تحقیق اصول تربیتی و موانع خودکنترلی و واژگان مرتبط با کنترل نفس در قرآن و روایات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اصول تربیتی و موانع خودکنترلی و واژگان مرتبط با کنترل نفس در قرآن و روایات  دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- واژه شناسی خودکنترلی    ۶
۲-۳- واژگان مرتبط با خودکنترلی    ۹
۲-۴- مبانی روانشناسی خودکنترلی    ۱۰
۲-۵- جایگاه خودکنترلی در علم مدیریت    ۱۳
۲-۶- اهمیت خودکنترلی    ۱۷
۱-۶-۲- پشتوانه های  مطرح در افعال اخلاقی    ۱۸
۱-۱-۶-۲- منفعت طلبی    ۱۹
۲-‍۱-۶-۲- عقل    ۲۰
۳-۱-۶-۲- شخصیت    ۲۱
۴-۱-۶-۲- رضایت الهی    ۲۲
۲-۷- اصول تربیتی خودکنترلی    ۲۳
۱-۷-۲- اصل خدامحوری    ۲۴
۲-۷-۲- اصل تعبد مداری    ۲۴
۳-۷-۲- اصل عدم کناره گیری از زندگی    ۲۵
۴-۷-۲- اصل  توجه به فرد    ۲۵
۵-۷-۲- اصل عمل گرایی    ۲۶
۶-۷-۲- اصل اخلاق مداری    ۲۶
۷-۷-۲- اصل اعتدال گرایی    ۲۷
۸-۷-۲- اصل نظارت مداری    ۲۸
۹-۷-۲- اصل آخرت گرایی    ۲۸
۱۰-۷-۲- اصل آرمان گرایی    ۲۹
۱۱-۷-۲- اصل خوف و رجا(بیم و امید)    ۲۹
۸-۲- قلمرو خودکنترلی    ۳۱
۹-۲- مبانی اسلامی خودکنترلی    ۳۴
۱۰-۲- واژگان مرتبط با کنترل نفس در قرآن و روایات    ۴۱
۱-۱۰-۲- کاربرد تقوی در قرآن و روایات    ۴۱
۱-۱-۱۰-۲- کاربرد قرآنی تقوی    ۴۲
۲-۱-۱۰-۲- کاربرد تقوی در روایات    ۴۴
۲-۱۰-۲- کاربرد صبر در قرآن و روایات    ۴۵
۱-۲-۱۰-۲- کاربرد قرآنی صبر    ۴۶
۲-۲-۱۰-۲- کاربرد صبر در روایات    ۴۷
۳-۲-۱۰-۲- پایه های روان شناختی و مؤلفه های کسب صبر و شکیبایی    ۴۸
۱۱-۲- موانع خودکنترلی    ۵۳
۱۲-۲- ویژگی های افراد خودکنترل    ۵۴
۱۳-۲- نتایج خودکنترلی    ۵۶
-۱۴-۲ پیشینه تحقیق    ۵۷
۱-۱۴-۲- پیشینه ی  داخلی    ۵۷
۲-۱۴-۲- پیشینه خارجی    ۵۹
فهرست منابع:    ۶۰

 منابع:

قرآن کریم

نهج البلاغه(ترجمه دشتی،محمد(۱۳۷۹).چاپ چهارم،قم،تحقیقاتی امیرالمؤمنین)

الف- منابع فارسی:

– مطهری،مرتضی(۱۳۷۲).انسان کامل،تهران و قم،انتشارات صدرا

——( ۱۳۷۳).انسان در قرآن،چاپ هشتم،تهران انتشارات صدرا،

——(۱۳۶۸ ).ده گفتار،چاپ پنجم،تهران،صدرا

– شجاعی،محمد صادق(۱۳۸۸).درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی،چاپ اول،قم،دار الحدیث

