro et al

[۶] -Isman et al

[۷] -Keita et al

[۸] -Abdulrahman

[۹] -Rees

[۱۰] -Hollinjworth et al

[۱۱] -Ganon

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.