تحقیق اصل توسل به زور و رسمیت جنگ در میثاق جامعه ملل و جنگ جهانی دوم و ضرورت تعریف تجاوز

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اصل توسل به زور و رسمیت جنگ در میثاق جامعه ملل و جنگ جهانی دوم و ضرورت تعریف تجاوز دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تاریخچه اصل توسل به زور    ۵
مبحث اول : رسمیت جنگ در میثاق جامعه ملل    ۱۵
گفتار اول : اقدام برای منع توسل به جنگ    ۱۷
بند اول : قرار داد لوکارنو    ۱۷
بند دوم : پیمان بریان-کلوگ    ۱۸
مبحث دوم :جنگ جهانی دوم و ضرورت تعریف تجاوز    ۱۹
گفتار اول : از ۱۹۴۵ به بعد    ۲۱
۳-۱- سازمان ملل متحد و حفظ صلح و امنیت    ۲۲
۴-۱- نقش شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی    ۲۴
۵-۱- حل اختلافات بینالمللی و نقش شورای امنیت    ۲۷
۶-۱- اقدام در مورد تهدید علیه صلح    ۲۹
۷-۱- قراردادهای منطقهای و مؤسسات آن    ۳۷
منابع    ۴۱

منابع

۱- ایوانز، گراهام و جفری نونام : فرهنگ روابط بین¬الملل، ترجمه: حمیرا مشیرزاده و حسین شریفی، تهران ،نشر میزان ،۱۳۸۱

۲-کمایستانی، کرمعلی. مطالعه ای در اصول حقوق بین المللی (۳) (اصل مسئولیت دولت ـ اصل عدم توسل به زور یا اصل عدم تجاوز). مجله حقوقی دادگستری ۵٫ ۱۳۷۱

۳- ابراهیمی، محمد:اسلام و حقوق بین الملل عمومی. تهران، سمت، ج ۲٫ ۱۳۷۷

۴- ضیایی بیگدلی،محمد رضا :حقوق بین املل عمومی صفحه ۴۸۴ ،انتشارات گنج دانش ،چاپ چهل و پنجم ۱۳۹۲

۵- مجموعه مقالات همایش :نقش دیوان بین المللی دادگستری در تداوم و توسعه حقوق بین الملل ،انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد ،صفحه ۶۵ ،۱۳۸۸

۶- دانشنامه‌ی سیاسی- داریوش آشوری-نشر مروارید- چاپ شانزدهم ۱۳۸۷- ص۸۹

۷- ثقفی عامری، ناصر: سازمان ملل متحد و مسیولیت حفظ صلح  و امنیت بین المللی. ۱۳۷۰

۸- خسروی، علی اکبر: حقوفق بین الملل دفاع مشروع. چاپ اول. تهران. ۱۳۷۰

مقدمه

از زمان های بسیار دور تا کنون،در خصوص کاربرد قدرت توسل به جنگ در مناسبات بین المللی ، دو نظریه یا دو رفتار کاملا” متفاوت و متضاد وجود داشته است :یکی توسل به زور و دیگری منع توسل به زور این دو روش یا دو نظریه در طول تاریخ فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و هر یک در مقاطعی از زمان به عنوان رفتار یا نظریه غالب مبنای عملکرد کشورها قرار گرفته است [۱].

امروزه موضوع توسل به زور یکی از موضوعات مهم در حقوق و جوامع بین­المللی معاصر است که دارای اختلاف نظرهای بیشماری می­باشد. این اختلاف نظرها در مجامع مختلف، نظرات کارشناسان، دولت­ها و سازمان­های بین­المللی همواره یافت می­شود. سالیان سال است که این اصل جزء محتوای اصول اساسی حقوق بین الملل عمومی می­باشد. در امور بین­الملل این امر در غیاب قدرت دولت یا قدرت فراملی توسط خود افراد انجام می­شود. در چنین شرایطی است که تنها راه برون رفت ایجاد یک چارچوب قانونی برای استفاده از زور است. اگر چه همه اصول قوانین بین­المللی دارای اعتبار برابر است و هیچ سلسله مراتبی در میان آنها وجود ندارد، اما بسیاری از حقوق­دانان بین­المللی اشاره به وضعیت خاصی از اصل عدم تهدید و عدم استفاده از زور دارند. حقوق بین الملل مدرن تفاوتهایی با قانون قدیمی در استفاده از منع تهدید یا استفاده از زور دارد، درحالیکه در قانون­های قدیمی بین­المللی حق جنگ پیش­بینی شده است. بنابراین می­توان گفت منشور سازمان ملل متحد، نشان دهنده یک تغییر اساسی در قوانین بین­المللی است. این اصل سنگ بنای حقوق بین الملل معاصر است و دارای محتوای جدیدی نسبت به قانون قدیمی می­باشد. حق استفاده از نیروی نظامی به منظور حل و فصل مناقشه و یا برای ارضای یک ادعا در واقع بدان معنی است که یک دولت واقعا مستقل تنها زمانی خاص می تواند از حاکمیت خود با توسل به زور دفاع کند.اصل صرفنظر کردن از تهدید یا استفاده از زور به وضوح در ماده ۴ (۲) منشور سازمان ملل متحد بیان شده است. بسیاری دیگر از ابزارهای مهم بین المللی مانند، اعلامیه اصول حقوق بین الملل در سال ۱۹۷۰،  تعریف تجاوز در سال ۱۹۷۴، قانون هلسینکی و … از این اصل دفاع و آن را توضیح می­دهند. در حقوق بین الملل جنگ شیوه اجبار همراه با اعمال قدرت و زور است که میتواند آن را از نظر حقوقی چنین تعریف کرد :جنگ به عنوان «ابزار سیاست ملی »مجموعه عملیات و اقدامات قهر آمیز مسلحانه ای است که در چارچوب مناسبات کشورها (دو یا چند کشور )روی میدهد و موجب اجرای قواعد خاصی در کل مناسبات آنها با یکدیگر و همچنین با کشور ثالث میشود[۲].