– شرفی،محمد رضا( ۱۳۸۸).مهارت های زندگی در سیره رضوی ،مشهد،انتشارات قدس رضوی

-اسمعیلی،معصومه،احدی،حسن،دلاور،علی،شفیع آبادی،عبدالله(۱۳۸۶).تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر سلامت روان،مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،سال سیزدهم،شماره دوم،۱۶۵- ۱۵۸

-الوانی،سیدمهدی(۱۳۸۲).مدیریت عمومی،تهران،نشر نی

– ———— ،آقا پیروز،علی،شفیعی،عباس،بهشتی نژاد،سید محمود،خدمتی،ابوطالب(۱۳۸۶).مدیریت در اسلام،چاپ پنجم،قم،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

– امان آبادی،حیدر(۱۳۸۲ ).‌سعادت و کمال انسان : شناخت انسان،مربیان،شماره هفتم،۴۲ – ۲۹

– شکوهی یکتا،محسن،فقیهی،علی نقی،زمانی،نیره،پرند،اکرم(۱۳۸۸).مدیریت خشم بر اساس آموزه های اسلام و روان شناسی نوین،فصلنامه علمی تخصصی مطالعات اسلام و روان شناسی،شماره پنجم،سال سوم،۶۱-۴۳

– صادقپور،ابوالفضل(۱۳۶۹).سازمان مدیریت و علم مدیریت،چاپ چهاردهم،تهران،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی‌

۲-۱- مقدمه

نفس انسان،مشتمل بر چهار قوای عقل،شهوت،غضب و وهم است.در این میان،شأن عقل،ادراک حقایق امور و تمییز بین نیکی ها و بدی ها و امر به کارهای پسندیده و نهی از صفات مذموم است.بنابراین،همواره نفس در کشاکش نزاع میان عقل و سه قوه دیگر است.چرا که اعمال و افعال آن ها  خلاف صواب دید عقل است و مقتضای عقل آن است که نگذارد قوای دیگر،نفس را مطیع و منقاد خود سازند که اگر عقل،سایر قوا را مقهور و مطیع خویش گرداند،‌از برای هر یک از دیگر قوا نیز تهذیب و پاکیزگی به هم خواهدرسید(نراقی،۱۳۵۱).

به همین جهت است که مکانیسم شناخت تعقلی از پیچیده ترین مکانیسم های وجود انسان است،که اگر مورد دقت قرار گیرد،دروازه شگفتی جهت شناخت خود انسان است(مطهری،۱۳۷۳:۱۷)،و بدون شناخت واقع بینانه از انسان،شناخت مسیر تکامل و کمال مطلوب وی موضوعی کاملا مبهم و نامفهوم خواهد بود(امان آبادی،۱۳۸۲).

به اذعان دانشمندان علم اخلاق،این تکامل تنها با خودسازی از مسیر تسلط بر نفس و مجاهده ی پیگیر با نفس میسر است،‌که نخستین بار پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله،هنگام بازگشت گروهی از اصحاب از جهاد با دشمن، مطرح کردند و فرمودند:مرحبا به قومی که جهاد اصغر را به انجام رسانده اند و جهاد اکبر برایشان باقی است و در توضیح جهاد اکبر،جهاد با نفس را عنوان فرمودند(حرعاملی،‌۱۴۰۳،۱۶۱:۱۵).این همان هدف اصلی تربیت اسلامی است که انسان تمامی نفوذهای خارجی را قطع کند و به واسطه عقل و اراده خویش،مالک خویشتن شود(مطهری،۲۶:۱۳۷۳)و خود را کنترل نماید.

۲-۲- واژه شناسی خودکنترلی

تحلیل  مفهومی واژه با روشن کردن حوزه معنایی آن باعث می شود که معنا بیش از پیش ادراک  شود و بحث درباره ی آن  توأم با آگاهی و بصیرت  بیشتری باشد.

خود کنترلی(ضبط النفس–self control)به معنای توانایی پیروی از درخواست معقول،تعدیل رفتار مطابق با موقعیت،به تأخیر انداختن ارضای خواسته ها در چارچوب قابل قبول اجتماعی،بدون مداخله و هدایت مستقیم فردی دیگر است(جان بزرگی،‌۱۳۸۷:۵۸).