تاریخچه اصل توسل به زور

ظهور اصل عدم توسل به زور به اوایل قرن جدید بر می­گردد چون تا اواخر قرن نوزدهم مفهوم جنگ عادلانه وسیله­ای برای شروع جنگ یک کشور نسبت به کشور دیگر بود. اما بدلیل اینکه هنوز در آن زمان مرجع بین­المللی برای رسیدگی به عادلانه بودن این جنگها وجود نداشت هر دو طرف جنگ، کار خود را عادلانه می­پنداشتند. همواره در سطح جهان، توسل به زور و منع ان مورد بحث بوده است. میثاق جامعه ملل نتوانست در این رابطه موفق باشد اما در پیمان بریان کلوگ برای اولین بار توسل به زور منع گردید. با انعقاد منشور سازمان ملل متحد و تاکید بر قاعده منع توسل به زور، این اصل به عنوان یکی از قواعد امره حقوق بین الملل درامد. اما متاسفانه به دلیل تمایلات سیاسی دولت ها و عدم کارایی واقعی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اجرای این اصل عام حقوق بین الملل به صورت کامل، صورت نمی­پذیرد. پس از پایان جنگ جهانی دوم و با تاسیس سازمان ملل متحد ، ممنوعیت توسل به زور در روابط بین المللی از شان ومرتبتی ویژه در منشور برخوردار شد ، چنانچه تمام اهداف ،اصول و ساختار ملل متحد و توزیع اختیارات میان ارگانهای آن را نیز تحت تاثیر قرار داد .سایه سنگین حفظ صلح و امنیت بین المللی بر کل منشور ملل متحد ، آن را به فلسفه علت وجودی سازمان ملل متحد مبدل ساخته است [۳] .

حقوق و تکالیف دولت­ها در مورد منع استفاده از زور در حقوق بین الملل در فاصله ٨٠ ساله گذشته به نحو گسترده تغییر یافته است و تعهدات حقوقی مبنی بر تلاش در جهت حفظ صلح تقویت گردیده و استحکام بیشتری یافته است. هر چند که تاریخچه استفاده از زور در حقوق بین الملل به قرن چهاردهم میلادی و (نظریات) سنت اگوستین برمی­گردد درقرن نوزدهم علی رغم حاکمیت مطلق دولت ها، شاهد یک نواوری متضاد با ایده­های قرون وسطایی هستیم. درست است که هنوز گمان میرود حقوق بین الملل ارایه­دهنده دو دسته مقرره که یکی در حالت صلح قابل اجراست و دیگری در وضعیت جنگ، اما دیگر پدیده­ای به نام جنگ مشروع یا عادلانه که در قرن پانزدهم از ان حمایت شده است، وجود ندارد. در قرن پانزدهم یک دولت حاکم خود را محق که صلح را خاتمه دهد، و هر زمان تمایل داشته باشد به جنگ متوسل گردد و تنها محدودیتی بر این حق دولتها وارد می­شد ان بود که دولت­ها وظیفه داشتند اعلامیه رسمی در خصوصی اعلان شروع جنگ صادر نمایند. در طول قرن نوزدهم، دولت ها می­توانستند با توسل به یکی از موارد زیر، بهانه­ی جور نموده و به زور متوسل شوند.

[۱] ضیایی بیگدلی،محمد رضا :حقوق بین املل عمومی صفحه ۴۸۴ ،انتشارات گنج دانش ،چاپ چهل و پنجم ۱۳۹۲

[۲] ضیایی بیگدلی ، محمد رضا :نگرشی اجمالی به حقوق جنگ ،مجله حقوقی شماره ششم ،تابستان و پایز ۱۳۶۵

[۳] مجموعه مقالات همایش :نقش دیوان بین المللی دادگستری در تداوم و توسعه حقوق بین الملل ،انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد ،صفحه ۶۵ ،۱۳۸۸

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.