واژه ی”خود”یا”self”عبارت است از احساسات و ادراکاتی که هر شخص از کل وجود خویشتن دارد و این مفهوم موجب می شود با وجود تغییر و تحولاتی که در طول زمان برای آدمی اتفاق می افتد،شخص پیوسته احساس دوام و استمرار کند(شرفی،۱۳۷۹:۱۸).

شناخت خویشتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است،آن چنان که در روایات اسلامی همواره  به شناخت نفس توصیه فراوان شده و آن را سودمندترین معارف طریق خداشناسی،نشانه کمال عقل،بالاترین حکمت و نردبان صعود خوانده و جهل خویش را بدترین نوع جهل،خود فراموشی،گمراهی،تباهی و نادانی نسبت به همه چیز دانسته اند(میر آقای محمدی،۱۳۸۵).

نفس در لغت به معنی همه حقیقت و ذات چیزی است(الطریحی، ۱۳۷۵،۴:۱۱۲)،و به معنای روح نیز آمده است(راغب اصفهانی،۱۴۱۲:۸۱۸).لذا برای نفس نام های گوناگونی چون روح،جان،دل،قلب،عقل،خرد و یا خود قائل شده اند.حال آن که همه این نام ها برای یک واقعیت از زوایای مختلف است؛نفس را از آن جهت که انسان را به آن سوی خواهش های خویش تحریک می کند،خود انسانی می گویند  و از آن نظر که عامل حیات است،جان می نامند و از آن لحاظ که مرکز احساس ها،عواطف و هیجانات است،‌قلب ،فؤاد و یا دل گویند،و در نهایت،نفس از آن نظر که مرکز ادراک،فهم و شعور است عقل خوانده می شود(آقا تهرانی،۱۳۸۶).

نفس انسان بر اساس حالات مختلفی که دارد به نفس ملهمه،اماره،لوامه و مطمئنه تقسیم می شود.

– نفس ملهمه قدرت الهام گیری از خداوند متعال را دارد.”سوگند به نفس و آن کسی که آن را پدید آورده،سپس پلید کاری و پرهیزگاری اش را به آن الهام کرد”(شمس،‌۸–۷).

– نفس اماره،انسان را به بدی امر می کند.”هر آینه نفس به بدی امر می کند،مگر کسی را که خدا به او رحم کند”(یوسف،۵۳).

– نفس لوامه،انسان را نسبت به گناه ملامت می کند.

– نفس مطمئنه که نفسی دارای آرامش و اطمینان است.”ای نفس مطمئنه خشنود و خداپسند به سوی پروردگار باز آی  و در میان بندگان من در آی و در بهشت داخل شو”(فجر،۳۰–۲۷).

حال با توجه به آن که انسان موجودی مرکب از جسم ونفس است و جسم همان بدن مرکب از گوشت و پوست و استخوان و غیره  است که از جنس مخلوقات عالم محسوس است و ‌ نفس که به اعتبارات مختلف از آن به جان و روح و عقل و دل یاد می شود،حقیقت انسان و آدمی است(نراقی،بی تا)،پس از بلوغ فکری  هر یک از این دو بعد،مطالباتی دارند که در بسیاری از موارد بین آن مطالبات تعارض و تنازع به وجود می آید.چنان که خواسته های بعد ملکوتی و روحانی نفس  او را به سوی جایگاه رفیع(احسن تقویم)می کشاند و مطالبات نابجای بعد مادی نفس انسان را به سوی دنیای دنی و مقام پست(اسفل السافلین)سوق می دهد(اخلاقی امیری،۱۳۸۹).

کنترل واژه ای فرانسوی  به معنای تفتیش،وارسی و بازبینی است(دهخدا،۱۳۷۷)و در زبان انگلیسی در معنای رام کردن و تسلط یافتن به کار رفته است،که البته با نظارت که واژه ای عربی و به معنای زیرکی و فراست است و در زبان فارسی در معنای نظر کردن و نگریستن آمده(دانشور،‌۱۳۸۴).و نیز با ضبط که در زبان عربی به معنای چیرگی و تسلط است،‌همپوشانی معنایی دارد.بنا بر این می توان به این نتیجه رسید که کنترل فعالیتی است که ضمن آن عملیات پیش‌بینی شده با عملیات انجام شده مقایسه می‌شوند و در صورت وجود اختلاف و انحراف بین آنچه”باید”باشد و آنچه”هست”،نسبت به رفع و اصلاح آنها اقدام می‌شود(صادقپور،۱۳۵۳:۱۵۹).

با التفات به معنای تک واژه های خودکنترلی و تعاریف متعدد اندیشمندان از این مهارت درونی،خود کنترلی،حالتی است در درون فرد که او را به انجام وظایفش متمایل می سازد،بدون آن که عامل خارجی او را تحت نظارت داشته باشد(الوانی،۱۳۸۲:۱۳۴).همچنین خودکنترلی توانایی پیروی درخواست معقول،تعدیل رفتار مطابق با موقعیت،به تأخیر انداختن ارضای یک خواسته در چارچوب پذیرفته شده اجتماعی،بدون مداخله و هدایت مستقیم فردی دیگر تعریف شده است(جان بزرگی، ۱۳۸۷:۵۸).

هر چند که دو واژه ی  نظارت و کنترل معمولا به صورت مترادف و هم معنی با هم به کار گرفته می شوند،در عین حال که کاملا به هم مربوط و وابسته اند،اما نظارت،مشاهده و بررسی وضع موجود و تعیین پیشرفت کارها در مقایسه با وضع مطلوب است و  در حقیقت،کنترل،جلوگیری از انحراف در تحقق اهداف پیش بینی شده است.بدین ترتیب این دو واژه دارای معانی متفاوتی هستند(دانشور،۱۳۸۴).بنا بر آنچه گفته شد در کنترل،نظارت نیز نهفته است.

۲-۳- واژگان مرتبط با خودکنترلی

خودکنترلی با واژه هایی همچون خویشتن داری[۱]، ‌اراده[۲](خداپناهی،۷۷:۱۳۷۶)، خودداری[۳]، خودبازداری[۴]، خودگردانی[۵]، اداره خود، مدیریت خود[۶]، کف نفس، خودنظمی، خودمهارگری[۷]، چیرگی برخود[۸]،خودتأدیبی،تسلط برنفس[۹]،خود تنظیمی،خودوارسی،خود سازمان یابی،و در علوم اسلامی با خویشتن داری، خویشتن بانی، خودپایی، خود نگهداری، ‌اراده، تزکیه نفس، مالکیت نفس، تقوا(مطهری،۱۷:۱۳۶۸)، صبر، ورع، خود تربیتی و خود اصلاحی اشتراک معنایی دارد(آذربایجانی،دیلمی،۱۳۸۵ :۲۲۳).

همچنین کنترل تکانه(توانایی مقاومت در برابر انگیزه های آنی)(قدیری،۱۳۸۹)، توان بازداری(به تعویق انداختن  یا فراموش کردن خواسته هایی که با ارزش ها و هنجارهای فردی و اجتماعی سازگاری ندارد)(شجاعی،۴۴:۱۳۸۸)، خود بازبینی(دیدن رفتار خود)، خود ارزیابی(رفتار خوب یا بد)و خود تقویتی(برای رفتار مثبت)آذربایجانی و دیلمی،۱۳۸۵)و خود تربیتی(مشارطه،مسارعه،مراقبه،محاسبه،معاتبه)(زارع،۱۳۸۴)از دیگر واژگانی است که با خودکنترلی ارتباط و تقارب معنایی دارد.

۱- self restraint

۲- will

۳- self restraint

۴- self restraining

۵- self administration

۶ – self management

۷- self control

۸- self governing

۹- self governing

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.